2011
02.28

Autor:  Paul Corfiatis, Kristian Aro (2009)

Soundtrack:  Paul Corfiatis, Kristian Aro

Title picture

Title picture

Dalším megawadem k Vašemu posouzení a doufám že i k zahrání, je kolekce levelů s přímo pekelným názvem Whispers of Satan. Tentokrát nejde o archivní kousek, ale o relativně novotou vonící dílko. Ten, kdo si studoval výherce ankety Cacowards za rok 2009, tak na jméno tohoto megawadu v seznamu vyznamenaných jistě narazil, a jak víme, toto ocenění je zárukou kvality. Takže stále držíme vysoký standard v úrovni hodnocených levelů a konverzí na našem blogu :-).

V zápalu boje

V zápalu boje

Jména autorů jsou určitě zkušeným doomerům známá. Paul Corfiatis je původem australský designer a hudebník a jeho četné autorské práce jsou v komunitě autorů levelů pro Doom nepřehlednutelné. Z jeho nejznámějších kolekcí map vybíráme série Twilight Zone, Death Tormention a nebo Bella. Kromě nich se podílel na řadě dalších jednotlivých levelů a nese svůj autorský podíl např. na projektech 2002: A Doom Odyssey, Doom Community Chest 3 a složil některé skladby pro megawad Plutonia 2. A navíc – jestli si pamatujete na film Rain Man, který zobrazuje osudy autistického člověka, Paul nese podobné postižení. Pokud si uvědomíme, že Paul nejen tvoří nové levely pro Doom, krom toho komponuje a produkuje hudbu a dokonce vydal nedávno svou vlastní knihu, opravdu je tedy přímo renesanční osobností i přes svůj handicap. Takže Paul zaslouží naše uznání a smekám před ním svůj klobouk. Druhou, méně známější polovinou autorského dua, je Fin Kristian Aro. Jeho samostatných prací tolik známo není, pracuje obvykle jako teamový hráč s Paulem, jeho nejznámější hrou je epizoda The Brotherhood of Ruin a s Paulem se podílel na Death Tormention.

Atmosféra graduje

Atmosféra graduje

Ďáblovo našeptávání, jak by se dal název megawadu přeložit, je excelentním dílem a líbil se mi mnohem více než v minulém článku posuzovaná Alien Vendetta. Vznikal v průběhu minimálně 3 let, aby byl “vyvržen” na trh volně šiřitelných modifikací koncem roku 2009. Jedná se o klasický megawad. To jest 30 úplně nových levelů k zahrání, k tomu navíc dvě tajné mapy a ještě jako speciální bonus další dvě úrovně, spíše koncipované jako doplňky pro zábavu. Od názvu Whispers of Satan bychom podle názvu očekávali kompletní Doom II přepracovaný do pekelného hávu, ale není tomu tak zcela, i když samozřejmě temných pekelných zákoutí je požehnaně. Celá hra není seskládána z úrovní bez ladu a skladu, ale má svůj řád. Je rozdělená do několika tématických celků. První sbírka úrovní se nese v duchu klasického prvního Doomu. Tedy moderní prostředí. Stříbrné stěny futuristických budov a computerových zařízení, industriální prostředí skladů a továren následují trochu „pozemsky“ laděné úrovně. Další kolekce map je laděna ve stylu konverze Plutonia, aby pozdější úrovně přešly do gotického duchu – strašidelná prostředí ledových jeskyní, kostelů, tmavá zákoutí skalních chodeb. A jak název megawadu napovídá, velké finále se odehrává přímo v samotném pekle – tedy v levelech, kde hlavní barvou je rudá v podobě ohnivých a krvavých stěn. Takže pokud je někdo vybíravý, při hraní si může vybrat to prostředí, které má nejraději.

Gotika

Gotika

Čím Whispers of Satan jednoznačně exceluje, je level design. Zpracování map odpovídá dnešním moderním trendům, a přitom zachovává hratelnost původního Doomu. Megawad je určen zejména pro moderní Doom porty, autoři jmenovitě doporučují ZDoom, i když by měla konverze běžet i na jiných Boom kompatibilních portech. Nárokům „hardwarovým“ odpovídá dokonalá stavba levelů. Úrovně nejsou strohé, oplývají řadou různých drobných detailů a doplňků. Autoři si se stavbou úrovní dokonale vyhráli, často se setkáváme s panoramatem okolní krajiny, do kterého se nedá proniknout a je určené jenom pro potěchu zraku a dotvoření dokonalého dojmu z prostředí. Zejména v pekelných levelech jsou časté nasvícené pekelné kříže nebo pentagramy, které jsou vizuálně excelentní. Dokonalá je práce se světlem, které vynikne zejména v temných zákoutích, kdy z temnoty září svítící symboly pekla.

