2016
07.09

Autor: Alando1
Recenze: Ondra “UltimateRetroGamer 9000” Krucký

Čtvrtý Doom, vydaný bez pořadové číslovky v názvu, jak je aktuálně módním trendem, válcuje herní hitparády a ačkoliv se jedná o čistokrevnou moderní hru, některé klasické herní prvky a universum převzaté z původních Doomů a jistě i jeho špičkové kvality přitáhly řadu hráčů k návštěvě špičkově zpracovaného Marsu. My ale nikdy nezapomeneme na náš klasický idol, protože i když id Software deklaroval návrat ke kořenům, stařičkým Doomům se nový reboot nevyrovná.

V dnešním článku se budeme věnovat projektu, jenž hodlá vzdát hold právě těmto nesmrtelným klasikám. Megawad jménem The DOOM Tribute Project připravil doomer Alando1, autor zatím trojdílné série Temple of the Lizard Men, jejichž recenze na první a druhý díl jste si mohli na blogu prostudovat již dříve.

V diskusi pod jedním z předchozích článků jsem napůl v žertu doporučil jednomu ze čtenářů, aby žádanou recenzi na Alandův nový tributní projekt napsal sám. Ondra Krucký, tento zmíněný diskutující, zvedl hozenou rukavici a opravdu svou recenzi připravil. Takže ho vítám mezi spolupracovníky našeho blogu a doufám, že se vám jeho článek bude líbit. Do textu jsem si dovolil pro úplnost připojit i pár svých poznámek.

Recenze

Všichni víme, že po internetu koluje mnoho reinterpretací Doomu, zejména první epizody Po kolena v mrtvých, v originálu Knee-Deep in the Dead. Ale ostatní epizody, ani Doom 2, se nových přepracování nedočkaly. V pomalém vývoji se nachází pouze modifikace Shores of ZDoom z týmu kolem Tormentora a spol.

Až Alando1 (Alan), vývojář známý zejména svou sérií Temple of the Lizard Men (zatím poslední čtvrtý díl projektu se blíží pomalu ke konci, chybí jen poslední 4 levely), se rozhodl vytvořit nové přepracování obou dílů Doomu. A úspěšně se jej podařilo dovést k vydání. Čtvrtá epizoda přidaná v Ultimate Doom edici – Thy Flesh Consumed – se nepočítá, protože měla být originálně prequelem k Doomu 2. Alando1 stvořil úžasnou předělávku celé kampaně, zahrnující celých 7 epizod a celkově 34 levelů. Je vytvořena podle příběhu, který měl originální Doom mít.

Příběh začíná cut scénou na Marsu. Jste pohoršen tím, že váš hlavní seržant vám přikázal, abyste stříleli na civilisty. Vy jste rozkaz odmítl, a nejen to – dal jste mu pár do zubů a za trest jste poslán na nudnou patrolu do nahrávací místnosti. Na kamerách sledujete ostatní mariňáky, kteří hlídají tajné experimenty UAC. Vše se zvrtne, zaútočí na ně démoni a všechny vojáky zabijí. Vy se v tu chvíli vykašlete na rozkazy a jdete do hangáru, kde hra začíná.

Všichni vědci a mariňáci byli infikováni a přeměněni na zombie. Vy se musíte dostat k transportnímu systému, abyste mohli proniknout do elektrárny a rafinérie, které jsou navzájem propojeny. Po masakru v hangáru jste šokováni a dochází vám, že ostatní části Phobosu jsou také infikovány a musíte je od infekce vyčistit. Po průniku do anomálií Phobosu se teleportujete na Deimos. Zjišťujete, že obloha je celá rudá, ale to přece není možné – Deimos žádnou atmosféru nemá! Uvědomíte si, že Deimos už asi neobíhá kolem Marsu.

K informacím se dá dostat jedině tak, že projdete ostatními částmi Deimosu, dokud se neocitnete na vrcholu Babylónské věže, kde musíte porazit Cyberdémona. Z vrcholu sestoupíte do pekla a dorazíte do města Dis. Zde se utkáte se Spiderem Mastermindem a po jeho zabití vejdete do portálu, který vás dostane zpátky na Zemi. Máte pocit, že už je po všem. Ale ne… Po teleportaci se ocitnete v jednom z výzkumných zařízení UAC. Potkáte tady Marcuse Williamse, který vám řekne, co se dělo, když jste byl v pekle.

