2009
11.14

Autor:  CyberwasteWADs (2007)

V jednom z předchozích příspěvků jsme se věnovali klasickému zástupci totálních konverzí pro hru Doom – Aliens Total Conversion. Po vydání této konverze se časem objevili ještě další následovníci, pokoušející se hráčům přinést něco nového z Alien universa (Alien vs. Predator vs. Terminator a dále pro mne neznámé 4 add-on levely pro Aliens TC a ještě Aliens X a AliensDM a.k.a. AliensDoom– zdroj: Doom Wikia).  V minulých dnech jsem měl možnost nalézt novou perlu podobně zaměřených konverzí – Aliens: Colonial Marines pro Doom II (díky THX-1138 z Eurogamer komunity za doporučení) a rád bych vám ji nyní představil.

Titulní obrazovka

Titulní obrazovka

Jde o poměrně neznámou hříčku, jež zatím existuje v podobě dema volně dostupného na internetu. Ani Doom Wiki stránky o ní zatím zřejmě nevědí (nebo zatím nikdo svými informacemi nepřispěl), takže v našich končinách půjde možná o první publikovanou informaci. Jedná se o stand alone hru vzniklou v roce 2007.

Autorem je tým s anglicky znějícím jménem Cyberwaste WADS, ovšem celá hra i stránky fóra, odkud ji lze stáhnout, je ve španělštině. Přesná země původu modu z dohledatelných zdrojů bohužel jasná není. K downloadu dostupné demo zahrnuje celkem 2 kompletní hratelné úrovně a mezitím ještě 2 intermezza v enginu hry doplňující příběh (autor sice uvádí 3 úrovně, ale boje s vetřelci se dočkáme pouze ve dvou).

Po stránce technické je celá hra vynikajícím dílem. Nevím, jestli lze věřit autorovým informacím v info souboru, ale doba tvorby celého dema činila 2 týdny. Hra je založena na Doom enginu, ale jsou jistě využity i některé prvky Build enginu (což dokazuje licenční ujednání přiložené ke hře).  Po spuštění na vás „vybafne“ stylová úvodní obrazovka s vesmírnými mariňáky doprovázená filmovou hudbou, která fanoušky světa vetřelců spolehlivě navnadí ke spuštění.

Škaredý brouček ...

Škaredý brouček ...

Grafika i ozvučení je na poměry Doom enginu převratná. Design a architektura levelů výborně vystihuje prostředí vesmírné lodi či planetární kolonie. Hra poblikávajících světel, ze kterých vyskakují špatně viditelní vetřelci, a nebo temné klaustrofobické chodby v kombinaci s dramatickými zvuky brnkají na hráčovy nervy jako na dobře napjaté kytarové struny. Myslím, že tvůrci se snažili napodobit modernější hry ze série Aliens vs. Predator.  Ostatně grafika i zvuky původní nejsou – z těchto her byly vybrány grafické prvky i zvuky, jako další zdroj posloužila i původní Aliens TC a také filmy.

Zdařilá je i možnost simulace poškození kyselinou po zabití vetřelce, kdy po přejítí po jeho mrtvole se hráči ubere zdraví. Tento problém někdy způsobuje obtíže, zejména při chabém hráčově zdraví, pokud mrtvola aliena leží přímo ve dveřích, a nebo jsou zbytky vetřelčích těl roztroušeny po celé chodbě. Zbraně jsou identické jako ve filmu a jsou tři – 9 mm pistole, M41a pulsní puška a M56a2 smart gun.

