2012
01.29

Autor:  Nigel “Enjay” Rowand (2006)

Titulní obrázek

Titulní obrázek

Operace Overlord představuje jednu z rozhodujících fází Druhé světové války. Jednalo se o vylodění společných spojeneckých sil na západním pobřeží Evropy a po úspěšném završení operace bylo nacistické Německo sevřeno klínem z obou stran, což umožnilo zahájit postupné osvobozování zabraných států Evropy a ve finále pak zasadit definitivní smrtelnou ránu fašistickým utlačovatelům. Samotná operace sestávala z řady dílčích bitev, z nichž asi nejznámější je bitva o Omaha Beach, kdy vyloďující se spojenecká invazní vojska byla vystavena kruté palbě z německých bunkrů na nechráněné pláži, což si vyžádalo nemalé ztráty.

Boj na pláži

Boj na pláži

Tento tragický střet, ačkoliv se rozsahem nemůže rovnat s velkolepými bitvami na východní frontě ve Stalingradu či u Kurska, je pro západní svět jedním ze symbolů druhé světové války, a tak jeho zpracování neušlo jak filmovým, tak i herním producentům. Určitě všichni známe excelentní velkofilm Zachraňte vojína Ryana od Stevena Spielberga, kdy právě naturalistické ztvárnění lidských jatek na Omaha Beach řadím k nejpůsobivějším momentům filmu. Lákavé téma se pokusili ztvárnit i herní vývojáři, kdy asi nejzdařilejší adaptace je zahrnuta v prvním díle série Medal of Honor.

Burn, baby, burn !

Burn, baby, burn !

Pro nás, fanoušky herní série Doom, je potěšitelné, že talentovaní modeři se nezastaví takřka před ničím, a tak musím s potěšením konstatovat, že i my doomeři máme svou vlastní operaci Overlord v podobě totální konverze pro Doom II. Autorem je Nigel “Enjay” Rowand, skotský veterán doomovské komunity. Nejde o zcela věrné ztvárnění bojů z druhé světové války, ale autor si stvořil svůj originální vojenský konflikt v alternativní realitě, což koresponduje se sci-fi zaměřením Doomu.

Hra se odehrává v blíže neurčené oblasti s diktátorským režimem, jenž připomíná vlády mnohých současných zemí Jižní Ameriky, ačkoliv autor podobnost se skutečnými státy popírá. V roce 2386 Incká svobodná republika náhle napadla Británii a narušila tak dlouholetý mír, jenž panoval na Zemi. Hráč je součástí úderného teamu, který má infiltrovat inckou základnu na ostrově a hlavním úkolem je osvobodit zajaté členy důstojnického sboru.

Mission breefing

Mission breefing

Celá hra je tvořena pouze jedním rozsáhlým levelem. Což není mnoho, ale mapa je poměrně rozsáhlá, a jak si řekneme později, díky vysoko nastavené úrovni obtížnosti strávíme ve válce dlouhé chvíle. Ačkoliv je pozadí války zasazeno do alternativní budoucnosti, samotná hra vytváří na poměry Doomu poměrně reálné ztvárnění atmosféry, která je jako vystřižená ze známých vojenských střetů naší doby. Je to dáno použitým prostředím, které jak z oka vypadne scenériím, které známe z bojů odehrávajících se v posledních desetiletích – invaze na pláži, dobývání okopů, průchod minovým polem, čištění vojenských bunkrů i osvobozování zajatců. Stejně tak i použité zbraně jsou čistě konvenční, žádné BFG a podobné ruční zbraně hromadného ničení. Moderní době odpovídá jen využití plasmové technologie v podobě plasmové pušky a dalekonosných ostřelovacích zbraní střílejících plasmové impulsy, kterými disponují obě znesvářené strany, tedy i nepřátelé.

Před minovým polem

Před minovým polem

Konverze je určena pro GZ Doom a tedy nabízí moderněji laděnou grafiku, která s vyzněním původního Doomu má společného velice málo. Prostředí je kompletně nově vymodelováno, včetně nových textur a grafických prvků. Inovovaní jsou i nepřátelé, v podobě vojáků různých typů i bojového určení. Někteří jsou upraveni z Doomu, někteří byli převzati či upraveni z jiných her, ale mám dojem, že většina modelů jsou originály, které jsem doposud v jiných mapách pro Doom nezaznamenal. Originálním obohacením grafiky jsou motivační plakáty, které evokují agitaci komunistických režimů Severní Korey či Kuby, ale i bývalých komunistických zemí Východního bloku. Dokonce jsou opatřeny i anglickými titulky pro dobré porozumění.

