2021
01.01

Novoroční období bývá vždy spojeno s rozbory událostí roku minulého a věšteckými předpověďmi, co že se odehraje v období příštím. I já přijdu se svou troškou do mlýna, a to hlavně díky tomu, že letošní rok byl na české doomovské scéně notně neobvyklý v podobě výbuchu tvůrčí aktivity nejen ostřílených matadorů sdružených v Liquid Doom Teamu, ale i několika talentovaných nováčků. Provedeme si rekapitulaci roku 2020 v naší zemičce a pak se nakoukneme, co nás čeká v příštích měsících.

2020

Jako první počin roku 2020 vyšel Matthiasův malý experiment Easy Map. Jednoduchá a kratičká mapa, která však nestojí za bližší rozbor, jelikož trvá doslova pár vteřin.

25. ledna spatřil světlo světa projekt trochu těžšího kalibru – Czechbox, slavnostně dokončený po dlouhém sedmiletém úsilí. Osvědčený tvůrčí tým kolem Liquid Doomu, doplněný dvěma novými tvářemi, vytvořil megawad zaměřený na kratší mapy. Kromě určitých kvalitativních výkyvů, což bývá u komunitních projektů typické, přinesl většinou solidní a dobře hratelné mapy, jež v dnešní uspěchané době nepřipoutají k počítačům příliš dlouho, což mnozí doomeři určitě ocení.

Doom Ethereal byl pro mě zjevením jako blesk z čistého nebe. Jakub Prchal, s přezdívkou Rifleman, mi totiž z čista jasna poslal beta verzi svého projektu, jenž se stal jeho oficiální prvotinou. Pomohl jsem mu tento mapset otestovat a 23. května oficiálně vyšel na idGames. Doom Ethereal nabízí 5 hratelných úrovní ve svěžím designérském stylu s využitím enginových prvků moderních portů a s tematicky odlišnými mapami. Na to, že se jedná o premiéru na poli mapování, jde o velice solidní počin.

V srpnu se hráčské veřejnosti dostala do rukou modifikace pro HeXen jménem Penumbra z tvůrčí dílny Matthiase (enkeli33). Nejde o projekt v tradičním hexenovském stylu, ale dostáváme do rukou částečně experimentální projekt, rozdělený do třech tematicky i herně odlišných epizod. Zejména ty dvě poslední nemusí každému hráči vyhovovat, jelikož vybočují z typických hexenovských herních standardů.

S posledním letošním projektem přišel Jaeden, etablovaný autor některých úrovní ze Zones of Fear a Czechbox. Tenebrum je megawad pro hru Heretic, která všeobecně příliš neoplývá velkým počtem nových komunitních úrovní. Opět jako zjevení se na Liquid Doomu objevila informace s žádostí o betatest prakticky hotového projektu. Až na jeden zásadní bug byl projekt prakticky bez zádrhelů a na idGames byl přijat 15. listopadu. Ještě mě čeká sepsání recenze, ale už teď můžu na podkladě svých herních dojmů konstatovat, že Tenebrum je nejrozsáhlejším megawadem na české scéně. Nabízí solidní level design, tuny nové grafiky zejména v oblasti monster a bossů, rozsáhlé komplexní mapy a také notně tuhou akci, zejména ke konci.

Poslední poměrně zásadní událostí na české scéně byla česká varianta akce DWmegawad Club. Jedná se o společné hraní pevně stanoveného megawadu na serveru DoomWorld a v diskusi autoři sdělují své dojmy z hraní mapu po mapě. Akci u nás pořádá jvempire (alias Anorak) na svém blogu Anorakova herna. Na to, že je aktivních hráčů na české poměry relativně málo, akce vzbudila slušný zájem a diskusních příspěvků vznikla celá řada.

