2014
11.02
Brutal Doom

Brutal Doom

Brutal Doom je v současnosti jedním z nejúspěšnějších projektů vylepšujících hratelnost starého dobrého Doomu. Nepřináší sice v základní verzi nové mapy, jedná se o “pouhou” modifikaci, ale úpravou hratelnosti a vybalancováním nepřátel a zbraní a v neposlední řadě grafickými efekty a záplavou brutality měnící hráčův monitor v krvavé jezero si získal velkou popularitu v doomovské komunitě. Brutal Doom je jednou z mála aktuálních modifikací pro Doom, o které se zmiňují také mainstreamová herní média, a ne jen undergroundové Doom stránky (mezi něž se s hrdostí počítáme :-)).

Autor, Marcos Abenante zvaný Sgt. Mark IV, se o své prvorozené dítko pečlivě stará a neustále připravuje další upgrady a nové verze. Navíc expandoval sféru svého zájmu i na brutalizaci dalších her na Doom enginu. Krom toho se vzepjala vlna Marcosových epigonů rozvíjejících původní ideje Brutal Doomu tvorbou dalších a dalších modifikací. Jelikož od publikace mojí vlastní recenze uplynuly již téměř dva roky, v dnešním přehledovém článku bych chtěl v krátkosti přinést sumář, co se na scéně brutalizovaných modifikací aktuálně děje. Nejedná se o recenze, ale jenom shrnutí informací a odkazů. Jak se vše hraje, tak to si budete muset odzkoušet a prověřit sami.

Brutal Strife

Brutal Strife

Brutal Doom

Zlatý standard a ten, který přišel jako první. Případní následovníci již budou jenom kopie. Brutal Doom znamená pro hráče nejen úpravu vizuálu, spočívající v obohacení starého enginu novými moderními efekty a grafickými prvky, ale jak název napovídá, nabízí hlavně spoustu krve stříkající z nepřátel a měnící barvu přilehlých stěn i podlah na rudou. Těla nepřátel lze zbraněmi všemožně destruovat, mají zásahové zóny a přibyly animace plazících se polomrtvých torz. Z Mortal Combatu si vypůjčil fatality – když se nám mutanty podaří dorazit berserkem, sledujeme efektní animaci trhání, drcení, kuchání a jiných způsobů likvidace tělesné schránky. Zbraně mají sekundární módy střelby a mnohé z nich je nutno přebíjet, což nutí k taktickému rozvažování při boji. Disponují též větší náloží munice, což  je nezbytně nutné, jelikož i nepřátelská squadra je silnější a rychlejší. Zkrátka neuvěřitelné množství detailů a vychytávek, které je třeba užít si na vlastní kůži.

Aktuální verze Brutal Doomu nese označení v19. Vyšla přesně na Halloween v loňském roce, tudíž právě oslavila svou roční existenci. Pracuje pod porty Zandronum od verze v. 1.0 a GZ Doom od verze v. 1.7.0. Jak můžete zaznamenat v popisku pod linkem ke stažení, seznam různých změn od předchozího vydání je vskutku úctyhodný. Základní herní princip zůstává stejný, ovšem neustále vidíme vylepšování grafiky, detailů, chování zbraní, což vede k neustálému zdokonalování hratelnosti.

Brutal Wolfenstein

Brutal Wolfenstein

Na listopad či prosinec tohoto roku  je plánována nová verze v20. Termín jejího vypuštění mezi lačné hráče je podle posledních zpráv 10. prosince. A zdá se, že tentokrát se nechystají jen drobné změny, ale připravuje  se poněkud zásadnější update. Nová verze má podporovat Free Doom a Chex Quest 3. Bude provedena zásadní revize spritů – náhrada všech Vanilla Doom spritů a odstranění vadných pixelů. Pro hráče tím nastane zásadní změna, jelikož od této chvíle bude možné s Brutal Doomem hrát projekty se svou vlastní barevnou paletou – typickým příkladem je Back to Saturn X vybavený obrovským množstvím nových textur a grafiky. A co je možná to nejdůležitější, Brutal Doom s drobnými omezeními by měl být spustitelný bez nutnosti vlastnit Doom 2 díky využití Free Doomu. Samozřejmě bude potřeba přidat libovolný WAD s vlastními texturami, hudbou a levely.

Brutal Doom

Brutal Doom

Změní se i forma distribuce. Pro zkušené uživatele Doomu bude k dispozici klasický instalační ZIP soubor pouze s potřebnými WADy. Existuje ale mnoho začátečníků, zejména z řad nováčků, kteří se k Doomu velice často dostali až prostřednictvím jeho brutalizované formy a mnohdy nemají zkušenosti s porty a instalací WADů. Pro tyto případy autor nabídne balíček zatím s prozatímním názvem “starter pack”, jenž má obsahovat aktuální verzi Brutal Doomu spolu s GZ Doomem, soundtrack Doom Metal Volume 5 a modifikovanou verzi Free Doomu přizpůsobenou implementaci nejznámějších map od Sgt. Marka. Instalační balíček pak postačí pouze rozbalit a program je připraven ke spuštění.