Krása nasvícení

Krása nasvícení

Vlastní stavba map je značně specifická a zatím jsem se s podobným stylem levelů nesetkal. Velmi často bývají jednotlivé místnosti v nových uživatelských úrovních skládány nahodile bez zjevného systému, levely ve Whispers of Satan jsou ale v řadě případů stavěny s důrazem na symetrii. Někomu se tento styl nemusí líbit, protože někdy s sebou nese opakovaná procházení některých obdobných úseků. V diskusi na idgames na Doomwordu byli autoři dokonce napadeni z používání metody copy and paste. Ovšem tento styl odpovídá realitě – skutečné stavby jsou také symetrické a nevidím důvod, proč by i někde na Marsu měla mít každá polovina architektonického komplexu jiný systém a logiku.

Nepřístupná panorámata

Nepřístupná panorámata

Pokud hodnotíme hratelnost, tak také zaslouží jedničku s hvězdičkou. Obtížnost je dokonale vyvážena, pokud hrajeme na Ultra Violence, tak se sice taky řádně zapotíme, ale bez frustrace z opakovaných pokusů zdolat určitou oblast s třemi kyberdémony, jak mnohdy bývá zvykem. Celou konverzi bych doporučil zejména začínajícím doomerům. Hrál jsem na Ultra Violence a nižší stupně obtížnosti jsem nezkoušel, ale předpokládám, že skill bude adekvátně nižší a přístupný i začátečníkům. V úvodu hry jsou levely spíše menší, aby pak s přibývajícími zářezy na pažbě v podobě ukončených úrovní se velikost map postupně zvětšovala. Mapy oplývají poměrně velkým počtem tajných místností, ale mnohdy se mi nepodařilo nalézt vůbec žádnou, což mi docela vadilo. Sherlock Holmes ze mne v Doomu asi nebude a s editory, které se také dají využít ke hledání skrytých míst, to neumím. I díky mé chabé detekci secretů jsem minul tajné úrovně, nicméně s pomocí cheatu IDCLEV jsem se do nich samozřejmě dostal. První z nich je kosmický komplex, který mi značně připomínal tvorbu mistrů z TNT Teamu a jejich Eternal Doom, následuje pak wolfensteinovská řež v kombinaci s doomovskými monstry. A jako bonus pro vytrvalé hráče slouží další dvě spíše žertovně zaměřené mapy, určené spíše jen pro oživení, k serióznímu hraní vhodné příliš nejsou. Atmosféře celé konverze napomáhá i střídmě dávkovaná munice, takže se nevyplácí kropit nepřátele olovem jako vodou z konve, ale spíše opatrnější přístup a uvážená volba zbraní. Tam kde bylo možno, jsem co nejvíce používal motorovou pilu či berserk.

Krása detailů

Krása detailů

Excelentní je rovněž soundtrack. Podílel se na něm jak Paul, tak Cristian. Zvuková paleta perfektně zapadá do stylu původního Doomu, žánrově se střídají techno skladby s rockovými nářezy a zejména pekelné levely jsou obohaceny ambientní až mystickou hudbou. Nepodařilo se mi najít odkaz na přímý download hudebních souborů, ale k poslechu je k dispozici Paulův YouTube kanál, kde je celý soundtrack k dispozici a kdo chce, může si pomocí speciálních programů hudbu vyextrahovat.

Jak autoři uvádějí, tak Whispers of Satan má být poslední jejich prací pro Doom komunitu. Doufám, že si toto rozhodnutí nechají řádně projít hlavou, protože Whispers of Satan je zřejmě jejich opus magnum a byla by škoda, kdybychom se již nedočkali dalších WADů od těchto zkušených designérů.

Instalace:

Netřeba zde žádných komentářů, stažený WAD si rozbalíte do adresáře s vaším oblíbeným portem a spustíte běžným způsobem. Nevíte-li jak, pomůže vám náš návod zde.