Byla i přínosem pro naše stránky, jelikož díky mému pravidelnému hraní se počet příspěvků docela rozrostl včetně reportů z hraní. Akce má zatím vánoční přestávku, tak uvidíme, jak se DWmegawad Clubu CZ bude dařit v příštím roce. V každém případě jde o vítané oživení a zpestření české doomovské scény.

2021

Jak vidíte, rok 2020 byl v české kotlině nadmíru plodný. Podívejme se s věšteckou koulí v ruce, co nás asi čeká v příštím roce.

Projekt Archi-tek asi nejdále pokročil ve vývoji. Jedná se o třílevelový miniwad Romana Suchomela (RomSu89) v klasickém vanilla stylu. Ve vývoji je asi 1.5 roku a rozhodně nejde jen tak o ledajaké mapy. Jejich rozsah je na prvotinu neuvěřitelný a určitě by obrovský rozsah levelů pojal celou epizodu, pokud bychom je rozdělili na menší části. V současnosti se blíží finální betatest, takže můžeme vydání očekávat poměrně brzy.

Po úspěchu prvního Doom Ethereal se Jakub Prchal pustil i do pokračování, kromě své práce pro další komunitní projekt. Doom Ethereal 2 zatím disponuje neveřejným demem se dvěma mapami a jelikož jsem měl možnost je vyzkoušet, pokračují ve velice solidní kvalitě prvního dílu. Takže se určitě dočkáme povedené hry.

V dnešním článku určitě zaslouží zmínit i projekt Dark Medieval Times od Zdeňka Pacoly, jenž vystupuje pod nickem Azany. S jeho komentáři se můžete potkat pod akcí DWmegawad Club CZ. Jedná se o poměrně propracovanou modifikaci rozšiřující portfolio nových map pro hru Heretic. Zatím si Azany tiše kutí sám pro sebe a o svém projektu zatím veřejně info nepublikoval. Nicméně jsem měl možnost vyzkoušet první tři úrovně a byly překvapivě kvalitní. Takže se také máme na co těšit.

Posledním, již poněkud déle vyvíjeným titulem, je projekt pro Strife jménem Shadows of Apocalypse od Oty “ramon.dexter” Brachtela. Již jsme se o něm zmiňovali na blogu v novinkovém článku. Ačkoliv vývoj díky autorově pracovnímu vytížení postupuje velmi pomalu, je patrný posun a je hotovo i hratelné demo, takže si tento rozsáhlý postapokalyptický příběh můžeme konečně vyzkoušet z odkazu na ZDoom fóru. Uvidíme, jestli se hru podaří letos dokončit, ale i tak si zaslouží zařazení do dnešního článku.

EDIT 8. 1. 2021

Málem bych zapomněl na hru od našich slovenských bratří, konkrétně od studia Wolf Soft, jehož tvůrčím mozkem je aktivní doomer Kloki 38. Shadow over the Pathoras II: Fellowship of Restoration je pokračováním úspěšné stejnojmenné modifikace, přinášející hexenovskou hratelnost s inventářem, levely sdružené do hubů, obrovské a propracované mapy, jejichž celkový počet dosahuje včetně bonusových, multiplayerových a cutscén 72 levelů. Poslední vývojářský update je z 24. října 2020, nicméně stránka ModDB hlásí, že byl projekt pozastaven, což se mi nezdá pravděpodobné, jelikož jsou hotovy 3/4 prací. Doufejme, že práce na hře opravdu pokračují, a že se příští rok dočkáme finální verze.

Jak vidíte, určitě se máme letos na co těšit. Přeji všem našim čtenářům v Novém roce 2021 mnoho štěstí, úspěchů osobních i herních a hlavně zdraví, které v aktuálním apokalyptickém epidemickém období budeme určitě potřebovat. A všem zmíněným tvůrcům přeji hodně tvůrčí energie a spoustu inspirujících polibků od múz. Doufejme že rok 2021 bude lepší než rok předchozí a budu se snažit nadále mapovat českou i zahraniční doomovskou scénu, jak mi to čas dovolí.