Mariňáci před základnou

Mariňáci před základnou

Hra je rozdělena na dvě epizody – LV 426 a Defensa orbital USCM. Jelikož texty ilustrující příběh nejsou přeloženy do angličtiny, přesný děj si musíme domyslet. První epizoda začíná v pancéřovém voze před branami vetřelci obsazené kolonie LV 426. Po průniku do kolonie již začíná být husto. Procházíte temné koridory Levelu 1 s očekáváním, že na vás něco vyskočí, a ono nic. I tak by se ale atmosféra dala krájet, jako mlha v seriálu o Rákosníčkovi. Po vystoupání pár schůdků do vyššího patra to začne – Level 2 a vetřelčí bojovníci si na vás brousí zuby a drápy. A jedna kulka je nezastaví! Vetřelci jsou poměrně houževnatými soupeři a jejich zranění poměrně rychle ubírá na zdraví, a tak již setkání s jedním jediným vetřelcem v kombinaci s nepřesnou muškou je pro mariňáka fatální. A pokud je potvor více, tak akce se změní v panický ústup za kropení nepřátel kulkami a pokud se nedaří, tak i v loading uložené pozice.

Hra má navíc ještě jeden reálný aspekt, který jsem doposud neviděl ve hrách na doomovském enginu – a to nutnost nabíjení. Na čemž jsem ztroskotal při prvním pokusu o spuštění, kdy po zabití tří vetřelců mi došlo střelivo a dále jsem bez cheatu nemohl pokračovat. Až náhodně jsem přišel na funkci tlačítka R a náhle jsem měl nabito. Při podrobném zkoumání jsem přišel na to, že tlačítko pro reloading je zahrnuto i v konfiguraci kláves, ale až na úplně posledním řádku. Než se mi tento problém podařilo rozřešit, tak jsem dokonce kontaktoval jednoho z autorů, jenž v odpovědi na dotaz, že mi v úrovni dojde střelivo bez možnosti jeho doplnění, doporučoval, abych hrál na jednodušší úroveň.  Zjevně nepochopil příčinu problému…

Smart gun v plné síle

Smart gun v plné síle

Po likvidaci prvních pár alienů dojde i k setkání s face huggery. K získání klíče je totiž nutno proniknout do ventilačního systému, kde jsou usídleni. Sestřelit je není příliš obtížné, ovšem pokud se jim podaří se přisát, je konec (a nepomůže ani cheat pro nesmrtelnost – IDDQD !). Příběh první epizody pak končí po probojování se ze základny misí, kdy již bez přítomnosti nepřátelských příšer  musíme v medicínské laboratoři najít malou holčičku – přesně jak známe z filmu. Druhá epizoda je tvořena jedinou úrovní na orbitální stanici, kterou je třeba vyčistit od vetřelců.

Toť vše, co obsahuje demo. Myslím, že jedinečně vystihuje atmosféru druhého filmu ze série klasických filmů o vetřelcích. V prezentačním videu se objevuje i predátor, ale s ním se v demu bohužel nesetkáme. Doufejme, že někdy dojde k dokončení celého modu, kvalita dema je na poměry neznámého malého teamu takřka nepřekonatelná.

Alien na promenádě

Alien na promenádě

Pokud se zamýšlíme nad potenciálními nedostatky, tak plnému vychutnání příběhu brání absence anglických textů. Z dalších záporů bych chtěl vyzdvihnout již popisovaný problém s klávesou pro reload. Klasický doomer podobné tlačítko nezná, a tak by mohl být součástí informačního souboru ke hře i popis ovládání. Možná jsem jenom trochu natvrdlý, ale soudím, že problém by mohli mít i jiní hráči a bylo by zbytečné, pokud by kvůli takovéto „mušce“ opustili tuto bezesporu jinak dokonalou konverzi. Trošku možná zamrzí absence dalších nepřátel – dva druhy příšer je relativně málo – ale na druhou stranu jde jenom o demo. Pokud se někdy objeví plná verze, předpokládám že „enemáků“ k likvidaci bude více. Co říci na závěr ? Alien: Colonial Marines jsou na amatérské podmínky, ve kterých vzniká, vynikající hrou, která ukazuje, že Doom engine není zdaleka mrtev. Takže instalujte a nenechte se zadávit mimozemskými bastardy …

UPDATE (2/2012): Dlouhé čekání přineslo své ovoce a v listopadu 2011 spatřila světlo světa plná verze totální konverze Aliens: Colonial Marines. Informace a download na ZDoom fóru zde.