Pekelná lázeň

Pekelná lázeň

Odkazy:

Download

Download (Balíček pro Doombox)

Whispers of Satan na Doomworldu

Whispers of Satan na Doom Wikia

Whispers of Satan – Cacowards 2009

Paul Corfiatis – oficiální stránky

Paul Corfiatis – oficiální YouTube kanál (obsahuje kompletní soundtrack)

Whispers of Satan – videowalkthrough

Paul Corfiatis – Doom Wikia

Kristian Aro – Doom Wikia

2011
02.06
Titulní obrázek

Titulní obrázek

Autor:   Alien Vendetta team  (2002)

Když si tak prohlížím již publikované stránky na našem blogu, tak mám poslední dobou pocit, že nám tu něco trošku chybí. Máme tady různé totální konverze, které ukazují, co lze s Doom enginem provést, ale nemáme tu prozatím žádný pořádný megawad. Pro nováčky, kteří s Doomem začínají a nemusí doomovskému slangu rozumět, přidám větičku na vysvětlenou. Megawad je, jak již název napovídá, objemný soubor nových úrovní, které kompletně nahrazují původní levely v Doomu a přinášejí nám v podstatě úplně novou hru. Podle mého názoru je konstrukce megawadů tím pravým vrcholem a tím nejobtížnějším v designérském umění. Není zase až takový problém vyplodit kvalitní mapu, ale předložit hráči čtyři nové epizody pro Doom nebo 32 levelovou kampaň pro Doom II tak, aby se po celou dobu hraní hráč bavil a nenudil se, to je někdy přímo nadlidský úkol.

Krásy Egypta

Krásy Egypta

Tak jak plynul čas, aktivní modeři vytvořili nespočet nových megawadů. Někteří se snaží zaujmout novou grafikou, jiní kladou důraz na perfektní architekturu levelů, další zase plní své úrovně hordami nepřátel tak, že po jejich likvidaci pro samou krev nenajdeme ani kousek čisté podlahy. A jelikož se snažíme na náš blog vybírat to nejlepší, dovolím si předložit k vašemu posouzení megawad, který si od každého bere trochu. Pokud použijeme kuchařskou terminologii, tak kvalitní základ v podobě libové pečeně představuje dokonalý level design, který je okořeněn tajnou směsí koření v podobě trochy nové grafiky. Opulentních deset knedlíků k masu a omáčce jsou armádami nepřátel, jež jsou nám servírovány k boji. A pokud dobrou krmi v restauraci recenzent ohodnotí třemi michelinskými hvězdičkami, tak analogií je první místo mezi nejlepšími WADy za rok 2002 na DoomWorldu.

Masakr č. 1

Masakr č. 1

Ano, je nám ctí představit vám megawad Alien Vendetta. Pravda, již není úplně z nejnovějších, ale zaujímá čestné místo mezi těmi nejznámějšími a nejlépe hodnocenými WADy pro Doom II. Byl vydán po dlouhém několikaletém vývoji v roce 2001, aby následně byl v podobě definitivní přepracované verze vydán na Štědrý den v roce 2002. Nejde o dílo jednotlivce, ale jde o kolekci map od řady talentovaných doomerů z komunity. Takové megawady se obvykle vyznačují absencí příběhu a důraz je kladen na hratelnost a zachování feelingu původních Doom her. Alien Vendetta nám přináší kompletních 30 levelů a další dva bonusové navrch. Autoři při tvorbě většinou nekladli důraz na detaily, ale hlavně na propracovanou architekturu levelů a strategické rozmístění nepřátel. Hlavně monstra se v modifikaci vyskytují v počtu více než hojném. Alien Vendetta se totiž řadí mezi ty hardcore WADy, které řádně prověří schopnosti i těch nejlepších doomerů a pro úplné nováčky v hraní Doomu rozhodně není. O kvalitách WADu svědčí nejen nadšené komentáře hráčů na stránce Alien Vendetta na Doom Worldu, ale i jeho umístění v anketě DoomWorldu.

Peklo

Peklo

Nicméně není všechno zlato, co se třpytí. Jedna věc je hodnocení kritikou a všeobecně pozitivní ohlasy. Ale já osobně mám z celé modifikace pocity poněkud rozporuplné. Pomstu vetřelců, jak zní český překlad názvu, jsem střídavě hrál a nehrál více než rok a půl. Takovou dobu ležela na disku, potvůrka. Prošel jsem ji nakonec, pokud nepočítám pár chybějících posledních levelů při prvním zahrání, celkem dvakrát. V dvojnásobném dohrání jistým způsobem zapracovala vyšší moc v podobě ztráty uložené pozice, kdy jsem měl první hru téměř dokončenou. Podruhé jsem začal hrát již pro účely plánované recenze na blogu. Tak tedy nuže, pojďme se tedy podívat celé modifikaci na zoubek.

