2020
02.04

Autoři: Damned, enkeli33 (Matthias), Jaeden, Sulphurit, kloki38, Pipicz

Vydání komunitního megawadu je vždycky radostnou událostí. Tím spíš, když se jedná o projekt z naší české (a slovenské) kotliny, kterých vychází vzhledem k malé četnosti aktivních tvůrců opravdu pomálu. Ale když už se hotové dílko po obvykle notně dlouhé době vývoje podaří dovést k úspěšnému vydání, v případě tuzemských projektů se vesměs vždy jedná o povedený kousek.

Zatím posledním dokončeným českým komunitním megawadem byly Zóny strachu – Zones of Fear, které sklidily pozitivní ohlasy a zasloužený úspěch. Následovaly pak samostatné projekty jednotlivých autorů, jako například Pipiczův Bloodstain a Enkeliho kratší WADy Fucking HeXen a It´s Real and It Kills (Everything Sucks).

Nejnovějším dílkem české doomovské komunity je megawad Czechbox. Aktuálně vyšel jako kompletní dokončená verze a je již nahrán na portál idGames. Průběh vývoje a betatestu včetně reportů jste mohli sledovat na Liquid fóru, a kromě tvůrců se na něm nejaktivněji podílel zejména Pavel Ullrich. A nyní si můžete přečíst posouzení finální verze.

Zatímco Zones of Fear zahrnoval komplexní a rozsáhlé mapy, Czechbox si klade za cíl, nabídnout kolekci kratších úrovní, které by zabraly kolem 15 minut. Ve většině případů se podařilo zadaný designérský záměr splnit, ale v pozdějších fázích se autoři v rámci tvůrčího zápalu přece jen nevyhnuli rozsáhlejším a komplikovanějším levelům, které zadaný časový limit převyšují. Ale rozhodně to není na škodu a pokud je level povedený, vždy je radost, zahrát si kvalitní mapu, i když zabere delší čas k dohrání. Ale nemějte obavy, žádných 100 doomovských kilometrů v úrovních nenaběháte.

Tvůrčí tým tentokrát prodělal určité změny. Jeho jádrem samozřejmě zůstávají Damned a Matthias, resp. Enkeli33, kteří se snaží českou doomovskou káru tlačit neustále směrem dopředu. Zatímco Enkeli je tvůrčím a ideovým mozkem Czechboxu a vytvořil 11 úrovní, Damnedova pozice by se dala charakterizovat jako výkonný producent. Designoval 12 levelů a na jeho bedra se vzhledem k jeho schopnostem snesly testovací práce, ladění, úpravy, koordinace týmu. Prostě chlapec pro všechno.

Dalším osvědčeným spolupracovníkem známým ze Zones of Fear je Jaeden, který se připojil k dílu třemi mapami. Novou tváří v komunitě se stal Sulphurit. Slovenský doomer, který však postupně zmizel z online světa a bylo dokonce potřebné vymyslet názvy pro jeho bezejmenné levely, poněvadž se s ním nedá nikterak spojit. Také přispěl třemi dílky do megawadové mozaiky. Dalším zástupcem slovenské komunity je poměrně aktivní Kloki38, který připravil dva levely.

A zbývají tvůrci, kteří Czechboxu přispěli do vínku po jedné mapě. Po dlouhé době se probudil k designérskému životu Pipicz, aby si oživil svůj špičkový talent. Pro mě neznámý autor je Musalek. Celým jménem Martin Musálek, velký bratr Google mi našel jeho hříčky na portálu Itch.io a WAD Harvest, takže má za sebou určité zkušenosti s herní tvorbou. Bohužel svůj level uplatnil v jiném projektu pro Doom 2, o čemž se nikomu neuráčil zmínit, takže to vyšlo najevo při prvním veřejném hraní v rámci ZDaemon Thursday Night Survival. Takže jeho mapa musela být vypuštěna. Naštěstí se prázdného slotu ujal Kloki, takže chybějící mapa byla záhy bleskovou rychlostí doplněna.

