2012
12.31
Titulní obrázek

Titulní obrázek

Autor: Chubzdoomer (2012)

Pokud jste před rokem četli moje Novoroční rozjímání, určitě jste si všimli doprovodného videa pod článkem, pod názvem If Doom was done today. Naivně jsem se domníval, že jde pouze o video a nenapadlo mě, že může jít o funkční modifikaci pro Doom. Až letošní, trochu opožděné vyhlášení Cacowards způsobilo, že se mi v hlavě trošku rozsvítilo. V letošním roce totiž ocenění Mockaward za humorný WAD získal právě následovník – mod Call of Dooty II: Green Ops. A jelikož je dnes Silvestr, den, kdy se loučíme se starým rokem a o půlnoci vítáme rok nový, a všichni se zpravidla se sklenkami dobrého moku veselíme, je ideální čas tento parodický WAD krátce posoudit.

Auvajs !!!

Auvajs !!!

Call of Dooty II: Green Ops je zdánlivě humorná modifikace pro Doom II, kdy se hráč ocitá v kůži desátníka Taggarta (ne, nejde o známého britského seriálového detektiva), jenž je vyslán pátrat po ruských nukleárních zbraních. Příběh je podáván, jak je zvykem v Call of Duty seriích, ve formě různých časových předělů, takže kromě boje s nepřáteli se setkáváme s pozdější Taggartovou torturou, kdy se jeho mučitelé z něj snaží vylákat význam klíčových karet z Doomu.

Úvodní menu

Úvodní menu

Hlavní součástí hry je kratičká kampaň, kdy ve stylu Modern Warfare her plníme zadané úkoly z velitelství. Bohužel více než s bojem se setkáme s četnými zdržujícími momenty – cut scénami, dialogy a komunikací s velitelstvím, tréningem, otevíráním dveří, získáváním achievementů. Celá kampaň trvá pouhých deset minut. Hráč je přenesen do notně upravené (a zkrácené) mapy E1 M2, umístěné ale do druhého Doomu. Je vidět, že si autor dal velkou práci s detaily. Úvodní menu vypadá podobně jako v Modern Warfare – Black Ops, nově je hra obohacena novou grafikou achievementů, dabingem (!), novým hudebním doprovodem. Při hraní si připadáme jako hlemýždi, protože je notně zpomaleno tempo Taggartovy chůze a bohužel nijak urychlit nelze. Střelba je podobná jako v Doomu, ovšem při zranění se objeví klasická hláška známá z moderních her a obrazovka se zbarví krvavými šmouhami.

Zombies útočí

Zombies útočí

Celou dobu procházení single playerové kampaně mi cukaly koutky, protože momenty známé z moderních her jsou dovedeny ad absurdum a v prostředí Doomu působí nesmírně legračně. Ovšem pokud se zamyslíme, a myslel to tak i autor, nejde v podstatě o parodii, ale o Chubzdoomerovo mínění o moderních hrách. Bohužel mají tyto myšlenky racionální jádro, a tak vyznění konverze není příliš k smíchu. Ačkoliv jsou totiž negativní prvky z moderních her v Call of Dooty řádně koncentrovány, určitě se každý z nás setkal při hraní moderních stříleček s detaily, které řádně hnou žlučí a kazí jinak kvalitní zážitek. Bohužel hráči nových her to zřejmě takto chtějí. Jinak by hry z Modern Warfare série nešly na dračku jako doposud.

Achievement

Achievement

Součástí hry ale není jenom mise pro jednoho hráče. V menu nalezneme  také položku Zombies. Ta nás přenese do osamělé základny, jež je napadena příšerami v opakovaných vlnách. Cílem hry je zlikvidovat všechny enemáky, přičemž za každého zabitého nepřátele získáme dolárky, které můžeme proměnit za munici, zbraně a různé perky v podobě zdraví, munice a pohyblivosti. Perličkou je zařazení jukeboxu, kde si můžeme volit hudební doprovod (skladba se potvrzuje klávesou CTRL, docela dlouho mi trvalo, než jsem na to přišel). Likvidace mutantů za zvuků disko hudby Ricka Astleyho je vskutku brutální :-). Tato část dokáže již zabavit déle, je docela výzvou a je vhodná i pro kooperativní hraní.

UPDATE 3.2. 2013: Díky příspěvku Des_Arthese (děkuji moc :-)) máme možnost si ještě rozšířit herní zážitek o tajnou úroveň, která je k nalezení hned na začátku v úvodním menu, ještě před spuštěním hry. Stačí jen se pomocí mezerníku vyprostit ze zajetí a můžeme se tak dostat do skryté wolfensteinovské úrovně a získat jako bonus dva achievementy. Zpět do kampaně se vrátíme usednutím do křesla zpět s pomocí klávesy pro použití (za tip děkuji slovenskému doomerovi Klokimu).

