2011
06.13

Jak jsem slíbil v minulém článku, po všeobecném shrnutí bude následovat podrobnější zmapování jednotlivých úrovní modu Kamasutra. Budeme postupovat chronologicky, mapku po mapce, jen s jednou výjimkou, kdy tajné úrovně zařadíme za level, z kterého se do nich dá dostat.

Když se zpětně dívám na to co jsem vyplodil, tak z napsaného textu nakonec vylezla mixtura recenze a walkthrough. Tak snad má snaha nepřijde vniveč a podrobný rozbor konverze Kamasutra vám, doomerům, přijde vhod.

V každém případě, autoři Kamasutry – Gusta a Method, si zaslouží úctu za excelentní práci při tvorbě WADu a následující řádky jsou mým poděkováním za (zatím) nejlepší český Doom mod a snad se nebudou zlobit, pokud mé hodnocení jednotlivých map se nebude shodovat s jejich míněním.

Útočící zombie

Útočící zombie

1.  Into the Underground

Relativně snadná mapka (zejména ve srovnání s peklem, co nás čeká v dalších úrovních) k rozehřátí na úvod. Stylově zvolená titulní skladba z filmu Mission Impossible doprovází infiltraci sídla vetřelců. Po plošince pronikáme do jakéhosi atria se štiplavým jezírkem kyseliny a s brokovnicí smějící se na nás z nepřístupného výklenku. Z atria vedou trošku schovaná dvířka uzamčená žlutým klíčem a dvě symetrické chodby, jež nás dovedou na venkovní prostranství se zablokovaným východem. Pokud se podaří najít všechny potřebné spínače, otevře se nám vstup tmavou šachtou do podzemí a dalšího levelu. Pozitivně hodnotíme neotřele řešený východ z levelu a originální přístup k výklenku s dvojhlavňovou brokovnicí, na který ne každý (včetně mě) přijde.

2. The Hidden Engine

Kamasutra již začíná vystrkovat růžky. Centrální místnost zaplněná hordou zombíků, se čtyřmi teleporty v centru s key kartami a celkem pěti dveřmi. Musíme postupně vejít do všech dveří a projít jednotlivé chodby či prostory, na jejichž koncích jsou pak teleporty, které nás přenesou zpět do centrální místnosti a umožní nám sebrat všechny klíče, abychom mohli otevřít exit se zaklínačem ukrývajícím se za bariérou. Čeká nás mnoho nepříjemných překvapení a lekaček s otevírajícími se výklenky a prostory, ze kterých se hrnou nepřátelé. Designově excelentní, ale docela krutá je velká místnost zaplněná kyselinou, kde procházíme úzkým koridorem s průběžně se teleportujícími impy a navíc z dalekého ochozu na nás pálí kulometčíci.

Drtič

Drtič

Mapě bych vytknul dva zákeřné výtahy v jedné z místností, kde po vstupu do výklenku výtah sjede a skrytý kulometčík spustí palbu – pokud ale do výtahu vstoupíme a necháme se vyvézt ve snaze najít potenciální secret, nedá se pak sjet dolů a musíme použít cheat IDCLIP. Zaklínač v chodbě vedoucí k východu možná mohl být lépe schován – takto jej vidíme hned po otevření dveří a dá se zabít ještě před otevřením bariéry. Lépe by bylo, kdyby se po otevření bariéry například teleportoval, překvapení mohlo být intenzivnější.

