2020
02.20

Autor: De Koewels (KVN2140 – 1. 3. 2020)

Pokud jste četli naše ještě čerstvé Hudební okénko, jistě vám neunikla zmínka o belgické industriálně metalové kapele Spankraght, která na 21. února přichystala k vydání své zbrusu nové album, jehož nahrávání bylo úspěšně zafinancováno kampaní na Kickstarteru. Album nese plný název “Thou Shalt Drown in the Blood of Thy Children”, ale dále v textu budu používat zkratku TSDITBOTC.

Jako originální bonus k CD vyšla i šestilevelová stejnojmenná kampaň pro Doom 2, připravená jedním ze členů kapely, De Koewelsem, jenž vystupuje pod nickem KVN2140. Jak píše na Redditu, vždycky měl dojem, že jeho hudba by se hodila jako doprovod k 3D střílečce. A tak se zřejmě zrodila inspirace k tvorbě mapsetu. Jelikož je De Koewels zaníceným fanouškem Doomu, což dokladuje jeho obsáhlá sbírka, nedivím se, že si zvolil jako základ pro tvorbu právě tuto nesmrtelnou klasiku.

Spankraght: TSDITBOTC má oficiální datum vydání 1. března. Nicméně ti, kteří přispěli do Kickstarterové kampaně, mohou už nyní poslouchat hudbu, ale i hrát. Album totiž vyšlo kromě klasického cédéčka v limitovaných dárkových boxech, v nichž se kromě CD a dalších bonusů nachází i poklad v podobě USB sticku s potřebnými WAD soubory. A zásilky už byly fanouškům rozeslány. Já jsem taktéž hrdým vlastníkem pěkně vypravené krabice, i když tedy jen té menší varianty, a tak mohu přinést recenzi na hru ještě před oficiálním vydáním.

Jelikož od De Koewelse neznám žádný další projekt pro Doom, neměl jsem od šestilevelového projektu velká očekávání. Ale hra mě velice příjemně překvapila a na to, že jde o oficiální tvůrčí premiéru v oboru level designu, musím konstatovat, že De Koewels je zdatný nejen na poli hudebním, ale i jako herní designér.

TSDITBOTC je designován v klasickém vanilla provedení, takže by nemělo činit potíže jej spustit na běžně podporovaných portech. Nicméně atmosféra a soundtrack přímo vybízí jej hrát pod Brutal Doomem, jak na YouTube demonstroval kanál Kills Alone, testující demo první úrovně. Vydal jsem se v jeho šlépějích, ale dohrál jsem i klasickou verzi. Tu jsem si taky užil, ale brutalizovaná verze poskytuje intenzivnější bojový zážitek.

Rozsah šesti levelů umožnil autorovi dostatečný tvůrčí rozlet a zároveň se vyhnout stereotypu, který by mohl nastat v případě velkého rozsahu levelů. Jelikož je WAD svázán s hudebním albem, které skýtá pouze sedm skladeb, větší objem hry ostatně ani nelze očekávat.

De Koewels připravil pestrou kolekci map, z nichž každá je svébytná prostředím i vizuálem. Začínáme průzkumem staveniště a přilehlých mrakodrapů, pokračujeme v hloubkách kanalizace, v nichž se nám zjeví podzemní základna. Třetí level nabídne rozsáhlý komplex včetně obrovských skalních prostor, po němž pokračujeme do velkolepého chrámu. Z něj postoupíme do sírových dolů se svébytným vizuálem, a vrcholem je rozsáhlý vojenský komplex až po okraj našlapaný protivníky.

Grafika je původní z Doomu 2 s novými texturami ve stylu grafiky alba, především se stylovým symbolem lebky, jež je zároveň logem kapely. Levely jsou pěkně propracované a mnohé z nich komplexní, vyžadující mnohdy řádně zapojit mozek, takže si na své užijí i průzkumníci. Nejen skryté oblasti je nutné pečlivě hledat, ale puzzle vás zastaví i v průběhu regulérní hry. Například v chrámu musíte postupně přebíhat a hledat sjíždějící plošinky, abyste se dostali k modrému klíči. Konec páté mapy se pro změnu nese ve stylu střelby do spínačů v jeskyni, což vám otevře dveře vedoucí k východu.

Četné secrety motivují ke hledání, s přiměřenou pozorností se mi podařilo nalézt většinu z nich. Některé jsou ve stylu hledání sjíždějících plošinek po přejítí aktivního místa, jiné zase aktivujeme klasicky otevřením skryté zdi nebo palbou do spínače. I odměny za pátrání jsou lákavé, takže hledání má význam a mnohde se vám podaří notně si polepšit vaši kondici, což pomůže v boji.