Republice více práce, to je naše agitace !

Republice více práce, to je naše agitace !

Po přečtení úvodního briefingu jsme vrženi spolu se skupinou vojáků přímo do akce. Tak jako na Omaha Beach, vyběhneme otevřenými železnými vraty invazního plavidla a vrháme se vstříc smrtonosnému dešti kulek a plasmových výbojů ze strategicky umístěných pevností a střílen. Naši soudruzi ve zbrani dlouho nevydrží, a tak hráč za pár vteřin zůstává v boji sám. Operation Overlord využívá principů, které při hraní klasického Doomu nevyužijeme. Rychlost, uhýbání a zběsilé střílení ustupují do pozadí. Místo něj se musí hráč pečlivě krýt, využívat rychlých přeskoků a plížení, schovávat se za terénní zábrany a využívat pomoci ostřelovací plasmové pušky, která se dá na pláži nalézt. Až po postupné destrukci náloží se dá postupně proniknout třemi bráněnýni sektory a oddechnout si u zdí pevnosti. Pak je již postup relativně jednodušší. Proběhneme přes minové pole a přes zákopy se dostáváme k jednotlivým bunkrům, které musíme infiltrovat, a kde sesbíráme karty, které nám otevřou brány věznice a umožní nám osvobodit vězněné důstojníky.

Obrana zákopů

Obrana zákopů

Úroveň obtížnosti je nastavena docela vysoko, úvodní boj na pláži je opravdu tuhý a hráč je přímo zasypán sprchou střel ze všech směrů. Jsou zde sice rozesety kamenné kvádry, sloužící jako azyl před střelami a kulkami, ale i tak je boj na vyšší obtížnosti martyriem. Aspoň si tak můžeme potvrdit, že reálná válka není žádný med a zejména zážitek z úvodního vylodění na pláži a opakovaných pokusů o její dobytí potvrzuje, že vojáci ve službách pěchoty nejsou samostatnými osobnostmi a hrdiny, ale jenom čárkami k odškrtnutí v seznamu obětí. Pro relativně poklidné hraní jsem proto volil druhou obtížnost. Atmosféře herního zážitku dopomáhá i měnící se orchestrální soundtrack.

Výhled na pláž

Výhled na pláž

Můj zážitek z hraní byl díky podařené atmosféře, intenzivním bojům a dokonalému zpracování výborný a není divu, že Operation Overlord získal po zásluze ocenění Cacowards. Pokud si chcete vyzkoušet trochu jiné pojetí Doomu, neváhejte, Operation Overlord stojí za stažení a aspoň za vyzkoušení. Pokud se vám hraní zalíbí, autor vytvořil propracovanější pokračování s názvem BGPA Missions Liberation.

Instalace:

Operation Overlord je určená primárně pro GZ Doom. Stažený balíček si rozbalte do adresáře s GZ Doomem a pro spuštění je určen soubor NJOL.BAT, kterým se celá hra startuje. Ve hře v konfiguraci ovládání přibude položka Operation Overlord pro konfiguraci ostřelovací pušky. Nezbytné je zapnout si kompletní mouse aiming a stejně tak i skákání a plížení.

A je dobojováno

A je dobojováno

Odkazy:

Download

Operation Overlord na Doomworldu

Operation Overlord – Cacowards

Nigel Rowand – Doom Wikia

2012
01.11

Uplynulo jen pár dnů od publikace našeho novoročního zamyšlení, ve kterém jsme se zmínili o připravovaném ryze českém megawadu Zones of Fear z produkce následujícího autorského teamu: Damned, Des_Arthes, Enkeli, Jaeden a Klofkac.

zonesJe mi ctí zde uvést všem na vědomí, že práce na tomto WADu postoupily již do fáze beta, takže vydání kompletního dílka se již kvapem blíží.

A jelikož  by bylo vhodné, aby měli autoři zpětnou vazbu i od běžných hráčů, vyzval enkeli33 na Liquid Doom fóru, aby se do betatestu zapojili i další aktivní členové Doom komunity.