Call of Dooty: Black Ops je distribuováno v několika edicích. V sekci s downloady najdete tu nejprémiovější edici – sběratelskou. Obsahuje jak dnes posuzovaný druhý díl, ale i část první, soundtrack, vyzváněcí tóny, designový dokument, ba dokonce i vystřihovánku mariňáka z Doomu, takže kromě hraní si můžete zimní večery ukrátit i lepením modýlku.

Tréning

Tréning

Od celé hříčky nečekejte žádnou dlouhotrvající zábavu, ale pro ukrácení volné chvíle a trochu zamyšlení je ideální. Pokud nehodláte instalovat, tak alespoň můžete shlédnout přiložené video.

Instalace:

Použijte WAD Call of Dooty II z instalačního balíčku a spouštějte jej klasickým způsobem pod GZ Doomem s použitím Doom II WADu. Pokud byste měli problémy, náš článek Vám poradí.

První verzi hry, Call of Dooty, je třeba spouštět s Ultimate Doom WADem.

Úprk v jedovatém plynu

Úprk v jedovatém plynu

Odkazy:

Download

Chubzdoomer – blog

Call of Dooty II – recenze na Games.cz

A jelikož vstoupíme brzičko do Nového roku, při této příležitosti bych chtěl poděkovat Martinu Schmidtovi – DJ-ovi, bez jehož pomoci by náš blog neměl svůj stálý ostrůvek v internetovém moři. A také Pavlu Ullrichovi, věrnému čtenáři a fanouškovi, za jeho články, náměty a připomínky. A všem našim čtenářům a doomerům – ať již těm věrným, nebo těm, kteří naše stránky našli náhodně či pomocí googlení, přeji do Nového roku všechno dobré a hlavně ostrý zrak, pevnou ruku a excelentní mušku, aby hraní Doomu pro Vás zůstávalo nadále vynikajícím zážitkem a skvělou zábavou. A všem českým a samozřejmě i slovenským tvůrcům map, kteří nás v roce 2012 obdařili výborným megawadem Zones of Fear, přeji mnoho dobrých nápadů, tvůrčí energie a úspěchů při tvorbě. Ať česká designérská škola zůstává nadále ve světovém povědomí.

Budu se těšit na společná setkání nad stránkami našeho blogu i v příštím roce.

2012
12.29

Brütal Doom

Brutal Doom

Autor: Sgt. Mark IV (2010)

Není pochyb o tom, že Brutal Doom je v současné době nejpopulárnější modifikací pro Doom. Jako svou modlu ji uctívají nejen doomeři, ale svými kvalitami zaujala i širší hráčskou veřejnost.  O tom svědčí skutečnost, že poslední verze 0.17, vydaná stylově na Halloween, se stala záhy po vydání nejpopulárnějším modem na stránkách Mod DB, kde má Brutal Doom svůj virtuální domov. A nejen to. Informace o Brutal Doomu můžeme samozřejmě najít na specializovaných stránkách věnovaných Doomu, ale už i dokonce v mainstreamových herních mediích – ať již online či v papírových časopisech. Třeba v posledním čísle našeho nejprodávanějšího herního magazínu SCORE. Jako třešničku na dortu je třeba zmínit i ocenění v každoroční anketě Mod roku, kde Brutal Doom získal jednak ocenění za kreativní přínos, a v hlasování hráčů získal velice pěkné deváté místo! A jako první modifikace byl oceněn trofejí Cacowards za rok 2011. Na 19 let starou hru úctyhodný výkon, nemyslíte?

Porcování kulometem

Porcování kulometem

Brutal Doom přináší komplexní úpravu nejen zbraní, ale i herních mechanismů a nepřátel, které při zachování původních principů Doomu přinášejí nové osvěžující prvky, čímž hru modernizují a činí ji dobře hratelnou i mladším hráčům moderních her. Já osobně jsem doposud býval ke zbraňovým modifikacím značně skeptický a podobně jsem byl i k Brutal Doomu – považoval jsem jej jenom za chvilkový zdroj zábavy bez perspektivy delšího hraní. Respektuji totiž designérská rozhodnutí tvůrců nových úrovní a nepotřebuji v Doomu pobíhat se zbraněmi z Modern Warfare či Counter Striku. Pokud autor chce ve své hře nové bitevní vybavení, nemám s tím problém, ale jestliže chce zachovat původní doomovský arzenál, ke hře mi plně dostačuje. Ovšem Brutal Doom mě přesvědčil nakonec natolik, že jsem mu propadl a momentálně mám přehrané oba kompletní Doomy a stále se skvěle bavím.