TSDITBOTC není žádným slaughter festem, průměrně nám hra nabídne kolem 150 nažhavených protivníků. Ve čtvrté mapě jich je jen něco přes osmdesát, i když s cyberdémonem na konci. Zato poslední základnu brání osazenstvo více než 700 enemáků, takže na konci naší pouti máme o zábavu postaráno. Boje jsou nicméně férové. Sice se mnohde sejde skrumáž mutantů na malém prostoru, či ve finále jste zaskočeni jejich velkým počtem, ale neměl jsem zásadní obtíže, zbraní i munice je dostatek, takže jsem si akci naplno užíval bez frustrace.

Samostatnou kapitolou je soundtrack, který přináší kopie takřka všech songů z cédéčka, i když pouze v instrumentálních verzích. Industriální nářez krásně dokresluje akci a vyplatí se mít volume směrem doprava.  Pokud bych na projektu hledal chyby, tak jediné, co mi ideálně nesedělo, byl repetitivní průzkum stále stejných komůrek s nepřáteli v podzemní základně.

Spankraght: TSDITBOTC je skvělou hrou, jež exceluje nejen originálním nápadem a způsobem distribuce, ale samozřejmě skvělou hratelností a level designem. Projekt lze tedy doporučit všem pravověrným doomerům a pokud jste navíc fandové metalu, užijete si nový WAD ještě víc.

Download v době vydání článku ještě nabídnout nemohu, jelikož je vydání hry naplánováno až na 1. března. Po vydání soubor kromě níže uvedených linků najdete i zde na našem blogu. Zatím si můžete ukrátit čas poslechem alba, jež vyjde 21. února a zakoupíte jej přímo na stránkách kapely, ale k poslechu bude poté k dispozici na všech významných streamovacích platformách. Pokud budete mít zájem, bude snad ještě k 21. únoru k mání pár kousků limitovaného boxu.

Instalace:

Ke spuštění postačí jakýkoliv běžně používaný port. Hra obsahuje dva WAD soubory – první, Spankraght.WAD, přináší vlastní mapy a hru, ten druhý, SpankraghtOST.WAD, zahrnuje soundtrack. K plnému vychutnání zamýšlené atmosféry tedy doporučuji použít oba WADy. Hru spustíte přetažením obou WAD souborů na spouštěcí soubor portu. Ke spuštění potřebujete vlastnit DOOM2.WAD. Pokud byste měli nejasnosti, náš článek o spouštění WAD souborů vám poradí.

Odkazy:

Download 

Spankraght: TSDITBOTC – ModDB

Spankraght: TSDITBOTC – Bandcamp

Spankraght: TSDITBOTC – High Voltage

Spankraght: TSDITBOTC – Oficiální stránky

Spankraght: TSDITBOTC – Kickstarter

Spankraght: TSDITBOTC – Reddit

 

2020
02.04

Autoři: Damned, enkeli33 (Matthias), Jaeden, Sulphurit, kloki38, Pipicz

Vydání komunitního megawadu je vždycky radostnou událostí. Tím spíš, když se jedná o projekt z naší české (a slovenské) kotliny, kterých vychází vzhledem k malé četnosti aktivních tvůrců opravdu pomálu. Ale když už se hotové dílko po obvykle notně dlouhé době vývoje podaří dovést k úspěšnému vydání, v případě tuzemských projektů se vesměs vždy jedná o povedený kousek.

Zatím posledním dokončeným českým komunitním megawadem byly Zóny strachu – Zones of Fear, které sklidily pozitivní ohlasy a zasloužený úspěch. Následovaly pak samostatné projekty jednotlivých autorů, jako například Pipiczův Bloodstain a Enkeliho kratší WADy Fucking HeXen a It´s Real and It Kills (Everything Sucks).

Nejnovějším dílkem české doomovské komunity je megawad Czechbox. Aktuálně vyšel jako kompletní dokončená verze a je již nahrán na portál idGames. Průběh vývoje a betatestu včetně reportů jste mohli sledovat na Liquid fóru, a kromě tvůrců se na něm nejaktivněji podílel zejména Pavel Ullrich. A nyní si můžete přečíst posouzení finální verze.

Zatímco Zones of Fear zahrnoval komplexní a rozsáhlé mapy, Czechbox si klade za cíl, nabídnout kolekci kratších úrovní, které by zabraly kolem 15 minut. Ve většině případů se podařilo zadaný designérský záměr splnit, ale v pozdějších fázích se autoři v rámci tvůrčího zápalu přece jen nevyhnuli rozsáhlejším a komplikovanějším levelům, které zadaný časový limit převyšují. Ale rozhodně to není na škodu a pokud je level povedený, vždy je radost, zahrát si kvalitní mapu, i když zabere delší čas k dohrání. Ale nemějte obavy, žádných 100 doomovských kilometrů v úrovních nenaběháte.

