2022
08.29

DWmegawad Club CZ – červen 2022

Autor: Cheesewheel (16. 3. 2022)

Červnový megawad měsíce v rámci DWmegawad Club se po minulém zdařilém projektu Judgment nese k mému potěšení v zajetých kolejích. A to na vlnách moderního provedení, nové grafiky, vizuálu, soundtracku a také kolekce nových monster. Tento měsíc jsme měli možnost otestovat další poměrně čerstvý projekt, jenž nese jméno Uprising a hned na úvod mohu říci, že volba organizátorů byla skvělá a červnové hraní jsem si užil ještě o chloupek lépe než v květnu.

Jeho název mi nevím proč upomíná na stejnojmennou píseň skupiny Sabaton, jež zobrazuje Varšavské povstání proti německému útlaku. A příběhová idea konec konců má podobnou premisu. Zatímco hrdinové polské metropole bojovali v předem ztraceném boji proti fašistickým utlačovatelům, Doomguy se dává zcela osamocen do nerovného boje proti hordám mutantů, jak naznačuje příběhový podkres.

Země neměla žádnou šanci. Ať už se na Marsu stalo cokoliv, démonická invaze vyhřezla na povrch a pohltila vše živé. Válka s peklem byla brutální a krátká, nikdo nepřežil, kromě Doomguye, jenž jako jediný je schopen přichystat pomstu. Tiše vyčkával, připravoval se a spřádal plány ke svržení krutého režimu nastoleném pekelnými utlačovateli. Stal se revolucí jednoho muže, a právě nastal čas na povstání.

Uprising je navržen jako příběhově zaměřený megawad. Nicméně nečekejte dialogy, videosekvence či dlouhé texty. Příběh je kromě základní stručné informace, kterou jsme shrnuli o odstavec výše, vyprávěn pouze několika informačními obrazovkami mezi úrovněmi. Nepotřebujete jej vnímat, není podstatný a jako vždy u klasických megawadů slouží jen jako podkres, a tak hlavním cílem hry je odreagovat se a relaxovat u průzkumu a skvělé akce. Je ovšem pravdou, že Uprising není náhodnou kolekcí map, ale jednotlivé levely na sebe organicky navazují.

Autorem je tvůrce s přezdívkou Cheesewheel. Kromě několika úrovní v komunitních projektech vytvořil zcela sám dva megawady. Kromě dnes hraného Uprising je to projekt CPD. Ten také sklidil příznivý ohlas a Cheesewheel byl hlavně díky němu oceněn v hlasování Cacowards za rok 2020 jako jeden ze slibných nováčků na poli Doom mappingu.

Při posuzování projektu Uprising se neubráním srovnání s květnovým megawadem Judgment. Oba nabízejí přehršel nových grafických a vizuálních prvků, stejně tak nová a neokoukaná monstra. Po stránce grafiky působí Uprising konzervativnějším dojmem a zachovává mnohé prvky z původního Doomu II, takže prostředí navazuje na původní hru a není tolik graficky odlišné od svého mateřského titulu, tak jako Judgment.

Stejně tak v level designu Cheesewheel respektuje původní doomovskou architekturu. Nestaví vzdušné zámky ani nové světy, ale architektura je realistická s důrazem na četné lokace odpovídající skutečnosti, zejména v prvních fázích. Jednotlivé levely se střídají co do velikosti, a tak bojujeme v kompaktních oblastech, ale samozřejmě najdeme i rozmáchlé komplexy s velkým počtem zmutovaných obyvatel.  Mapy jsou přitom přehledné, a i při jejich velikosti se mi nestávalo, že bych někde bloudil. Nečekejte žádné architektonické skvosty jako u Judgmentu, nicméně je design funkční a přizpůsoben k boji.

Autor při tvorbě nových protivníků použil odlišných principů tvorby. Judgment využívá nová převzatá monstra a obohacuje tak kolekci příšer o četné nové potvůrky. Uprising se vydal cestou Dehacked patchů, takže někteří původní mutanti byly odstraněni, přepracováni do nového vzhledu a počet monster tedy zůstal stejný jako v původní hře.  Nesetkáte se tak třeba s prasátky nebo s chrliči lebek pain elementály.

Na poli vojáčků najdete protivné zombíky vybavené plazmovými výboji a také impovskými firebally, kteří střetnutí dokážou notně znepříjemnit. Upravený baron Chaos Knight na vás střílí trojité střely, což vyžaduje odlišnou taktiku při manévrování. Temní impové se liší nejen vizuálně, ale také charakterem střel. Drony nahrazují ztracené duše a také disponují útoky plazmovou zbraní, zejména ve větším množství jsou docela otravní.

