2010
09.13

Autor:   Deimos Anomaly & Aluqah (2010)

Urban Slaughter 1

Titulní obrazovka

Počet nepřátel, který je nám servírován k zneškodnění v úrovních Doomu, je různý. Někdy je počet příšer kolem stovky, běžný počet ve větších úrovních je kolem dvou až tří set,  v levelech WAD setů typu Kamasutra či Alien Vendetta se nezřídka přehoupneme přes 500 protivníků a u opravdu hardcore megaúrovní musíme likvidovat i přes tisíc mutantů.

A teď si představte, že máte hru, kde potvor můžete zlikvidovat téměř 7 tisíc. Nevěříte? Tak vyzkoušejte novou konverzi Urban Slaughter. Jestliže se vám líbila demoverze totální konverze pro Doom – Alien: Colonial Marines popisovaná na našem blogu, tak okamžitě stahujte, protože jeden z jeho autorů, Deimos Anomaly, se hlavním dílem účastnil i na tvorbě tohoto nového modu.

Budeme bojovat až do smrti !

Budeme bojovat až do smrti !

Prahnete-li po excelentně zpracované moderní konverzi pro Doom, bude vaše touha po dokonalosti plně ukojena. Hned po spuštění se objeví v enginu efektně zpracované intro (!) s dramatickou hudbou, komiksově laděná hlavní obrazovka, a pokud se odhodláte hru spustit, ocitnete se v dokonale zpracované úrovni. Říkáte si, v úrovni ? A ne v 30 levelovém megawadu ? Pokud chcete zkoumat temná zákoutí kobek, chodeb, katedrál, vesmírných laboratoří či žhavých pekelných zákoutí, hledat tajné spínače, sesbírat všechna zdravíčka, objevovat ukryté chodby a secrety, tak bohužel. Tento level není pro vás.

Urban Slaughter přináší totiž zcela nový systém hraní do někdy trochu zatuchlých doomovských schémat. Stáváme se jedním ze stovek či tisíců řadových mariňáků, kteří jsou vrženi bránit městečko před hordami mutantů. Ocitneme se vybaveni sadou tří zbraní přímo v epicentru boje. Vlny nepřátel se neustále teleportují na rozličných místech levelu a naším úkolem je vydržet co nejdéle. Až do smrti, jak nám v intru vštěpuje náš velitel. Naštěstí v tom nejsme sami. Pomáhají nám kolegové ve zbrani, kteří jsou všude kolem nás, podporujíce nás svou střelbou do nepřátel. A také nám po své smrti poskytují munici, jež se nikde jinde nedá nalézt. Takže naši padlí soudruzi ve zbrani nám vlastně pomáhají přežít. Naštěstí mariňáků se armádě podařilo rekrutovat dostatek (že by hráli America´s Army ?), protože po uplynutí časového limitu si můžeme přivolat další várku vojáků jako potravy pro mutanty a zdroje střeliva.

Bitevní vřava

Bitevní vřava

A to je vlastně po stránce náplně modu vše. Pobíháme po levelu, snažíme se přežít co nejdéle před teleportujícími se masami mutantů, kteří se množí nejen po stránce své četnosti, ale i po stránce své kvality a odolnosti. Nejenže střílíme, ale sledujeme počítadlo, abychom mohli po jeho vynulování přivolat pomoc v podobě dalších posil. Jak dlouho vydržíme, to již záleží na nás. Zdraví se během hry postupně obnovuje, ale nepřátel je tolik, že je úplnou hračkou padnout za vlast. Po našem úmrtí se vypíše naše úspěšnost – kolik se nám podařilo eliminovat nepřátel, počet padlých mariňáků a hlavně, naše bodové ohodnocení. Tak jako ve starých arkádách bychom neměli ve hře ukládat a hrát tak poctivě bez podpůrných berliček. Jinak hraní tohoto modu nemá smysl.

Bude tento mod někdy hotov ?

Bude tento mod někdy hotov ?