Tvůrčí tým tentokrát prodělal určité změny. Jeho jádrem samozřejmě zůstávají Damned a Matthias, resp. Enkeli33, kteří se snaží českou doomovskou káru tlačit neustále směrem dopředu. Zatímco Enkeli je tvůrčím a ideovým mozkem Czechboxu a vytvořil 11 úrovní, Damnedova pozice by se dala charakterizovat jako výkonný producent. Designoval 12 levelů a na jeho bedra se vzhledem k jeho schopnostem snesly testovací práce, ladění, úpravy, koordinace týmu. Prostě chlapec pro všechno.

Dalším osvědčeným spolupracovníkem známým ze Zones of Fear je Jaeden, který se připojil k dílu třemi mapami. Novou tváří v komunitě se stal Sulphurit. Slovenský doomer, který však postupně zmizel z online světa a bylo dokonce potřebné vymyslet názvy pro jeho bezejmenné levely, poněvadž se s ním nedá nikterak spojit. Také přispěl třemi dílky do megawadové mozaiky. Dalším zástupcem slovenské komunity je poměrně aktivní Kloki38, který připravil dva levely.

A zbývají tvůrci, kteří Czechboxu přispěli do vínku po jedné mapě. Po dlouhé době se probudil k designérskému životu Pipicz, aby si oživil svůj špičkový talent. Pro mě neznámý autor je Musalek. Celým jménem Martin Musálek, velký bratr Google mi našel jeho hříčky na portálu Itch.io a WAD Harvest, takže má za sebou určité zkušenosti s herní tvorbou. Bohužel svůj level uplatnil v jiném projektu pro Doom 2, o čemž se nikomu neuráčil zmínit, takže to vyšlo najevo při prvním veřejném hraní v rámci ZDaemon Thursday Night Survival. Takže jeho mapa musela být vypuštěna. Naštěstí se prázdného slotu ujal Kloki, takže chybějící mapa byla záhy bleskovou rychlostí doplněna.

Kromě základní ideje kratších map nemá Czechbox jednotnou tvůrčí či tématickou koncepci, a tak se autoři nemuseli při tvorbě omezovat v rozletu a limitem byla pouze vanilla kompatibilita a použité zdroje textur. Takže dostáváme pestrou kolekci map v různých prostředích, na nichž tvůrci předvádějí svůj designérský um a styl.

Nejpropracovanější úrovně připravil Damned. Některé z nich jsou opravdu rozsáhlejší, ale jeho mapy se vyznačují rychlým spádem a bohatou akcí hned od samotného začátku, tudíž se hráč nenudí a jejich větší plocha vůbec nevadí. Damned většinou tvoří tech based úrovně s komplexní strukturou základen, kdy využívá prostor do posledního milimetru. Ale v Czechboxu nám nabízí i exteriérové lokace, jež prokazují jeho tvůrčí talent. Mám pocit, že Damnedův samostatný megawad by se ve světě určitě neztratil a připojil by se k oceňovaným pracím českých autorů Gusty, Methoda a Pipicze.

Damned navíc umí své levely perfektně vyladit. Počtu nepřátel odpovídá i množství munice, jež je vybalancována tak akorát. S pistol startem jsem měl při testování trošku problém, protože střelivem levely příliš nehýří, ale vše se dá zvládnout a hra přináší ten pravý adrenalin a nutnost taktického střídání zbraní i využití power-upů. V kampani si munici přinesete z předchozích levelů a střelivo tak nemusíte příliš řešit, i když plýtvání rozhodně nedoporučuji.

Enkeli předvádí ve svých mapách svůj slušný standard.  Mapy jako obvykle vytváří prostorově rozsáhlejší, nejsou tolik vypiplané a plné detailů jako ty Damnedovy. Tématicky i graficky se jeho mapy střídají, stejně tak jako jejich velikost. Nechybí originální experimentální prvky, například mapa vytvořená pouze z krabic a boxů. Na designu některých levelů je díky jejich relativní strohosti poznat, že byly tvořeny před několika lety, zejména 7. mapa v pořadí, která mi příliš jak hratelnostně, tak vizuálně nesedla. Enkeliho zlepšující se tvůrčí zrání prokazuje jeho aktuálnější tvorba, jež v samostatných projektech přináší daleko propracovanější levely.

