2017
10.22

Autor: Mikhail “Bifurcator” Poltavsky (2017)

Z dnešního článku budou mít radost fanoušci Brutal Doomu a moderních konverzí pro Doom, které ždímají GZ Doom engine na úplné maximum. Společně s hráči, kterým učaroval reboot Doomu z roku 2016 (pro mě Doom 4) a chtěli by si atmosféru této skvělé moderní hry užít i na starém dobrém Doom enginu. “Vanilla” puristé možná budou nad dnešním textem prskat, ale vývoj bohužel zastavit nelze…

Ruský autor Mikhail “Bifurcator” Poltavsky připravuje modifikaci (nebo spíše konverzi) Don´t Play With Hell, která přináší akční zážitek na bázi Brutal Doomu s úplně novou příběhovou linkou, inspirovanou událostmi z Doomu 3. Odehrává se ale na jiném místě Marsu, paralelně s původním dějem. Bifurcator se spojil s autory modifikace Brutal Doom: Black Edition (Blackmore1014, Iddqd_Idkfa_Idclip, Doomsmile a další) a využívá s jejich pomocí nejmodernější možnosti a úpravy hratelnosti na bázi GZ Doomu a Brutal Doomu.

Hra tedy zahrnuje společné základní vlastnosti Brutal Doomu, navíc obohacené taktickými prvky modu Black Edition. Užijeme si tak zpomalený běh s omezeným sprintem, přebíjení, fatality a ikonky zdravíček vypadávajících po popravených mutantech jako v Doomu 4. Pro doomery, kteří tyto reálné prvky nemilují, existuje naštěstí možnost používat klasickou a rychlejší čistou Brutal Doom hratelnost bez novot z Black edice.

Konverze je k dispozici zatím ve dvou provedeních. První nástřel v podobě technologického dema, Don´t Play With Hell: Part 1, vyšel v poslední verzi 0.5 dne 10. června. Nabízí celkem tři úrovně a mezi nimi ještě tři bojové arény. Jestli nějaká konverze dokonale imituje Doom 4, tak jsou to určitě právě tyto hrátky s peklem. Najdeme převážně exteriérové úrovně odehrávající se na povrchu Marsu. Ten je naprosto dokonalý, písečné a kamenné skalní plochy v kombinaci s jeskyněmi a do nebeských výšin se tyčící monumentální stavby jsou prostě dokonalé. Po ukončení regulérního levelu se dostanete do arény, v níž musíte eliminovat postupné přívaly nepřátel. Podobný systém tajných arén nacházíme samozřejmě i v Doomu 2016.

Daní za bombastické grafické provedení jsou bohužel hardwarové nároky. Hra mi docela cukala a musel jsem experimentovat s nastaveními, druhý level navíc pravidelně působil pády GZ Doomu a bylo docela martyrium ho hrát. Nakonec jsem tak použil původní Brutal Doom bez Black edice, která v této verzi není implementována pevně jako v dalším, již oficiálním vydání. Není jasné, jestli vývoj demoverze bude dále pokračovat. Doufám, že alespoň prostředí použité v tomto demu se uplatní i v plné verzi hry.

 

Již oficiálním ostrým vydáním je Don´t Play With Hell: Black Edition. Aktuální vydání ze 17. srpna přináší prolog, jenž nám nabídne úvod do děje a ochutnávku z prvních misí. Po technologické stránce jsou prvky Black Edition plně implementovány do enginu a balíček lze spustit stand alone. Potěšitelná je znatelná optimalizace, nová verze se hraje velice komfortně. Autor použil jednodušší možnosti konfigurace enginu, což je lepší než se pitvat ve vnitřnostech prostředí Black edice Brutal Doomu, které je pro nováčky trošku nepřehledné.