Mise ukončena

Mise ukončena

Odkazy:

Download – ACM Demo

Trailer + stručné info

Instalace:

Stažený zip soubor postačí rozbalit do libovolného adresáře a následně hru spustit souborem ACM-Demo.exe. V menu pak si nastavíte ovládání, rozlišení, zvuk a vše potřebné.

2009
11.11

Autor:  The Doom 64 TC Team (2003)

Ať se nám to líbí nebo nelíbí, Doom se již nevyskytuje pouze na teritoriu našich domácích miláčků – PC strojů, ale pronikl i na jiné platformy. Jistě, PC je jeho “rodnou hroudou”, ale tak jak rostla popularita celého doomovského kultu, objevovaly se postupně konverze různých verzí Doomu i na jiné formáty. SNES, 3DO, GameBoy Advance, Sega 32, Sega Saturn, Atari Jaguar, Macintosh, Sony Playstation, X-Box 360, v podobě Doom RPG i na mobilní telefony (zdroj – MobyGames).

Další konzolí, na kterou byl Doom portován v produkci firmy Midway, je Nintendo 64, pod názvem Doom 64. Na rozdíl od dalších platforem, kde se tvůrci snažili spíše zachovat původní feeling hry, jsou zde oproti původnímu Doomu jisté rozdíly. Patrná je zejména vylepšená grafika, modely nepřátel jsou v pseudo 3D zpracování, najdeme větší sprity, rolující nebe, nové textury. Byli zahrnuti 2 noví nepřátelé a dokonce nová zbraň. Zvuky byly převzaty z PCX verze a připravena byla nová ambientní hudba. Hra obsahuje 32 nových původních levelů, vytvořených nejlepšími mappery najatými firmou Midway. Oproti původní hře byly bohužel vypuštěny některé nepřátelské postavy, hlavně díky limitům konzole Nintendo 64. Z negativních aspektů hry je nutno zmínit hlavně ovládání na původním ovladači konzole, které oproti klasickým periferiím na PC bylo pomalejší (zdroj – Doom Depot).

Možná se ptáte, proč tady básním o Doomu pro nějaké staré Nintendo. Pro nás je podstatné to, že nadšení modeři přetvořili tuto verzi pro PC, a hlavně to, že tato konverze je volně ke stažení. Jediné co bychom měli vlastnit legálně, je doom2.wad. Autoři vytvořili svou konverzi na Doomsday enginu, k původním 32 úrovním přidali navíc dalších 6 levelů, textury, zbraně i nepřátelé jsou ve vysokém rozlišení. Převzata je grafika, zvuky, hudba (dokonce ve dvou kvalitativních verzích), noví nepřátelé. Tedy prostě všechno, co bylo pro Nintendo verzi typické. Jediné co chybí, je multiplayer, díky jistým technickým obtížím. V roce 2005 byly ještě vytvořeny Outcast levely s dalšími 7 novými úrovněmi a dokonce i čtyřmi novými nepřáteli !

Původní Doom 64: Absolution jsme doposud prošli zhruba z jedné poloviny. Grafika je výborná, ačkoliv není plně 3D jako kupříkladu Quake, způsob výstavby úrovní vychází z původního Doomu, což je vidět zejména na mapě levelu. Doomeři zvyklí na své kostičky zde spláčou nad výdělkem, grafika je optimalizována pro vyšší rozlišení. Hudba je ambientní na pozadí, příjemně doplňuje napínavou atmosféru. Zvuky, zejména zbraní, trhají uši, myšleno samozřejmě v pozitivním smyslu. Zejména když se spustí rotační kulomet, tak je to pěkný hukot. Majitelé aparatur s kvalitními basy jsou zde ve výhodě.