Úvodní masakr

Úvodní masakr

O kvalitách modu jasně napovídají získaná ocenění. Autor Brutal Doomu, Sergeant Mark IV, nicméně neusnul na vavřínech a na svém dílku stále aktivně pracuje, snaží se o neustálá vylepšování, a jak napovídá docela nízké číselné označení nejaktuálnější verze, 0.17, určitě není verzí poslední. Již teď jsou k nalezení videa z chystané verze 0.18. Pojďme se tedy podívat, co převratného nám modifikace nabízí a proč je tak všeobecně opěvována. Hru jsem testoval s již neaktuální verzí 0.16, ale pokud mohu posoudit, poslední verze nabízí jen kosmetické změny a základ hratelnosti zůstává stejný.

Finish him !!!

Finish him !!!

To, nač ve hře neustále zaměřujeme pohled, jsou zbraně. Zaznamenáme jednak grafický facelift víceméně všech zbraní a hlavně změny funkční. Stará dobrá pistole zmizela a nahradil ji samopal podobný americké M16. Podobný vzhled má i brokovnice a obě zbraně se mi při prvních hrách docela pletly. Kulomet, dvojhlavňovka a BFG vypadá takřka identicky jako v Doomu, raketomet je ztvárněn úplně nově, stejně tak jako plasmová puška. Podstatné změny prodělaly i módy střelby. Nový samopal střílí rychleji a v dávkách, brokovnice pálí sice stejně, ale obě zbraně mají sekundární zaměřovací mód, což nám usnadní zásah vzdálených cílů. Dvojhlavňová brokovnice v sekundárním módu střelby umožňuje střelbu jednotlivými ranami. Kulomet je vylepšen zvýšenou kadencí střelby a mění se tak ve smrtonosný nástroj. Dvojí možnost střelby dostala i plasmovka, kdy sekundární střelba pálí silnějším jednotlivým výbojem energie. Co je však pro způsob hry a taktiku podstatné, je nutnost přebíjení, které má většina zbraní kromě kulometu, dvojhlavňové brokovnice a BFG. Mění se tak způsob hry, jelikož je třeba počítat s nutností nabití a nelze tak bezhlavě pobíhat kolem nepřátel a kosit je permanentní palbou ze zvolené zbraně. Výhodou oproti originálu je dvojnásobná nosnost munice v Brutal Doomu. V uzavřených prostorách je také třeba počítat s možností sebepoškození střelami nejen z raketometu, ale i z kulových zbraní. K sadě zbraní přibyla i naše okovaná bota, jež je s výhodou použitelná v době přebíjení a blížící se enemák nás tak nemusí poranit.

Návod k masakrování

Návod k masakrování

Jak lze předpokládat z posílení zbraní, i nepřátelé nabyli na síle. Jsou daleko agresivnější, rychlejší, uhýbají našim výstřelům, jejich pohyby jsou často jakoby nahodilé a nepředvídatelné, což je vidět zejména u kakodémonů. Střely protivníků mají větší poškození a vojáci s palnými zbraněmi pálí mnohem rychleji. Naštěstí hoši s brokovnicí musí taky přebíjet, ale prostí zombíci střílí téměř kontinuálně. U některých nepřátel, jako například u pekelných baronů, se mění i jejich střely a třeba zmínění baroni na hráče vrhají tří firebally zároveň.  A závěrečný boss, Spider Mastermind, je daleko obtížněji porazitelný, neboť jeho kulometná palba je přímo smrtící. A nejhorší ze všech mi připadají neviditelní démoni, ze kterých jsou v Brutal Doomu vidět jenom jejich očička a objeví se v plné kráse až tehdy, když zaútočí.

Sidekick v akci

Sidekick v akci

Jelikož je Brutal Doom modem současným, nesmějí chybět grafická vylepšení.  Můžeme se kochat dynamickým nasvícením scén, krásné jsou efekty ohňů, zejména tehdy, pokud je scéna potemnělá. Rovněž exploze barelů či firebalů jsou přímo spektakulární. Textury a prostředí úrovní zůstávají ale prakticky stejné. Zdánlivě identicky oproti originálnímu Doomu vypadají i nepřátelé. Ovšem zdání klame. Změnu uvidíme hned, jak po nás imp či revenant vypálí svůj fireball. I ty byly upraveny ku kráse, zřejmě pomocí částicových efektů. Ale to nejpodstatnější, co má mod v názvu, a čeho si všimneme po prvním úspěšném zásahu do protivníka, je neuvěřitelná brutalita. Krev stříká všemi směry, i na mariňákovu přilbu, barví stěny i podlahy, těla nepřátel se mění v kusy masa, končetiny odlétávají do všech světových stran. Z enemáků zbývají často polomrtvá naříkající torza, která lze s úspěchem nakopnout a ukončit tak jejich trápení.