A teď přijdou osiny v zadku, Kyberdémoni jsou odlišně barevně podkresleni a zdálo se mi, že o něco méně vydrží, což ale nebylo nikde deklarováno a mohl jsem se mýlit. Nový kakodémon jménem Cacobot disponuje bohatým pancéřováním, vydrží docela hodně, a hlavně střílí naváděné střely, jež si vás všude najdou, takže při jeho objevení se vyplatí rychle zmizet v zákrytu. Cybergunner je obrněnou kybernetickou potvorou, a ačkoliv se pohybuje notně pomalu, pálí na vás kyberdémoní střely, jež vás promptně usmrtí, takže si dávejte pozor.  Změny ve zbraních jsou víceméně kosmetické, pistole i puška střílí rychleji, plazmovka a BFG jsou vybarvené do ruda, ale jinak je vaše zbraňové instrumentárium nezměněno.

Nové osazenstvo notně znepříjemňuje hráčův volný pohyb, ale pokud opětovně srovnávám s Judgment, tak Uprising přináší akci docela klidnější a přístupnější. Megawad vám notně dokáže zatopit, ale obtížnost je perfektně vyladěná, a i při vašich průměrných herních schopnostech jsou boje vyrovnané a bez frustrace. Ve větších úrovních je počet mutantů poměrně vysoký, ale máte k dispozici hojnost munice i zbraní, takže se máte čím bránit a vše se dá zvládnout. Nezkoušel jsem Ultra Violence obtížnost, předpokládám, že akce bude oplývat daleko větší náročností, ale domnívám se, že zdatnější hráč tuto obtížnost pohodlně zvládne též.

Uprising mě příjemně překvapil, nabízí plynule navazující kampaň s četnými reálnými prvky a příjemným level designem i skvělou hratelností. Pokud si chcete zahrát perfektně vyladěný megawad s novou grafikou i protivníky a vyváženou hratelností, Uprising bude jistě dokonalá volba. Na “one man project” je Uprising dokonalým kouskem.

Instalace: 

Uprising je projektem pro Doom II běžící na bázi limit omezujících portů. Podle údajů autora byl testován pod následujícími porty: GZ Doom, Eternity, PrBoom Plus, DSDA, Woof!, Doom WIth Love a Crispy Doom, jenž autor doporučuje. Hrál jsem pod GZ Doomem bez komplikací. Instalační balíček si rozbalíte do adresáře s vaším oblíbeným portem a spustíte přetažením souboru Uprising.WAD na spouštěcí sobor portu. Při potížích můžete konzultovat náš článek o spouštění WAD souborů.

Odkazy:

Download

Uprising – DWmegawad Club CZ

Uprising – DWmegawad Club 

Uprising – idGames

Uprising – Doom Wiki

Uprising – DoomWorld Forum

 

Appendix: Popis jednotlivých úrovní

MAP01: Emergence

Uprising by měl být, jak píše autor, příběhově orientovaný megawad. Disponuje jako předchozí Judgment novou grafikou i monstry, takže mě potěšilo, že pánové z DW Megawad Clubu pokračují v nastoleném trendu. Emergence je maličkou mapičkou na rozehřátí. Procházíte skalní tunely až vyjdete na nádvoří, kde mezi skalisky uvidíte první budovu základny v podobě strážní brány. Výtahem vyjedete nahoru a sejdete na další prostranství, kde již musíte infiltrovat budovu skladiště, abyste tam našli žlutý klíč. Mapa je krátká, s pouhými 70 nepřáteli a boje jsou poměrně jednoduché. První noví mutanti, voják s plazmovkou a nový černý imp prozrazují první ochutnávku upravených potvor. Obtížnost je snadná, až na revenanta v závěru. Pistole střílí rychleji a je poměrně efektivní a brokovnice má nový zvuk. Uvidíme, jestli nás budou čekat novinky i v dalších zbraních. Poslední domeček skrývá východ vedoucí do kanalizace.

MAP02: Swamped

Z kanálu vyskočíte na otevřené prostranství se skalisky kolem a se soustavou schodů, kterými vystoupáte výše. Postřílíte nepřátele zevlující kolem a seskočíte na náměstíčko se šibenicemi s houpajícími se viselci a vydáte se bažinami pro modrý klíč v nedaleké budově. Jeho sebrání spustí skrumáž nateleportovaných potvor, před kterými jsem prchnul a schoval se venku před budovou. Za modrou bariérou je jezírko, na jehož dně se blýská červený klíč vedoucí k východu, ale opět nastane menší mela a obklopí vás rozzuření potvoráci. Ti se dají eliminovat poměrně snadno a můžete se vydat k východu, kde vám již nic nebrání vyjet výtahem do další úrovně. V mapě je přístřešek s kulometem, ovšem nepodařilo se mi přijít, jak odstranit mříže.

