2020
06.29

Autor: Jakub “Rifleman” Prchal (18. 5. 2020)

V současnosti se na tvorbě českých projektů pro klasický Doom podílí zejména komunita sdružená kolem serveru Liquid Doom, mezi jejíž nejaktivnější členy patří Matthias (Enkeli33) a Damned. Posledním aktuálním společným dílem českých tvůrců je megawad Czechbox a Enkeli finišuje práce na svém sólovém projektu pro Hexen, přičemž tento level pack jménem Penumbra prošel první fází betatestu.

Je potěšitelné, když se na scéně objeví jméno nového tvůrce, který navíc přichází s kvalitním projektem. Touto novou tváří v komunitě je Jakub Prchal, jenž používá nick Rifleman. Narazil jsem na něj čirou náhodou díky sociálním sítím. Z čista jasna se objevil ve Facebookové skupině Adult CZ/SK Gamers 🎮 jeho příspěvek se screenshoty s žádostí o beta testování jeho projektu pro Doom II, který si říká DOOM Ethereal. Klasický Doom přece jen už není mainstreamovou hrou, takže se nikdo jiný k testování patrně nepřihlásil. Já jsem si tuto příležitost nenechal ujít, a tak po důkladném testu a ladění chybiček máme k dispozici hotovou verzi Jakubovy prvotiny.

Na to, že s přimhouřením oka jde opravdu o první veřejný projekt (Riflemanův zkušební WAD Soulstream nebyl nikde výrazně prezentován), jedná se o velice podařený kousek. Navíc autor nejde ve stopách kolegů z Liquidu, kteří se své WADy snaží designovat v ryze klasické, vanilla formě. Projekt je obohacen o řadu modernějších enginových prvků, novou grafikou, skripty, animacemi i novými monstry, a tak působí svěže a nekonvenčně.

Po spuštění DOOM Ethereal vás uvítá animované intro, jež vám v krátkosti představuje příběh. Ryzí klasika. Vojenskou základnu UAC napadla pekelná monstra, a ačkoliv se posádka statečně brání, příval monster neustává a situace začíná být kritická. Doom Guy je vyslán zajistit posily a vydává se do teleportu, jenž vede k velitelství. Ovšem situace se vyvíjí poněkud neočekávaně a mariňák se ocitá úplně jinde, než čekal.

Ocitnete se na vysokém skalním výstupku a před sebou máte soustavu portálů, jež vás směřují do neznáma. Postupně se dostanete jejich prostřednictvím do jednotlivých levelů, v nichž vás čeká klasická doomovská akce. Máte k dispozici celkem 3 mapy a čtvrtou finální se závěrečnou tuhou řežbou. Úvodní portálová oblast se počítá jako pátý level. Teleporty fungují na náhodném principu, a tak nikdy nevíte, kterou úroveň budete mít před sebou.

Z této premisy vychází pestrá hratelnost a nutnost použití odlišné bojové taktiky. Takže pro nový herní zážitek se přímo vybízí, zahrát si WAD přinejmenším ještě jednou. Každá úroveň je jinak designově a tematicky zaměřena, rovněž vizuální zpracování je modifikované a Jakub dodal spoustu nové grafiky. Na konci každého levelu vás čeká boss, který stylově zakončuje danou mapu.

První z nich se odehrává v tech based základně, zpracované v klasickém doomovském sci-fi stylu. Vaším cílem je zničit reaktor, který je zasazen v centru oblasti. Až vyčistíte základnu od protivníků, kteří jsou výhradně z Doomu, čeká vás souboj s poletujícím létajícím talířem, pálícím výboje jako z BFG.

Druhá úroveň je zasazena ve středověku, čemuž odpovídá stylové prostředí, jinak na vás čekají opět klasická monstra z Marsu. Finální boss fight se stylově odehrává v kostele. Po zpacifikování nepřítele a rozeznění zvonu level končí a jste přeneseni zpátky k portálové soustavě. V průběhu bojů se utkáte ještě s jedním mini bossem, a to stylově modifikovaným baronem.

Třetí mapa je klasický dungeon a vydáte se prozkoumat podzemí, přičemž se musíte ubránit útokům jeho obyvatel. Zde jsou již k vidění upravení protivníci – do červena přebarvení impové a z Hexenu převzatý dvojhlavý Ettin. Pokud se vám poštěstí hrát tuto úroveň jako první, lze proti nim s výhodou aplikovat pěstní souboj s pomocí berserku, jenž naleznete v secretu.

