2018
01.11

Slovo Gulag je názvem pro sovětské pracovní tábory, v nichž byli zavíráni lidé nepohodlní komunistickému režimu. Tyto tábory přinášely svým obětem nevýslovné utrpení. A možná proto takto nazval Jeff Weisend svůj projekt pro hru Heretic, v níž hráče trápí komplikovanými úrovněmi, puzzly a hledáním spínačů. Projekt Gulag podrobil recenznímu zkoumání Enkeli33 a výsledkem je dnešní článek.

Autor: Jeff Weisend (1997).  Recenze: Enkeli33 (Matthias)

Pro Doom existuje hromada zajímavých megawadů. Za ním je v pořadí pak HeXen, ale… Co Heretic? Existuje pro něj něco taky pozoruhodného? Trochu jsem zagooglil a zjistil, že plno lidí kolem Doom komunity si celkem pochvaluje jeden megawad, který je zajímavý ze dvou důvodů. Za prvé se jmenuje Gulag (ehm) a za druhé je z roku 1997.
Gulag tedy obsahuje (jenom) pět nových map pro Heretica, přičemž nutno podotknout, že tvůrce – Jeff Weisend – zřejmě jedl vtipnou kaši, protože jeho nápady jsou dost ujetý i na poměry roku 2017, natož pak 1997.

Design map jde od extrému k extrému. Zatímco některé pasáže jsou neskutečně nápadité a kreativní, jiné jsou vyloženě na facku. Někdy mi přišlo, že v mapách jsou schválně zakomponované trolloviny, jako třeba že se prostřílím hromadou chodeb do místnosti, ve které prostě vůbec nic není. Tj. žádné tlačítko, munice, zdraví, nic. Ovšem pozor, tvůrce místo tlačítka nastavil, aby se někde něco aktivovalo jen pouhým vstoupením do této místnosti. Nejlépe něco na druhé straně celé mapy.

Jindy se třeba objeví bludiště, kde se některé pasáže uzavírají a jiné otvírají, což způsobuje chození na konkrétních místech. Výsledek je frustrující bloudění a hledání „kam šlápnout“, abych něco někde otevřel.
No, ale rozebereme si jednotlivé mapy podrobně:

1) On the Beach
„Na pláži“ začíná jako normální Heretic mapa. Tj. bloudím v jeskyni, procházím hradby a vše se zdá ok. Už zde se vyskytuje trollovací potenciál tvůrce, protože abych získal první klíč, musím v tmavé chodbě objevit secret. Nebo se postavit na konkrétní místo, abych otevřel dveře, a mnoho dalšího.

Zajímavá situace nastala, když jsem vlezl do modrých dveří. Přišel jsem k nim, otevřel a najednou přede mnou byla pláž… Tvůrce nekecal. Docela netypické prostředí na Heretica, ale celkem příjemná změna od stereotypních hradů a paláců. Celá mapa pak končí na loďce.

2) Subterranea
Tahle mapa ani nejde popsat, protože začíná na pláži (na kterou jsem doplul loďkou z předchozí mapy), a pak prostředí střídá prostředí. Tj. lávová jeskyně, ledová jeskyně, normální jeskyně a tak podobně.

Každopádně je to celkem dost komplexní level a tvůrce už tu naplno vybalil svoji potřebu mučit hráče, co nejvíce to jde. Jedno nechutný bludiště za druhým, switchhunting, neviditelný místa, kam se musím postavit, abych otevřel dveře, secrety, které je hráč nucen objevit pro další postup. Cool.

3) Skull Mountain
Tak tohle je Jeff na vrcholu své tvorby. Tato mapa je zkrátka jeho opus magnum. Extrémně složitý level, který začíná opět na pláži s tím, že název je celkem doslovný. Ve skále poblíž je chrám, který je skutečně ve tvaru lebky.