I obtížnost bývala doposud v Enkeliho mapách poměrně přístupná běžnému hernímu publiku. Nicméně v Czechboxu docela tlačí na pilu a častým úkazem jsou zaklínači, kteří nám notně zatápí. Ale není to na škodu, i tak jsou mapy dobře hratelné a bez nouze o střelivo či lékárničky. Enkeliho příspěvky jsou tak solidním obohacením megawadu a dobře zapadají do jeho ideové koncepce.

Jaedenovy mapy byly v Zones Fear typické zařazením místy monotónních, neustále se opakujících prvků. Levely zařazené v Czechboxu jsou naopak povedené a tento element designu víceméně chybí. Kombinace bohaté akce i nutnosti pátrání kudy dál činí jeho levely poměrně zábavnými. Zejména hledání tajného východu v 15. úrovni mi dalo zabrat, ale nakonec má snaha byla korunována zaslouženým úspěchem.

Ztracený Sulphurit po sobě nechal památku v podobě svých tří map na úvod. Levely jsou poměrně solidní, žádné originální prvky v nich nenajdete, ale design je čistý a úrovně se hrají dobře. Kompozice levelů pěkně zapadá na počátek megawadu a poslouží na rozehřátí před obtížnějšími úrovněmi, ke kterým se probojujete později. Kloki38 přinesl mapy ve svém typickém designérském stylu, vizuálně jednodušší bez zbytečných detailů. V kontextu jeho bohaté tvorby se jedná o průměrné kousky, více mi sedla jeho nová druhá úroveň č. 14.

Mapu Pipicze je asi zbytečné komentovat. Jako obvykle profesionální práce, jež nabízí hektickou akci od začátku do konce, s náročnou obtížností, perfektním designem a skvělou hratelností. Škoda, že Czechbox není nafukovací, a více Pipiczových levelů se nevešlo. Zmíním i Musálkův vypuštěný level, jenž se prezentoval poměrně zábavnou hratelností s unikátním vizuálním stylem, zejména křiklavými barvami textur a doplňků, což osvěžuje vizuální koncept.

Pokud bych měl hodnotit megawad jako celek, myslím že se tvůrčí úsilí vyplatilo a Czechbox funguje dokonale. Jde o komunitní projekt, takže lze místy pozorovat určitou nevyváženost plynoucí z odlišných tvůrčích stylů jednotlivých autorů. Nikdo se nezavděčí všem a při betatestu jsme měli na některé úrovně trošku jiný náhled a odlišné dojmy.  Kupříkladu Enkeliho mapa č. 26, která je poměrně krátká a relativně jednoduchá a mezi Damnedovými většími levely se trochu ztrácí. Já jsem se při ní skvěle bavil, zatímco Pavlu Ullrichovi zase příliš neseděla.

Velice povedený je titulní obrázek, který našince donutí zavzpomínat na staré dobré časy, kdy se ještě zápalky vyráběly v Lipníku a Sušici. V kombinaci s vyobrazením plazmovky jde o opravdu výbušnou kombinaci. Stejně tak autoři nezapřeli smysl pro humor a navzdory snaze ministra zdravotnictví s. Vojtěcha o nápravu zdraví české populace použili pro Nightmare stupeň obtížnosti název Metla lidstva.

Celkově se mi koncepce kratších map, které rychle odsýpají, velice líbí. V designu tak dominuje akce a nikde až na výjimky nadměrně neškobrtáte a neztrácíte se. Na cenu Cacowards asi Czechbox nedosáhne, ale určitě jde o příjemný herní zážitek. Určitě se zapíše do historie jako další povedený český megawad. Je potěšitelné, že stále máme aktivní tvůrce, kteří vytvářejí materiál pro Doom pozitivní hráče. Doufejme, že další projekt na sebe nenechá tak dlouho čekat.

Instalace:

Czechbox by měl být kompatibilní se všemi běžnými porty. PavelU reportoval určité problémy v portu Vavoom, ale jedná se již o nepodporovaný program a jeho novější upravená verze je minoritní platformou. Navíc potíže byly opraveny. Přináším jednak oficiální verzi, ale pro zájemce jsem nahrál i starší verzi, ještě s odstraněnou mapou Martina Musálka. Instalace je tradiční – po rozbalení instalačního ZIP balíčku si soubor Czechbox.wad zkopírujete do adresáře s vaším oblíbeným portem a jeho přetažením na spouštěcí soubor portu spustíte hru. Při nejasnostech vám pomůže náš návodový článek.

Odkazy:

Download

Download (archivní Release Candidate)

Czechbox – Liquid Doom Forum

Czechbox – id Games

Czechbox – ModDB

Czechbox – DoomWorld Forum

Jako video doprovod jsem chtěl přidat trailer, ale video nejde vložit, takže si můžete užít záběrů ze společné herní seance v rámci Thursday Night Survival.