Pavouci mají křehké nožičky

Pavouci mají křehké nožičky

To nejzajímavější, co v propagačních videích zabírá snad největší procento času, jsou fatality. K těmto se dostaneme po sebrání berserku, a pokud se nám zdaří zabití protivníka našimi pěstmi, uvidíme brutální exekuční animaci z 3D pohledu podobně jako v Mortal Combatu. Pro každého nepřítele je jich k dispozici několik a jsou opravdu velice pěkně vyvedené a svým způsobem zábavné. Pro hru jako takovou fatality nejsou důležité, ba naopak ji spíše znepřehledňují, ale jsou velice efektní a oživují již tak zdařilý vizuál Brutal Doomu. Jestliže jsme vybaveni berserkem, lze také házet po protivnících ztracené duše a v aktuální verzi dokonce házet sudy!

Kakodémonův konec

Kakodémonův konec

A to ještě není vše. Ve hře si můžeme spustit i peprné komentáře našeho mariňáka, které mi připomínají Lo Wanga ze hry Shadow Warrior. Občas najdeme zajaté spolubojovníky, které můžeme rázným kopem oživit, a mohou nám pomoci v boji. Samozřejmě pokud nejsou zmasakrování střelami nepřátel. Nově přibyly nové modely gestapáků a dokonce se můžeme zmocnit jejich samopalu, který bohužel docela při střelbě kope, takže není příliš použitelný. Pokud sníte o tom, uchopit do rukou zbraně doomovských příšer, tak Brutal Doom vám to umožní. Dostávají se nám totiž do rukou raketomety mancubusů a revenantů. Prostě spousta zdánlivě drobných detailů, které ilustrují, nakolik je mód propracovaný.

BFG v akci

BFG v akci

Příliš možností pohromadě je někdy na škodu vlastní hře, takže se podívejme, jak se Brutal Doom  hraje. Je kompatibilní se všemi Doomy, včetně Final Doomu. Je k dispozici ve verzi pro GZ Doom a pro Zandronum v separátních downloadech. Testoval jsem na GZ Doomu, mod běží velice slušně na běžném stroji, jen na integrované grafice se při mohutných explozích nebo úmrtí bossů hra zacuká. I když jsou zbraně vylepšeny a neseme větší množství munice, nemusíte mít obavu, že bychom nových možností a zásob střeliva nevyužili. Ba naopak. Hra je díky přepracovanému chování enemáků značně obtížnější, takže hraní není žádnou procházkou růžovým sadem. Hlavně noví gestapáci mi dávali zabrat. Je třeba myslet takticky a včas přebíjet, v tomto směru je výhodný kulomet, jenž nabíjení nevyžaduje a je výhodný zejména tehdy, pokud máme dostatek munice. Zaměřování základní brokovnice či samopalu jsem vcelku nevyužíval, trefil jsem téměř vše bez větších obtíží. V Doomu II jsem bohužel natrefil na natolik obtížné úseky, že jsem musel použít cheat. Při vážně míněné hře, kdy chcete bezpečně postupovat v levelech a ne se jen bavit, doporučuji vypnout fatality, které značně znepřehledňují hru, hlavně pokud berserk použijete v uzavřených úsecích. Jsou efektní pouze na otevřených prostranstvích, v úzkých chodbách animace často vypadávají mimo hranice levelu a zdálo se mi, že ve skrumážích nepřátel jsem s berserkem více zranitelný.

Výroba masného separátu

Výroba masného separátu

Jelikož má Brutal Doom posunutý volume zvuku značně doprava, gameplay se při setkání s větším počtem potvor mění ve zběsilá jatka, kdy z obrazovky stříká krev a hlasité zvuky střelby, výbuchů a hlavně nářků poraněných nepřítel přinášejí ten pravý intenzivní zážitek. Postal 2 se může ve zběsilosti a brutalitě jít zahrabat.

Jako bonus můžete na oficiálních stránkách najít hudební balíček – Doom Metal Soundtrack, přinášející místo originální hudby řízný kytarový nářez. Pro ty, kterým postupné změny či efekty v modu nesedí, jsou k dispozici mutátory, které např. vrací do hry pistoli, hlášky zařazené ve starších verzích, odstraňují nutnost nabíjení, nové útoky nepřátel a podobně. Pro majitele slabších strojů je k dispozici patch The Janitor, po chvíli odstraňující přemíru krve, čímž zlepšuje plynulost hry.