Začínáme opět v dokonale propracovaném interiérovém prostředí komplexu biosférického parku, které je rájem pro prozkoumávání a bádání po správné cestě šmejděním po ventilačních chodbách, které často nejsou na první pohled patrné. Centrem hratelnosti je samozřejmě zběsilá akce, dávkovaná relativně po menších počtech nepřátel, ovšem s jejich účinnějšími a rychlejšími útoky, s čímž je třeba počítat. Po exploraci komplexu se podíváme i na zavátou Rudou planetu, dokonce jsme omezeni kapacitou kyslíkového přístroje, takže rozvláčné venkovní procházky nejsou rozhodně vhodné. Po trochu chaotickém bludišti nás čeká grandiózní a překvapivé finále prologu v minulosti.

Nechybí cut scény spolu s animovanými finálními titulky, atmosféra hry je přímo dechberoucí. Citlivě volený hudební podkres se střídáním ambientních pasáží a nářezového metalu také lahodí uším. Musím zmínit malinkou nápovědu – modrou kartu pro skryté dveře v jeskyni je třeba získat použitím USE tlačítka na mrtvého kakodémona, pokud ho samozřejmě nerozcupujeme raketou. Tato záludnost způsobila moje docela dlouhé tápání, tudíž považuji za nutné ji raději zmínit. Ale je to jenom drobná vada na kráse.

Projekt Don´t Play With Hell vypadá opravdu velice slibně. Uvidíme, jaký rozsah bude zaujímat finální verze. Nevíme, zdali bude dávkována postupně po balíčcích, nebo v jednotné souborné verzi. Nicméně i tak se domnívám, že o hře na našich stránkách jistě v budoucnu uslyšíte.

Downloady obou verzí jsou k dispozici na stránkách ModDB přes níže uvedené odkazy, jsou opravdu docela rozsáhlé.

Odkazy:

Oficiální VK.COM stránka (v ruštině)

Don´t Play With Hell: Part I – ModDB

Don´t Play With HELL: Black Edition -ModDB

 

 

2017
10.16

Jenesis

Autor: James “Jimmy” Paddock (2011)

Jenesis patří ke klasickým megawadům pro Doom II. Vzešel z produkce jediného autora – významného člena doomovské komunity a také hudebníka, v současnosti  žijícího v Austrálii – Jamese Paddocka, jenž vystupuje v komunitě pod nickem Jimmy.

Ačkoliv je jeho tvůrčí činnost poměrně bohatá, jak dokladuje sumář dokončených prací na Doom Wiki , Jenesis je jeho nejrozsáhlejším projektem. Pomineme-li kostičkovanou akci Adventures of Square, kterou ovšem připravuje spolu s autorským týmem. Úplně sám se pustil do tvorby kompletní kolekce levelů pro Doom II a po zhruba ročním pracovním úsilí se mu podařilo vytvořit kompletní megawad. Jenesis vycházela postupně ve třech etapách, než se podařilo završit úspěšný vývojářský proces. Komunita přijala Jimmyho projekt velice  příznivě a díky svým kvalitám získal zasloužené ocenění Cacowards.

Pavel Ullrich byl kdysi z Jenesis unešen a když jsem si hledal další projekt, který by stál za pokoření, na Paddockův megawad jsem si vzpomněl. Musím říci, že jsem při hře vskutku své volby nelitoval. Jimmy připravil projekt v klasickém stylu respektující prvky originálního Doomu, jenž ale částečně integruje i modernější designové elementy. Snažil se navázat na tradice megawadů stvořených jedním designérem, které mají v historii nezastupitelnou pozici – jmenujme např. Scythe, Scythe 2, Vile Flesh, Doom 2 Reloaded nebo Reverie.

Výsledkem je povedená a pestrá kolekce 32 levelů, které sice nemají nosné téma či kompozici, ale plynule na sebe navazují. I když Jimmy nezařadil podkreslující příběh, připadáte si, jako byste hráli celistvou organickou kampaň. Autor nezapřel svůj designérský talent, a tak většina úrovní je velice povedená. Střídají se použitá prostředí od tech based úrovní až po gotické lokace, samozřejmě nesmí chybět pekelné sluje. Mapy se příliš nerozpínají do rozlohy, jsou kompaktní a dobře zapamatovatelné. Střídají se propracované a spletité komplexy chodeb, ale na druhou stranu se můžeme probojovat lokacemi se zcela lineárním a jednoduchým layoutem. Hru si tak může užít každý doomer, který si může z předkládané kolekce map vyzobat ten design, co mu nejlépe sedí.