MAP03: House of Hate

Třetí mapa je o poznání komplexnější, i když z hlediska herní doby neoplývá přílišnou délkou a ani přes 70 mutantů není mnoho. Nicméně hned na začátku se ocitnete pod palbou ze sousedních chodeb, po pravé straně se dá dostat ke kulometu, i když já jsem na secret přišel až na konci mapy, když jsem se snažil najít její tajemství, a akci jsem zvládl jen s pistolí a brokovnicí, Před vámi je prostranství ohraničené sloupovím, můžete zatím jen nakouknout na exteriérovou plochu, kam zatím přístup nemáte. Směrem doleva je výtah, kde najdete v jeskyních červený klíč. Za ním sjíždí stěna, z níž vyběhnou hoši s plazmovkami a mohou vám pocuchat fazonu, pokud budete nepozorní. Červenými dveřmi se proklestíte až na venkovní plochu, kde se na vás vrhnou mutanti včetně revenantů. Ale podařilo se mi je zpacifikovat hladce a vaším cílem je modrý klíč, který vás po schodech dovede k východu. Uprising se zatím hraje výborně, mapy krátké a rychle odsýpají. Design v tradičním stylu, zatím bez výrazných grafických skopičin a změn.

MAP04: Remnants

Perfektní level, velice realistický a skvěle hratelný, Už trochu přituhuje, staví se proti vám i silnější nepřátelé. Nejprve si ale vyzkoušíte souboje s černými impy, jsou odolnější, ale žádný problém. Za vámi je vstup do východu, ale vy musíte otevřít bránu vedoucí na nádvoří hradu. Zde za hojného odporu protivníků zkoumáte bedny a ruiny, kde najdete zbraně, a po výstupu na věžíčku se spustí bariéra s náloží mutantů a modrým klíčem. Tím se vám podaří vstoupit do hradu, kde se ocitnete v knihovně, v níž najdete červený klíč. Stráží ho nový rudý baron, pálící své střely v salvě, ale hlavně zaklínač. Můžete se vrátit na nádvoří, kde ve druhé věžičce otevřete bránu a opustíte nádvoří. Bludištěm se proklestíte ke spínači, jenž vede ke spuštění menší skrumáže, kde se naštěstí mutanti pustí do sebe a vy je můžetre pohodlně eliminovat. Seberete žlutý klíč a hurá k východu.

MAP05: Trainyard

Po hradním komplexu následuje soudobá architektura nádraží. Po vyčištění čekárny si otevřete bránu na nádraží s kolejištěm, kde eliminujete obtížné protivníky na peróně. Dokonce se vám podaří najít raketomet, skrytý ve sloupku. V dáli je ukrytá lokomotiva, ke které se však skrze oheň a skaliska nedostanete. Musíte výtahem vyjet nahoru a vstoupit do útrob budovy, kde najdete modrý klíč. Modré dveře vedou do venkovního zákulisí nádraží s bednami a spletí kolejí, kde se skrývá žlutý klíč. Zatím příjemná akce se poněkud zvrhne a postaví se vám procesí impů, baronů a revenantů, prokládané kakodémony. Ale s raketometem se odpor podařil zvládnout na pohodu. Žlutý klíč vás jen propustí do dalšího levelu, máte dobojováno.

MAP06: Sewer Rat

Prostředí nádraží plynule pokračuje do plošně rozsáhlejšího komplexu kanalizačních stok. Před vámi je otevřené prostranství v podzemí, s vagony, chodbami vedoucí různými směry, a hlavně invazí potvor, mezi nimiž dominuje v úvodu nový vojáček, tentokrát pálící salvu fireballů jako impové. Po vyčištění prostranství, kdy musíte být neustále ve střehu díky soustředěné palbě různě poukrývaných potvor, se dopídíte ke žlutému klíči. Postupně pronikáte do systému kanalizačních říček, neustále s prstem na spoušti. Mapa je plná akce a je i po stránce architektury skvěle vybudovaná, na první pohled skrytá zákoutí všechna postupně navštívíte. Ve finále, jakmile najdete modrý klíč střežený zaklínačem, se dostanete konečně na vzduch, kde však čekají kakodémoni a exit vedoucí do další fáze megawadu. Trochu zamrzel přehlédnutý patrně secret v podobě bloků s health sférou a raketami.

