2012
12.07
Cover

Cover

Autor: id Software, Inc.
Distributor: Bethesda Softworks LLC
(2012)

Firma id Software byla doposud symbolem technického pokroku v oblasti PC her. John Carmack jakožto technologický guru id Softu tvořil 3D enginy, které řádně prověřovaly výpočetní výkon našich miláčků. Bohužel poslední dobou již engine id Tech alespoň po obchodní stránce poněkud ztrácí dech a zatímco v dobách minulých byly Carmackovy enginy prodávány jako na běžícím pásu, od doby Doomu III můžeme licencované hry počítat na prstech. A poslední, po dlouhé době úplně nová hra z dílny id Software – Rage, vybudovaná na údajně převratné technologii id Tech 5, zaznamenala i technické problémy, zejména v oblasti textur, jak můžeme zaznamenat z názorů hráčů. Možná je tento negativní vývoj dán i současným trendem tvorby her primárně na konzolích a jejich následným portováním na PC, kde hry bohužel trpí vysokým podílem pirátství a pro firmy jsou tak konzole hlavním zdrojem příjmů. Anebo také může hrát svou roli i ztráta nezávislosti id Softu, což je dáno jejich pohlcením firmou Bethesda.

Titulní menu

Titulní menu

Ne zcela příznivým přijetím hráčů trpí i nejnovější produkt id Softu, hra Doom 3: BFG Edition, které se dnes podíváme na zoubek. Jak můžeme vidět třeba na Metacriticu a hlavně na českém serveru Databáze her. I mé hodnocení tohoto produktu není příliš lichotivé a v článku budu bohužel značně rýpavý, oproti mým zvyklostem, když mé články na blogu povětšinou oplývají chválou. Nebudu hodnotit vlastní hry a jejich obsah, ale zaměřím se zejména na technické a řekněme “provozní” záležitosti, přičemž budu klást důraz na obsah důležitý pro čtenáře našeho blogu, jenž se koncentruje na články týkající se klasického Doomu.

Doom 3: BFG Edition není ani zdaleka novou hrou. Jde o edici vycházející podle emblému na obalu k 20. výročí hry Doom. Nabízí se ovšem logická otázka, proč hra vychází v listopadu roku 2012, když sharewarová verze Doomu vyšla v prosinci roku 1993. Že by předvánoční ždímání peněz z kapes zákazníků? Anebo id Software mají obavy z konce světa a chtějí tak vydělat své poslední finance ještě před 21. prosincem, kdy má náš svět podle Mayů jít do kytek?

Celý komplet zahrnuje graficky vylepšenou verzi hry Doom 3 včetně datadisku Resurrection of Evil a jako bonus nové úrovně pro tyto hry s názvem Lost Missions. A jak hrdě hlásí obal, má jít o ultimátní kolekci zahrnující i klasické díly Doom a Doom II. Zdánlivě by tedy mělo jít o ideální sběratelský kousek pro každého fanouška Doomu. Ovšem není všechno zlato, co se třpytí.

Doom 3 - BFG Edition 03

Nastavení - Doom II

Zatímco k Doomu 3 po stránce obsahu nelze mít výhrad, tak klasický Doom z BFG edice nezapře své konzolové kořeny. BFG edice zahrnuje první Doom s celými čtyřmi epizodami, tedy edici Ultimate, Doom II je kompletně převzat z edice pro X-Box. Obsahuje tedy Doom II: Hell of Earth a exkluzivní epizodu No Rest for the Living. Bohužel, jak z výčtu jednotlivých dílů vidíte, chybí Final Doom a Master Levels for Doom II. Je otázkou, proč nebyly zahrnuty. Zřejmě by bylo třeba vynaložit další práce pro konverzi těchto dílů pro Playstation 3 a Xbox 360, na které BFG edice také vychází, a pro které tyto díly Doomu doposud nejsou k dispozici. I když Final Doom spolu s Master Levely pro první Playstation již v minulosti vyšel. Takže kdo chce vlastnit úplně všechny Doomy, musí si ty chybějící dokoupit za nemalý obnos na Steamu – momentálně 4.99 € za Final Doom a 14.99 € (!!!) za Master Levely. Nicméně pro mě byla přítomnost No Rest for the Living impulsem k zakoupení BFG edice, protože prozatím není jiná cesta, jak tuto expanzi pro PC legálně získat.