Souboj bossů

Souboj bossů

Měl bych na závěr shrnout své dojmy a vyslovit svůj verdikt. Brutal Doom jednoznačně všem příznivcům Doomu doporučuji a myslím, že získaná vyznamenání si nadmíru zaslouží. Přináší spoustu nových možností a oživení hry a hraní již opakovaně prošlých levelů Doomu či Doomu II v nové formě bylo pro mě mnohem intenzivnější a zábavnější. Ovšem pro nové levely budu i tak nadále volit engine, který doporučují autoři map. Za jednoznačný klad Brutal Doomu považuji to, že díky své popularitě přivádí k Doomu řadu nových hráčů, kteří by starý Doom třeba vůbec nespustili.

Ocenění zaslouží i autor modu – Sergeant Mark IV, za svou příkladnou péči o své dílo a neustálé inovace a také za výbornou komunikaci s komunitou, zejména na svých oficiálních Facebookových stránkách. Potěšitelné je, že vytvořil nové mapy, resp. remaky původních verzí Doomu – konkrétně mapu After the Holocaust, což je přepracovaná mapa 13 a také Neighbourhood from Hell – remake mapy 16. Obě jdou hrát s původním Doomem II, ale aspoň podle videa na You Tube je doporučováno spouštět s Brutal Doomem, ke kterému podle mě výborně obě mapy sedí. A je třeba zmínit i to, že Sergeant Mark neusnul na vavřínech a v přípravách jsou i brutalizované verze Hexenu – Brutal Hexen, a také Strifu, jehož Brutal alfa verzi doomeři dostali jako vánoční dárek na oficiálních Facebookových stránkách (Download).

Krásné ohnivé střely

Krásné ohnivé střely

Přeji příjemnou zábavu a zvýšenou hladinu adrenalinu při hraní Brutal Doomu v době povánočního klidu 🙂

Instalace:

Brutal Doom instalujte do Vámi zvoleného portu (GZ Doom nebo Zandronum) běžným způsobem, který je popsán zde. V případě zvolení některého z doplňků je musíte spustit současně s WADem Brutal Doomu.

Doporučuji hru instalovat do nové čisté instalace GZ Doomu, neboť může dojít k problémům s ovládáním, pokud instalujete do GZ Doomu již s jinými nainstalovanými WADy.

Odkazy:

Credits

Credits

Brutal Doom – download

Download – balíček pro Doombox

Brutal Doom – Mod DB

Brutal Doom – Oficiální Facebook stránka

Brutal Doom – Zandronum Forum

Brutal Doom – ZDoom Forum

Brutal Doom – Doom Wikia

Brutal Doom – recenze

Brutal Doom – recenze na Bonus Webu

2012
12.07
Cover

Cover

Autor: id Software, Inc.
Distributor: Bethesda Softworks LLC
(2012)

Firma id Software byla doposud symbolem technického pokroku v oblasti PC her. John Carmack jakožto technologický guru id Softu tvořil 3D enginy, které řádně prověřovaly výpočetní výkon našich miláčků. Bohužel poslední dobou již engine id Tech alespoň po obchodní stránce poněkud ztrácí dech a zatímco v dobách minulých byly Carmackovy enginy prodávány jako na běžícím pásu, od doby Doomu III můžeme licencované hry počítat na prstech. A poslední, po dlouhé době úplně nová hra z dílny id Software – Rage, vybudovaná na údajně převratné technologii id Tech 5, zaznamenala i technické problémy, zejména v oblasti textur, jak můžeme zaznamenat z názorů hráčů. Možná je tento negativní vývoj dán i současným trendem tvorby her primárně na konzolích a jejich následným portováním na PC, kde hry bohužel trpí vysokým podílem pirátství a pro firmy jsou tak konzole hlavním zdrojem příjmů. Anebo také může hrát svou roli i ztráta nezávislosti id Softu, což je dáno jejich pohlcením firmou Bethesda.

Titulní menu

Titulní menu

Ne zcela příznivým přijetím hráčů trpí i nejnovější produkt id Softu, hra Doom 3: BFG Edition, které se dnes podíváme na zoubek. Jak můžeme vidět třeba na Metacriticu a hlavně na českém serveru Databáze her. I mé hodnocení tohoto produktu není příliš lichotivé a v článku budu bohužel značně rýpavý, oproti mým zvyklostem, když mé články na blogu povětšinou oplývají chválou. Nebudu hodnotit vlastní hry a jejich obsah, ale zaměřím se zejména na technické a řekněme “provozní” záležitosti, přičemž budu klást důraz na obsah důležitý pro čtenáře našeho blogu, jenž se koncentruje na články týkající se klasického Doomu.