Romantická scenérie

Romantický výhled

Začněme grafikou. Alien Vendetta ponechává původní sadu monster z Doomu, takže nás nebudou lekat nově stvořené (nebo zpotvořené?) příšerky, ale čekají na nás naši staří kamarádi v počtu více než hojném. Nová grafika v podobě textur je sice ve WADu obsažena, ale tyto v podstatě už známe z jiných her, odkud byly převzaty (Heretic, Hexen, Duke Nukem 3D atd.). Autorsky původních je pouze pár nových textur a hlavně titulní obrázek, přehled autorů a nově zpracován je i stavový pruh.

Náš sluch při hraní oblaží pestrá všehochuť hudebních skladeb – některé jsou vybrány z originálních Doomů, jiné jsou převzaty z her, jako jsou Rise of the Triad, Duke Nukem 3D, Heretic a z dalších zdrojů. Pouze jedna skladba je nově stvořena, jak autoři hrdě hlásají v informačním souboru. Původní doomovský soundtrack neruší, což je pochopitelné, a tracky převzaté z jiných her také adekvátně doplňují atmosféru.

Prasátka k zabíjačce

Prasátka k zabíjačce

Pokud bychom se vydali na exkurzi po krásách map, které nám designéři přichystali, tak se na cestě pokocháme všehochutí pestrých prostředí. Prohlédneme si krásu industriálních komplexů a moderních budov vybavených výpočetními centry. Shlédneme krásy přírody a historických památek, vydáme se na prohlídku podzemních jeskynních komplexů. A nejen to, na naší pouti navštívíme i sopečné krátery plné lávy, které jakoby z oka vypadly samotnému peklu. Nějak takhle by asi vypadal propagační leták z cestovní kanceláře, pokud bychom si chtěli vyjet na zájezd do turistického letoviska jménem Alien Vendetta. Prostředí jednotlivých úrovní je opravdu pestré. Je vyvážen poměr mezi levely, odehrávajích se v moderních základnách a komplexech, v kombinaci s gotickou architekturou v historických hradních monumentech. A oblíbené pekelné levely také nesmí chybět, zejména ke konci celé modifikace, jak bývá obvyklým zvykem. Přesně jsem to nepočítal, ale řekl bych, že převažují spíše ty historické levely využívající grafiku z her Heretic a Hexen.

Masakr č. 2

Masakr č. 2

Stavba úrovní je ve velké většině perfektní, mnohé z nich, zejména ty gotické, jsou pořádně velké a členité, a vyžadují hodně času na prozkoumání všech zapadlých koutů. Časté jsou různé pastičky chystající nám nemilá překvapení v podobě přívalu potvor, řádně zkoušející naše reflexy. Mnohé mapy oplývají velkým počtem secretů, bohužel mnohé z nich se mi nepodařilo nalézt. Pokud bych měl vyzvihovat jmenovitě některou z map, tak doporučuji zejména dokonale zpracovaný level č . 11 Nemesis, kde hráč začíná na hladině moře s výhledem na vysoký skalní komplex a musí se podzemím infiltrovat do sídla, kde čeká Spider Mastermind a Cyberdémon. A úplně nejlepší je 20. level Mishri Halek, kde jak již napovídá název, se stáváme archeology v egyptské pyramidě. Jak se nám podaří najít všechna tajemství faraonů, tak si bohužel Alien Vendetta vybere slabou chvilku – jak nás svým horkým podnebím Egypt nažhaví, tak nás čeká studená sprcha v podobě vůbec nejhorší mapy, která vůbec nezapadá do koncepce celé modifikace a vizuálně by patřila spíše někam do doby rozpuku tvorby prvních nových levelů pro Doom. Snad je to pozůstatek dlouhého vývoje. Naštěstí další úrovně si již zachovávají nastavený vysoký kvalitativní standard.

