2016
04.21
Autor: Pavel “Pipicz” Tvrzník (1. 1. 2016)
Všeobecným veselím oplývající přelom roků 2015 a 2016 byl tentokrát štědrý nejen na objem vypitého alkoholu i nálož zkonzumovaného jídla a pochutin, ale užili si jej v neobvykle bohaté míře i fanoušci Doomu. Silvestr se nesl ve znamení Brutal Doomu a mnozí kromě odpočtu hodin a minut do konce roku sledovali i časomíru ukazující dobu do uvolnění instalačních souborů Brutal Doom: Starter Packu ( http://doom.starehry.eu/?p=3981 ) ke stažení.
Nový rok 2016 přinesl doomerům nejnovější herní materiál v podobě vydání projektu Bloodstain. Možná jste zaznamenali naši menší mediální přípravu v podobě novinkových článků informujících o vývoji hry. Pokud i tak nevíte, Bloodstain je plnohodnotný 32-levelový megawad pro Doom 2, na kterém pracoval talentovaný designér Pavel “Pipicz” Tvrzník. Nejde tentokrát o komunitní dílo, Pipicz Bloodstain koncipoval výhradně jako svůj sólový projekt a nenechal nikoho jiného, aby ovlivňoval plány a realizaci. Konečný výsledek tedy pochází výhradně z Pipiczovy tvůrčí dílny.
Bloodstain představuje moderně a aktuálně vyhlížející megawad, který ovšem respektuje klasické principy i hratelnost originálního Doomu. Svými kvalitami se zařadil na špičku, a to nejen v naší rodné končině. Svým excelentním provedením se neztratí ani v mezinárodní konkurenci a řekl bych, že se stane žhavým kandidátem na ocenění Cacowards. Konec konců pozitivně laděné reakce komunity na Pipiczovy preview příspěvky na fórech Doomworldu tomu nasvědčují. Pipiczova tvorba se spolu s WADy Pavla Hodka, Gusty a Methoda i komunitního týmu, jenž vytvářel Zones of Fear, může směle zařadit do zlatého fondu české doomovské scény.
Bloodstain exceluje zejména po vizuální stránce. Při tvorbě Pipicz využil nejen textur a grafiky pocházející z mateřské hry, ale inspiraci i grafické materiály čerpal z externích zdrojů v podobě projektů od jiných autorů. Právě dokonalé vizuální zpracování vás připoutá k monitorům. Levely nemají jednotnou grafickou koncepci, jako třeba Back to Saturn X. Každý z nich je jiný, Pipicz má vytříbený cit pro využití textur a vytváří dokonale sladěný a prostředím odpovídající estetický zážitek. Lokace jsou pestré, průběžně se střídají tech based komplexy, gotické hrady a dvorany, otevřené rozlehlé prostory s častým s využitím přírodních prvků architektury i stísněné chodby a jeskyně. Nesmí samozřejmě chybět závěrečná pekelná epizoda.
Mapy povětšinou nemají rigidní ohraničení, jejich hranice pokračují i tam, kam se hráč nedostane, a často nabízejí pohledy na okolní krajinná panoramata, přinášející potěchu zraku a radost z graficky podařeného díla. Po završení úrovně jsem se vždy těšil, jaké scenérie nám Pipicz přichystá.
Propracovaný je i samotný design úrovní, mnohé mapy jsou na první dojem propletené a složité, ale přes komplexní strukturu je orientace poměrně snadná, hráč má jasno, kudy se dát a co je úkolem mise, takže nikde zbytečně nebloudíme. Nejvíce se mi líbil hlavně design hradních komplexů, kde nechybí nejen sály a nádvoří, ale i sklepení a venkovní nádvoří. Na atmosféru výborně působí i nový soundtrack na pozadí, kde se nám k poslechu dostávají melodie nejen z dalších her a add-onů pro Doom, ale také songy známé z rockové a metalové scény. Porcovat mutanty s MIDI hudbou Cradle of Filth na pozadí jsem ještě při hraní Doomu nezažil! ( https://www.youtube.com/watch?v=yrPBye5MUcg&nohtml5=False )