Doom 3: BFG Edition není ani zdaleka novou hrou. Jde o edici vycházející podle emblému na obalu k 20. výročí hry Doom. Nabízí se ovšem logická otázka, proč hra vychází v listopadu roku 2012, když sharewarová verze Doomu vyšla v prosinci roku 1993. Že by předvánoční ždímání peněz z kapes zákazníků? Anebo id Software mají obavy z konce světa a chtějí tak vydělat své poslední finance ještě před 21. prosincem, kdy má náš svět podle Mayů jít do kytek?

Celý komplet zahrnuje graficky vylepšenou verzi hry Doom 3 včetně datadisku Resurrection of Evil a jako bonus nové úrovně pro tyto hry s názvem Lost Missions. A jak hrdě hlásí obal, má jít o ultimátní kolekci zahrnující i klasické díly Doom a Doom II. Zdánlivě by tedy mělo jít o ideální sběratelský kousek pro každého fanouška Doomu. Ovšem není všechno zlato, co se třpytí.

Doom 3 - BFG Edition 03

Nastavení - Doom II

Zatímco k Doomu 3 po stránce obsahu nelze mít výhrad, tak klasický Doom z BFG edice nezapře své konzolové kořeny. BFG edice zahrnuje první Doom s celými čtyřmi epizodami, tedy edici Ultimate, Doom II je kompletně převzat z edice pro X-Box. Obsahuje tedy Doom II: Hell of Earth a exkluzivní epizodu No Rest for the Living. Bohužel, jak z výčtu jednotlivých dílů vidíte, chybí Final Doom a Master Levels for Doom II. Je otázkou, proč nebyly zahrnuty. Zřejmě by bylo třeba vynaložit další práce pro konverzi těchto dílů pro Playstation 3 a Xbox 360, na které BFG edice také vychází, a pro které tyto díly Doomu doposud nejsou k dispozici. I když Final Doom spolu s Master Levely pro první Playstation již v minulosti vyšel. Takže kdo chce vlastnit úplně všechny Doomy, musí si ty chybějící dokoupit za nemalý obnos na Steamu – momentálně 4.99 € za Final Doom a 14.99 € (!!!) za Master Levely. Nicméně pro mě byla přítomnost No Rest for the Living impulsem k zakoupení BFG edice, protože prozatím není jiná cesta, jak tuto expanzi pro PC legálně získat.

Doom 3: BFG Edition dostaneme v pěkně designované klasické DVD krabičce chráněné ještě papírovým krytem. Bohužel nesmíme mít mastné prsty, jinak se pěkně černý lesklý kartón pokryje daktyloskopickými reliéfy. Obsah je ovšem poněkud chudý. Pomiňme nezbytné DVD, očekával jsem, že v balení hráč dostane knížečku nebo alespoň manuál s historickými informacemi či zajímavostmi. Ale dodávaných pár listů obsahuje v podstatě jenom nástin ovládání a základní instalační info. Nic více, takže na to, že má jít o vydání k 20-letému výročí Doomu, je provedení celé hry více než odbyté.

Startovní menu - Doom II

Startovní menu - Doom II

Instalace je jednoduchá. Všechny hry se instalují dohromady pod systémem Steam, což s sebou nese bohužel tahání 10 gigabytové instalace z internetu. Hra se následně spouští z přehledného menu, kde si vybereme, do kterého z nabízených světů Doomu vstoupíme. Dle údajů na obalu celý komplet vyžaduje 2.0 GHz dvoujádrový procesor, 3 GB RAM a grafickou kartu GeForce 9800 GT či ATI Radeon HD 5750 s 512 MB video paměti. Na to, že se jedná pouze o částečný remake několik let staré hry, natož pak starých Doomů, jsou tyto požadavky podle mého názoru poněkud přestřelené. Úskalí může přinést i používaný operační systém, což není v dosavadních recenzích nikterak zdůrazňováno. Doom 3: BFG Edition totiž nepodporuje Windows XP! Mně kupodivu všechno šlapalo jako hodinky pod tímto systémem a s grafickou kartou GeForce 8800 určitě nesplňující doporučovanou grafickou paměť. Další informace, kterou jsem našel na technické podpoře Bethesdy, je druhou jobovkou pro majitele Windows XP – hra je nekompatibilní s Windows XP a AMD grafickými kartami. Takže majitelé těchto karet pod XPéčky mají asi smůlu. Takže před případným zakoupením BFG edice řádně prozkoumejte své systémové prostředky a koupi řádně zvažte, můžete riskovat problémy s funkčností. My jsme hru naštěstí v pohodě rozchodili a můžeme se tedy podívat podrobněji, co nám vylepšené edice klasických her nabízejí.