Masakr č. 3

Masakr č. 3

A jak se Alien Vendetta hraje? Dokonalé prostředí není totiž všechno, pro hratelnost je rozhodující správné nadávkování nepřátel. Zde bohužel všechno opravdu dokonalé není. Jak designéři píší v průvodním info souboru, jejich mapy mají řádně prověřit schopnosti doomerů. Budiž. Nebráním se tuhým levelům, není problém hrát na nižší obtížnost. Já osobně zásadní chybu modifikace vidím v ne zcela ideálně rozvržené obtížnosti v průběhu celé hry. Pokud začnete hrát na Ultra Violence, zprvu nic zlého netušíte. První mapy jsou tak akorát. Ale po cca desátém levelu pak obtížnost rapidně naroste a další hraní je pak již masochismem pro běžně zdatného doomera, kam se já osobně řadím. Takže pokud si chce mapy užít začátečník, pak v případě Alien Vendetty raději držte své sebevědomí proklatě nízko, tak jako má kovboj své kolty, a začínejte na první či druhé obtížnosti. Vyhnete se pak frustraci v podobě nehratelných vyšších úrovní, kde je obtížnost opravdu, ale opravdu vysoká. V případě prvních levelů autoři píší o jakémsi zahřívání, podle mého názoru měli volit tuhou obtížnost hned od začátku, tak jako je tomu např. v Plutonia Experimentu, aby hráč hned poznal, s čím má tu čest, a nemusel pak frustrován přepínat skill v průběhu hry, což mi docela vadí. Pokud si nastavíte Ultra Violence a přežijete, poslední třetina celé modifikace je pak díky kvantům nepřátel poměrně monotónní a i relativně nudná. Potvor je opravdu moc… I když na druhou stranu, pokud hraje někdo jiný, je zábavné sledovat na YouTube, jak si výborný doomer s takovými záplavami příšer poradí.

Městská panorámata

Městská panorámata

Co tedy říci na závěr ? Alien Vendetta je s určitým přimhouřením oka excelentní soubor map, který řádně potrápí vaše reflexy, vyznačuje se dlouhou herní dobou, a to jednak pro často rozsáhlé a komplexní mapy a druhak pro velké zástupy potvor. Při správném nastavení obtížnosti je hratelnost excelentní, pokud to přeženete, dostaví se určitá frustrace a nuda. Nejlepší ale bude, když si to zkusíte vy sami na vlastní kůži.

 

Odkazy:

Masakr č. 4

Masakr č. 4

Download

Download Alien Vendetta old version

Download – Black Label add on

Alien Vendetta – DoomBox balíček

Alien Vendetta – oficiální stránky

Alien Vendetta na DoomWorldu

Alien Vendetta – videowalkthrough

Alien Vendetta – review ( pokud není dostupné, tak archiv zde )

The Top 100 WADs Of All Time: 2002

Alien Vendetta na Doom Wiki

Credits

Credits

Instalace:

Instalační balíček je k dispozici ke stažení na našich stránkách o kousek výše nebo na oficiálních stránkách či na Doomworldu. K hraní bohatě postačí základní AV.WAD. Spustíme jej klasickým způsobem, jak je popsáno zde. Funguje bez problémů pod ZDoomem i GZDoomem. Pokud chcete mít ve hře přesné názvy úrovní a map a také story texty,  je připojen soubor AV.DEH. Nakopírujte základní WAD spolu s tímto souborem do adresáře s GZDoomem či ZDoomem a spusťte jej pomocí příkazové řádky (příklad je pro GZDoom):  GZDOOM -file AV.WAD -deh AV.DEH. Nebo použijte metody drag a drop – tak jak je také popsána v našem článku o spouštění WAD souborů. Soubor AV.EXE spouští Alien Vendetta pod klasickým Doomem II a pod moderními porty jej není třeba. Stejně tak AVMOVFIX.WAD je nutný k opravě chyby při práci s nahráváním dem a také jej nevyužijete pro běžné hraní. Přeji příjemné doomení 🙂

UPDATE (15.4. 2011): Jako bonus přidáváme ke stažení původní verzi Alien Vendetta. V nové, tzv. Compet-N verzi, byla opravena řada drobností, ale hlavní rozdíl je, že byla zaměněna mapa č. 25 – Valley of Echoes. Jedná se o pozoruhodnou a velice  rozsáhlou mapu, která opravdu stojí za zahrání (na obtížnost UV čeká více než 1000 monster!). Takže pokud chcete mít kompletně zmapovanou historii modu Alien Vendetta, stahujte. Tato starší verze se hledala docela dosti dlouho :-).

UPDATE 2 (2.9. 2014): Díky Jirkovi Fuskovi, který připravil rovněž aktuální balíček pro DoomBox,  se mi dostala do rukou informace o novém updatu. Na zbrusu nových aktualizovaných stránkách modifikace je k dispozici download nového add-onu Black Label v podobě dvou nových levelů. Jedním z nich je vypuštěná mapa Valley od Echoes z první verze Alien Vendetta. Ke spuštění potřebujete jak WAD s novými levely, tak i původní Alien Vendetta WAD.