MAP07: Human Processing

Továrna na zpracování lidských těl nabízí krvavou atmosféru velkého industriálního komplexu v krvavě rudých barvách, textury jsou plné skvrn a mapa je docela rozlehlá, přibývá postupně počtu nepřátel a tím pádem i intenzity akce.  Tentokrát noví enemáci nepřibyli. Začínáte před branami komplexu, otevřete si vstup do interiéru a zkoumáte poměrně spletitou soustavu chodeb plných mutantů. Seskočíte do krvavé lázně, kde se střetnete s obránci červeného klíče. Můžete tak otevřít dvojici dveří bránících vám ve vstupu dále a chodbička s drtiči vás posune k modrému klíči, který vás ovšem zákeřně pustí dolů na prostranství, kde absolvujete souboj s řadou revenantů a ohnivých baronů. To ale není vše, jakmile seberete žlutý klíč, za dveřmi absolvujete tuhý souboj v aréně před východem, kde se vám postupně staví kostlivci, mancubusové a posléze arachnotroni spolu s kakodémony. Naštěstí máte plazmovku, takže se mi souboj podařil uhrát jenom na jeden reload. Další skvělá mapa, design je v klasickém stylu a trochu mi upomíná styl designéra Doomkida.

MAP08: Street Fighter

Po industriálním hukotu se ocitnete v městském prostředí. Z obytné budovy vniknete na rozsáhlé ulice a náměstí ohraničené výškovými domy, oblast můžete poměrně volně procházet a libovolně zkoumat přilehlé budovy, z různých stran a často s použitím výtahů, jimiž se dostáváte do vyšších etáží. Leč bariéru vám vytvoří zamčené dveře. Navíc vám postup blokuje kyselinové jezero. Musíte pečlivě zkoumat, abyste se dopídili prvního žlutého klíče, v jednom ze zákoutí se vyzývavě tyčí na sloupku, ale dostanete se k němu až oklikou z výšky. Pak je postup relativně přímočarý, nesmíte přehlédnout nástřelný spínač, který vám vytvoří můstek přes kyselinu, a najdete pak modrou kartu. Pak se hladce dostanete k poslednímu klíči. Akce je poměrně bohatá, líbí se mi jak autor postupně stupňuje nejen obtížnost, ale i komplexnost úrovní. Další velice kvalitní level.

MAP09: UAC HQ

Poměrně náročná mapa zejména v úvodu. Po infiltraci UAC základny úvodními chodbičkami a výrazném varování o zamoření mutanty a napakování se zbraněmi se ocitáte v pekle. Konferenční místnost je zaplněna mutanty až po okraj a nepomůže ani útěk do okolních chodeb, jelikož se teleportují další a další. Nezbývá, než je eliminovat plazmovkou, a ani to není jednoduché a stálo mě to několik reloadů. Pak se situace trochu uklidní, i když prst na spoušti máte pořád. Podíváte se i na nádvoří, kde teleportem navštívíte oddělenou lokaci se secretem. Jakmile najdete modrý klíč, což je doprovázeno dalším enemáckým nadělením, dostanete se schodištěm nahoru nad nádvoří, kde si spínačem zpřístupníte další teleport. Secret s nesmrtelností se bude hodit, jelikož se dostanete ke kyberdémonovi a skvadře kakodémonů, následovaných invazí pidižvíků. Protivník pak zbývá již jen jeden, a to zaklínač před exitem.

MAP10: Outskirts

Po brutálních bitvách v prostorách centrály UAC nastává úleva. Předměstí kombinuje boje v exteriérech a na vodní hladině, která protéká budovami. Jakmile se vypořádáte s mutanty na otevřené ploše, seskočíte do vody a oběma směry, buď přes vodu nebo po skalách zleva infiltrujete komplex budov a otevřených zákoutí. Mapa je solidně designovaná a pěkně propojená, využívá výtahů a postupně získáváte klíče a posouváte se dál bez větších obtíží. Boje jsou příjemné a nečeká vás žádný zásadní zásek.

MAP11: Shipping Zone

Zprvu jsem se domníval, že jde o nákupní centrum. ale spíše se ocitnete ve skladištích a obchodním přístavišti. Mapa je laděna ve stříbřítých barvách, protkána vodními kanály a v centru se tyčí loď s nákladem. Explorace je velice zábavná, komplex je zdánlivě komplikovaný, ale i když vaše cesty vedou nelineárně, mapa je přehledná, orientace perfektní, a nakonec se po získání modrého klíče vrátíte v kruhu zpět na počáteční úsek. Vaším cílem je najít tři klíče, jež vedou do vodního kanálu, kterým uniknete z komplexu a dostanete se do další části megawadu. Level obsahuje řadu tlačítek, kterými se spouští výtahy, otvírají dveře nebo se objevují nepřátelé, takže neustále je co dělat a musíte být pořád ve střehu. Dominují ti slabší, vojáčci všeho druhu a impové, občas protknuti revenanty, kakodémony a barony, ale i když se najdou léčky, vše se dá zvládnout. Další skvělá mapa, jsem zvědavý, jaké prostředí nás čeká dále.