3. Mr. Adolf Kill You!

“Tech based” level, poměrně malý a kompaktní, ale naplněn akcí. Po vstupu do centrální místnosti uvidíme piedestal s producírujícím se Mancubusem a dvěma zombíky, vlevo za rohem se skrývá výklenek s bazookou vedoucí na terasu jakoby nad vzduchoprázdnem se žlutým klíčem. Po krátkém schodišti doleva nahoru se dostaneme jednak k blokovanému východu a dále směrem dopředu do jakéhosi kancelářského traktu, kde po sebrání brokovnice začne mela v podobě přívalu nepřátel odevšad. Přes kyselinovou nádrž a jeskynní průchod pak pronikneme na terasu s romantickým výhledem na moře, kde použijeme žlutý klíč a teleportem se dostaneme k modrému klíči. Zaklínač ukrývající se v posledních dvířcích centrální místnosti pak již není překážkou, abychom si spínačem odblokovali východ. Jednoduchá, ale zábavná mapa. Svůj název nese po tajném prostoru s Hitlerem, do kterého se však regulérně nedá dostat a je třeba použít cheatu.

Klondike

Klondike

4. Water Base

Dokonale nadesignovaná mapa, jež je zasazena do základny lokalizované někde u břehů vodní zátoky. Hned v první místnosti je sice teleport k východu, ale pro získání potřebných klíčů se musíme probojovat jednak interiéry budov zaplevelenými monstry a rovněž tak je nutno vyčistit od mutantů prostory kolem vodní plochy a také si zabojujeme přímo na vodě. Ačkoliv je mapa z hlediska architektury poměrně jednoduchá a plochá, hráče nenechá vydechnout a monstra se opakovaně teleportují i v těch prostorách, které byly již předtím vyčištěny. Pěkné jsou realistické detaily, jako člun, heliport či drtič odpadu. Level se skvěle hraje, obtížnost je nastavena vysoko, ale férově. Excelentní. Jen trošku nechápu soul sféru v zamřížovaném okně u východu, cestu k ní se mi bohužel najít nepodařilo.

Fanoušci se tlačí na stadion

Fanoušci se tlačí na stadion

5. Klondike

Atmosférický a skvělý level. Začínáme v tmavém jeskynním bludišti s úzkými a vinutými chodbičkami, místy zpestřenými širším prostranstvím s nepřáteli. V bludišti chodeb se dá docela snadno zabloudit. Jakmile se dostaneme na denní světlo, ocitneme se mezi skalními stěnami, kde je již pohyb a orientace snazší. Až se nám podaří najít správnou cestu mezi těmito kaňony, dostaneme se na prostranství, odkud se po vybití nepřátelské havěti dostaneme cestičkou nad vodou k exitu. Prostředí se mi velice líbilo, opravdu jsem si připadal jako někde ve zlatém dole v době zlaté horečky, čemuž pomáhaly i dřevěná zábradlí a různé můstky. Opět drobné detaily dodávající dojem reality – sekyrka a pařízek, české patrioty potěší hrobeček s českou vlajkou.

6. Research Complex

Zajímavý, i když nikterak převratný výzkumný komplex. Po vstupu pronikáme za zlověstného industriálního klepání strojů do chodeb, obepínající vodou zaplněnou centrální místnost s můstkem vedoucím k exitu. Celý komplex je vystavěn na kostře skalního labyrintu, takže se střídá pohyb v moderních kovově lesklých chodbách s bojem v temných jeskynních zákoutích. Bitvy jsou poměrně intenzívní, na slabší protivníky se s výhodou hodí berserk, jenž je k dispozici hned od počátku. Třešničkou na dortu je kyberdémon skrývající se v posledních dveřích před exitem. Designéři nám radí před odchodem z mapy si zaplavat (nápis „swim“ – plavat – na mapě), ale secret či jinou zajímavost se mi objevit nepodařilo, navíc z jedné strany vodní plochy se pak nedá dostat zpět.

Kdopak nám to kazí výhled ?

Kdopak nám to kazí výhled ?