Démoni vycházeli z teleportačního zařízení v Downtownu, kam se můžete dostat ze Starportu lodí. Máte za úkol vypnout zdroj tohoto masakru. Musíte proniknout podvodním systémem a elektrárnou, odkud dorazíte do infikovaného Starportu. Tady se potkáte s mariňáky, kteří přežili, a také s kapitánkou Wendy Philipsovou. Ta vám sděluje, že se pokoušeli dostat do lodí, aby mohli odletět do Downtownu, ale neúspěšně – Cyberdémon blokuje cestu. Takže je opět na vás, všechny nepřátele zlikvidovat. Až se ocitnete zpět na Zemi, musíte se dostat do Downtownu vlakem a vypnout zdroj, který pouští démony do našeho světa.

Po jeho vypnutí jste se podíval na data, prozrazující, co se dělo ještě předtím, než démoni zaútočili na Zemi. Byl zachycen podivný signál v dolech nedaleko města, do kterého se dá nejrychleji dostat přímo ze sídliště, kde jste se narodil. Po vyčištění dolů najdete další portál, který démoni vytvořili, aby přiváděli posily na Zemi. Rozhodnete se jít až do pekla, najít zdroj a zničit ho. Vaše mise je završena úspěchem a po zakončení hry se zobrazí závěrečný text, jenž je stejný jako u originálního Doomu 2. Až poté přijdou závěrečné titulky.

Ač se to zdá překvapivé, Alandovi se opravdu podařilo do jedné hry vměstnat oba Doomy. Ne sice zcela kompletně, některé levely jsou vypuštěny, další pro změnu spojeny do jedné mapy a občas najdete nově přidané lokace. Modifikovaná kampaň, rozdělená do sedmi epizod, je velice dynamická, bez hluchých míst a plynule odsýpá bez zbytečného zdržování. Levely jsou vytvořeny tak, že si říkáte, proč nebyly takové v originálech. Důvěrné známé, a přitom odlišně vystavěné, často s upravenými cestami vedoucími k cíli, s využitím moderních prvků GZ Doomu. Nabízí se srovnání s podobně laděným projektem Knee-Deep in ZDoom, který však nabízí pouze první epizodu Doomu v novém zpracování. Tento WAD přináší daleko větší změny ve stavbě svých map, kdežto u The DOOM Tribute Project jsou mapy věrnější originálním levelům a ne tak komplikované jako projekt z tvůrčí skupiny sdružené kolem Tormentora.

Grafické zpracování využívá moderních efektů GZ Doomu a vylepšuje tak vizuál, aby byl poplatný dnešním moderním trendům. Hratelnost zpestřují rovněž noví nepřátelé, kterých je poměrně dost a skvěle doplňují modifikované úrovně a oživují hratelnost. Finální boss – Icon of Sin byl také přepracován. Místo střely přímo do otevřeného mozku musíte nejdříve bossovo slabé místo zpřístupnit stisknutím čtyř panelů a lebeční páky a až pak střelit rakety do té svině. Pro mě to bohužel bylo nemožné dokončit bez cheatu, protože boss vypouští dvě spawnující lebky, stejně jako v Downtownu. Obtížnost megawadu je jinak velmi dobře vyladěna a ačkoliv navýšený počet nepřátel je mnohdy výzvou, projekt je přístupný i začínajícím doomerům.

The DOOM Tribute Project byl pro mě velice příjemným zážitkem. Všem doomerům jej doporučuji, ale jelikož se nemůžu dočkat Temple of the Lizardmen 4, hodnotím jej pouze známkou 8/10.

Instalace:

Konverze je distribuována v podobě PK3 souboru, se kterým pracujeme jako s běžným WAD souborem. Projekt je určen pro GZ Doom díky přítomnosti moderních efektů. Spouštění se provádí konvenčním způsobem, pokud byste měli problém, můžete konzultovat náš článek.

Odkazy:

Download

Balíček pro DoomBox

The DOOM Tribute Project – ZDoom Forum

The DOOM Tribute Project – id Games

The DOOM Tribute Project – recenze beta verze

The DOOM Tribute Project – alternativní soundtrack