Takže jestli se někdo ze čtenářů chce připojit do testování, mrkněte do fóra, dejte autorům vědět a hlavně, pište připomínky.

Ať naše česká komunita světu ukáže, že patříme mezi elitu 🙂

Odkaz na fórum přikládáme tady:

Liquid Doom forum – Zones of Fear in progress

Oficiální stránky:

Zones of Fear official site (ENG)

A abyste viděli, že celý megawad vypadá opravdu lákavě, zde je trailer.

UPDATE: Recenzi, informace a download dokončené verze Zones of Fear najdete zde.

2012
01.08

Vstoupili jsme do Nového roku 2012 a doufám, že tento rok nebude pro nás rokem posledním, jak nám hlásí Mayský kalendář. V toto období počátečních prvních dnů roku se všichni věnují bilancování, a tak se i já trochu zamyslím nad tím, co se během více než dvou let existence našeho blogu událo tady na stránkách a i na naší české scéně. Doufám samozřejmě, že se ještě mnoho dobrého stane i v budoucnu, a tak pohlédneme jasnozřivým okem na budoucí výhled našeho blogu.

Naše stránky se postupně začlenily do souboru těch pár aktivních českých fanouškovských webů zaměřených na klasické hry Doom a Doom II a myslím, že si svým zaměřením vydobyly svoje pevné místo. I možná proto, že hlavní doomovské stránky idoom.cz a doom5.cz nejsou již příliš často aktualizovány a jejich diskuze je plná spamu. Aspoň že Cyberreality otevřel na svém Liquid Doomu nové fórum. Nemám přehled o naší návštěvnosti, ale doufám, že ti znalí a skalní fanoušci sem aspoň občas zabrousí.

Náš blog se věnuje totiž čistě single playerovému hraní, kterému se naše přední weby, zaměřené hlavně na multiplayerová klání, nevěnují možná tak, jak by zasluhovalo. Podle mého názoru existuje jistá skupina hráčů (jako jsem i já), kteří si užívají prozkoumávání temných kobek vyplněných mutanty, hledajíce tajemství, jež jim level designéři uchystali. A bohužel zběsilé, neustálou koncentraci vyžadující multiplayerové řádění jim je cizí, nebo třeba svou hráčskou zručností nestačí na fragové šampiony.

Na druhou stranu je nutno podotknout, že českou hráčskou komunitu pomáhají udržovat hlavně hráči multiplayeru, naneštěstí v dnešní době spíše již jen jednotlivci než kompletní klany. Náš blog, i kdyby byl aktualizován třeba každý týden nebo den, opravdu nezprostředkuje nebo nezorganizuje multiplayerové klání, nebo třeba osobní neformální setkání doomerů typu DooM Open. Ten pravý osobní kontakt, buď reálně tváří v tvář, nebo lépe řečeno, monitor v monitor na LAN party, či přeneseně elektronickou cestou přes Odamex či Skulltag, je výsadou společných klání na deathmatchových kolbištích. A tak je třeba poděkovat všem, kteří naši doomovskou komunitu udržují aktivní. Doom si to zaslouží.

Nesmím zapomenout ani na naše české mappery, kteří, ač nejsou zapojeni do internetového písemnictví, pilně v pozadí tvoří. Galaxia a Kamasutra již byly na našich stránkách rozebrány, a v očekávání je recenze českého Quake World Contestu pořádaného v roce 2010 na Idoomu, jehož výsledkem je sada komunitních map vcelku slušné úrovně. V průběhu betatestu je kompletní chystaný megawad Zones of Fear, který, až bude hotov kompletně, bude taky posouzen i u nás. A určitě musím uvést tribute Plutonia 2, který se sice netváří jako „Czech Made“, ale jehož valnou část má na svědomí český mapper Gusta spolu s Methodem a Pipiczem, dalšími českými zástupci. Gusta se tak určitě nejen podle mého mínění řadí mezi přední světové level designéry pro Doom a naší zemičce tak zvyšuje na doomovské scéně významné renomé. Takže všem známým i neznámým stvořitelům nových světů pro Doom tady vzdávám hold, protože sám bych originální mapu nebyl schopen stvořit.