7. Colosseum

V jednoduchosti je krása. Aneb žádné prohledávání tajných zákoutí, ale přímočará akce. V malém hrádečku nasbíráme zbraňový arzenál a teleportem se dostáváme do arény, kde na nás diváci v podobě mancubusů házejí ohnivé firebally. Jakmile osazenstvo ochozů kolosea zpacifikujeme, objeví se na pódiu hlavní hvězda – kyberdémon. Když mu odebereme červený klíč, za branou se objeví pestrá směska nepřátel, po jejich likvidaci se pak znovu zaplní hlediště další várkou “fanoušků”. Boj končí po zničení kyberdémonů, kdy se dostáváme do rakety, jež nás přenese do další úrovně. Level je jednoduchý designově, náročný po stránce obtížnosti, neboť nepřátel jsou mraky, a představuje první vážný test hráčova skillu.

8. Time Is Tickin’ Out

Architektonicky perfektní level. Jedná se snad o základnu nad mořem, kdy první část je zbudována v moderním technickém stylu a další sektory jsou laděny až goticky a odehrávají se ve starých cihlových budovách. Hned v prvních okamžicích se na nás vrhnou nepřátelé ze všech stran. Za lítého boje musíme proniknout do budovy vpravo, abychom získali přístup do strážní budky, kde zaklínač střeží modrý klíč. Pak se nám otevře historická část mapy. Zeleným koridorem pronikáme ke dvoru s budovou, kde se nachází zatím nedostupný východ. Než si jej otevřeme, musíme dobýt klíče – ty se skrývají na dnech dvou identických kruhových ochozů, kde se teleportují četní revenanti a odchozí teleport brání zaklínači. Pokud se nám tyto dva masakry podaří přežít, sladkou odměnou je  přístup k již zmíněnému finálnímu teleportu.

Zátiší s šibenicemi

Zátiší s šibenicemi

9. The Holocaust

Masakr v ulicích. Tak by se tento level také mohl nazývat. Ocitneme se v budově, odkud vede cesta na silnici. Již z okna můžeme vidět, že boj nebude lehký. Jakmile se dostaneme ven z domu, musíme zničit pár arachnotronů a v pozadí vidíme pavouka masterminda promenádujícího se kolem teleportu, jenž ukončuje level. V cestě nám ale brání výkop. A nejen ten. Na ulici postává zatím nehybný dav revenantů, který se nám zhmotní za zády po sebrání megasféry a holokaust začíná. Pak je již boj poněkud klidnější, komplexem skladišť se prosekáme až ke klíči, uloženém v pěkně udělaném kamionu a dostaneme se na druhou stranu výkopu. Obří pavouk je již pro zkušeného doomera zanedbatelná překážka k cíli.

10. To Be or Not To Be…

Má oblíbená a komplexní mapa, vyžadující kromě rychlých reflexů i pečlivé pátrání. Jak nám Hamletovská otázka napovídá, přeneseme se převážně do historicky laděného prostředí. V centrální místnosti se čtyřmi dveřmi se na nás vrhne  horda nepřátel a po jejich eliminaci může exkurze po historických památkách začít. Výtahem sjedeme do podhradí a po výstupu na hradby si otevřeme bránu do hradu rozprostřeného kolem vody, kde získáme červený klíč, který nám v centrální místnosti poslouží k otevření bariéry, jež nám bránila k přístupu k druhé části středověkého sídla. Zde se probojujeme ke spínači, který nám otevře v centrální místnosti cestu ke žlutému klíči. Ten využijeme k nalezení teleportu k přístavnímu skladišti, kde nás čeká hledání té správné krabice, která nám umožní dostat se ke spínači, jenž otevírá bariéru k teleportu. Teleportem se dostaneme opět do centrální místnosti až ke spínači, který otevře dvířka k exitu v budce, kde hlídá poslední zaklínač. Excelentní mapa hojně využívající výškových převýšení a  oplývající excelentní architekturou a atmosférou.