Na závěr vás čeká finální bitva – osvobození základny zaplevelené hordami nepřátel. Naštěstí vám pomůže velice silná zbraň na způsob BFG, se kterou si poradíte s protivníky docela snadno a v krátkém čase. Mně připadá tento smrtící kousek silný možná až moc, takže boj není příliš velkou zátěží pro hráče. Samozřejmě, pokud si chcete užít výzvu, můžete použít klasické zbraně z doomovského portfolia. Pokud jste bystří, poslouží vám megasféra, která je k dispozici za skrytými dveřmi. A pak jen sklízíte ovoce své bojové práce v podobě splnění mise a dobrého pocitu z dohrání celé hry.

Design jednotlivých úrovní je poměrně jednoduchý a vcelku přímočarý, najdete zde sice větvené úseky, ale cíl vaší mise naleznete vždy poměrně snadno a žádné zákysy vás nečekají. Akce je plynulá, obtížnost je nastavena poměrně nízko, munice je solidně vybalancovaná. Jednotlivé lokace nenudí, díky použité grafice je vizuál poměrně svěží a neokoukaný. Najdete i secrety, z nichž mnohé pomohou při postupu ve hře. Potěší drobné detaily, jako informační texty na obrazovkách, jež vás nasměrují při hledání skryté zbraně, nebo přiblíží informace o mini bossovi.

DOOM Ethereal se tedy po všech stránkách povedl. Ačkoliv se jedná o designérskou prvotinu, zásadní chyby či problémy jsem nenalezl. Level design je sice jednoduchý, ale s použitím nových grafických a moderních enginových prvků je hratelnost zábavná a pestrá, čemuž napomáhají odlišně zaměřené levely. Originální je zejména náhodné pořadí úrovní, což podporuje znovuhratelnost. Jedinou výtku bych mohl směřovat až k příliš snadné obtížnosti, ale alespoň je takto hra přístupná běžným hráčům. Modernější zpracování hry by jich k Doomu mohlo aspoň pár přilákat.

DOOM Ethereal je tak pro Jakuba slibným tvůrčím začátkem a doufám, že se s výsledky jeho práce budeme moci někdy příště setkat u dalšího článku. Momentálně jako experiment převedl jednu úroveň hry Unreal Tournament do GZ Doom enginu, jak avizoval na Liquid Doomu, takže určitě se máme v budoucnu na co těšit.

Instalace: 

DOOM Ethereal můžete stahovat z našeho odkazu nebo přímo od zdroje, z DoomWorldu ze sekce idGames. Hra byla testována pod GZ Doomem verze 4.3 a je určena pro Doom II. Po rozbalení instalačního balíčku si soubor Ethereal.WAD zkopírujete do adresáře GZ Doomu a spustíte jeho přetažením na spouštěcí soubor portu. Při potížích či nejasnostech můžete řešení nalézt v přehledném článku o spouštění WAD souborů.

Odkazy:

Download

DOOM Ethereal – idGames

DOOM Ethereal – Liquid Doom forum thread

DOOM Ethereal – ZDoom Forum thread 

2020
06.06

DWmegawad Club je tradiční akcí, jež se pravidelně koná na serverech DoomWorldu. Každý měsíc je vybrán známým tvůrcem map Darrylem Steffenem, vystupujícím pod přezdívkou dobu gabu maru, obvykle jeden megawad, jehož rozsah je kolem 30 levelů. Hráči pak do fóra prezentují své zážitky z hraní a komentáře k jednotlivým úrovním. Aktuální herní seance si můžete prohlédnout zde

Jediné omezení ve vaší diskusní aktivitě spočívá v tom, že je povolen komentář maximálně k levelu, jehož číslo nepřevyšuje aktuální datum – tedy např. 6. 6. můžeme komentovat maximálně 6. úroveň. Jinak se fantazii a stylu psaní meze nekladou.

Potěšitelné je, že byla právě spuštěna i česká mutace DWmegawad Clubu. Najdete ji  pod záštitou Jiřího Fusky na jeho blogu pod názvem Anorakova herna, jež je věnována zejména retro hraní a archivním herním titulům. Jirka vystupuje aktivně i na Databázi her pod nickem jvempire. Na našem blogu jste se mohli dočíst o jeho projektu Doombox, který je však už neaktivní. 

Prvním megawadem, který si můžete zahrát a okomentovat, je Phobusův megawad 25 Years on Earth. Jedná se o zajímavý projekt  osvědčeného designéra, jenž je pozoruhodný díky hudebnímu podkresu, který tvoří převzaté skladby od známých rockových a metalových skupin, určitě známé hudebním fanouškům. Předpokládám, že po absolvování červnového herního sezení vydám recenzi s použitím poznámek získaných z komentování.