Pokud bychom si chtěli udělat exkurzi do našeho městečka, jež je v levelu prezentováno, budeme nadšeni. Prostředí opevněného města je vymodelováno opravdu dokonale. Level je poměrně rozsáhlý, všude kolem jsou rozesety barikády, obrněná vozidla, tanky, náklaďáky. V likvidaci enemáků nám pomáhají i kulometné věže, kteřé střílejí na nepřítele a mnohdy jsou jimi potvory zaměstnány natolik, že se nám je podaří zlikvidovat, aniž by si nás všimly. Město je plné detailů – poházené bedny, obchůdky, plakáty, vstup do metra, nadzemní parkoviště, zapadlá zákoutí s odpadky. O autorově oblíbené hudbě nás informují plakáty v hudebním obchůdku – staré covery desek kapel jako Venom, Sodom, Bathory (R.I.P., Quorthone) mě donutily nostalgicky zavzpomínat na osmdesátá léta. Ba dokonce se mi podařilo nalézt billboard s titulem Alien: Colonial Marines – coming soon. Že by se přece jenom autor modu chystal dokončit započatou modifikaci ? Grafika sice není původní, je převzata z různých jiných modů, ale je vidět, že s modelováním města si autoři dali velkou a pečlivou práci.

Bitevní vřava 2

Bitevní vřava 2

Pěkné jsou i zbraně, které se nám dostanou k rukám. Odmyslíme-li si krabičku poslední záchrany v podobě vysílačky, základní zbraní je M-16 včetně účinného granátometu. Musím pochválit výborně zpracovanou fyziku odrážejícího se granátu na poměry Doom enginu. Jako druhou zbraň si můžeme potěžkat brokovnici, v sekundárním módu vybavenou plamenometem. A třešničkou na dortu je velice účinný kulomet, perfektně decimující i samotné cyberdémony.

K ozvučení modu také není co dodat.  Zvuky zbraní jsou věrné, hudbu není ani třeba vnímat – neurazí, ale v bitevní vřavě ji stejně nevnímáme. Podle kreditů je autorem skupina Slayer, ale do metalu má herní soundtrack daleko.

A co za nepřátele se nám postaví do cesty našeho arzenálu ? První vlny teleportují impy a démony,  následují kakodémoni a baroni. V dalších vlnách, prokládaný těmi slabšími nepřáteli, se objeví nová postava – derivát zaklínače zvaný hellion, plivající po hráči proud ohně. Naštěstí je slabší než originální archville. Následně se do vln hellionů přimíchá jakýsi klon kakodémona, poněkud připomínající šišku. A ti nejtužší doomeři z nejtužších se mohou postavit kyberdémonům, kteří na nás zbudou v poslední šesté vlně.

Dobojováno

Dobojováno

Po likvidaci šesté vlny protivníků hra končí. Samozřejmě jsem pro recenzní účely použil cheatu, neboť ti, kdo bez savu či cheatu vydrží až ke kyberdémonům, jistě budou ti nejlepší, a tak dokonalý rozhodně já nejsem. Pokud hodnotím hratelnost, tak celkově hra nevydrží bavit příliš dlouho. Ke konci poslední vlny nepřátel jsem se již poněkud nudil a hra je podle mého mínění určena spíše pro krátkodobé odreagování. Sám jsem poctivě vydržel bez savu zhruba do třetí či čtvrté vlny, hraní je opravdu totální masakr, kdy se mísí vlny mariňáků smíšené s teleportujícími se mutanty, všude střelba, ať již mariňácká či ze stacionárních střílen a před smrtí pomůže mnohdy jen berserkové “prořezání” se masou nepřátel pomocí kulometu. A nebo pečlivé ukrytí někde v zapadlém zákoutí za krabicemi s odpadky. Ale ono se to všechno časem začne zajídat a hra začne být jednotvárná. Možná mohly být jednotlivé vlny respawnů našich protivníků trochu kratší a nebo mohly být druhy nepřátel trochu více promíseny

Škoda, ač jsou mi autoři modu sympatičtí, už jen pro konverzi Alien: Colonial Marines, převratem v doomovském hraní konverze Urban Slaughter rozhodně není. Ale vyplatí se vyzkoušet, už jen pro pěkné zpracování obleženého města a nebo pokud se chcete trochu odpoutat od reality a užít si trochu toho berserku. Netestoval jsem kooperativní hraní, které je dle informací podporováno. Zábava ve více hráčích by možná mohla být daleko trvanlivější.