Doom 3 - titulní obrazovka

Doom 3 - titulní obrazovka

BFG edice Doom 3 se svými doplňky v podobě datadisku a nové expanze Lost Missions, jak píše Doom Wiki, přináší určité změny. Engine nese nové prvky převzaté z id Tech 5 verze, jsou vylepšeny textury,  plynulost běhu hry, hra podporuje monitory s vysokým rozlišením, 3D zobrazení, dokonce i nový technologický zázrak virtuální reality Oculus Rift.  Změny v hratelnosti přinášejí checkpointový systém ukládání, Steam achievementy, vybalancování munice, nejjednodušší obtížnost se stává ještě jednodušší – máme více střeliva, zdraví i brnění. Mnozí hráči budou pozitivně kvitovat možnost mít neustále zapnutou svítilnu, což v původním Doomu 3 nebylo, museli jsme se na ni přepínat a nemohli si svítit do temných rohů a současně střílet na skrývající se enemáky. Ovšem nová edice nám nejenom dává, ale i bere – odpadla podpora zlepšeného ozvučení EAX a pokročilé mapování kláves.

Pokud mohu hodnotit grafickou stránku – na mé staré “šunce”, kde mám pokročilé efekty a antialiasing vypnutý, jsem nepozoroval výrazných vizuálních změn. Takže jak BFG edice vypadá na nových strojích, posoudit musí jiní. Ovšem musím souhlasit s recenzenty a kritickými ohlasy nespokojených hráčů v tom, že chybí podrobné možnosti nastavení. Můžeme si konfigurovat pouze rozlišení a vypnutí či zapnutí grafických efektů, ale pokročilé nastavení ladění zcela chybí, takže si nelze navolit zobrazovací parametry dle vlastní chuti a hardwarových možností. Navíc mi docela chybělo zapnutí titulků, takže handicapovaní hráči nebo ti, nerozumějící dokonale mluvené řeči, si neužijí děj. Absentuje i podpora modů, takže dosavadní hotové add-ony a mody bude třeba spouštět pod původními edicemi Doomu 3.

Doom 3 - nastavení

Doom 3 - nastavení

Vyčtené chyby a nedodělky pro Doom 3 a jeho datadisky jsou víceméně kosmetické. Daleko větší počet “WTF” momentů jsem zaznamenal u klasických Doomů. Rozlišení je sice poměrně nízké, ale hra běží poměrně plynule,  bez problémů na nových strojích, vizuálně je opravdu vzhled daleko lepší než u původních Steam verzí a je nutno konstatovat výrazný pokrok (samozřejmě s porty se nové zobrazení i tak nedá srovnávat). Byly vylepšeny zvuky a MIDI hudba, což je opravdu znatelné, ale o převratný pokrok nejde, mně osobně jakoby mlaskavý zvuk kulometu třeba příliš neseděl. Lovce achievementů potěší jejich zařazení, ale všechna ocenění v podstatě docílíme dohráním všech zahrnutých klasických Doomů a zvládnutím jednoho levelu na nightmare, což pro zkušeného doomera nebude jistě problém.

Je otázkou, jestli ovšem někdo bude starého Dooma pod BFG edicí hrát. Alespoň pro mě, zvyklého na porty, je hraní docela martyriem. Rozhodující pro kvalitu hraní je ovládání. To je bohužel v BFG kolekci v klasických Doomech pevně nastaveno a v menu nejde měnit. Směr pohybu ovládáme pomocí kláves WSAD a zbytek známe z úplně původních Doomů – dveře otevíráme mezerníkem a střílíme myší nebo Controlem a klávesou Alt strafujeme. Nikoho v id Softu bohužel nenapadlo zařadit klávesu pro permanentní běh, takže musíme neustále držet Shift, z čehož po určité době bolí ruka. Konfigurace ovládání je k dispozici až po přepnutí do nastavení Doomu 3, změny v ovládání tam se promítnou i v Doomu a Doomu II. Ale toto řešení je pravda trochu nepohodlné a nalezl jsem jej také až v support sekci na webu Bethesdy. Neotřele je také řešena výměna zbraní pomocí kolečka myši, jež bylo nově zařazeno. V portech funguje dokonale, bohužel v Doomu II pod BFG edicí je dvouhlavňovka zařazena až někam dozadu, takže nelogicky nenásleduje jednoduchou brokovnici, ale kolečkem se k ní musíme protočit až za raketomet. Nevím, jestli je při plném zbraňovém vybavení zařazena až za BFG, tak daleko jsem se při testování nedostal. Každopádně klávesnice při střídání zbraní je jistotou.