Dostat se do tohoto chrámu je samo o sobě celkem pracný a vyžaduje to vyřešení pár hádanek. Pravá zábava ale přichází uvnitř. Chrám obsahuje až šest pater… Ehm já vím, že Doom engine neumí více pater nad sebou a v nejhorším se to řeší přes silent teleporty. Ovšem autor použil normální teleporty a ve skutečnosti to vlastně ničemu nevadí, a dokonce to funguje (psychologický dojem, že je to skutečně šest pater nad sebou totiž zůstává).

Každopádně uvnitř započne neuvěřitelné switch-hunt peklo. Najdu tlačítko ve čtvrtém patře, otevřou se dveře v druhém patře. Najdu tam tlačítko, a to aktivuje výtah v prvním patře. Ten mě vezme do pátého, kde jiným tlačítkem otevřu dveře ve třetím a tak dále a tak dále. Popravdě, strávil jsem nad touto mapou hodinu a nemyslím to obrazně. Doslova – šedesát minut.

A to jsem si to zkrátil tak, že jsem v půlce hledání vzdal, otevřel mapu v editoru a podíval se co které tlačítko dělá, a co které dveře otevře.

Některé prvky v této mapě jsou každopádně působivé. Třeba v šestém patře stisknu tlačítko a tím sjede sloup poblíž a zajede do země. Jeff to tak skvěle nadesignoval, až to skutečně působí dojmem, že sloup sjel přes všechna patra a dojel úplně dolů… To se nedá ani popsat, to se musí vidět.

Normálně si říkám, že bych měl mít na tvůrce vztek vzhledem k tomu, jak šílená mapa to byla, ale nějak vztek nedokážu cítit. Část mě je tou mapou neskutečně fascinována.

4) The Flying Dutchman
Kraťoučká mapka asi na dvě minuty, přestože je vskutku pozoruhodná. Odehrává se totiž na plující lodi. Já bych se hádal, že taková věc by v Doom engine nešla vyrobit, aby byla funkční. Ale světe div se, ono to jde a vypadá to zatraceně dobře.

5) Circus Maximus
No a poslední mapa je obrovská, velice komplexní, zabere spoustu času… naštěstí ubylo switchhuntingu a celkově se mi to hrálo dobře (asi jsem si na styl už zvyknul). Cirkus vypadá ve skutečnosti jako nějaký koloseum a celá mapa působí jako by se snad odehrávala v Římě nebo něco.

Ta mapa je každopádně tak nepopsatelná, že ji ani popisovat nebudu.

Na závěr tedy přemýšlím, jestli je Gulag opravdu megawad nebo spíše moderní umělecké dílo, které se urodilo v hlavě jistého Jeffa po požití několika návykových látek. Tak jako tak to stojí aspoň za vyzkoušení.
Originální? Ano! Hratelné? Trochu hůře. Takže výsledná známka je taková lepší trojka.

Instalace:
Balíček s megawadem obsahuje dva WAD soubory, jeden má v sobě mapy a hudbu, druhý grafiku a další věci. Proč je Gulag rozdělen do dvou WADů netuším, ale zřejmě k tomu v devadesátých letech existoval důvod, který dnes už opadl. Nezbývá tedy ten otevřít oba WAD soubory ve Slade 3 a copy-pastnout obsah jednoho do druhého a uložit.
K WAD souborům jsou také soubory BAT, což je soubor, který řekne něco konkrétního příkazové řádce a ještě DEUSF.EXE. Oba dva jsou v dobách Zdoomu zcela zbytečné a mohou se v klidu ignorovat, či rovnou smazat. Stačí jen samotný wad soubor slepený ze dvou wadů.

Poznámka (leebigh): Pokud nerozumíte práci s editorem, Gulag lze spustit i samostatně pomocí obou WAD souborů. Moderní porty si s použitím samostatných WAD souborů poradí. Tudíž postačí přenést oba zmiňované WADy na spouštěcí soubor portu.