Urban Slaughter 6_1

Credits

Odkazy:

Download

Urban Slaughter na WADs in Progress (archiv)

Review na Doomworldu – The Newstuff Chronicles

Urban Slaughter na DoomWorld / id Games

Instalace:

Je zcela jednoduchá, hru jsem testoval na GZ Doomu i Skulltagu, fungovala zcela bez komplikací. Instalace je identická jako u dalších běžných WADů – rozbalit do adresáře s používaným portem a dle návodu na našem blogu jej spustit.

2010
09.12

Marine Doom

Autor: Sergeant Daniel G. Snyder, USMC (1996)

Víte, co má společného hra Operace Flashpoint s Doomem ? Zdá se vám tento dotaz poněkud mimo mísu ? Ačkoliv se obě hry od sebe liší podstatným věkovým rozdílem, grafickým provedením i herní náplní, mám v úvodní malé hádance na mysli to, že jejich modifikace byly využívány v armádě k bojové a taktické přípravě. U Operace Flashpoint jde o modifikovanou variantu hry prodávanou armádám různých zemí světa k taktickému výcviku. U hry Doom jde o mod Marine Doom, jenž byl používán k výcviku v americké armádě.

Marine Doom 1

Pravda, není to žádný herní zázrak. Na náš blog jej zařazujeme spíše jen pro zajímavost a také pro ilustraci toho, že Doom není pouze bezhlavá střílečka pro akční omezence (jak nás doomery někteří pseudohráči mohou nazývat), ale může sloužit i k prospěšným účelům. I když pacifisté se mnou asi souhlasit nebudou, že ano.

Historie Marine Doom konverze sahá již poměrně daleko, do roku 1996, kdy generál americké námořní pěchoty Charles C. Krulak vydal směrnici pro použití válečných her pro zlepšování vojenského myšlení a cvičení zlepšování rozhodovacího procesu. Vlastním schvalováním, vývojem a výzkumem počítačových her pro trénink americké námořní pěchoty byl pověřen Marine Combat Development Command. Tým expertů pod vedením majora Kirka Skinnera, poručíků Luise Velasqueze a Scotta Barnetta k vývoji použil registrované kopie hry Doom. Rozhodující úlohu při designu a modelingu hrál seržant Daniel G. Snyder. Výsledkem jejich práce je level, který umožňuje výcvik koordinace týmu čtyř vojáků ve vzájemné podpoře, ochraně kulometčíka, správném načasování útoku a šetření munice.

Marine Doom 2Jak taková simulace fungovala ? Tým mariňáků (velitel, dva vojáci a kulometčík) má společnými silami zničit nepřátelský bunkr. Aby byla zajištěna vzájemná komunikace, vojáci hráli na oddělených počítačích v jedné místnosti. Jak plynula léta, Doom byl později nahrazen dobře známou multiplayerovou hrou America´s Army, která je k dispozici zdarma ke stažení a má krom toho i zvyšovat počet rekrutů do armády.

Co říci k hodnocení WADu Marine Doom očima dnešního hráče Doomu ? Jak jsem napsal o pár odstavců výše, žádný zázrak to není. Ocitáme se v bitevním poli v malé budově, vybavíme se zbraněmi a municí a hurá do boje. Level je plochý bez výrazných terénních nerovností, pokrytý písečnými texturami, s pahýly seschlých stromů, krajina by tedy mohla odpovídat pouštním zemím, například Iráku či Afghánistánu, v dáli vidíme pár staveb sloužících jako úkryty. Ihned jak vykoukneme z krytu, spustí se nepřátelská palba. Skočíme do okopu, kde se vybavíme granáty a můžeme začít nepřátele kropit kulkami. Nepřátelé samozřejmě, jak je u her na Doom enginu pravidlem, inteligence mnoho nepobrali, a tak se pomalu vydávají směrem k nám. Můžeme je sejmout samopalem, kulometem, a nebo lze použít sebraných granátů. Nepřáteli jsou různé formy vojáků, mutanti z Doomu by v tomto modu vypadali určitě nepatřičně. Použity byly modely z původního Doomu, a to konkrétně kulometčík, zombie man a fašističtí vojáci. Jediným novým modelem je voják v pouštní uniformě, který tvoří největší podíl z protivníků. Zbraně byly upraveny, nově zpracován je samopal a kulomet, jako granát designérovi posloužilo zdravíčko. Z dalších nových modelů stojí za zmínku smotané kotouče ostnatého drátu. Nic více, ostatní grafiku můžeme najít v původním Doomu.