Díky kvalitnímu designu hra plynule odsýpá, sice jsou zastoupeny úrovně takřka s festivalem spínačů, ale až na výjimky jsem se orientoval velice dobře a nikde jsem příliš nebloudil. Častým prvkem prostředí je hojné použití kyseliny. Tyto úseky jsou naštěstí dobře zvládnutelné, ačkoliv trochu zvýší adrenalin, ale většinou někde poblíž najdeme ochranný oblek, takže při správném postupu vyvázneme bez větší újmy na zdraví. Grafika využívá až na výjimky vlastních zdrojů Doomu II, z vlastní Paddockovy produkce je pouze design hudu, titulní obrázky a některé nové grafické prvky.

Druhé Jimmyho hobby, komponování hudby, s sebou samozřejmě přináší inovovaný soundtrack. Obsahuje podstatnou část autorových kompozic, ale k poslechu nám hrají také skladby jiných autorů, zejména od Stuarta Rynna (stewboye). Najdeme i songy z jiných her nebo coververze známých písní. Postaví se nám i nový protivník, poněkud tužší a rychlá varianta shotgun guye, který je ve větších počtech dosti nepříjemný.

Akce velice rychle odsýpá, design vyniká povedeným rozmístěním protivníků, jejichž zvládnutí je mnohdy výzvou, zejména díky hojnému využití zaklínačů. Vše je ale férové a zabití všech mutantů reálně proveditelné, i když třeba s mnohými loadingy. Nicméně vyvážení obtížnosti mohlo být přece jen lepší. První level je poměrně tuhý, tudíž jsem si myslel, že v pozdějších fázích kampaně bych mohl mít obtíže. Hrál jsem tak na třetí obtížnost a první dvě třetiny byly docela pohodové. Říkal jsem si, že jsem měl být tvrdší, přitlačit na pilu a dát Jenesis na Ultra Violence. Ale v poslední etapě notně přituhlo, takže jsem byl nakonec rád, že jsem zvolený skill nepřepískl. Ale myslím, že na Ultra Violence zkušený doomer hru zvládne, aniž by prožíval masochistické martyrium.

K Doomu patří také pátrání po skrytých zákoutích s powerupy a bonusy. Musím říci, že nemusíte prošmátrávat každou cihlu ve zdi, ale rozmístění secretů vychází z designu prostředí, tudíž mnohé z nich lze solidně předvídat. V moderních WADech je v současnosti standardem, že po sebrání klíče, zbraně či powerupu následuje teleportující se skrumáž nepřátel s adrenalinovou akcí. Ne že by tento prvek ve starém dobrém Doomu II nebyl zastoupen, ale spíše v menší míře. Podobný princip respektuje i Jenesis, a tak sebrání většiny důležitých předmětů se obejde v poklidu.

Jenesis je tedy velmi dobře hratelným megawadem. Používá osvědčené principy klasického Doomu, design obsahuje moderní prvky, avšak s klasickým feelingem. Sice ze záplavy megawadů příliš nevyčnívá, ať již vizuálem nebo dosud neviděným designem, ovšem vyvážená hratelnost a plynule navazující a pěkně odsýpající levely jistě upoutají každého zasvěceného doomera. Takže Jenesis jednoznačně doporučuji, určitě nebudete zklamáni.

Instalace:

Instalace je zcela bezproblémová, Jenesis by měla fungovat pod všemi běžnými porty. Nicméně nezkoušel jsem nejnovější verze GZ Doomu, používal jsem verzi 2.2.0. Po rozbalení instalačního balíčku si soubor JENESIS.WAD myší přenesete na spouštěcí soubor portu pomocí souborového manažeru a jako iWAD použijete DOOM2.WAD. V případě nejasností poradí náš článek Jak spouštět WAD soubory. Příjemnou zábavu!

Odkazy:

Download

Jenesis – idGames

Jenesis – DoomWorld development thread

Jenesis – Doom Wiki

Jenesis – oficiální stránky

Jenesis – Doomed: Doom WAD Reviews

Jenesis – Cacowards