2013
02.23

Titulní obrázek

Autor:  Michael “Esselfortium” Mancuso and the Back to Saturn X team (2012)

Moderní a inovativní totální konverze Winter´s Fury byla pro mě vynikajícím herním zážitkem a recenzí v našem minulém článku prošla bez ztráty kytičky. Pokud jste četli dobře, jistě jste si všimli zmínky o dalším projektu, Back to Saturn X, kterým jsme byli obdařeni též na sklonku minulého roku. A jelikož se mi jej podařilo úspěšně dohrát, takřka paralelně s Winter´s Fury, můžete se začíst do dnešního článku, ve kterém si celou hru podrobně probereme.

Back to Saturn X je prvním dílem rozsáhlého megawadu a na stříbrném talíři jako předkrm nám první epizodu servírují Esselfortium a jeho tým spoluautorů. Ke stažení je zatím k dispozici první epizoda Get Out of my Stations. Sestává z celkem dvaceti levelů, jedné tajné mapy a tří intermezz v podobě prázdných přepravních stanic, jež oddělují jednotlivé huby, na něž je hra rozdělena. Rozsah je tedy více než dostatečný a navíc jsou další dva díly, které mají mít obdobný rozsah, teprve ve vývoji. Takže pokud bude konstelace hvězd příznivá, můžeme od autorů očekávat kolem šedesáti levelů plných tuhé akce.

Vstup do základny

Zatímco Winter´s Fury svým technologickým základem bořil hranice Doom enginu, Back to Saturn X autoři budovali nikoliv pro nové porty (i když byl projekt samozřejmě na nich testován), ale tak, aby byl kompatibilní se starým dobrým souborem DOOM2.EXE. Tím pádem megawad spustí víceméně kdokoliv a na jakémkoliv portu. Ačkoliv by se mohlo zdát, že díky tomuto technologickému zázemí nás čeká archaický zážitek jako u Doom the Way id Did, tento dojem je mylný. Celá konverze totiž exceluje výborným level designem a autoři také připravili kompletní sadu nových textur a originální soundtrack.

Příběh nás přenáší na výzkumnou stanici Saturn X, která se po 30 letech poprvé odmlčela. Jak zlověstné ticho v éteru pokračuje, společnost UAC si uvědomuje, že problém nemůže být ignorován. Čas kvapí. Po 3 týdnech je vyslán náš bezejmenný hrdina na kobereček ke svému šéfovi a ke své pramalé radosti zjišťuje, že právě on je vybrán jako nejvhodnější osoba na inspekci ztichlé báze. Na tříletou cestu, ze které nemusí být návratu. Cíl je jednoduchý. Dorazit na místo, zjistit problém a pokud možno celý se dostat zpět.

Zajímavostí je, že si tvůrci jako podklad pro název svého projektu a pro názvy jednotlivých úrovní vybrali názvy skladeb pro mě neznámé alternativní skupiny Guided by Voices. Smysl tohoto rozhodnutí mi není příliš jasný, možná je v textech či hudbě této skupiny ukryto nějaké poselství, které nám jako neznalcům kapely uniká.

Na první pohled nás po spuštění hry upoutají nové textury. Připadá mi, že autoři grafiky předělali úplně všechno a nevšiml jsem si, že by z původní grafiky prostředí Doomu něco zbylo. Nové textury a grafické prvky mi nejvíce připomínají další perlu od id Softu, hru Quake, a to zejména její druhý díl. Jsou velice povedené a spolu s perfektní stavbou úrovní dodávají hře zbrusu nový rozměr. Dominují hnědě až bronzově zbarvené stěny z rezavé oceli a šedavé odstíny kamenných stěn industriálních komplexů. Je pravdou, že jsem si musel na novou grafiku trochu zvykat. Některé nově zpracované stěny připomínají dveře a často jsem se snažil najít secret tam, kde ve skutečnosti žádný nebyl. Zdařilý je také nový soundtrack. Setkáváme se s rockovými nářezy, stejně tak i s melancholickými atmosférickými skladbami. Zvuk kláves mi zejména v říznějších melodických pasážích připomínal hudbu Lee Jacksona, kterou stvořil pro hru Rise of the Triad.

Jak již napovídá story, ocitneme se na vědecké základně a tomu také napovídá prostředí jednotlivých levelů. Celá konverze je tech based zaměřená a absolutní většinu hry strávíme v ponurých chodbách základen. Musím říci, že jednotlivé levely jsou velice profesionálně vystavěny, konec konců autoři nejsou žádná ořezávátka a mají bohaté zkušenosti z jiných projektů. Jednotlivé chodby jsou vzájemně propleteny, místnosti mají několik přístupových směrů, průběh jednotlivými mapami není vůbec lineární. Jednotlivé mapy nejsou ploché, mají různá výšková převýšení, často jsou využívány výtahy či různé mosty, dostaneme se tu dolů do sklepení, tu nahoru na ochozy či rampy. Občas jsou budovy zakomponovány do skalních tunelů či vodních kanálů. Exteriérů zde příliš není, otevřené plochy se rozprostírají jen kolem budov či mezi nimi, občas jsou k vidění skalní masivy obklopující některé levely. Mapy jsou mnohdy natolik komplexní, že mi svým designem někdy stavba map upomínala etalon komplexnosti, konverzi Knee-Deep in the ZDoom. Nicméně u všech levelů si vystačíme pouze se třemi klíči. Do technických záležitostí tvorby úrovní nevidím, ale i přes jednoduchý technologický základ kompatibilní s původním Doomem, s absencí nových ZDoom prvků, efektů a podobných vymožeností, mapy vypadají velice dobře a moderně. Určitě přispěla k tomuto dojmu i nová a zatím nezprofanovaná grafika.