Na novou verzi si tedy musíme ještě pár týdnů počkat. Ale pokud zůstanou zachovány základní herní principy, podle mého názoru bude mít Brutal Doom i nadále našlápnuto k dalším světlým zítřkům. A mám dojem, že jestli bude Sgt. Mark IV pokračovat při vývoji v nastoleném trendu osamostatňování programu, Brutal Doom brzy najdeme v kolonkách herních databází jako samostatnou hru.

Add-ony a mody pro Brutal Doom

Jak jsem již uvedl, Brutal Doom podněcuje fantazii tvůrců a svými novými možnostmi inspiruje vývoj dalších modifikací. Nejen těch oficiálních, ale i od dalších talentovaných modderů. Podívejme se na tři podle mého názoru nejpodstatnější, co nám internet nabízí.

Ultimate Brutal Arsenal

Pro ty, kterým nedostačuje nabídka zbraní, které nám poskytuje Doom resp. Brutal Doom, je tady oficiální modifikace Ultimate Brutal Arsenal, přinášející celkem 50 nových zbraní, jež rozšíří sbírku dosavadního smrtícího náčiní. Od pistolí přes brokovnice, samopaly až dokonce po 4 typy BFG. Aktuální alfa verze zatím finálního počtu 50 kousků nedosahuje, ale i tak je více než 40 exemplářů k vyzkoušení docela dost.

Brutal Hexen

Brutal Hexen

Doom Metal Soundtrack mod

T. č. ve čtvrté edici, nabízí nové verze klasických songů z Doomu v metalovém zpracování. Rockové verze tak dodávají likvidaci mutantů v Brutal Doom provedení větší říz. K dispozici jsou i další neoficiální soundtracky různých žánrů dle vaší chuti a hudebního vkusu.

Ketchup – Universal Gore  Mod

Pro ty hráče, kterým jsou změny hratelnosti cizí, preferují klasické provedení Doomu, ale přece jenom by si chtěli užít trochu krve navíc při hraní, je tady Ketchup – Universal Gore Mod, poskytující krev a létající kusy těl nejen do Doomu, ale i do všech ostatních her na Doom enginu, s využitím ZDoomu. Výjimkou jsou pouze Strife a Hacx, u nichž zatím podpora modu chybí.

Na stránkách Brutal Doomu je dále k nalezení nespočet dalších modifikací, tu měnících HUD, tu přidávající munici, nebo vylepšujících grafiku. Průzkum a zkoušení ponechám již na vás.

Brutal Hexen

Brutal Doom

Brutal Doom

Hexen: Beyond Heretic je čtvrtou samostatnou hrou pod hlavičkou id Softwaru, jež využívá Doom engine (id Tech I). Jako následník fantasy střílečky od Ravenu jménem Heretic disponuje temnou fantasy atmosférou, design levelů poprvé umožňuje využití hubů, takže hráč může procházet mezi jednotlivými částmi rozsáhlejších herních lokací. Vylepšení enginu daly hráči schopnost skoku a rozhlížení. Průchod hrou je poněkud pomalejší a ne tak rychlý a zběsilý jako u Doomu, zaměřený spíše na exploraci map a řešení často složitých puzzlů. Novinkou je i systém volby postav – máme možnost vybrat si mezi bojovníkem, paladinem a mágem. Hrdinové se odlišují nejen vlastnostmi (rychlost, síla, odolnost), ale i paletou zbraní. Při akci dominují spíše kontaktní souboje, zejména u hrdého válečníka.

Brutal Wolfenstein

Brutal Wolfenstein

V prosinci roku 2012 Marcos Abenante poprvé oznámil vývoj brutalizovaného Hexenu. Podobně jako u Brutal Doomu, nový projekt přinese mnohé změny. Vylepšení vzhledu monster, nové animace potvor, četné grafické efekty, dynamické nasvícení a samozřejmě spousta krve a násilí jsou nezbytností. Trochu monotónní kontaktní souboje z Hexenu má Sgt. Mark v plánu oživit a řežba s nepřáteli bude dynamičtější, pestřejší, příšery mají oplývat lepší umělou inteligencí, stávající zbraně byly upraveny a také přidány nové. Při dobrém skillu se hráči mohou podařit i komba. Všechny hratelné postavy mají být vyváženy, aby jejich unikátní schopnosti mohly být využity v kooperativní hře. V plánu je i skórovací systém a zvyšování levelu postav. Podle poslední novinky z Facebooku může hráč použít povalující se předměty k házení na protivníky a také se chystá nový charakter – Battle Witch, snad poskytující hráči podporu v boji svými čarami. Při prozkoumávání lokací si prý budeme muset také dát pozor na přirozené obyvatele – krysy, pavouky a podobnou havěť.