Odkazy:

Download

Gulag – idGames

 

10 comments so far

Add Your Comment
  1. Mapy jsou to pěkné, ale hratelnost fakt tragická. Což o to, kdyby to byl jenom switchhunting, tak by to ještě šlo, ale jak ho mohli napadnout ty pohybové spínače. jako v mapě 2 v ty sopce jsem byl vážně zoufalý, a i s KITTY (aka IDCLIP) jsem kýžený posup hledal přes 20 min. No po teto zkušenosti jsem radši ten chrám při prvním záseku úplně přeskočil.
    No jinak jsem zjistil, že se mi ten heretic nějak přestal líbit. Jako malý jsem ho mel rád, ale prostě pomalý projektily, samy potvory na blízko co nic nevydrží, nízká obtížnost, herně nuda. Jenom kniha co zlepšuje zbraně je pořád geniální :-).

  2. to des arthes

    přestal se ti líbit heretic? oh 🙁

    tak to bys neměl vědět, na jakým projektu dělám 🙁

  3. Tak pokud do něj narveš nějaký nový assety, pár monster, možná i zbraně, tak bych to překousl. Hlavně ty potvory. Mě fakt přijde, že každá potvora v heretiku je obtížností maximálně cacodemon, a jenom Wizardi dávaj trochu vyšší dmg a hadi trochu více tankují), jinak zbytek je na 2-3 rány kuší a snadno se uhýbá.

  4. No je to vanilla heretic, takže tam moc nenarvu, ale snažím se to udělat trochu obtížný… protože u hexena všichni píčovali, že je to moc snadný, takže je tam několik hnusných míst, které tě donutí vnímat některá všední monstra trochu jinak 🙂

  5. Len taká menšia poznámka : Cirkus Maximus bol typ závodiska v Starovekom Ríme – konali sa v ňom hlavne preteky vozov a koní. V strede je spina, na ktorej (ak si to dobre pamätám) boli “rozhodcovia”, ktorí počítali kolá.

  6. kloki8: aha, proto je ve středu boss 😀

  7. Nějak to tu umřelo ne :))

  8. Neboj, neumřelo, i když je pravdou, že už delší dobu jsem nic nevyplodil.
    Ale zachraňuješ čest svými příspěvky 🙂

  9. Musím uznat, že ty mapy jsou opravdu pěkné a mnoho věcí je tam opravdu pěkně řešeno, jako ty patra řešený přes teleporty, sloupy působící dojmem, že sjely přes celý chrám, loď a závěrečné koloseum bylo opravdu parádní včetně těch textur, které působí dojmem klenutého nosníku. K tý hratelnosti to zas tak nebylo hrozné (asi jsem se obrnil pořádnou trpělivostí) V lávové jeskyni jsem postupoval pomalu a hlavně naslouchal, kde se co otevírá, a tak k překvapení našel řešení poměrně rychle. Třetí mapu jsem taky hrál přes hodinu, ale dokázal vyřešit bez cheatů či nahlédnutí do editoru. Ono to celkem jde, když si člověk pamatuje kde jsou zavřené dveře, průchody, a že je třeba vždycky přejít v dolním patřel přes ten sloup, když sjel dolů. V závěru bylo hodně zajímavé, když bylo třeba pro otevření několika dveří v pátém patře stoupnout na tři místa v místnosti v krátkém sledu a rychle proběhnout. Loď paráda, ta mě hodně bavila a závěrečná mapa se hrála parádně a rovněž jsem na ní strávil téměř hodinu. Celkový herní čas mi zabral přes tři hodiny. Čekal jsem switch peklo, ale nakonec mě samotného překvapilo, jak jsem prošel a měl z vyřešení radost.

  10. To jsem rád, že sis hraní užil, a že máš daleko pozitivnější dojmy než kolegové.
    Mně tedy Matthiasova recenze příliš nenavnadila, takže jsem Gulag zatím nehrál.