Pokud se koukneme s odstupem na to, co jsme nabídli čtenářům během uplynulých dvou let, tak pokud si odmyslíme úvodní článek, přišlo na svět celkem 20 postů, z toho jeden z nich stvořil odborník na herní mody Pavel Ullrich. Pokud odečteme dvoudílný speciál věnovaný nikoliv knižní, ale doomovské Kamasutře, posoudili jsme celkem 18 nových levelů, projektů či konverzí. Není to málo, ale ani ne mnoho. Jsem si vědom, že z hlediska četnosti příspěvků by mohly být aktualizace častější a budu se muset více snažit, i když času není příliš. Ale i tak se náš blog řadí mezi ty aktivnější internetové stránky o Doomu – samozřejmě myslím u nás v ČR. Na základní informační kameny typu DoomWorldu či Tormentorovy Realm 667 samozřejmě nemáme a ani mít nebudeme. Doufám ale, že skladba recenzovaných projektů je pestrá a každý si snad vybere. Určitě moje mínění o kvalitě bude jiné než u jiných čtenářů, ale snad prezentované mapy či konverze aspoň trochu stojí za publikaci. Pokud by vám něco chybělo, nebo máte svůj oblíbený level či konverzi, kterou byste rádi tady u nás viděli, dejte vědět, i když to určitě nebude hned.

Často se mi honí hlavou, jestli se nemám pokusit stvořit i anglickou mutaci blogu. Je tu řada pro a proti. Pokud by naše články měly i anglickou verzi, možná by to přineslo nárůst návštěvníků z celého světa, a tím možná i nárůst prestiže webu.  Na druhou stranu nemám k dispozici nezávislé zhodnocení kvality mého psaní, takže jestli moje texty a myšlenky nejsou příliš kvalitní v naší mateřštině, ani sebelepší překlad do angličtiny jim nepomůže. Navíc můj členitý styl písemného projevu se mně osobně obtížně překládá do angličtiny, takže by bylo asi nutno využít pomoci překladatele. A taky práce na překladu by spotřebovaly spoustu času, který by chyběl při přípravě nových postů. Takže nejspíše zůstaneme u naší krásné češtiny a případní cizokrajní hosté budou muset využít Google Translate.

Pokud si občas prolistuji jednotlivé posty, vidím, že některé odkazy již ztratily na aktuálnosti a čeká mně tedy důkladná revize a úpravy. Stejně tak mým denním chlebíčkem se stalo mazání spamů v poště. Někdy počet nabídek Viagry, falešných dokumentů, XXX stránek, filmů a třeba i nabídek na úklid sněhu v Polsku přesahuje stovku denně. Zkrátka pořád je něco dělat, mít vlastní internetové stránky i v podobě malého blogu není žádný med.

V základní informaci o blogu máme zaznamenán i příslib uvedení historického přehledu všech komerčních her, jež pohání Doom engine, odborně zvaný idTech I. Tento rok bych chtěl konečně tento slib vyplnit a postupně začít s publikováním seznamu všech Doomů a jejich derivátů, za které autoři chtěli peníze – jinými slovy komerčních her. Asi nepřinesu nové informace, zdrojů je totiž všude spousta a jistě je využiji při přípravě článků, ale pro přehlednost by aspoň základní informace měly zde na blogu mít místo.

Jakkoliv si můžeme bohužel říci, že s přibývajícími léty od vydání prvního Doomu aktivita komunity slábne, za sebe mohu slíbit, že náš blog neplánuje umrtvení do zimního spánku, ale budu se snažit nadále pokračovat v psaní a tvorbě stránek přinejmenším jako doposud. Vždyť nové mapy a megawady se stále tvoří i 18 let od zrození fenoménu Doom. Budu pokračovat v nastaveném stylu – přinést v každém článku nejen posouzení mapy či hry, ale doplnit pro čtenáře i zajímavé odkazy a hlavně přidat odkaz na stažení či přímo vlastní soubor. A ač možná nejsou moje články dokonalé, můj blog se stal pro mě určitou srdeční záležitostí a jsem rád, že díky Martinovi „DJovi“ Schmidtovi jsem mohl s psaním začít a můžu v psaní nadále pokračovat. Doom Forever !

A na závěr video pro odlehčení – doufám, že takhle to s naším Doomem nikdy nedopadne.