Kromě základní ideje kratších map nemá Czechbox jednotnou tvůrčí či tématickou koncepci, a tak se autoři nemuseli při tvorbě omezovat v rozletu a limitem byla pouze vanilla kompatibilita a použité zdroje textur. Takže dostáváme pestrou kolekci map v různých prostředích, na nichž tvůrci předvádějí svůj designérský um a styl.

Nejpropracovanější úrovně připravil Damned. Některé z nich jsou opravdu rozsáhlejší, ale jeho mapy se vyznačují rychlým spádem a bohatou akcí hned od samotného začátku, tudíž se hráč nenudí a jejich větší plocha vůbec nevadí. Damned většinou tvoří tech based úrovně s komplexní strukturou základen, kdy využívá prostor do posledního milimetru. Ale v Czechboxu nám nabízí i exteriérové lokace, jež prokazují jeho tvůrčí talent. Mám pocit, že Damnedův samostatný megawad by se ve světě určitě neztratil a připojil by se k oceňovaným pracím českých autorů Gusty, Methoda a Pipicze.

Damned navíc umí své levely perfektně vyladit. Počtu nepřátel odpovídá i množství munice, jež je vybalancována tak akorát. S pistol startem jsem měl při testování trošku problém, protože střelivem levely příliš nehýří, ale vše se dá zvládnout a hra přináší ten pravý adrenalin a nutnost taktického střídání zbraní i využití power-upů. V kampani si munici přinesete z předchozích levelů a střelivo tak nemusíte příliš řešit, i když plýtvání rozhodně nedoporučuji.

Enkeli předvádí ve svých mapách svůj slušný standard.  Mapy jako obvykle vytváří prostorově rozsáhlejší, nejsou tolik vypiplané a plné detailů jako ty Damnedovy. Tématicky i graficky se jeho mapy střídají, stejně tak jako jejich velikost. Nechybí originální experimentální prvky, například mapa vytvořená pouze z krabic a boxů. Na designu některých levelů je díky jejich relativní strohosti poznat, že byly tvořeny před několika lety, zejména 7. mapa v pořadí, která mi příliš jak hratelnostně, tak vizuálně nesedla. Enkeliho zlepšující se tvůrčí zrání prokazuje jeho aktuálnější tvorba, jež v samostatných projektech přináší daleko propracovanější levely.

I obtížnost bývala doposud v Enkeliho mapách poměrně přístupná běžnému hernímu publiku. Nicméně v Czechboxu docela tlačí na pilu a častým úkazem jsou zaklínači, kteří nám notně zatápí. Ale není to na škodu, i tak jsou mapy dobře hratelné a bez nouze o střelivo či lékárničky. Enkeliho příspěvky jsou tak solidním obohacením megawadu a dobře zapadají do jeho ideové koncepce.

Jaedenovy mapy byly v Zones Fear typické zařazením místy monotónních, neustále se opakujících prvků. Levely zařazené v Czechboxu jsou naopak povedené a tento element designu víceméně chybí. Kombinace bohaté akce i nutnosti pátrání kudy dál činí jeho levely poměrně zábavnými. Zejména hledání tajného východu v 15. úrovni mi dalo zabrat, ale nakonec má snaha byla korunována zaslouženým úspěchem.

Ztracený Sulphurit po sobě nechal památku v podobě svých tří map na úvod. Levely jsou poměrně solidní, žádné originální prvky v nich nenajdete, ale design je čistý a úrovně se hrají dobře. Kompozice levelů pěkně zapadá na počátek megawadu a poslouží na rozehřátí před obtížnějšími úrovněmi, ke kterým se probojujete později. Kloki38 přinesl mapy ve svém typickém designérském stylu, vizuálně jednodušší bez zbytečných detailů. V kontextu jeho bohaté tvorby se jedná o průměrné kousky, více mi sedla jeho nová druhá úroveň č. 14.