Bloodstain je zaměřen na hektickou akci a musím jej zařadit k těm obtížnějším megawadům. Nebudu jej nazývat slaughter festem, jelikož počty nepřátel zase až tak extrémní nejsou. I tak se přívaly nepřátel objevují permanentně, tudíž hlavně zbraní nikdy nevychladnou. Nejenže se nepřátelé hrnou zpoza každých otevřených dveří, ale hojně se také teleportují. Dosáhneme-li strategického bodu, vezmeme power-up nebo novou výzbroj, čeká nás další porce masakrování.
Protivníci se vyskytují v hojných počtech, ale mapy vynikají také důmyslnou skladbou i  rozmístěním nepřátel. Pokud se objeví skrumáž enemáků, zaručeně se tam budou nacházet ti, co jsou pro hráče v dané situaci nejvíce nepříjemní. Pipicz umí své levely vystavět tak, že hráč se před protivníky mnohdy nemá kam schovat. Zejména v  levelech s otevřeným prostranstvím počítejte s tím, že musíte být stále ve střehu i v pohybu, jelikož na vás pálí mutanti ze všech stran, mnohdy si hoví v úkrytu někde ve vzdálených oknech, střílnách či výklencích a jdou obtížně sejmout. Nechybí hojné využití boss postav – spider mastermind i kyberdémoni se vyskytují prakticky od začátku megawadu. O zaklínačích raději ani nemluvím. Jako zpestření přibyl nový typ vojáka, střílející poměrně zraňující střely s rychlou kadencí. Lifting prodělal pekelný baron, který má poněkud brunátnější barvu a střílí své zelené firebally dvakrát po sobě.
Pokud posuzujeme obtížnost Bloodstainu, nutno podotknout, že megawad opravdu není pro každého. Zejména začínající doomeři by měli obtížnost nastavovat opatrně, protože Bloodstain je docela těžký. Zprvu se to ani nezdá, první třetina je spíše na rozjezd, ale postupně začne přituhovat. Po zkušenostech z Pipiczovy mapy The Fallen ze Zones of Fear jsem potlačil své ambice a zvolil raději třetí obtížnost a dobře jsem udělal. V poslední epizodě je totiž brutalita nastavena opravdu vysoko a poslední levely jsou kontinuální boj, kde se na vás vrhají nepřátelé ze všech stran takřka na každém kroku. Munice i power-upů je dost, ale nedokážu si představit, jak vypadá řežba na Ultra Violence. I na třetí obtížnost jsem se ve finále totiž neobešel bez cheatu.
I přes určitou osobní frustraci z nezvládnutí nástrah posledních levelů je třeba uzavřít, že ve svém projektu Bloodstain ukazuje český doomer Pipicz dokonalou profesionální práci. Budu se těšit, že tento jeho opus magnum nebude poslední a dostane v budoucnu svého následovníka. Všem doomerům, kteří mají odvahu pustit se do křížku se zástupy příšer, doporučuji Bloodstain určitě vyzkoušet.
Instalace:
Balíček Bloodstain, který si můžete stáhnout pomocí odkazu o kousek níže, obsahuje kromě informačních souborů pouze jeden WAD soubor – BSTAIN.WAD. Hra by měla být kompatibilní se všemi běžnými porty. Soubor nakopírujete do adresáře s vaším oblíbeným portem a přetáhnete jej v souborovém manažeru na příslušný spustitelný soubor. Při nejasnostech konzultujte článek o spouštění WAD souborů (http://doom.starehry.eu/?p=249 ).
Odkazy:
Download
http://doom.starehry.eu/download/Bloodstain.zip
Bloodstain – balíček pro DoomBox
http://doom.fuskovi.cz/packc/Bloodstain.zip
Bloodstain – oficiální Facebook
https://www.facebook.com/bloodstaindoom2
Bloodstain – idGames
https://www.doomworld.com/idgames/levels/doom2/Ports/megawads/bstain
Bloodstain – Playthrough UV Max
https://www.youtube.com/playlist?list=PLfbK4pt7rdhg79o13QxMMtDC7qK-g9zrl