MAP12: Bunker Bust

Lodička je zakotvená a před vámi je základna UAC vedoucí patrně do bunkrů. Vojáčci před vámi jsou zatím v klidu, mapa je kompaktní a velice rychle odsýpá. Po prvním výstřelu začne hemžení a s prstem na spoušti likvidujete nabíhající protivníky, přičemž potkáte nového, tentokrát nikoliv živého, ale technologického protivníka – drona, jenž vás ohrožuje plazmovými výstřely. Žluté dveře před vámi jsou uzavřené a vy musíte postupovat výtahem nahoru a získat tak žlutý klíč, který vás pustí dále. Nakouknete i před východ, kde je jediný secret s  health sférou. Ale vaše cesta povede za červeným klíčem, seskočíte do organicky designované propasti, kde se do vás pustí poněkud větší nálož potvor. Jakmile vyjedete nahoru, zjistíte, že se propadl vstup do exitu a vy můžete vstoupit do podzemí.

MAP13: Sci-Labs

Laboratorní část je uložená v hloubkách podzemí a spolu s pěkně voleným soundtrackem je poměrně atmosférická. Zejména také díky grafickému designu, směšujícím organické textury s technologickými prvky a skvěle ladí rudé panely se sloupy. Bojujete ve spleti chodeb, které mi upomínaly spíše první Doom, odpor mutantů je adekvátní a mapa nabízí nelineární layout. Boje jsou vyladěné a obtížnost je příjemná, ačkoliv se najdou úseky, kde poněkud přituhuje, ale nic, co by se nedalo pohodlně zvládnout. Samozřejmě s pistol startem je obtížnost jistě vyšší.

MAP14: Lockdown

Skvělá a poměrně rozsáhlá tech based mapa, jež nabízí propletený komplex zasazený do zasněženého pozadí a místy protkaný říčkami. Explorace je nelineární, máte několik možností kudy se dát, bojujete v sálech a chodbách a jindy zase na otevřených prostranstvích. Nepřátelé jsou strategicky usazeni tak, aby vás dobře zasáhli, postaví se vám množství vojáčků a impů jako stafáž a jsou proloženi občas tužšími protivníky. Ale žádný slaughter fest nečekejte, akce odsýpá svižně a dynamicky. Najdete dva nové mutanty. Obrněného kakodémona pálícího po vás firebally revenanta i mancubuse a obrněného vojáka střílejícího rakety, ale tento byl k vidění pouze jeden. Ačkoliv je level propletený, nikde jsem se nezadrhl a vše perfektně směřovalo ke zdárnému konci.

MAP15: Communications

Mapa pokračuje v nastoleném vizuálním trendu, ale znatelně narůstá obtížnost. Po sebrání kulometu v úvodních komůrkách se dostanete na rozsáhlou exteriérovou plochu s vysílačem v centru, odkud se můžete dát vícero směry. Mutantů je daleko víc a přibývají ti tužší, a navíc se na vás vrhají ve vlnách, takže je na bojišti docela veselo, zejména když přibývají protivní obrnění kakodémoni. Najdete zde dokonce raketomet hned v úvodu, takže autor se skrumážemi počítá. Komplex je opět poměrně propletený a složitý, postupně se dopídíte za rozličných léček až k cíli. Akce je opravdu bohatě dávkovaná a raketomet i plazmovka nebudou zahálet. Zejména před nalezením posledního klíče za červenou branou, kde absolvujete ve třech vlnách návaly mutantů na poměrně malém prostoru, přičemž v té poslední se objevují obrnění kyborgové. Navíc ještě po sebrání klíče se vám postaví dokonce kyberdémon. Ten je mimochodem také poněkud vizuálně změněn a zdál se mi i slabší, ale je to možná tím, že se do něj pustily i okolní potvůrky. Tajný východ se nachází poblíž toho oficiálního za několika výtahy, ale mám dojem, že ke zpřístupnění výtahů je třeba na různých místech v levelu nastřelit několik spínačů. Jiné secrety jsem nenašel a vstup do tajné mapy se ani jako tajemství nepočítalo.

MAP31: Dereliction

V rámci příběhu se dostanete na oběžnou dráhu, hledajíce přeživší v kosmu na orbitálním komplexu. Počet nepřátel – pouhých 14 – hned vzbudil ve mně tušení, že půjde o nějakou kulišárnu. Zkoumáte labyrinty chodeb a místností kosmického plavidla a zprvu je mrazivý klid. Střelou aktivujete spínač v místnosti s četnými mrtvými mutanty, zdánlivě se opět nic neděje. Ale brzy uslyšíte teleport a objeví se vojáček s plazmovkou. ale je rychlý jako ďas a boje se tak stanou bojem na život na smrt v deathmatchovém stylu. Podobnou bojovou situaci jsem doposud v žádném dohraném projektu nezaznamenal. Po jednom tak postupně pižláte nabíhající enemáky, přičemž těžko říci, jestli jde o zmiňované přeživší nebo jinou entitu. Postupně sesbíráte klíče a hurá k východu. V levelu se nachází i tajný exit, přičemž najít východ je poněkud zákeřné – poblíž úvodního spínače se totiž objeví nové nástřelné tlačítko a tím se dostanete do tajného exitu. Podmínkou je zabití všech nepřátel v mapě, což není takový problém. Ale spíše vás nenapadne tato netradiční možnost. Raketoplánem pak postoupíte do druhého tajného levelu.