Doom 3: BFG Edition dostaneme v pěkně designované klasické DVD krabičce chráněné ještě papírovým krytem. Bohužel nesmíme mít mastné prsty, jinak se pěkně černý lesklý kartón pokryje daktyloskopickými reliéfy. Obsah je ovšem poněkud chudý. Pomiňme nezbytné DVD, očekával jsem, že v balení hráč dostane knížečku nebo alespoň manuál s historickými informacemi či zajímavostmi. Ale dodávaných pár listů obsahuje v podstatě jenom nástin ovládání a základní instalační info. Nic více, takže na to, že má jít o vydání k 20-letému výročí Doomu, je provedení celé hry více než odbyté.

Startovní menu - Doom II

Startovní menu - Doom II

Instalace je jednoduchá. Všechny hry se instalují dohromady pod systémem Steam, což s sebou nese bohužel tahání 10 gigabytové instalace z internetu. Hra se následně spouští z přehledného menu, kde si vybereme, do kterého z nabízených světů Doomu vstoupíme. Dle údajů na obalu celý komplet vyžaduje 2.0 GHz dvoujádrový procesor, 3 GB RAM a grafickou kartu GeForce 9800 GT či ATI Radeon HD 5750 s 512 MB video paměti. Na to, že se jedná pouze o částečný remake několik let staré hry, natož pak starých Doomů, jsou tyto požadavky podle mého názoru poněkud přestřelené. Úskalí může přinést i používaný operační systém, což není v dosavadních recenzích nikterak zdůrazňováno. Doom 3: BFG Edition totiž nepodporuje Windows XP! Mně kupodivu všechno šlapalo jako hodinky pod tímto systémem a s grafickou kartou GeForce 8800 určitě nesplňující doporučovanou grafickou paměť. Další informace, kterou jsem našel na technické podpoře Bethesdy, je druhou jobovkou pro majitele Windows XP – hra je nekompatibilní s Windows XP a AMD grafickými kartami. Takže majitelé těchto karet pod XPéčky mají asi smůlu. Takže před případným zakoupením BFG edice řádně prozkoumejte své systémové prostředky a koupi řádně zvažte, můžete riskovat problémy s funkčností. My jsme hru naštěstí v pohodě rozchodili a můžeme se tedy podívat podrobněji, co nám vylepšené edice klasických her nabízejí.

Doom 3 - titulní obrazovka

Doom 3 - titulní obrazovka

BFG edice Doom 3 se svými doplňky v podobě datadisku a nové expanze Lost Missions, jak píše Doom Wiki, přináší určité změny. Engine nese nové prvky převzaté z id Tech 5 verze, jsou vylepšeny textury,  plynulost běhu hry, hra podporuje monitory s vysokým rozlišením, 3D zobrazení, dokonce i nový technologický zázrak virtuální reality Oculus Rift.  Změny v hratelnosti přinášejí checkpointový systém ukládání, Steam achievementy, vybalancování munice, nejjednodušší obtížnost se stává ještě jednodušší – máme více střeliva, zdraví i brnění. Mnozí hráči budou pozitivně kvitovat možnost mít neustále zapnutou svítilnu, což v původním Doomu 3 nebylo, museli jsme se na ni přepínat a nemohli si svítit do temných rohů a současně střílet na skrývající se enemáky. Ovšem nová edice nám nejenom dává, ale i bere – odpadla podpora zlepšeného ozvučení EAX a pokročilé mapování kláves.