Gameplay je zaměřena hlavně na akci. Počet nepřátel je poměrně vysoký a úrovně jsou potvůrkami slušně zaplněny, jejich počty se mnohdy zastaví až na několik stovkách protivníků. Nepřátelé jsou v úrovních pestře promíseni a nestává se, že by převažoval pouze některý z nich. Základní enemáky občas prokládají bossové, někdy ve dvojicích, dokonce již v počátku hry. Ač se to nezdá, obtížnost je velice dobře vybalancována a megawad se velice dobře hraje i na obtížnost Ultra Violence, ačkoliv hra není žádná procházka růžovou zahradou. I přes velký počet nepřátel je hratelnost férová a nikoliv zákeřná. Odpočinout si můžeme celkem ve třech mezihrách, kde procházíme prázdným prostředím transportních stanic, provázeni pouze mrtvými pozůstatky mutantů z předchozích bojů. Zde máme jen jediný úkol, najít východ a nechat se odvézt směrem k dalším střetnutím v následujících levelech.

Další nástrahou pro hráče jsou místy komplexní úrovně. Většina map je dobře pochopitelná a cíl naší pouti se dá nalézt docela slušně. Ale některé z levelů mi daly při hledání postupu zabrat.  Hlavně patnáctý level a nalezení tajného východu byl oříšek, který se však po nalezení správného spínače jevil nakonec jako zcela triviální. Je třeba být pozorný a pečlivě zkoumat nejen automapu, ale také bedlivě sledovat vlastní prostředí úrovní. Struktura map je někdy natolik provázána, že se na mapě všechna zákoutí zobrazují jako prozkoumaná, ale přitom ke správnému postupu chybí pouze malá plošinka nebo můstek, který uvidíme přímo v levelu.

Při hraní se hráči nabízí k nalezení docela dost secretů. Mnohé se dají najít relativně slušně, ovšem některé mi zůstaly ukryté, i když jsem použil cheatu. Secrety se neomezují pouze na proklepávání zdí, ale řada skrytých oblastí je částečně viditelných. Stačilo si uvědomit strukturu úrovně a pak již se ukryté lokality daly objevit snadno.

Bohužel nic není naprosto dokonalé, a tak má Back to Saturn X určité mušky. Jako první zmíním určitou monotónnost, která se při hraní dostavila v druhé třetině konverze. Akce byla stále zábavná, ale pocit jednotvárnosti byl zřejmě dán stále stejným grafickým prostředím, které se i přes snahu tvůrců o pestrost a kvalitní architekturu levelů stále opakuje. Naštěstí jsem si spravil chuť posledními třemi mapami, které se vyznačovaly jednak přece jenom zařazením trochu odlišných pasáží a hlavně oplývaly přímo masakrózní řežbou, zejména ta úplně poslední, která excelentně zakončuje celou konverzi. Druhou výtku mám k poměrně často se objevujícím neprůhledným texturám jakéhosi pletiva, za kterým se však mnohdy skrývají nepřítelé, které ve skrytu nikdy nelze bezpečně identifikovat, natož pak je přesně trefit.

I přes tyto kritické poznámky je projekt výborně hratelný. Jak jsem típal screenshoty pro článek, tak mám chuť si hru zahrát ještě jednou. Nářezová hratelnost plná akce a prozkoumávání úrovní v kombinaci s výtečným soundtrackem stojí za to. Doufám, že další díly projektu si udrží nastavenou vysokou kvalitativní laťku a přinesou novou porci textur a nových prostředí, ať nemusím opakovat svou připomínku k jednotvárné grafice.

UPDATE (8/2013) – Hra vyšla v nové verzi, jež nabízí jeden nový level na pozici 19. mapy, opravené chyby, vylepšení řady map a také novou grafiku. V downloadu je nyní k dispozici tato nová verze.

UPDATE (7/2017) – Autoři vydali další update, verze 1.1.2 – starý download tedy nahrazen. Aktuální download najdete i v přiloženém linku na idGames, pokud by v budoucnu naše verze nebyla aktuální.

Instalace:
Back to Saturn X by měl fungovat pod jakýmkoliv portem. Balíček obsahuje jednak vlastní WAD a k tomu ještě DEHACKED soubor s koncovkou .DEH. Oba si nakopírujete do adresáře s vaším oblíbeným portem a spustíte běžným způsobem. Začátečníkům pomůže náš návod.

Odkazy:

Download

Download (balíček pro Doombox)

Back to Saturn X – idGames

Esselfortium – oficiální stránky

Back to Saturn X – DoomWorld forum

Back to Saturn X – ZDoom forum

Back to Saturn X – Review

Back to Saturn X – Doom Wiki