Pokud bych měl hodnotit hratelnost, tak ji lze zařadit někam mezi Dooma a Quaka. Frenetická likvidace mutantů je podobná Doomu, stavba úrovní a celkový dojem je do určité míry odpovídající Quaku. Akce má spád, v designu úrovní nejsou žádná hluchá místa, jsou zahrnuty i různé secrety, které ale většinou nevyžadují proklepávání zdí a podobné manévry, na které jsou zvyklí hráči klasického Dooma. Klávesa pro použití či otevírání zde není nezbytně nutně potřeba, podobně jako v Quakovi se spínače a dveře otevírají, když do nich hráč narazí. Při hraní jsem si ji raději pro urychlení nastavil, jelikož někdy stlačení spínače chvíli trvá při použití výše popsaného manévru. Ve hře funguje mouse aiming, není zahrnuto skákání, jež ale není nutné. Po dohrání hry by mělo být zpřístupněno cheatem. Hra je na vyšší obtížnosti docela výzvou, časté jsou různé berserkové pastičky, kdy hráč zůstane zavřen v místnosti s hordou nažhavených nepřátel. Takže obtížnost je třeba volit uvážlivě.

Já osobně mám z celé hry velice dobré pocity a dojmy. Je třeba ocenit práci designérů hry, kteří bez nároku na honorář přinesli PC komunitě perlu z konzolové historie, jež by mohla zůstat v zapomnění. Někteří zarytí doomeři mohou prskat, že to není ten pravý Doom, což je pravda. Ale já si naopak myslím, že ty nováčky, co se starým Doomem nepřišli do kontaktu, by mohla novější grafika přivést k zahrání té staré dobré hry, která pomohla rozvinout žánr 3D akcí.

Takže přátelé, jestli si nechcete nechat uniknout perlu doomovských konverzí, mrkněte na odkazy. Doom 64: Absolution opravdu stojí za zahrání ! Stahujte z oficiálního downloadu na Doom Depot.

UPDATE (2/2012):

Tak jak plyne čas, tak i internetové odkazy mizí z pavučiny World Wide Webu. A tak bohužel i server www.doom2.net, na kterém se nacházely veškeré downloady pro Doom 64: Absolution na stránkách Doom Depot, zmizel zřejmě v prachu dějin. Takže jen pro připomenutí a z nostalgie jsem upravil níže uvedené a nedostupné odkazy z tohoto serveru informacemi z webového archivu. Bohužel downloady jsou většinou nefunkční. A tak jsem připravil ke stažení předinstalovaný instalační balíček z hloubi mého harddisku, obsahující kompletní Doom Absolution včetně Outcast levelů a hudebního doprovodu. Stačí balíček rozbalit, nejlépe do kořenového adresáře C: a následně si doplnit soubor DOOM2.WAD.

I vývoj Doom Absolution byl již ukončen a místo něj máme nyní k dispozici Doom64 EX. Jde ještě o věrnější zpodobnění původní konzolové hry pro PC, bohužel pro jeho spuštění je vyžadována ROM hry Doom 64 z konzole Nintendo. Což tedy vylučuje z legálního použití většinu běžných hráčů, nemajících někde na půdě nebo ve skříni starou konzoli, natož pak cartridge s originálním Doomem 64. Na oficiální stránce jsou k dispozici všechny potřebné informace.

UPDATE (7/2013):

Pavel Ullrich se pilně pustil do hraní a výsledkem je nová sada pěkných screenshotů ve vysokém rozlišení, kterými jsem nahradil původní obrazový doprovod převzatý z Doom Depot. Pro zájemce je níže připraven i balíček s kompletním souborem obrázků poskytujících obrázek o hře.

UPDATE (5/2014)

Server Doom Depot je zase funkční, a tak jsou odkazy upraveny do původní podoby. Doufám, že další editace již v budoucnu nebudou nutné.

Odkazy:

Download (Absolution + Outcast Levels)

Download (balíček pro Doombox)

Screenshoty – download

Doom 64- MobyGames popis

Review – Doom WAD Station

Doom 64 TC – The Doom Wiki

Doom Depot – úvod

Doom Depot – DOWNLOADS

Doom Depot – screenshots

Doom 64 – hudba v MP3 (včetně jiných konzolí)

Doom 64 TC – walkthrough

Videa – gameplay

Instalace:

Postačí rozbalit stažený instalační balíček do libovolného adresáře. Optimální je nainstalovat jej přímo do kořenového adresáře C: – tak jak je přednastaveno v instalátoru. Na mém počítači, pokud byly soubory nakopírovány jinde, se následně hra nespustila. Najděte si adresář: Absolution\Bin\Data\doom64\Auto\. Sem pak zkopírujte soubor doom2.wad a jeden z hudebních WAD souborů, které se nacházejí také na stránce s downloadem. Hra se spouští  pomocí souboru absolution.exe.