MAP32: Beyond

Druhý tajný level je tradičně zaplněn nepřáteli, ale tentokrát nejde převážně o slaughter fest, ale opravdu o rozsáhlé a dlouhé putování časem. Raketoplán vás totiž přenesl do časové laboratoře, kde se pomocí teleportů přenášíte do různých časových zón. A každá z nich je minilevel sama o sobě. Postupně tak projdete první světovou válku, aztécké bitvy a středověký Londýn. Finální destinace zůstává neznámou. Intenzita a obtížnost akce v těchto časových pásmech postupně roste a v poslední fázi se opravdové řežby dočkáte, jelikož vás hra vrhne do arény na kyselinovém podkladě a před vámi horda mutantů, takže se z necelých šesti set se počet nepřátel přehoupne přes tisícovku. Akce je hutná a tuhá, enemáků je opravdu mnoho, a tak se BFG zapotí. Mapa je velice originálním a neotřelým počinem.

MAP16: Thermal

Název mapy upomíná na žhavé termální lázně a má něco do sebe, jelikož se ocitnete v základně, poměrně propletené, na bázi žhavé lávy a skalisek kolem. Láva docela zraňuje, ale naštěstí najdete několik ochranných obleků, kdyby vás napadlo se žhavou tekutinou procházet. Nicméně v pozdějších fázích chtě nechtě do kyseliny musíte. Zkoumáte a bojujete v labyrintu chodeb, staví se vám na úvod ti lehčí vojáčci, ale posléze se obtížnost navyšuje, a tak jak sbíráte klíče, staví se vám početnější zástup nepřátel oplývajících větším poškozením. Zejména v závěru, kde po otevření červené brány absolvujete docela tuhý souboj, s kyborgem v čele, respektive v závěru. Nepřátel je sice 221, ale poskytují slušnou nálož akce. Pěkná a zábavná mapa.

MAP17: Digsite

Další povedená mapa. Začínáte v komplexu základny ve stříbrných barvách a za čilého odporu četných vojáčků se musíte probojovat do hloubky podzemí, k místu vykopávek. Zde postupně přituhuje a jakmile se dostanete do nejhlubší části, rozpoutá se pravá mela v podobě invaze baronů a revenantů. To však ještě není všechno, jakmile vyčistíte zbytek komplexu a aktivujete tlačítko výtahu vedoucího zpět, objeví se ještě návdavek v podobě dokonce dvou zaklínačů, kteří se do vás čile pustí. Level je realistický, pestrý a hraje se skvěle. Po stránce obtížnosti vyvážený tak akorát, našel jsem dokonce všechny secrety, které jsou zde docela intuitivní.

MAP18: Bio Disaster

Po bádání v hlubinách podzemí následuje značně propletený a nelineární komplex, v němž se relativně snadno dá zabloudit, jak je spletitý, ale naštěstí není příliš rozsáhlý. Všude vegetace po stěnách a v průchodech, což činí souboje obtížnější díky omezenému výhledu.  Neustále různé léčky a nepřátelé schovaní v zákrytech, boje jsou poměrně intenzivní a nechybí pasti v podobě různých průchodů kyselinou. Na své cestě dokonce potkáte dva kyberdémony. Munice je poměrně dost, takže akce rychle odsýpá. První boss hlídá červený klíč v kyselině. Ani jsem nevěděl jak, ale postupně jsem se dopídil k finální aréně, kde kromě malého slaughter festu vás čeká druhý kyberdémon. Pak již vám nic nebrání najít východ. Zdá se, že postupně začíná přítuhovat, ale zatím jsem nebyl nikterak frustrován.

MAP19: Circuit Break

Trochu jsem to zakřikl. 19. level je velice intenzivní a ve slaughter stylu. Čeká vás tuhý boj kolem reaktoru, kdy se na vás vrhají záplavy mutantů všeho druhu. Naštěstí je zde několik nesmrtelností a zdravotních power upů, takže na třetí obtížnost byla akce docela zvládnutelná, i když jsou mutanti všude kolem vás, včetně přilétávajících z okolí. Jakmile se vám podaří mutanty zpacifikovat, můžete sesbírat klíče a finále je už jednodušší. Prostor před branami uzavřenými klíči střeží na sloupu dva kyborgové a na závěr záplava revenantů, ale tu jsem dal s prstem v nose. BFG zkrátka jela na plné obrátky, pokud byste hráli s pistol startem, tak je tato ultimátní zbraň k nalezení až před koncem.

