2017
06.05

Autor: DavidN (11. 3. 2017)

Možná jste na konci některých našich článků zaregistrovali jako ilustrační doplněk psaného textu videa z You Tube kanálu Icarus LIVES. Mr. Icarus nám nabízí jednak pořad Doom Mod Madness v podobě videorecenzí modů pro Doom, vykutaných z hloubi internetu, ale také obsáhlé live streamy svých herních seancí, ve kterých hraje vybrané a pro diváky atraktivní modifikace z doomovské scény.

Ačkoliv poslech mluvené angličtiny není moje silná stránka, obraz vynahradí tisíc slov, a tak některá videa posloužila jako inspirace pro moje hraní. Jmenujme například Trump Doom – bez informací z Icarus LIVES bych se o něm opravdu nikde nedozvěděl. A také konverzi Vulkan – Episode 1, již jsem si s chutí prošel a mohla se stát námětem dnešní recenze.

Autorem tohoto atraktivního projektu je DavidXNewton, fanoušek retro her a také amatérský designér levelů pro Doom. Začal někdy v 90. letech minulého století, ale jeho práce zůstaly bohužel zapomenuty v prachu minulosti, snad ani nestály za veřejnou prezentaci. Roku 2016 ovšem David obnovil svůj tvůrčí zápal pro Doom a výsledkem jeho práce je epizoda nesoucí název Vulkan – ryze moderní konverze s novou grafikou, monstry a poměrně inovativními designovými prvky.

Příběh je poměrně tuctový. UAC pracuje na projektu elektrárny Vulkan, ovšem jak je tomu “dobrým” zvykem, něco se nepovede a výzkumníkům se podaří prokopat přímo do hlubin pekla, což vyprovokuje invazi krvežíznivých monster.

Vulkan přináší sedm levelů zaměřených na dynamickou akci. Pro pocit intenzivních bojů byly využity prvky Brutal Doom enginu, tentokrát nevyžadující samostatný WAD, ale zakomponované přímo do hry. Tuhé akci je přizpůsoben i level design. Autor připravil rozsáhlé a komplexní mapy v tech based stylu, věrně zpodobňující zákoutí energetického komplexu.

Výstavba levelů je pestrá i přes zdánlivě uniformní sci-fi prostředí a kromě kovově stříbrných sálů a chodeb prozkoumáme důlní prostory, spletitá a temná bludiště podzemí a nechybí i exteriérové plochy. Design není striktně lineární a dokonce jsem v některých fázích trochu tápal, než jsem se zorientoval.

Mapy jsou poměrně velké a bohatě zaplněné protivníky, mnohdy dosahující počtu až pětistovky mutantů nastoupených k likvidaci. Kromě starých známých se setkáme tváří v tvář i s přidanými novými monstry. Nechybí pestrá škála zombifikovaných učenců v bílých pláštích, kromě obligátní sekery disponujících i palnými zbraněmi. A učarovali mi roztomilí baby cacodémoni vyskytující se zpravidla v houfech. Škoda že custom monstra nedisponují krvavými animacemi jako Brutal Doomem vylepšené tradiční potvory.

Vulkan nabízí některé dosud neviděné designové prvky obohacující hratelnost. V prostorách levelů jsou roztroušeny zlaté a stříbrné mince. Tyto zde nejsou jenom pro okrasu a motivují k pečlivému průzkumu lokací. Za jejich kompletní sesbírání získáte Vulkan bonus, který sice nepřináší hmatatelný přínos viditelný ve hře, ale hráč docílí dokonalé satisfakce za úspěšné hledání. Takže lačnost po vyhledávání docela četných secretů se tímto ještě zvyšuje. EDIT: Zdá se, že Vulkoin bonus by alespoň v některých případech měl do další úovně navýšit o 50 bodů zdraví i armor, takže se sbírání penízků rozhodně vyplatí.

Občas se nám podaří nalézt tajemnou sféru, která našeho hrdinu na chvíli transformuje do rage módu. Obrazovka dotmava zrudne a s rotačním kulometem s dočasně neomezenou municí kosíte přívaly nepřátel, kteří se zpravidla poblíž vyskytují ve větší skrumáži. Na obrazovce se nám zobrazí počítadlo úspěšných zásahů a spolu se záplavou krve dané Brutal Doomem je pocit z akce vysoce uspokojující.

V posledních třech úrovních nám David připravil novou možnost zpřístupňování nových oblastí v úrovních. V levelech se vyskytují šachty, jež musíme uzavřít pomocí ledových koulí. Ty se někde povalují po mapě a naším úkolem je vhodit kouli do kráteru, čímž se nám otevře cesta dále. Háček spočívá v tom, že pokud se chopíme této sféry, nelze střílet, a tak musíme takticky myslet a koule strategicky poponášet a mezitím likvidovat monstra, která se zpravidla sebráním sféry objeví. Zajímavý designový prvek.

I samotná stavba map překvapí. Například 4. úroveň, kdy musíme postupně přejít sekvencí úseků kolem centrálního kráteru, abychom si jej otevřeli a vyvolali tak překvapení v podobě palby arachnotronů, kteří vyjedou z podzemních šachet. Nebo několikeré přepnutí do pekelné dimenze s přívalem nepřátel, kdy jeden úsek jakoby z oka vypadl začátku E1M1 z původního Doomu. Zde jsem se bohužel setkal s bugem, kdy jsem po ukončení pekelné vřavy zůstal uvězněn v secretu s health sférou, neschopen otevřít dveře. Musel jsem nakonec použít no clip cheat.