Zdroje:

Doom Depot, Moby Games, The Doom Wiki

2009
11.10
Autor: Justin Fisher (1994)

Všichni víme, že Doom nebyl první 3D akcí. A stejně tak víme, že modařská komunita se začala rozvíjet již v dobách Wolfensteina. Ale Doom byl první hrou, kde tvůrci nových levelů začali svou aktivitu rozvíjet takřka v masivním měřítku.

Úvodní obrazovka

Úvodní obrazovka

Všichni pamatujeme četná CD tu s tisícovkou, tu s třemi tisíci nových úrovní k Doomu, mnohdy i komerčně prodávanými. Tyto levely přinášely zpravidla jen nově navržené mapy, pouze výjimky byly obohacené novými zvuky a grafikou. S přibývajícími léty modifikace nabývaly na kvalitě a objevily se i komerční pokusy pod hlavičkou WizardWorks (Hell 2 Pay a Perdition´s Gate), což byly totální konverze s novou grafikou i monstry. Ale úplně první totální konverzí, která přinesla do hratelnosti Dooma novou kvalitu, byla vetřelčí modifikace Aliens Total Conversion.

Vetřelčí "jídelna"

Vetřelčí "jídelna"

Šlo o devítilevelou epizodu, která se inspirovala filmem Aliens. Později přibyly ještě dvě bonusové úrovně. Hra nabídla novou grafiku, monstra byla přepracována do podoby různých variant vetřelců a film posloužil i jako zdroj nových zvuků. Konverze měla velký úspěch a odstartovala další vlnu nových úprav. Hráči, kteří dohráli původní hru, tak měli spoustu možností, jak si starého dobrého Dooma obohatit něčím novým. Atmosféra filmu přeneseného do hry je jedinečná, hlavně díky přeneseným zvukům. Grafika pěkně zapadá do původního Doomu, jen design levelů již dnes neobstojí. Některé úseky úrovní jsou slepé a mrtvé a nezapadají do celkového konceptu levelu. Zřejmě tato skutečnost zapadá do Fisherova designového konceptu, ale procházení prázdnými koridory někdy trochu nudí. I textury nesedí mnohde zcela ideálně. Ale v době vzniku modifikace byl takový design obvyklý.

Přímo v akci

Přímo v akci

Proti hráči se postaví tito obyvatelé vesmírné kolonie – klasičtí vetřelci, z vajec líhnoucí se face huggeři, vetřelci vrhající kyselinu a explodující vetřelci. Jako třešnička na dortu se proti vesmírnému mariňákovi postaví samotná královna. Původní výzbroj z Doomu také byla upravena pro potřeby světa alienů. Kromě obligátní pistole hráč postupně dostane do rukou brokovnici, pulzní pušku, vrhač granátů a smart gun. Místo motorové pily se hráč oblékne do „power loaderu“ – jenž ve filmu Ripleyové posloužil k boji s královnou. V průběhu času se objevovaly další konverze navazující na fenomén vetřelců. Ale původní Aliens TC od Justina Fishera je základním kamenem a dodnes slouží jako zdroj zvuků i grafiky. I nejnovější modifikace Aliens: Colonial Marines, ať je po stránce designu úplně jinde, se neobejde bez zdrojů převzatých z původního modu.

UPDATE (2/2012): V roce 2011 byla vydána neoficiální fanouškovská úprava celé konverze, přizpůsobená modernějším trendům a portům, obohacena novou grafikou, monstry, zvuky apod. – Aliens Doom TC: Special Edition.

UPDATE (7/2013): K downloadům přidána upravená verze (Special Edition) ze ZDoom fóra. Zahrnuje vizuálně vylepšenou verzi konverze (ALIENS.RAR), novou hudbu (ALIENSMUS.RAR) a upravený bonusový level.