Marine Doom 3V boji jasně slyším Vasquezovou z filmu Aliens, tedy zdrojem nových zvuků byl mod Alien Doom. Cílem levelu je probít se do jednoho z bunkrů na druhém konci mapy. Není to zcela jednoduché, protože nepřátelé jsou všude kolem, krom toho na malé vyvýšenině a v budovách jsou skryti kulometčíci. I prostor mezi jednotlivými budovami je otevřený a bez bariér umožňujících schovat se před kulkami. A hlavně, patrně pro zdání reality, nám bylo zdraví notně sníženo na pouhých 20%. Takže uvážlivý postup a krytí je nezbytností, což ostatně bylo cílem armádních bossů, zadávajících vývoj WADu. Pro singl player je nicméně mod nezáživný a krátký. Z celého designu levelu je jasně patrno určení modu – kooperativní hra. Možná v deathmatchi by mohlo taky být hraní zábavné více.

Hlavní problém pro dnešního doomera ale vidím v tom, že na nynějších moderních portech mi Marine Doom opakovaně náhodně padá, resp. po nějakém čase přestane jít střelba z kulometu, pokud jej hráč používá, a poté nestřílí ani další zbraně. Takže nějaké kooperativní hraní či deathmatch nepřipadá v úvahu. Zamýšlel jsem modifikaci nainstalovat pod původním Doomem v DosBoxu, ovšem chybí návod či jakékoliv jiné vodítko pro instalaci. Nejspíše jde o následek interního používání v armádě, kde se o instalaci stará nějaký vojenský admin. Pokud spustíme jenom samotný WAD, chybí zase některé grafické prvky. Takže požitek z opravdového hraní modu nám bude chybět.Marine Doom 4

Nicméně i přes tyto chybičky Marine Doom zůstává historickým herním pomníkem jako bezesporu první hra, která si nejen na boj a válku hraje, ale zapojila se do přípravy a výuky skutečných vojáků. Kdo má rád Doom a respektuje jeho historii a přínos pro herní scénu, tak si Marine Doom aspoň vyzkouší.

Instalace:

Pro vyzkoušení levelu Marine Doom jsem připravil upravený instalační balíček se spouštěcím .bat souborem (určený je pro GZ Doom). Do adresáře s GZ Doomem či podobným portem z balíčku zkopírujte tyto soubory: MARINE1.WAD, SUPER2.DEH a MARINE.BAT. Po spuštění MARINE.BAT souboru se spustí Doom 2, Marine Doom level je hned jako první. Pokud chcete hrát a vadí vám náhodné padání hry, je možno použít pouze MARINE1.WAD soubor, ale počítejte s některými grafickými nedokonalostmi.

Marine Doom 5Odkazy a zdroje:

Download – upravený instalační balíček

Marine Doom na Wikipedii

Marine Doom na Doom Wikia

History of Military gaming

Doom Goes To War

Marine Doom na DoomWorldu / id Games

Poznámka k videu: nikde jsem nenašel reprezentativní video zobrazující původní verzi hry, videa na YouTube ukazují hru bez instalace dodatečné grafiky. Pouze jedno video ukazuje skupinovou hru, tak jak asi mohla vypadat při vojenské přípravě, ovšem graficky video vypadá trochu jinak (zelené stromy apod.). K prohlédnutí zde.