Pokud mohu hodnotit grafickou stránku – na mé staré “šunce”, kde mám pokročilé efekty a antialiasing vypnutý, jsem nepozoroval výrazných vizuálních změn. Takže jak BFG edice vypadá na nových strojích, posoudit musí jiní. Ovšem musím souhlasit s recenzenty a kritickými ohlasy nespokojených hráčů v tom, že chybí podrobné možnosti nastavení. Můžeme si konfigurovat pouze rozlišení a vypnutí či zapnutí grafických efektů, ale pokročilé nastavení ladění zcela chybí, takže si nelze navolit zobrazovací parametry dle vlastní chuti a hardwarových možností. Navíc mi docela chybělo zapnutí titulků, takže handicapovaní hráči nebo ti, nerozumějící dokonale mluvené řeči, si neužijí děj. Absentuje i podpora modů, takže dosavadní hotové add-ony a mody bude třeba spouštět pod původními edicemi Doomu 3.

Doom 3 - nastavení

Doom 3 - nastavení

Vyčtené chyby a nedodělky pro Doom 3 a jeho datadisky jsou víceméně kosmetické. Daleko větší počet “WTF” momentů jsem zaznamenal u klasických Doomů. Rozlišení je sice poměrně nízké, ale hra běží poměrně plynule,  bez problémů na nových strojích, vizuálně je opravdu vzhled daleko lepší než u původních Steam verzí a je nutno konstatovat výrazný pokrok (samozřejmě s porty se nové zobrazení i tak nedá srovnávat). Byly vylepšeny zvuky a MIDI hudba, což je opravdu znatelné, ale o převratný pokrok nejde, mně osobně jakoby mlaskavý zvuk kulometu třeba příliš neseděl. Lovce achievementů potěší jejich zařazení, ale všechna ocenění v podstatě docílíme dohráním všech zahrnutých klasických Doomů a zvládnutím jednoho levelu na nightmare, což pro zkušeného doomera nebude jistě problém.

Je otázkou, jestli ovšem někdo bude starého Dooma pod BFG edicí hrát. Alespoň pro mě, zvyklého na porty, je hraní docela martyriem. Rozhodující pro kvalitu hraní je ovládání. To je bohužel v BFG kolekci v klasických Doomech pevně nastaveno a v menu nejde měnit. Směr pohybu ovládáme pomocí kláves WSAD a zbytek známe z úplně původních Doomů – dveře otevíráme mezerníkem a střílíme myší nebo Controlem a klávesou Alt strafujeme. Nikoho v id Softu bohužel nenapadlo zařadit klávesu pro permanentní běh, takže musíme neustále držet Shift, z čehož po určité době bolí ruka. Konfigurace ovládání je k dispozici až po přepnutí do nastavení Doomu 3, změny v ovládání tam se promítnou i v Doomu a Doomu II. Ale toto řešení je pravda trochu nepohodlné a nalezl jsem jej také až v support sekci na webu Bethesdy. Neotřele je také řešena výměna zbraní pomocí kolečka myši, jež bylo nově zařazeno. V portech funguje dokonale, bohužel v Doomu II pod BFG edicí je dvouhlavňovka zařazena až někam dozadu, takže nelogicky nenásleduje jednoduchou brokovnici, ale kolečkem se k ní musíme protočit až za raketomet. Nevím, jestli je při plném zbraňovém vybavení zařazena až za BFG, tak daleko jsem se při testování nedostal. Každopádně klávesnice při střídání zbraní je jistotou.

Doom 3 - nastavení grafiky

Doom 3 - nastavení grafiky

Podvodníky nepotěší kompletní vypuštění cheatů. Domnívám se, že tato nemilá věc je zapřičiněna použitím Steam achievementů. Ovšem vyvstane problém nejenom pro nepoctivé hráče. I potenciální tvůrci levelů, kteří cheaty potřebují pro testování, nebo profigameři zaznamenávající své rekordní speedruny,  nebo i hráči hrající mapku po mapce s pistol startem, ti mají zkrátka smůlu. Je vidět, že s podporou moderské komunity se zkrátka u BFG edice příliš nepočítá.