Aktuální DWmegawad Club CZ má domovskou stránku přímo na Anorakově blogu. Pravidla akce jsou identická jako u originálního vzoru. Své komentáře pište přímo do diskuse. Abyste mohli přispívat pod nickem či jménem, musíte vlastnit Google účet a vytvořený profil na platformě Blogger.com

Každý  účastník je vítán a doufám, že naše komunita bude pokračovat v tradici mezinárodní akce i u nás v Česku. První dny zatím ukazují, že hráči Doomu jsou stále aktivní, a diskuse se plní komentáři. Doufejme, že zájem vydrží i na další měsíce.

 

2020
06.01

Autor: Mike MacDee (Impie) (leden 2017)

S herními a filmovými projekty na motivy knižních předloh se setkáváme v dnešní době poměrně často. Většinou se snaží přiživit na popularitě původního vzoru, ale mohou sloužit také jako marketingová podpora literárního díla. Obdobného charakteru je megawad s lehce krkolomným názvem Project Einherjar, jehož tvůrcem je Mike MacDee.

Mike je poměrně plodný autor v doomovské komunitě. Jeho specialitou jsou zejména totální konverze, přičemž v portfoliu nalezneme nejen samostatné tvůrčí projekty, ale také rekonstrukce či remaky zapomenutých 3D akcí, jako jsou Nerves of Steel a Operation Body Count. S velice povedeným přepracováním této brakové 3D akce od firmy Capstone jste se mohli setkat i na našich stránkách v samostatné recenzi. Kompletní přehled Mikeových projektů pro Doom najdete na oficiálních stránkách.

Dalším Mikeovým hobby je tvůrčí psaní. Na jeho stránkách nalezneme celou řadu textů a mnohé z nich vyšly jako novely, dokonce i v tištěné formě. Mike vydal již 3 knižní série: Mata the Fox, Bishop & Holiday a Winter Agent Juno. Právě ta poslední, zatím dvoudílná, je ideovým podkladem pro dnešní recenzovanou modifikaci a hra slouží jako velice zdařilá marketingová podpora. Bohužel se mi už nepodařilo najít odkaz na e-book, takže jsem do knižního vzoru nemohl nahlédnout.

Příběh série Winter Agent Juno zahrnuje současná, i když poněkud protežovaná žhavá témata, jako jsou problémy feminismu a homosexuality. Přináší story ženské akční hrdinky Juno Radcliffe, bývalé členky armádního komanda a strážkyně zajateckého tábora. Děj se odehrává v postapokalyptické době během nukleární zimy ve fašistické zemi Midgard. V prvním díle, The Helios Legacy, vůdkyně Midgardu potřebuje poslat eugenicky dokonalého chlapce do rukou své sestry na druhý konec pustin. Juno poslouží jako doprovod, na cestě ji bohužel nečeká nic dobrého a musí čelit zradě, nájemným vrahům a četným nástrahám ozářené pustiny. V další části, Kingdom of Famine, se vydá Juno rozřešit záhadu podivné sebevraždy své matky v jejím zkorumpovaném rodném městě.

Project Einherjar vychází sice ze základních motivů příběhů Juno Radcliffe, ale nekopíruje základy knížek a přináší nové příběhové pozadí v celkem pěti epizodách, jež jsou popsány v přiloženém manuálu v PDF formátu. Dozvídáme se, že v Midgardu je mužská populace zavírána jako dobytek v zařízeních zvaných Valhalla. Juno navíc zjišťuje, že homosexuálové slouží jako základ pro tvorbu dokonalých supervojáků v projektu Einherjar, které dr. Gaulová chce využít ke svržení vlády. Juno se snaží tuto zlotřilou vědkyni zlikvidovat. I v dalších epizodách se snaží zabránit dalším pokusům o vzkříšení projektu Einherjar.

Project Einherjar dokonale vystihuje atmosféru postnukleární apokalypsy, jak je vylíčená v dějovém podkresu. Jedná se o totální konverzi, takže nehrajete žádný Doom, ale v podstatě originální hru s nádechem atmosféry akčních filmů devadesátých let. Zahrnuje nesčetné množství nové i převzaté grafiky a textur, což umožňuje Mikeovi bohatý tvůrčí rozlet při tvorbě atraktivních lokací. Pohybujete se především ve vojenských či vědeckých komplexech, ale zabrousíte i do rozsáhlých zasněžených exteriérů, podzemních kobek a chodeb a nesmí chybět mise na palubě jedoucího vlaku nebo funkční plavidla, což je dáno vymoženostmi GZ Doom enginu.