Mapu Pipicze je asi zbytečné komentovat. Jako obvykle profesionální práce, jež nabízí hektickou akci od začátku do konce, s náročnou obtížností, perfektním designem a skvělou hratelností. Škoda, že Czechbox není nafukovací, a více Pipiczových levelů se nevešlo. Zmíním i Musálkův vypuštěný level, jenž se prezentoval poměrně zábavnou hratelností s unikátním vizuálním stylem, zejména křiklavými barvami textur a doplňků, což osvěžuje vizuální koncept.

Pokud bych měl hodnotit megawad jako celek, myslím že se tvůrčí úsilí vyplatilo a Czechbox funguje dokonale. Jde o komunitní projekt, takže lze místy pozorovat určitou nevyváženost plynoucí z odlišných tvůrčích stylů jednotlivých autorů. Nikdo se nezavděčí všem a při betatestu jsme měli na některé úrovně trošku jiný náhled a odlišné dojmy.  Kupříkladu Enkeliho mapa č. 26, která je poměrně krátká a relativně jednoduchá a mezi Damnedovými většími levely se trochu ztrácí. Já jsem se při ní skvěle bavil, zatímco Pavlu Ullrichovi zase příliš neseděla.

Velice povedený je titulní obrázek, který našince donutí zavzpomínat na staré dobré časy, kdy se ještě zápalky vyráběly v Lipníku a Sušici. V kombinaci s vyobrazením plazmovky jde o opravdu výbušnou kombinaci. Stejně tak autoři nezapřeli smysl pro humor a navzdory snaze ministra zdravotnictví s. Vojtěcha o nápravu zdraví české populace použili pro Nightmare stupeň obtížnosti název Metla lidstva.

Celkově se mi koncepce kratších map, které rychle odsýpají, velice líbí. V designu tak dominuje akce a nikde až na výjimky nadměrně neškobrtáte a neztrácíte se. Na cenu Cacowards asi Czechbox nedosáhne, ale určitě jde o příjemný herní zážitek. Určitě se zapíše do historie jako další povedený český megawad. Je potěšitelné, že stále máme aktivní tvůrce, kteří vytvářejí materiál pro Doom pozitivní hráče. Doufejme, že další projekt na sebe nenechá tak dlouho čekat.

Instalace:

Czechbox by měl být kompatibilní se všemi běžnými porty. PavelU reportoval určité problémy v portu Vavoom, ale jedná se již o nepodporovaný program a jeho novější upravená verze je minoritní platformou. Navíc potíže byly opraveny. Přináším jednak oficiální verzi, ale pro zájemce jsem nahrál i starší verzi, ještě s odstraněnou mapou Martina Musálka. Instalace je tradiční – po rozbalení instalačního ZIP balíčku si soubor Czechbox.wad zkopírujete do adresáře s vaším oblíbeným portem a jeho přetažením na spouštěcí soubor portu spustíte hru. Při nejasnostech vám pomůže náš návodový článek.

Odkazy:

Download

Download (archivní Release Candidate)

Czechbox – Liquid Doom Forum

Czechbox – id Games

Czechbox – ModDB

Czechbox – DoomWorld Forum

Jako video doprovod jsem chtěl přidat trailer, ale video nejde vložit, takže si můžete užít záběrů ze společné herní seance v rámci Thursday Night Survival.

3 comments so far

Add Your Comment
  1. Takže plán na víkend mám jasný 🙂

  2. Dám to i sem. V k8vavoom by to mělo jít dohrát ve verzi k8vavoom_540717.7z – 6b.cz/gDq4 . Zkracovací odkaz, po načtení naběhne.

    Zároveň upozorňuji, že v tomto enginu je nesprávný FoV, který znemožní hru v pár úsecích hrát beze skoku, ale s jeho použitím je to ok. Jde asi jen o dvě až tři mapy.

    Potíže s funkčností sice byly odstraněny, ale osobně testována jen starší verze wadu. Ta finální zatím ne, rozehrána. Snad ale klapne i tak.

    Na jiných verzích k8vavoomu nemusí jít Czechbox korektně, ačkoli bude budit dojem, že je to ok.

  3. Nová Map 14 pěkná, ale našel jsem jen jeden secret a jsou tam ještě minimálně dva. Cesta pro modrý klíč perfektní. Exit se zaklínači slušnej.