Ale co mě u BFG edice naštvalo nejvíce, je fakt, že po téměř 20 letech od vydání původního Doomu Bethesda potřebuje cenzurovat archivní a v podstatě již historický obsah. Pozoruhodnou změnu zaznamenaly lékárničky, jež místo typického červeného kříže mají vykreslen symbol kapsle. Údajně k této změně došlo na podkladě stížností Červeného kříže. Této změny jsem si při prvních hrách v podstatě ani nevšiml. Ale viditelnější změnou je snaha zřejmě o korektnost či umožnění prodeje ve všech zemích, tedy i těch, kde kontroverzní hry mívají problémy, jako je Německo či Austrálie. Poslední wolfensteinovské levely jsou tak natolik korektní, že zmizely veškeré dekorativní svastiky a obrazy Adolfa Hitlera a dokonce i fašističtí vojáci, kteří byli nahrazeni pouhými zombíky. Devatenáct let gestapáci přežili a až nyní je zásah shůry vyřadil ze hry… Naštěstí, pokud si stáhneme WADy a použijeme je v portu, vše je již v pořádku, takže tento zásah vyšší moci je pouze v BFG edici.

Pokud budeme ignorovat uvedené technické postřehy a výtky, hry jako takové již nemusím komentovat, protože je v zásadě všichni známe. Klasické Doomy jsou základním kamenem mozaiky 3D akcí a Doom 3 a jeho datadisk, i když mnohdy hodnocení nebylo úplně příznivé, patří mezi klasické střílečky a svou roli v historii určitě má také, zejména pro svou hororovou atmosféru.

Grafika - Ultimate Doom

Grafika - Ultimate Doom

Na závěr je třeba si položit otázku, pro koho bude Doom 3: BFG Edition vlastně určena. Ti praví doomeři jistě již mají několik WADů z Doomu stažených nebo mnohdy v několika kopiích koupených, stejně tak i zarytí fanoušci jejich strašidelného následovníka vlastní tu krabicovou, tu Steamovou kopii jejich herního miláčka, nebo dokonce obě dohromady. Nejvěrnějším fanouškům Doom 3, toužícím vlastnit všechny díly tohoto universa, jistě budou chybět Lost Missions. A jedinou legální cestou, jak získat datadisk No Rest for the Living, je zakoupit si BFG edici. V těchto dvou případech je rozhodování jasné – celý BFG komplet je tutovou koupí. Ti, kterým chybí WADy pro klasický Doom, mohou po kompletu sáhnout, ale s vědomím, že jim budou chybět ne nepodstatné kousky historie – Master Levels for Doom II a Final Doom.

A ti, co již všechny díly Doom universa mají a netouží pro bonusových levelech navíc, pro ně je edice asi zbytečná. Doom 3 s obohacením mody je vzhledově s grafickým vylepšením BFG edice naprosto rovnocenný, ne-li lepší, navíc podstatně lépe konfigurovatelný. Fanoušci klasických Doomů použijí port a mají zaručen pohodlnější chod i ovládání a lepší grafiku. Navíc v obou případech jsou plně použitelné modifikace a rozšíření, což v Doom 3: BFG edici nejde. Podle posledních zpráv jsou sice vydány zdrojové kódy této kolekce, ovšem již hotové modifikace nejspíše kompatibilní nebudou.

Doom 3: BFG Edition je pro mne tedy docela zklamáním. Pozitivně kvituji úplnou kompletaci mé kolekce Doom WADů, ale hrát je budu nejspíše jen s porty. Chybělo málo – stačilo by celou kolekci trošku vymazlit, obohatit úplně všemi díly her, technicky vylepšit, zařadit novější prvky známé z různých portů a vydat v trochu reprezentativnější formě. Měli bychom na světě dokonalou kolekci pro všechny doomery, která opravdu důstojně oslavuje 20 let Doomu a sloužící i jako předehra pro chystaný Doom 4. A ne polotovar pouze tahající peníze z kapes fanoušků.

Copyright

Copyright

Odkazy:

Doom 3: BFG Edition – Bethesda

Doom 3: BFG Edition – Doom Wiki

Doom 3: BFG Edition – Official Facebook

Doom 3: BFG Edition – zdrojový kód