Autor: Pavel “Pipicz” Tvrzník (1. 1. 2016)

Všeobecným veselím oplývající přelom roků 2015 a 2016 byl tentokrát štědrý nejen na objem vypitého alkoholu i nálož zkonzumovaného jídla a pochutin, ale užili si jej v neobvykle bohaté míře i fanoušci Doomu. Silvestr se nesl ve znamení Brutal Doomu a mnozí kromě odpočtu hodin a minut do konce roku sledovali i časomíru ukazující dobu do uvolnění instalačních souborů Brutal Doom: Starter Packu ke stažení.

Nový rok 2016 přinesl doomerům nejnovější herní materiál v podobě vydání projektu Bloodstain. Možná jste zaznamenali naši menší mediální přípravu v podobě novinkových článků informujících o vývoji hry. Pokud i tak nevíte, Bloodstain je plnohodnotný 32-levelový megawad pro Doom 2, na kterém pracoval talentovaný designér Pavel “Pipicz” Tvrzník. Nejde tentokrát o komunitní dílo, Pipicz Bloodstain koncipoval výhradně jako svůj sólový projekt a nenechal nikoho jiného, aby ovlivňoval plány a realizaci. Konečný výsledek tedy pochází výhradně z Pipiczovy tvůrčí dílny.

Bloodstain představuje moderně a aktuálně vyhlížející megawad, který ovšem respektuje klasické principy i hratelnost originálního Doomu. Svými kvalitami se zařadil na špičku, a to nejen v naší rodné končině. Svým excelentním provedením se neztratí ani v mezinárodní konkurenci a řekl bych, že se stane žhavým kandidátem na ocenění Cacowards. Konec konců pozitivně laděné reakce komunity na Pipiczovy preview příspěvky na fórech Doomworldu tomu nasvědčují. Pipiczova tvorba se spolu s WADy Pavla Hodka, Gusty a Methoda i komunitního týmu, jenž vytvářel Zones of Fear, může směle zařadit do zlatého fondu české doomovské scény.

Bloodstain exceluje zejména po vizuální stránce. Při tvorbě Pipicz využil nejen textur a grafiky pocházející z mateřské hry, ale inspiraci i grafické materiály čerpal z externích zdrojů v podobě projektů od jiných autorů. Právě dokonalé vizuální zpracování vás připoutá k monitorům. Levely nemají jednotnou grafickou koncepci, jako třeba Back to Saturn X. Každý z nich je jiný, Pipicz má vytříbený cit pro využití textur a vytváří dokonale sladěný a prostředím odpovídající estetický zážitek. Lokace jsou pestré, průběžně se střídají tech based komplexy, gotické hrady a dvorany, otevřené rozlehlé prostory s častým využitím přírodních prvků architektury i stísněné chodby a jeskyně. Nesmí samozřejmě chybět závěrečná pekelná epizoda.

Mapy povětšinou nemají rigidní ohraničení, jejich hranice pokračují i tam, kam se hráč nedostane, a často nabízejí pohledy na okolní krajinná panoramata, přinášející potěchu zraku a radost z graficky podařeného díla. Po završení úrovně jsem se vždy těšil, jaké scenérie nám Pipicz přichystá v té další.

Propracovaný je i samotný design úrovní, mnohé mapy jsou na první dojem propletené a složité, ale i přes jejich komplexní strukturu je orientace poměrně snadná, hráč má jasno, kudy se dát a co je úkolem mise, takže nikde zbytečně nebloudíme. Nejvíce se mi líbil hlavně design hradních komplexů, kde nechybí nejen sály a nádvoří, ale i sklepení a venkovní nádvoří. Na atmosféru výborně působí i nový soundtrack na pozadí, kde se nám k poslechu dostávají melodie nejen z dalších her a add-onů pro Doom, ale také songy známé z rockové a metalové scény. Porcovat mutanty s MIDI hudbou Cradle of Filth na pozadí jsem ještě při hraní Doomu nezažil!