MAP20: Heroism

Mapa č. 19 byla pouhým nádechem ve srovnání s tím, co zažijete v jubilejním 20. levelu. Postaví se vám více než 1300 potvor s opravdu rozsáhlém komplexu, jenž zdánlivě nemá konce, a tak jak sbíráte klíče, otvírají se vám nové cesty dále. Level je tech based založený a je zakomponován do zasněžených skalisek. Brouzdáte v exteriérech i interérech, výtazích a schodištích, přičemž vás neustále provázejí nájezdy potvor. Každý zdravotní powerup, a je jich zde přehršel, nebo zásoba munice dávají tušit, že vás čeká něco zlého. Obtížnost se postupně stupňuje až do závěrečné megařežby, kde jsem musel použít cheat. Nejenže čelíte hordám potvoráků včetně kyberdémona a několika zaklínačů, ale navíc musíte prokličkovat mezi enemáky a aktivovat spínače, kterými si spustíte závěrečnou bariéru, kde po eliminaci revenantů si můžete konečně spočinout. Na závěr byly souboje již poněkud zdlouhavé, jak tomu  v mapách podobného ražení bývá. Ale design je perfektní.

MAP21: Voidwalk

Asi poslední epizoda a tentokrát vypadá, že bude laděna v gotickém duchu. Přebíháte po cestičkách a prostranstvích vznášejících se ve vzduchoprázdnu nad černou temnotou a zdálky na vás pálí strategicky rozmístění revenanti, arachnotroni a mancubusové. V centru je vodní plocha, na níž se na vás sesypou další protivníci. Postupnou aktivací tlačítek se posouváte dále a postupně čistíte vodní plochy od nabíhajících potvor. Nakouknete i do budov a postupně se proklestíte a pomoci třech klíčů až do konce. Mapa rychle uběhla í díky pouhým 86 potvorám, ale vadilo mi, že jsem v zápalu boje párkrát spadl do černé propasti, což vyústilo v reload pozice.

MAP22: Welcoming

Gotická atmosféra je pryč a ocitnete se v prostředí pekla na Marsu v základně zakomponované do lávového okolí. Pěkně designovaný komplex základny zkoumáte jednak zevnitř, ale také zevně, kdy v úvodu oběhnete budovy kolem dokola na vnějších plochách. Hlavní prim pak hrají průzkumy uvnitř s občasným nakouknutím ven. Akce je smíšeného typu, jednak likvidujete jednodušší enemáky, a snadné boje se střídají s tužšími skrumážemi v uzavřených prostorách, které jsou docela tuhé. Potkáte opět dva rychlé mužíčky známé z tajného levelu. Mapa rychle odsýpá a na závěr je i větvená, kdy jsem úspěšně přehlédl červený klíč. Ale komplex není příliš velký, a tak pečlivým průzkumem jsem jej snadno našel.

MAP23: Digital Demons

Tentokrát se ocitnete uvnitř patrně počítačového komplexu, který je hned od začátku našlapaný mutanty. Hned v začátku si to rozdáte s kyberdémonem a revenanty na kyselinovém podkladě, jedinou záchranou je útěk do otevřeného průchodu, kde v kruhu eliminujete další obsáhlé návaly nepřátel. Akce vás provází na každém kroku, je notně obtížná, dominují mancubusové, revenanti, arachnotroni a baroni, občas proložení impy nebo něčím těžší – obrněným kakodémonem nebo kyborgem. Nechybí samozřejmě i kyberdémoni, kterých je v mapě myslím celkem šest. Před ziskem červeného klíče dokonce tři zároveň. Bojujete spíše v uzavřených chodbách, ale posléze se podíváte i na venkovní plochy ohraničené lávou. Pěkná mapa designově, po stránce obtížnosti tuhá a poněkud stereotypní.

MAP24: Mars City

Po masivních bojích nastává relativní uklidnění. Mars City je rozsáhlá mapa poměrně realisticky ztvárňující prostředí městské zástavby Marsu, spolu s výškovými budovami, rozsáhlými exteriérovými plochami a kyselinovými zátočinami. Nepřátelé se vám staví postupně a dominují ti slabší protivníci doplnění příměsí silnějších potvůrek. Poměrně nepříjemní jsou arachnotroni, sice často v dálavách, ale jejich energetický plazmový proud vás najde, takže musíte být obezřetní. Cílem je najít ve spletitém komplexu tři klíče, které vám otevřou cestu k východu. Ačkoliv je level opravdu veliký, průzkum plynule odsýpá a zákysy v postupu mě minuly. Jedině snad červený klíč, ležící na sloupku uvnitř arény, jsem chvíli hledal, tím spíš, když je spínač úplně jinde. Akce je tak akorát, průběžné odstřelování slabších potvůrek v kombinaci s většími skrumážemi, ale všechno bylo vcelku na pohodu.