Královna

Královna

Download:

Aliens TC – klasické verze

Aliens TC – verze pro moderní Doom porty

Aliens TC – Special Edition

Instalace:

Ke stažení doporučujeme tu druhou v pořadí, tedy tu, která je upravena pro moderní porty – postačí zkopírovat stažený WAD soubor do adresáře s vámi preferovaným portem a spustit příslušný program. Ke spuštění je vyžadován doom.wad soubor ze hry Ultimate Doom –  k dispozici ke koupi třeba na STEAMu nebo jako součást Doom 3: BFG Edition.

Pokud preferujete práci s „klasikou“, je nutno stažené soubory nainstalovat pod DOSem (nebo lépe DOSBoxem) do Doomu, čímž dojde k vytvoření WAD souborů, a následně je spustit pomocí příkazové řádky (příkazem doom.exe -file XXX , kde XXX je název WADu a nebo WADů). Podrobnosti zde neuvádíme, jsou uvedeny v dokumentaci u příslušných stažených souborů.

Face to face

Face to face

Podrobnější informace:

The Doom Wiki

Justin Fisher – rozhovor

Přeji příjemnou zábavu :-).

2009
11.09

Vítejte u blogu, věnovaného klasice z nejklasičtějších – hře Doom a jeho následovníkům. Lépe řečeno – tuto hru zde ani nemá cenu rozebírat, protože byl v herních časopisech a na internetu zmíněn tolikrát, že psaní o něm by bylo mlácení prázdné slámy. Čemu bych se chtěl věnovat, jsou nové úrovně, kterých se za dobu existence Doom enginu vyrojilo nesčetné množství. Uvod 1

I o těch lze na internetu najít mnoho odkazů. Ale k těm, co tady na našich stránkách najdete, bych chtěl přinést kompletní servis, který bohužel nebývá pravidlem. To znamená stručné review neboli popis, k tomu obrázky, a tam, kde budou k nalezení, tak i obrázky pohyblivé – tedy video. A co bude pro čtenáře či hloubavé zájemce, toužící si nové levely i zahrát, to nejdůležitější  – to jsou odkazy ke stažení a nebo přímo download potřebných souborů. To v těch případech, kdy původní odkazy s přibývajícími léty zmizely někde v internetové propasti, či nejsou řádně dostupné.

Samozřejmě nebudou tady uvedeny všechny nové levely. To by z našeho blogu byla nová Doom – Wikipedie. Budeme zde ukládat jenom ty zajímavé, které mi přelétly přes nos, a něčím mne zaujaly a mohly by upoutat nové zájemce o nesmrtelnou herní klasiku, kterou, přiznejme si, již mnoho hráčů dnes nespouští a dává přednost superbombám s akcelerovanou grafikou a miliónem shaderů.

Uvod 2Je zcela evidentní, že ne všechny informace zde uvedené budou z mé hlavy. A tak  jako u každého odborného článku (vždyť i Doom blog může někdy přinášet přímo vědecké informace :-D), uvedu zdroje, ze kterých je při přípravě článků čerpáno.

Prezentované levely,  pokud nebudou zcela dohrány, tak budou aspoň částečně vyzkoušeny – nechceme zde psát o tom, co nemáme na vlastní klávesnici a myš prověřeno.

A ještě jedna důležitá věc. Jelikož multiplayer mi nikdy nepřirostl k srdci, budu se zde věnovat pouze single player úrovním – tedy těm, určeným osamělým vlkům, kteří v temných kobkách u blikajícího monitoru prohánějí mutanty v lávových polích na Marsu.Uvod 3

A nakonec bych chtěl poděkovat Martinu Schmidtovi, který nám poskytl prostor na svém webu, a doufejme, že informace zde předložené budou doplňovat náplň jeho špičkových abandonware stránek.

Přeji hodně příjemných zážitků při čtení, a doufám, že i při hraní předložených úrovní.

Obrázky:  MobyGames