Velice atraktivně je zpracována bohatá kolekce nových protivníků. Mnohdy jsou základy modelů převzaty z jiných her, nejvíc jich bude z Blake Stone od Apogee, ale samozřejmě jsou předlohy podstatně upravené. Většina z nich jsou díky dějovému pozadí ženského pohlaví, což osvěžuje hratelnost, jelikož v našich oblíbených doomovkách jsou nepřátelé povětšinou mužského pohlaví. Samozřejmě pokud si odmyslíme mutanty. Kromě živých bojovníků nechybí ani protivníci technologického charakteru, jako jsou drony a vrtulníky. Nepřátelé nejsou servírováni všichni najednou, ale mnozí jsou dávkováni postupně až se začátkem jednotlivých epizod, což přispívá k pestrosti hry a nehrozí tak stereotyp.

Celá hra je rozdělena na 5 částí, přičemž každá obsahuje sedm misí. Takže nás čeká velice bohatá porce akční zábavy. Project Einherjar je opravdový macek a disponuje poměrně dlouhou herní dobou, a to nejen díky počtu levelů, ale také pro jejich rozsah. Celý projekt je čistě akčně zaměřen a prst na spoušti držíte většinu herního času.  Různé typy lokací a množství nepřátel zajišťuje zábavný akční zážitek.  Hlavně díky obsáhlému spektru nepřítel.

Akce je velice dynamická, většina nepřátel neoplývá velkou odolností, ale svými útoky dokážou notně pocuchat zdraví naší hlavní hrdinky, natož pak když se vyskytují ve větším počtu. Každý z nich má specifický bojový styl, takže je třeba být neustále ve střehu. Navíc se mnozí nepřátelé pohybují poměrně rychle a obtížně se trefují.  Zejména pozdější mapy jsou nepřáteli notně zaplněny. Navíc jsou řadoví vojáci prokládáni masivními minibossy a bossy, jejichž likvidace je často výzvou, a vyžadují rychlé reflexy. Obtížnost je nastavena poměrně vysoko a její nastavení nekopíruje klasické doomovské standardy, takže neváhejte a raději si nastavte obtížnost níže, čtvrtá obtížnost odpovídající Ultra Violence je notně tuhá a nepřátel je opravdu mnoho.

Juno disponuje poměrně rozsáhlým arzenálem, který je také zpracován v duchu vojensky zaměřené konverze. Dostanete klasické pistole i brokovnice v různých modifikacích, samopal, raketomet s poněkud nižší kadencí a také rail gun s výhodou použitelný na dálku. Specialitou tajné agentky je nůž, vystřelující čepel jako harpunu, která spolehlivě likviduje jakýkoliv odpor v jejím palebném poli. Naneštěstí je munice velmi omezená, takže slouží v podstatě jako zbraň poslední záchrany, pokud vám dojde munice. A když je opravdu nejhůř, Juno nepřátele skolí pomocí efektního karatistického kopu.

Navíc po vzoru Hexenu naše hrdinka disponuje inventářem, takže můžeme sbírat lékárničky a bojové pomůcky, jako jsou miny, nebo rakety pálící spršku střel na cíl v jejím blízkosti. Takže každý hráč si může vybrat z bohaté kolekce své oblíbené zbraně, jež odpovídají jeho hernímu stylu.

Project Einherjar se mi hrál velice dobře. Ačkoliv by se mohlo zdát, že celých 35 úrovní je až zbytečně moc, díky pestrému prostředí a bohaté škále nepřátel hra plynule odsýpá a nedostavil se stereotyp, který by se dal díky dlouhé herní době očekávat. Díky atraktivní koncepci, nové hrdince a perfektnímu zpracování přinášejí příběhy Juno Radcliffe příjemné osvěžení na doomovské scéně.

Instalace:

Project Einherjar si můžete stáhnout na oficiálních stránkách nebo z našich odkazů. K dispozici je poslední verze 5.6.3. a add-on s vylepšeným soundtrackem. Ke spuštění potřebujete GZ Doom, přičemž hra vyžaduje starší verzi GZ Doomu – v. 3.7.2., jelikož s vyššími verzemi nefungují stroboskopické efekty. Program stáhnete z archivu, v němž si nalistujete požadovaný typ instalátoru a jeho verzi. Do adresáře si nakopírujete rozbalené soubory a spustíte je přetažením na spouštěcí soubor GZDOOM.EXE.

Odkazy:

Project Einherjar – Oficiální stránky + download

Project Einherjar – Doom Wiki

Project Einherjar – ZDoom Forum

Project Einherjar – DoomWorld Forum

Project Einherjar – Videowalkthrough

Project Einherjar – Videorecenze (Doom Mod Madness)

Mike MacDee – Goodreads profile

Winter Agent Juno #2: Kingdom Of Famine – recenze