Puzzle

Puzzle

11. Execution

Krutý začátek, pekelně zaměřený level. Probuzení na elektrickém křesle ubírající nám zdraví. Jak se nám podaří dostat z pasti, nastane pekelná vřava a masakr ze všech stran. Přežijeme-li jej, tak se nám nabídne krátký pohled na krvavě zbarvené stěny a na další vlny nepřátel z obou stran. Směrem doprava je schovaná plazmová puška a směrem na druhou stranu je pak před mancubusem a dveřmi zamčenými modrým klíčem raketomet. My musíme ovšem vyrazit dopředu, kde je doleva zablokovaný průchod mříží a musíme tedy vlézt dveřmi se symbolem exitu do členitého podzemí, kde se v kolonádě teleportem označeným symboly jin a jang dostaneme zpět před komůrku s elektrickým křeslem a spínačem můžeme odblokovat mříž. Nyní se již odblokovaným dřevěným průchodem dostaneme po visutém mostu k ostrůvku, který ukrývá kromě revenantů a zaklínače i modrý klíč. S ním je již snadné se dostat k východu. Level je trošku nepřehledný, špatně se mi v něm orientovalo, zákeřná je finální jeskyně, kdy musíme přeskákat přes dva ostrůvky k poslednímu sloupu s teleportem. Pokud se nezadaří, což se bez řádného rozběhu stane velice často, a spadneme do lávy, nedá se z jezírka dostat. Trošku nedořešené.

Metro

Metro

12. King Arena

Název levelu poněkud neodpovídá jeho  designu a prostředí  – spíše než v královské aréně se ocitneme někde na předměstí, pohlížejíce na polorozbořené cihlové stěny. Pokud si mapu spustíme od začátku, je docela těžká, neboť level trpí zoufalým nedostatkem zbraní a munice. Pokud pokračujeme v celé kampani, je tato výtka bezpředmětná a mapa je velice dobře hratelná a spíše jednudušší. Po průniku směrem dopředu se dostaneme malými dvířky do prvního patra, kde po likvidaci zombiích vojáčků sjedeme výtahem zpět dolů, kde vidíme impy hlídající brokovnici a modrými dveřmi uzavřený východ. Branou projdeme do druhého dvora , na jehož konci se za pastičkou ze sudů skrývá červený klíč, jenž umožňuje dostat se výskokem z nefunkčního výtahu k brokovnici. Hlídá jej ovšem arch-ville. Dvířka k výtahu jsou schována za krabicemi na protějším konci. Dveře v centru dvora vedou do arény s teleportem vedoucím do místnosti, která skrývá malé puzzle se spínači a artefakt nesmrtelnosti s modrým klíčem. Teleport k východu hlídají revenanti, ale ti nejsou již vážnější překážkou. Pěkně designovaná mapa, jež trošku trpí absencí munice i zbraní, pokud začínáme pouze s pistolí.

Zákys - impové na střeše

Zákys - impové na střeše

13. The Holocaust II

Pokračování předchozího holokaustu, opět v podobném duchu. Převážně městská zástavba s velkou četností nepřátel. Excelentní, ale poměrně tuhý level. Ocitneme se pod palbou nepřátel soustředěných u vrtulníku. Musíme proniknout do skalní chodby, kterou se dá dostat jednak na široké prostranství na ulici, a druhak směrem do boční místnosti s pavoukem a skrytými tlouštíky mancubusy. Na ulici se nám zhmotní překvapení – armáda revenantů a mancubusů. Jakmile se nám podaří je zlikvidovat, přičemž lze s úspěchem využít krytí v tunelu, můžeme se dostat do zastávky metra, kde získáme červený klíč. Pronikneme do budovy, přes můstky s kyberdémonem a dále podél výtahů se dostaneme nahoru až na střechu, kde se nachází totálně zákysové prostranství s nesčetnými impy. Masakr. S posledním získaným klíčem se dostaneme zpět k naší spáse – vrtulníku, se kterým zmizíme do bezpečí.