Bloodstain je zaměřen na hektickou akci a musím jej zařadit k těm obtížnějším megawadům. Nebudu jej nazývat slaughter festem, jelikož počty nepřátel zase až tak extrémní nejsou. I tak se přívaly nepřátel objevují permanentně, tudíž hlavně zbraní nikdy nevychladnou. Nejenže se nepřátelé hrnou zpoza každých otevřených dveří, ale hojně se také teleportují. Dosáhneme-li strategického bodu, vezmeme power-up nebo novou výzbroj, čeká nás další porce masakrování.

Protivníci se vyskytují v hojných počtech, ale mapy vynikají také důmyslnou skladbou i  rozmístěním nepřátel. Pokud se objeví skrumáž enemáků, zaručeně se tam budou nacházet ti, co jsou pro hráče v dané situaci nejvíce nepříjemní. Pipicz umí své levely vystavět tak, že hráč se před protivníky mnohdy nemá kam schovat. Zejména v levelech s otevřeným prostranstvím počítejte s tím, že musíte být stále ve střehu i v pohybu, jelikož na vás pálí mutanti ze všech stran, mnohdy si hoví v úkrytu někde ve vzdálených oknech, střílnách či výklencích a jdou obtížně sejmout. Nechybí hojné využití boss postav – spider mastermind i kyberdémoni se vyskytují prakticky od začátku megawadu. O zaklínačích raději ani nemluvím. Jako zpestření přibyl nový typ vojáka, střílející poměrně zraňující střely s rychlou kadencí. Lifting prodělal pekelný baron, který má poněkud brunátnější barvu a střílí své zelené firebally dvakrát po sobě. Nesmí chybět poslední dobou oblíbený a tuhý Afrit.

Pokud si chcete Bloodstain užít a vychutnat bez zbytečné frustrace, zejména začínajícím doomerům doporučuji opatrné nastavení obtížnosti, protože Bloodstain je opravdu docela těžký. Zprvu se to ani nezdá, první třetina je spíše na rozjezd, ale postupně začne přituhovat. Po zkušenostech z Pipiczovy mapy The Fallen ze Zones of Fear jsem potlačil své ambice a zvolil raději třetí obtížnost a dobře jsem udělal. V poslední epizodě je totiž brutalita nastavena opravdu vysoko a poslední levely jsou kontinuální boj, kde se na vás vrhají nepřátelé ze všech stran takřka na každém kroku. Munice i power-upů je dost, ale nedokážu si představit, jak vypadá řežba na Ultra Violence. I na třetí obtížnost jsem se ve finále totiž neobešel bez cheatu.

I přes mé negativní rozpoložení z nezvládnutí nástrah posledních levelů musím Bloodstain hodnotit jednoznačně pozitivně. Pipicz v něm ukazuje dokonalou profesionální práci. Vzhledem k tomu, že projekt vytvářel úplně sám, zaslouží za svůj tvůrčí výkon absolutorium. Budu se těšit, že tento jeho opus magnum nebude poslední a dostane v budoucnu svého následovníka. Všem doomerům, kteří mají odvahu pustit se do křížku se zástupy příšer, doporučuji Bloodstain určitě vyzkoušet.

Instalace:

Balíček Bloodstain, který si můžete stáhnout pomocí odkazu o kousek níže, obsahuje kromě informačních souborů pouze jeden WAD soubor – BSTAIN.WAD. Hra by měla být kompatibilní se všemi běžnými porty. Soubor nakopírujete do adresáře s vaším oblíbeným portem a přetáhnete jej v souborovém manažeru na příslušný spustitelný soubor. Při nejasnostech konzultujte článek o spouštění WAD souborů.

Odkazy:

Download

Bloodstain – balíček pro DoomBox

Bloodstain – oficiální Facebook

Bloodstain – idGames

Bloodstain – Doomed: Doom WADS review

Bloodstain – Playthrough UV Max