Ke stažení je aktuálně první betaverze modifikace ilustrující možnosti Brutal Hexenu. O modifikaci nebylo delší dobu příliš slyšet, zdá se, že se autor koncentruje momentálně na vývoj Brutal Doomu. Hrát můžeme zatím pouze za Fightera. Pokud mám shrnout své první dojmy, fantasy řežba v brutal stylu je vizuálně a atmosféricky skvělá, ale boje na blízko jsou náročnější, hra nám nic nedá zadarmo a je třeba si chvíli zvykat na nové ovládání meče, štítu i na správné načasování úderů. Druhá dostupná zbraň – kuše, má pro změnu velikou spotřebu many. Všechny uváděné změny, jež má Sgt. Mark v plánu,  znějí slibně, uvidíme, co se z nich podaří dostat do plné verze modu. Při hraní betaverze zas až tak velký rozdíl mezi původním a brutalizovaným Hexenem nezaznamenávám, Brutal Doom mi připadá podstatně vyladěnější. Je ovšem faktem, že jeho úplně první verze jsem nehrál a Brutal Hexen je zatím jenom polotovar.

Brutal Strife

Strife je spolu s HacX jednou z popelek her na Doom enginu – jde jistě o kvalitní hru, která ale nepřešla do větší povědomosti hráčů již v době svého vzniku. Jen znalí ocení zdařilou akci s RPG prvky a konzistentnějším příběhem než mají hry od id Softu.

Brutal Strife

Brutal Strife

Jako vánoční dárek nám v prosinci 2012 Sgt. Mark přinesl i první alfa verzi brutalizovaného Strifu. Co nám tentokrát autor slibuje? Jako obvykle řádnou porci krve a kusů těl létajících vzduchem při likvidaci nepřátel. Vylepšené zbraně se sekundárními módy střelby,   zničitelné prostředí a interaktivní předměty, šplhání po žebřících. Možnost vzít jako rukojmí některé z postav.

Změny se mi zdají tentokrát spíše kosmetického rázu a uvidíme, jestli modifikace nebude jen pouhé zpestření a snad inspirací pro nové zahrání Strifu v atraktivnějším a modernějším vzhledu. Poslední betaverze č. 1 je ke stažení k dispozici zde

Brutal Chex Quest

1. dubna roku 2013 se na sociálních sítích a YouTube objevil trailer na Chex Quest doplněný o prvky Brutal Doomu. Porcování flemoidů za mocných gejzírů zelené mimozemské krve vypadalo zábavně, i když poněkud nepatřičně vzhledem k dětskému charakteru hry. Nicméně vzhledem k absenci linku na stažení předpokládám, že šlo o fake a Abenantův aprílový žertík.

Až teď s avízem nové Verze Brutal Doomu bylo oznámeno, že Sgt. Mark pracuje na bonusovém Chex Quest módu, umožňující v kůži Doom mariňáka porcovat zbraněmi z Doomu zelené mimozemské potvůrky. Takže se Chex Questu v brutal verzi přece jenom asi dočkáme.

Brutal Wolfenstein

I stařičký Wolfenstein 3D se dočkal svého remaku. Tento praotec všech 3D akcí, jenž je alespoň pro mě v původní verzi nehratelný vzhledem k zastaralému ovladání a absenci automapy, se podrobil faceliftu. Autorem portu tentokrát není Marcos Abenante, ale zatím neznámý italský  tvůrce Zio McCall.

Jedná se pravděpodobně o jeho první počin na poli modování a na poměry premiéry se jedná o velice zdařilý kousek. Na enginu Brutal Doomu přináší kompletního Wolfensteina, Spear of Destiny a navíc ještě další mně neznámé přídavné mapy – Team Aardwolf Maps.

Brutal Hexen

Brutal Hexen

Hotová je t.č. verze 2.5.1.. Struktura levelů je převzatá kompletně bez úprav, hra využívá Doom enginu, takže k dispozici máme automapu, což podstastně redukuje zbytečné bloudění. Secrety ale zvýrazněny nejsou, takže šmejdící hráči musí zkoumat zdi jako v původním Wolfovi. Vylepšená je samozřejmě grafika,  počínaje modely nepřátel a animacemi smrti až po některé nové textury Adolfů visících na stěnách. Nutno podotknout, že některé obrazy jsou rozmazané, i některé animace nepřátel jsou méně propracovanější, než u modelů Sgt. Marka. Brutal Wolf nabízí vylepšené zbraně s reloadingem a možností zaměřování. Přibyla i brokovnice s relativně méně početnou municí.

S tímto vylepšeným arzenálem je hratelnost velice zábavná a osvěžující a i  když je z výše zmíněných drobných grafických nedostatků vidět začátečnická nezkušenost, pár levelů Wolfa v novém provedení si vždycky rád projdu. Další verze jsou v plánu a uvidíme, kam až vývoj pokročí.

Brutal Wolfenstein

Brutal Wolfenstein

Jak vidíte z publikovaného přehledu, Brutal Doom a jeho následovníci jsou momentálně v kurzu a doufám, že jsem vám aspoň trochu pomohl sjednat přehled v aktuálním dění. Uvidíme, jestli se v dnešním článku avizované projekty podaří všechny zdárně dokončit do kompletně vyladěných produktů. Jestliže ano, máme se na co těšit.