2017
02.26

Autor: Enkeli33 (Matthias) (10. 11. 2016)

Recenze projektu Fucking Hexen od českého designéra Enkeliho 33, který hráčům přináší zbrusu novou kampaň pro hru HeXen: Beyond Heretic, je historicky prvním podrobným článkem o modifikaci pro tuto fantasy 3D akci na našem webu. Naše stručné preview nabídlo první základní informace. Poté, co jsem měl možnost se aktivně podílet na betatestu a ladění chyb a dohrál tento projekt celkem třikrát za všechny herní charaktery (za mága jsem Hexen hrál vůbec poprvé!), nastal čas, sdělit své dojmy z hraní a sepsat regulérní review.

Ještě než přejdu k vlastnímu hodnocení, nedá mi to a musím sdělit jedinou ryze negativní poznámku, kterou mám. Sice významně neovlivňuje vlastní zážitek ze hry, ale někteří hráči by se mohli třeba cítit dotčeni. Již název Fucking HeXen napovídá, že megawad není míněn ve zcela vážném duchu a při hraní se občas setkáváme s různými komentáři s humorným laděním. Jak již Enkeli uvedl, nemá totiž rád fantasy názvy. To na závadu není.

Co mě však mrzí, je samoúčelné a poněkud neslušné titulování hráče. Být bez zjevné příčiny označen jako děvka by možná některé citlivější jedince mohlo přece jen poněkud vyvést z míry. Mě ledacos nerozhází, takže jsem nápis přešel bez mrknutí oka, ovšem jestli je to míněno jako vtip, tak jej nepovažuji za příliš zdařilý. Asi jsem ze staré školy a dnešnímu humoru příliš nerozumím.

Ačkoliv zejména ve videotraileru se o svém díle Enkeli vyjadřuje poněkud s despektem, dlužno podotknout, že tento dojem jsem rozhodně neměl, a i když nejde o aspiranta na cenu Cacowards, betatesting i hraní hotového projektu jsem si užil. Je ale třeba respektovat hru, pro kterou je vytvořen. HeXen je fantasy titulem, a tak zejména díky převažujícím zbraním na blízko je akce pomalejší, navíc mnohdy přibržděná luštěním puzzlů a přesuny mezi huby. Což některé hráče nemusí zcela uspokojovat.

Fucking Hexen nabízí hráčům jednu epizodu, což znamená celkem šest levelů. Rozsah považuji za zcela adekvátní a vzhledem k tomu, že Enkeli tvořil projekt úplně sám, nehrozí nuda, způsobená případným opakováním nápadů či designovým stereotypem, což by se mohlo dostavit při přehnaném rozsahu hry.

Na rozdíl od HeXenu, ve kterém se designéři snažili o reálný vzhled lokací a atmosféra i levely byly spíše stísněné, Enkeli vybudoval rozlehlé levely oplývající prostorem. Jeho designový styl je již tradičně jednoduchý bez zbytečných detailů, avšak pestrý, a i přes relativně malý rozsah megawadu se mu podařilo vystřídat všechna prostředí, která jsme měli možnost vidět v původním HeXenu. Počínaje ledovými jeskyněmi, přes hradní komplexy a rozsáhlé podzemní prostory až po prostorné exteriérové dvorany.

Nechybí samozřejmě nutnost hledání nejen klíčů, ale i různých předmětů. Krystaly, zapomenuté knihy a soukolí do mechanismů, to vše poslouží jako klíč k odemknutí cesty k dalšímu levelu. Dlužno podotknout, a Enkelimu to dávám k dobru, že si odpustil sáhodlouhá bloudění a všechny potřebné propriety najdete v jednom levelu, což dodává hraní spád. Navíc jsou levely docela dobře zapamatovatelné a přehledné. Nemusíte si tak složitě vštěpovat do paměti a hledat, kde vlastně máte odemknout zámek či aktivovat spínač. Jak tomu bylo v původním HeXenu, zejména tehdy, pokud jste si nedávali pozor a nečetli doprovodné textové hlášky.