Uvítací výbor

Uvítací výbor

14. Dog Eat Dog

Jeden z mých méně oblíbených levelů. I tak ale jde o pěkně nadesignovanou mapu, využívající hojně výškových převýšení a pěkně kombinující prostředí přírody v podobě skalních stěn a industriálního komplexu, zřejmě původu lidského. Od startu máme na výběr ze dvou cest. Celá mapa je tvořena vysokými stěnami zakomponovanými do skal, které obklopují jezero s kyselinou, která nás naštěstí nezraňuje. Můžeme se vydat nahoru po hradbách a nebo seskočit do kyseliny, ale pro kompletaci mapy musíme i tak projít obě části. Po likvidaci četných nepřátel nahoře i dole se dostáváme do zátoky s mastermindem, odkud pronikneme k východu. Za zmínku stojí pěkně stvořený dálniční most. Vizuálně dokonalý level, ale nehrál se mi zase tak dobře jak vypadá dobře vizuálně.

15. Miss Sporty

Můj nejoblíbenější level. Nutno konstatovat, že ve sféře designu levelů pro Doom je prostředí ztvárněné v mapě poměrně raritní a originální. Jde o jakýsi fitness komplex, který zahrnuje vše, co má sportovní centrum obsahovat. Pokud se nám podaří zlikvidovat nepřátele vrhající se na nás po vstupu do úrovně, můžeme pohlédnout z okna na tenisový kurt. Vydáme-li se dále, tak pohlédneme na tenisový match mezi revenanty a mancubusy. Někde v šatnách pak na nás čeká cyberdémon. Další sportovní disciplínou, ačkoliv poněkud hospodskou, je bowling. A ve finále si můžeme zaplavat přímo v plaveckém bazénu. Detaily jsou excelentní, vidíme sprchy, záchodky, splachovadla i saunu. Tato 15. mapa je branou ke vstupu do tajného 31. levelu. K regulérnímu východu se můžeme dostat z plaveckého bazénu. Tajný východ se nachází v místnosti s bowlingem. Jen malá nápověda – je za barovým pultem, ale abychom se k němu dostali, je třeba se dostatečně nadopovat zdravím a hlavně – nezabíjet zaklínače !

V plaveckém bazénu

V plaveckém bazénu

31. Devastation

Design levelu je mixturou mezi 31. levelem Alien Vendetta v kombinaci s architekturou jednoho z levelů ze hry Heretic z její první epizody. Jsme vrženi přímo mezi hromadu nepřátel. Naštěstí jsou zbraně k dispozici hned u začátku úrovně. Level kombinuje vražedné masakry monster střílející po nás ze všech stran s hledáním klíčů a také tajného východu k dalšímu secret levelu. Mapa je ohraničena hradní zdí a v polovině je rozdělena v podstatě na dva díly prostřednictvím další hradby. Nejprve je třeba vyčistit první půli a až pak nás hra pustí do druhého sektoru mapy, kde se nachází východ. Jenom malá nápověda pro nalezení dalšího secret levelu – nachází se za nepřístupnými dveřmi za spínačem, jenž nás jinak přesouvá do 16. úrovně. K jejich otevření slouží tlačítka v obou podzemních výklencích na obou stranách finální místnosti, a pak to chce již jenom rychlé nohy. Pokud srovnáváme level Devastation s obdobným 31. levelem z Alien Vendetty, pak Devastation má jednoznačně navrch, zejména proto, že kromě zabíjení přináší i trošku toho pátrání a přemýšlení.

Hlídači tajného východu

Hlídači tajného východu

32. Anger Management

Velice zákeřný level, který nabízí obtížné hledání východu podobně jako některé levely z Eternal Doomu. Designově jednoduchý – dvorana s centrální věží, kterou obklopují dřevěné stěny obsahující dvě vyvýšené místnosti s okénky s výhledem na věž, k nimž vedou výtahy. Ale najít, respektive otevřít východ mi dalo velkou práci i přes nápovědu nad jedním oknem. Musíme jednak najít dobře skryté Commandery Keeny a potom ještě sestřelit schovaného Romera. Ještě že existují videa na YouTube, jinak bych se asi z mapy neprokousal. Kvalitní mapa jak pro milovníky akce, tak pro hledače secretů.