2014
02.09

Autor: Marcos “Sergeant Mark IV” Abenante (2013)

Po nepříliš zdařilém výletu do minulosti let devadesátých v podobě projektu Laura Beyer´s Doom je zapotřebí trošku si spravit chuť kvalitnějším a modernějším projektem. Proto přinášíme bližší pohled na další zdařilý level z dílny Marcose Abenanta, známého spíše nickem Sergeant Mark IV. Autor Brutal Doomu stále překypuje až nezměrnou aktivitou a kromě nové, aktuálně vydané verze Brutal Doomu, či raných brutalizovaných verzí Hexenu a Strifu, tiše a pomalu pracuje i na svém megawadu jménem Extermination Day.

Dnešní recenzovaná mapa se nese v podobném stylovém duchu, jako před časem posuzovaný projekt After the Holocaust. Tedy moderními prvky překypující level, určený optimálně pro Brutal Doom, situovaný do převážně otevřených prostor, s důrazem na akci. Jak je psáno v ZDoom fóru, mapka je výsledkem autorova pokusu o speedmaping a doba výstavby činila kolem 10 – 12 hodin práce. A to navíc čtyři hodiny spotřebovalo řešení nejasných problémů s editorem. Mapa je remakem původního 17. levelu Doomu II pod názvem Tenements. Původně se nacházela v maplistu Extermination Day, ale v aktualizovaném seznamu jej už nenajdeme. Bude nahrazena zřejmě ještě lepším a propracovanějším levelem.

Story nás přenáší někam do postapokalyptického města, kde skupinu statečných mariňáků drží v šachu Cyberdémon. Na pomoc vyslaný záchranný konvoj v obrněných transportérech však upadá do léčky a zapadlý v postranní uličce nemůže poskytnout svou palebnou sílu. Nezbývá nám nic jiného, než se proklestit vydatným odporem a vydat se za postiženými soudruhy a Cyberdémonem pěkně po svých. Prostředí je graficky v mnohém identické jako After the Holocaust. Jsou totiž použity stejné grafické zdroje, povětšinou čerpané z legendárního Action Doomu. Město, do kterého se dostáváme nyní, je však daleko menší a kompaktnější. Zdá se i daleko méně poškozeno. Nejde tedy o sandboxovou mapu, v níž se dá ve spleti ulic a zákoutí zabloudit, ale level je lineární a cesta k postupu je až na drobné nuance vcelku jasná.

Díky své menší rozlehlosti je City Assault je zaměřen na čistou, ničím nerušenou akci. Poté, co odrazíme první nápor nepřátel u obrněných vozidel, které nám zajišťují palebnou podporu, pronikáme uličkou na hlavní třídu se supermarketem. Zde narážíme na tuhý odpor a čelíme přímým útokům nepřátel a navíc zaměřujeme enemáky strategicky umístěné na balkónech okolních domů, před jejichž střelami a firebally se musíme ukrývat za rohy zdí. Po vyčištění volných prostor pak nastává ta správná chvíle na trošku přemýšlení nad strategickým postupem, kudy se dostat přes zeď, jež nám brání v cestě a skrývá další oblasti města. Je třeba sebrat odvahu a vrhnout se do interiérů činžovních domů, abychom si procvičili boj nablízko a z výšky se dostali do zatuchlého dvora, kde se proti nám vrhne další horda potvor. Pak již relativně hladce pronikáme ke Cyberdémonovi, jenž je poměrně snadno udolatelný díky palebné podpoře přeživších vojáků. Nalézt východ již je hračkou a mapa je u konce.

Ačkoliv je level krátký, čemuž dopomohla zejména šibeniční doba jeho tvorby, a tím pádem absence rozsáhlejšího tvůrčího rozletu, hraje se velice dobře. Prostředí je velice zdařile zpracováno, při bojích v ulicích musíme nejen přesně střílet, ale i strategicky myslet, zejména při krytí. S výhodou lze využít transportéry s kulomety na samotném začátku mapy, které mohou pomoci zlikvidovat nepřátele, které k nim nalákáme. Hledání správné cesty není příliš těžké, pokud počítáme s využitím třetího rozměru a přístupu přes překážky nikoliv po zemi, ale z výšky. Naproti tomu obvyklá tajná místa jsou skryta dokonale a vylámal jsem si na nich zuby. Podařilo se mi nalézt pouhé dva secrety z celkových pěti.

Obtížnost mapy je nastavena ideálně, dle skillu hráče je optimálně vyvážena na třetí či čtvrté obtížnosti. Vyšší stupně náročnosti jsem raději nezkoušel. Bojová konfrontace v ulicích těžká ani není, obtěžuje spíše palba vzdálených kulometčíků, což vyžaduje jejich brzké odpravení záhy po jejich spatření, optimálně tehdy, ještě pokud nás svými ostřížími zraky nezaměřili. I pohyb po ulicích a tím pádem boj s nepřáteli je plynulý a neobtěžuje nás záplava nepořádku, jež mi vadila v předchozím projektu After the Holocaust.

I když City Assault není žádný designérský zázrak, jedná se o podařenou mapičku. Pokud se nechcete zabývat prohledáváním složitých labyrintů, potřebujete se na chvíli zabavit a pročistit si mozek při boji s mutanty, City Assault je volbou pro vás. Ideálně v kombinaci s Brutal Doomem.

Instalace:

Po rozbalení instalačního balíčku si překopírujete soubor CITYASS.WAD do adresáře s vaším oblíbeným portem. Pokud chcete hrát s Brutal Doomem, je třeba použít Zandronum či GZ Doom a přidat si WAD soubor Brutal Doomu. Samotné spuštění je jednoduché a nováčkům poslouží náš návod zde .

 

Odkazy:

Download

City Assault – idGames

City Assault – ZDoom forum