Alespoň zpočátku nebylo zcela jasné, zdali je povoleno skákání. Design nakonec není pro použití skoku koncipován, v čemž mě utvrdil právě zmiňovaný čtvrtý level – při použití skákání je totiž plánované designové schéma rozbito a pavouky lze zlikvidovat předčasně. Nakonec to zmiňuje autor i v textovém souboru, ale údajně díky připomínkám hráčů neimplementoval blokaci skoku, jak bývá zvykem.

Vulkan se hraje skvěle. Permanentní dynamická akce se záplavami slabých nepřátel prokládaných tužšími protivníky, velice solidní level design podporující akční zážitek s nutností přemýšlení, četné secrety a inovační prvky designu mě velice bavily. Rovněž obtížnost je perfektně vyladěná, na třetí obtížnost je hra výzvou, ale přiměřenou průměrnému hráči. Ti notně ostřílení brutální doomeři mohou zkusit nejtěžší Volcanic obtížnost, do které jsem se raději nepouštěl. Musím ještě zmínit perfektně vyladěný boss fight, ve kterém se střídala eliminace létajícího mancuba s postupným zpřístupňováním cest k několika ledovým koulím, abychom uzavřeli krátery a definitivně ukončili finální bitvu. Dokonalá tečka za skvělou hrou.

Vulkan nabízí dokonalý akční zážitek a je potěšitelné, že první epizoda není rozhodně poslední. DavidN pracuje na druhé část příběhu, jak napovídá ZDoom fórum. Takže se máme na co těšit a doufám, že se s projektem Vulkan na našich stránkách nevidíme naposled.

Instalace:
Vulkan – Episode 1 je určena pro GZ Doom od verze 2.3.2. Instalace je pohodlná, veškerá potřebná data jsou zahrnuta v jednom souboru VULKAN.PK3. Po jeho rozbalení do adresáře s GZ Doomem jej spustíte přetažením na spouštěcí soubor GZ Doomu. Při nejasnostech můžete konzultovat specializované pojednání o spouštění WAD souborů.

Download

Vulkan – Episode 1 – ZDoom Forum

Vulkan – Episode 1 – idGames

Teamouse – osobní stránky autora

 

 

 

10 comments so far

Add Your Comment
  1. Ahoj, mám rozehráno a zatím teda naprostá spokojenost, takovouhle nekončící akci jsem už dlouho nehrál (ani mezi jinými doom wady). Hra má výborný HUD, kde vlastně je vidět úplně všechno, počet nepřátel, vulkoiny i náboje. Přiznám se, že až teď jsem si uvědomil, jak mnohem větší sranda je zabíjený stovek na zdraví slabých (ale stále nebezpečných) nepřátel co padají hned, než čistit vlny pekelnejch baronů, od kterých při strafování stejně moc nebezpečí nehrozí.
    PS: No toho “bugu” s tím skákáním Ane/Ne je bohužel škoda, ale nedivim se, že už to zpětně neupravoval, to by muselo být hodně práce. Holt se nesmí to skákání využívat moc často.

  2. Máš plnou pravdu a takové podobně laděné mapy nebo WADy mám rád. Porcování velkého počtu tuhých nepřátel jak je tomu v mnohých slaughter WADech je mnohdy pomalé a působí určité přibrždění tempa.
    S tím skákáním, on to není opravdu bug, ale mohlo to být jednoznačně vyjádřeno pomocí blokace skoku, jako v jiných projektech. Nicméně třeba v druhém levelu jsem opravdu nepřišel na to, jak se dostat bez skákání na ta vyvýšená místa. A proč by to měla být práce ? Řekl bych že se skok zablokuje někde v nastaveních a je pořešeno ?

  3. Skok sa da vypnut pridanim 1 riadku do mapinfa, v tom problem nevidim. Lenze potom by musel vsetky sekcie, v ktorych skakanie zamyslal poupravovat, aby sa to dalo vobec hrat. Este by sa to dalo spravit pomocou neprechodnych linedefov, ale to je samozrejme este narocnejsie a urcite by to spravilo aj nejaky bordel.

  4. Pochopil jsem to info v textovém souboru tak, že skákání měl původně vypnuté a lidem se tato možnost nelíbila, tak ji implementoval zpět, takže patrně se skokem při designu DavidN nepočítal.

  5. tak dohráno na nejvyšší obtížnost. V tý poslední nebossový mapě hodně dobrej ten efekt toho pekla (oba). A taky ten propad do E1M1 byl hodně epickej :-). Jediný místo kde jsem byl trochu frustrovaný bylo v tý továrně jak se musela nahodit elektřina, fakt jsem asi 10 min bloudil a nemohl najít kudy dál. Boss byl zajímavej, ale docela lehkej, možná snížit nabíjecí čas railgunu, popř. by určitě neuškodilo více druhů útoku. za mě 5/5

  6. Tak to jsem rád, že se Ti Vulkan líbil.
    Doufejme že autor dokončí další epizodu, bude to “must play” 🙂

  7. Bernd Posselt mě sejmul railgunem. Potupné. 🙁

  8. Tak v poho, další sjezd sudeťáků už nebude.

  9. Thank you so much for the kind words! I’m glad that you enjoyed my WAD 🙂 Hopefully I will get to work on Episode 2 soon.

  10. David, I´m glad you visited my blog. You are the first foreign visitor here 🙂
    Vulkan is very good and I will look forward for next part of story.
    Thank you 🙂