Jak je avizováno v traileru, nechybí různé nástrahy prostředí, zejména v podobě skoků přes plošinky. Zde poněkud záleží na třídě, kterou si na začátku zvolíte a pokud hrajete za nejpomalejšího mága, tak mnohdy jsem musel používat strafe jump, jinak bych se přes některé problematické úseky, které fighter zvládne s prstem v nose,  nedostal. Zdánlivě zapeklitou hádanku se spínači podél celé místnosti pomůže vyřešit nápověda ve stylu “samá voda – přihořívá”. Jen některé pasti jsou poněkud zákeřné a raději před zapeklitým nebo podezřelým místem uložte – vybrat jeden správný klíč ze tří je opravdu otázkou náhody, stejně tak nalezení správné cesty přes soustavu bloků.

V každé správné “doomovce” hraje ovšem prim akce. Fucking HeXen si v tomto směru vzal více z Doomu než z HeXenu. Zde byly boje spíše komornější, kdežto Fucking HeXen nabízí mnohde porcování opravdu “fucking” porcí nepřátel. Obtížnost ale není příliš velká, a tak problémy činí jen velká koncentrace Slaughtaurů, což jsou kentauři vrhající magické firebally a v kombinaci se štítem, který odráží střely, mohou přivodit vaše poranění. Protivných ledových mužíků Wendigů je naštěstí poměrně málo. Nepřátelé se často vyskytují ve skupinách, kde jsou promíseny různé varianty enemáků, takže ve větší skrumáži nehrozí stereotyp či nuda.

Munice je ve hře dostatečné množství, a tak vždy máte čím nepřátele likvidovat. A i kdyby vám náhodou došla, tak základní zbraň každého charakteru disponuje neomezenými zdroji. Takže se většinou podaří přežít, i když pižlání potvor nejslabším článkem vašeho zbrojního inventáře je mnohdy zdlouhavé. Souboje s bossy prokládající potyčky s obyčejnými protivníky nejsou příliš obtížné. Vyskytují se všichni “šéfové”, co nám nabídl i původní HeXen, takže díky menšímu rozsahu hry si tužší souboje užijete častěji. Jedině s fighterem byla likvidace létajícího Wyverna trošku problematická pro omezený dosah zbraňového arzenálu.

Ve hře jsou porůznu roztroušené hroby, původně se jmény autorů z Raven Software. Některé z nich vyjeví informace o příběhu a prozradí nám informace o tom, kde hledat potřebné artefakty. Jeden z nich se projevil jako zákeřná past, která vás uvrhne do propasti. A zbylé prozradí mnohdy překvapivé informace. “Nikdy nevěř vládě” – to je v současné době třeba připomínat lidem opravdu často, i když vzhledem k převažujícím voličům stran ANO a ČSSD je to asi opravdu marná snaha. A nikdy bych nevěřil, že Damned je gay. Jestli je to pravda, nám musí vyzradit sám autor.

Fucking HeXen mě bavil při všech mých třech kompletacích. Vychutnával jsem si rozdílné styly boje u všech charakterových tříd, solidní level design i přiměřeně obtížné pátrání po potřebných předmětech. Škoda, že chybí secrety, které mohly být vítaným kořením prozkoumávání map. Pro fanoušky HeXenu je modifikace povinnou volbou a pro české doomery určitě taky.

Instalace:

Při instalaci postupujeme podobně jako při práci s WAD soubory pro Doom. Jen ke hře potřebujeme pokud možno legální soubor HEXEN.WAD. Instalační balíček FH.zip si rozbalíte do adresáře s vaším oblíbeným portem, přičemž Fucking Hexen by měl podporovat všechny běžné porty. Přidáme zmíněný HEXEN.WAD. Hru spustíte přenesením rozbaleného souboru Fucking Hexen.WAD na spouštěcí soubor portu pomocí souborového manažeru (Windows Explorer, Free Commander apod,). Pokud si nebudete vědět rady, napoví vám speciální článek o spouštění WAD souborů.

Odkazy:

Download

Fucking HeXen – idGames

Fucking HeXen – Development thread

Fucking HeXen – Wads in Progress