MAP25: Bloodvine

Level je oděný do krvavého hávu. Nepřátel je pouhých 177, akce dynamicky odsýpá a bojujete za hradbami krvavého hradu a také v podhradí kolem a rudé barvy se víceméně nezbavíte. Akce je příjemná, nabíhá na vás spousta vojáčků všeho druhu, kteří i tak dovedou pohyb znepříjemnit, a posléze přibudou hlavně revenanti, mancubusové a arachnotroni i pár baronů. Jako nejtěžší z mutantů na vás několikrát vybafne zaklínač. Tato skvadra bohatě dostačuje a akce dynamicky odsýpá. Mapa, ačkoliv je krátká, tak se hrála velice dobře.

MAP26: Shrine of Adam

Blíží se konec megawadu, a tak další mapa nabyla na rozlehlosti. Tvoří ji atmosférický a poměrně rozsáhlý komplex plný nepřátel, ale přitom akce není po stránce obtížnosti přestřelená. Mapa je atmosférická, hrad je zaobalen v temném okolí, po cestě ve vzduchoprázdnu osvětlené svícemi se dostanete k branám, kde se ponoříte do spletitých chodeb, různě vyvýšených nahoru i dolů, místy nakouknete do exteriéru, ale většinu času strávíte v hlubinách komplexu. Občas zabrousíte i do kyseliny. Powerupů je relativně dost, takže i když na vás čekají zákeřné léčky, většinou se z nich při častém ukládání pozice dá slušně vybruslit. Postupně se dopídíte ke třem klíčům, které vás dovedou do finální arény plné mutantů. Velice podařená úroveň.

MAP27: Armageddon

Level dělá čest svému názvu. Hned za vstupními dvířky najdete megasféru a také nesmrtelnost a z obou stran se na vás vrhnou mutanti v opravdu hojném počtu. Každý krok vede k dalšímu přívalu protivníků, a tak raketomet a plazmovka je v plné permanenci. Postupně krok za krokem si klestíte cestu záplavami mutantů ve větveném tech based komplexu na pozadí lávových hor a jezer zdánlivé kyseliny, jež však naštěstí nepálí, tudíž se můžete koncentrovat jenom na akci. Základna je tvořena obsáhlejšími prostory a plochami, kde můžete volně bojovat. Akce je zábavná, a i přes apokalyptický název mapa odsýpá, i díky většímu počtu nesmrtelností a zdravíček. Příjemná a velmi dobře vyvážená mapa, takhle si představuji slaughter fest. Mapa končí u raketoplánu, který vás přenese dál.

MAP28: Olympus Mons

Další rozlehlý komplex, opět laděný vizuálně do ruda. Raketoplán vás vysadil v základně, sestávající z mohutných skalisek, do kterých jsou zakomponovány budovy základny. Opět propletený a mohutný labyrint, leč naštěstí docela lineární bez zbytečných zákrut a odboček. Střídavě bojujete uvnitř budov, nebo naopak v exteriérech kyselinových zátočin obklopujících budovy. Akce je opět příjemná, střídají se okamžiky s likvidací jednotlivých potvor s náložemi mutantů ve větších skupinách. Postupný a zdánlivě nelineární průzkum vás dovede ke klíčům, vlastní cesta pak je lineární a nikam nemusíte zbytečně běhat. Najdete-li klíč, poblíž se nachází příslušné dveře. Nepřátel je dost, avšak akce je přístupná a nic vás významně nezdrží. Skvělá a vyvážená mapa před koncem.

MAP29: Uprising

Totální masakr. Více než 4500 mutantů na odstřel v aréně mezi skalisky, všude kolem nesmrtelnosti, zdravíčka, a navíc BFG má neomezenou munici, aspoň tedy v určitých okamžicích. Bojujete tedy trvale s prstem na spoušti a klíčové je hlavně vědět, kde se nachází nesmrtelnost, jinak je rychle po vás. Cílem je najít v zákoutích arény tři klíče, které vám otevřou cestu k východu. Po aktivaci posledního tlačítka slyšíte zvuky umírající Icon of Sin, ale definitivního konce se dočkáte, pokud eliminujete téměř všechny nepřátele, patrně poslední kyberdémony. Informační tabulka mi hlásila jenom 99 % eliminovaných enemáků, takže kompletní vyčištění mapy není třeba.

MAP30: The End

Poslední level je jenom krátká procházka s poděkováním za hru, laděná v pěkných modrých barvách, a kromě díků v ní nic zajímavého už nenajdete. Následuje prohlídka mutantů a zazvonil zvonec, zdařilému megawadu je konec.

No Comment.

Add Your Comment