Doom 3 - nastavení grafiky

Doom 3 - nastavení grafiky

Podvodníky nepotěší kompletní vypuštění cheatů. Domnívám se, že tato nemilá věc je zapřičiněna použitím Steam achievementů. Ovšem vyvstane problém nejenom pro nepoctivé hráče. I potenciální tvůrci levelů, kteří cheaty potřebují pro testování, nebo profigameři zaznamenávající své rekordní speedruny,  nebo i hráči hrající mapku po mapce s pistol startem, ti mají zkrátka smůlu. Je vidět, že s podporou moderské komunity se zkrátka u BFG edice příliš nepočítá.

Ale co mě u BFG edice naštvalo nejvíce, je fakt, že po téměř 20 letech od vydání původního Doomu Bethesda potřebuje cenzurovat archivní a v podstatě již historický obsah. Pozoruhodnou změnu zaznamenaly lékárničky, jež místo typického červeného kříže mají vykreslen symbol kapsle. Údajně k této změně došlo na podkladě stížností Červeného kříže. Této změny jsem si při prvních hrách v podstatě ani nevšiml. Ale viditelnější změnou je snaha zřejmě o korektnost či umožnění prodeje ve všech zemích, tedy i těch, kde kontroverzní hry mívají problémy, jako je Německo či Austrálie. Poslední wolfensteinovské levely jsou tak natolik korektní, že zmizely veškeré dekorativní svastiky a obrazy Adolfa Hitlera a dokonce i fašističtí vojáci, kteří byli nahrazeni pouhými zombíky. Devatenáct let gestapáci přežili a až nyní je zásah shůry vyřadil ze hry… Naštěstí, pokud si stáhneme WADy a použijeme je v portu, vše je již v pořádku, takže tento zásah vyšší moci je pouze v BFG edici.

Pokud budeme ignorovat uvedené technické postřehy a výtky, hry jako takové již nemusím komentovat, protože je v zásadě všichni známe. Klasické Doomy jsou základním kamenem mozaiky 3D akcí a Doom 3 a jeho datadisk, i když mnohdy hodnocení nebylo úplně příznivé, patří mezi klasické střílečky a svou roli v historii určitě má také, zejména pro svou hororovou atmosféru.

Grafika - Ultimate Doom

Grafika - Ultimate Doom

Na závěr je třeba si položit otázku, pro koho bude Doom 3: BFG Edition vlastně určena. Ti praví doomeři jistě již mají několik WADů z Doomu stažených nebo mnohdy v několika kopiích koupených, stejně tak i zarytí fanoušci jejich strašidelného následovníka vlastní tu krabicovou, tu Steamovou kopii jejich herního miláčka, nebo dokonce obě dohromady. Nejvěrnějším fanouškům Doom 3, toužícím vlastnit všechny díly tohoto universa, jistě budou chybět Lost Missions. A jedinou legální cestou, jak získat datadisk No Rest for the Living, je zakoupit si BFG edici. V těchto dvou případech je rozhodování jasné – celý BFG komplet je tutovou koupí. Ti, kterým chybí WADy pro klasický Doom, mohou po kompletu sáhnout, ale s vědomím, že jim budou chybět ne nepodstatné kousky historie – Master Levels for Doom II a Final Doom.

A ti, co již všechny díly Doom universa mají a netouží pro bonusových levelech navíc, pro ně je edice asi zbytečná. Doom 3 s obohacením mody je vzhledově s grafickým vylepšením BFG edice naprosto rovnocenný, ne-li lepší, navíc podstatně lépe konfigurovatelný. Fanoušci klasických Doomů použijí port a mají zaručen pohodlnější chod i ovládání a lepší grafiku. Navíc v obou případech jsou plně použitelné modifikace a rozšíření, což v Doom 3: BFG edici nejde. Podle posledních zpráv jsou sice vydány zdrojové kódy této kolekce, ovšem již hotové modifikace nejspíše kompatibilní nebudou.

Doom 3: BFG Edition je pro mne tedy docela zklamáním. Pozitivně kvituji úplnou kompletaci mé kolekce Doom WADů, ale hrát je budu nejspíše jen s porty. Chybělo málo – stačilo by celou kolekci trošku vymazlit, obohatit úplně všemi díly her, technicky vylepšit, zařadit novější prvky známé z různých portů a vydat v trochu reprezentativnější formě. Měli bychom na světě dokonalou kolekci pro všechny doomery, která opravdu důstojně oslavuje 20 let Doomu a sloužící i jako předehra pro chystaný Doom 4. A ne polotovar pouze tahající peníze z kapes fanoušků.

Copyright

Copyright

Odkazy:

Doom 3: BFG Edition – Bethesda

Doom 3: BFG Edition – Doom Wiki

Doom 3: BFG Edition – Official Facebook

Doom 3: BFG Edition – zdrojový kód