09.12
Autor: Sergeant Daniel G. Snyder, USMC (1996)
Víte, co má společného hra Operace Flashpoint s Doomem ? Zdá se vám tento dotaz poněkud mimo mísu ? Ačkoliv se obě hry od sebe liší podstatným věkovým rozdílem, grafickým provedením i herní náplní, mám v úvodní malé hádance na mysli to, že jejich modifikace byly využívány v armádě k bojové a taktické přípravě. U Operace Flashpoint jde o modifikovanou variantu hry prodávanou armádám různých zemí světa k taktickému výcviku. U hry Doom jde o mod Marine Doom, jenž byl používán k výcviku v americké armádě.
Pravda, není to žádný herní zázrak. Na náš blog jej zařazujeme spíše jen pro zajímavost a také pro ilustraci toho, že Doom není pouze bezhlavá střílečka pro akční omezence (jak nás doomery někteří pseudohráči mohou nazývat), ale může sloužit i k prospěšným účelům. I když pacifisté se mnou asi souhlasit nebudou, že ano.
Historie Marine Doom konverze sahá již poměrně daleko, do roku 1996, kdy generál americké námořní pěchoty Charles C. Krulak vydal směrnici pro použití válečných her pro zlepšování vojenského myšlení a cvičení zlepšování rozhodovacího procesu. Vlastním schvalováním, vývojem a výzkumem počítačových her pro trénink americké námořní pěchoty byl pověřen Marine Combat Development Command. Tým expertů pod vedením majora Kirka Skinnera, poručíků Luise Velasqueze a Scotta Barnetta k vývoji použil registrované kopie hry Doom. Rozhodující úlohu při designu a modelingu hrál seržant Daniel G. Snyder. Výsledkem jejich práce je level, který umožňuje výcvik koordinace týmu čtyř vojáků ve vzájemné podpoře, ochraně kulometčíka, správném načasování útoku a šetření munice.
Jak taková simulace fungovala ? Tým mariňáků (velitel, dva vojáci a kulometčík) má společnými silami zničit nepřátelský bunkr. Aby byla zajištěna vzájemná komunikace, vojáci hráli na oddělených počítačích v jedné místnosti. Jak plynula léta, Doom byl později nahrazen dobře známou multiplayerovou hrou America´s Army, která je k dispozici zdarma ke stažení a má krom toho i zvyšovat počet rekrutů do armády.
Co říci k hodnocení WADu Marine Doom očima dnešního hráče Doomu ? Jak jsem napsal o pár odstavců výše, žádný zázrak to není. Ocitáme se v bitevním poli v malé budově, vybavíme se zbraněmi a municí a hurá do boje. Level je plochý bez výrazných terénních nerovností, pokrytý písečnými texturami, s pahýly seschlých stromů, krajina by tedy mohla odpovídat pouštním zemím, například Iráku či Afghánistánu, v dáli vidíme pár staveb sloužících jako úkryty. Ihned jak vykoukneme z krytu, spustí se nepřátelská palba. Skočíme do okopu, kde se vybavíme granáty a můžeme začít nepřátele kropit kulkami. Nepřátelé samozřejmě, jak je u her na Doom enginu pravidlem, inteligence mnoho nepobrali, a tak se pomalu vydávají směrem k nám. Můžeme je sejmout samopalem, kulometem, a nebo lze použít sebraných granátů. Nepřáteli jsou různé formy vojáků, mutanti z Doomu by v tomto modu vypadali určitě nepatřičně. Použity byly modely z původního Doomu, a to konkrétně kulometčík, zombie man a fašističtí vojáci. Jediným novým modelem je voják v pouštní uniformě, který tvoří největší podíl z protivníků. Zbraně byly upraveny, nově zpracován je samopal a kulomet, jako granát designérovi posloužilo zdravíčko. Z dalších nových modelů stojí za zmínku smotané kotouče ostnatého drátu. Nic více, ostatní grafiku můžeme najít v původním Doomu.
V boji jasně slyším Vasquezovou z filmu Aliens, tedy zdrojem nových zvuků byl mod Alien Doom. Cílem levelu je probít se do jednoho z bunkrů na druhém konci mapy. Není to zcela jednoduché, protože nepřátelé jsou všude kolem, krom toho na malé vyvýšenině a v budovách jsou skryti kulometčíci. I prostor mezi jednotlivými budovami je otevřený a bez bariér umožňujících schovat se před kulkami. A hlavně, patrně pro zdání reality, nám bylo zdraví notně sníženo na pouhých 20%. Takže uvážlivý postup a krytí je nezbytností, což ostatně bylo cílem armádních bossů, zadávajících vývoj WADu. Pro singl player je nicméně mod nezáživný a krátký. Z celého designu levelu je jasně patrno určení modu – kooperativní hra. Možná v deathmatchi by mohlo taky být hraní zábavné více.
Hlavní problém pro dnešního doomera ale vidím v tom, že na nynějších moderních portech mi Marine Doom opakovaně náhodně padá, resp. po nějakém čase přestane jít střelba z kulometu, pokud jej hráč používá, a poté nestřílí ani další zbraně. Takže nějaké kooperativní hraní či deathmatch nepřipadá v úvahu. Zamýšlel jsem modifikaci nainstalovat pod původním Doomem v DosBoxu, ovšem chybí návod či jakékoliv jiné vodítko pro instalaci. Nejspíše jde o následek interního používání v armádě, kde se o instalaci stará nějaký vojenský admin. Pokud spustíme jenom samotný WAD, chybí zase některé grafické prvky. Takže požitek z opravdového hraní modu nám bude chybět.
Nicméně i přes tyto chybičky Marine Doom zůstává historickým herním pomníkem jako bezesporu první hra, která si nejen na boj a válku hraje, ale zapojila se do přípravy a výuky skutečných vojáků. Kdo má rád Doom a respektuje jeho historii a přínos pro herní scénu, tak si Marine Doom aspoň vyzkouší.
Instalace:
Pro vyzkoušení levelu Marine Doom jsem připravil upravený instalační balíček se spouštěcím .bat souborem (určený je pro GZ Doom). Do adresáře s GZ Doomem či podobným portem z balíčku zkopírujte tyto soubory: MARINE1.WAD, SUPER2.DEH a MARINE.BAT. Po spuštění MARINE.BAT souboru se spustí Doom 2, Marine Doom level je hned jako první. Pokud chcete hrát a vadí vám náhodné padání hry, je možno použít pouze MARINE1.WAD soubor, ale počítejte s některými grafickými nedokonalostmi.
Download – upravený instalační balíček
Marine Doom na DoomWorldu / id Games
Poznámka k videu: nikde jsem nenašel reprezentativní video zobrazující původní verzi hry, videa na YouTube ukazují hru bez instalace dodatečné grafiky. Pouze jedno video ukazuje skupinovou hru, tak jak asi mohla vypadat při vojenské přípravě, ovšem graficky video vypadá trochu jinak (zelené stromy apod.). K prohlédnutí zde.
Tendle wad je celkem dobrej, ale potřebovat by víc map. Jak píšeš, že ti to padá, atd. Žádnou chybu jsem v ZDooMu nezaznamenal, jen teda když jsem použil nový hud, tak chyběl spodek brokovnice. A počet životů mám standartně na 100%, takže je hra lehárem i na nightmare
Máš pravdu, pokud spustíš jenom ten samostatný MARINE1.WAD, funguje to bez padání. Ale – samopal střílí pomalu, kulomet střílí jako brokovnice, po sebrání raketometu máš raketomet. V tom původním WADu, tak jak byl autory koncipován (a který je zpracován v balíčku), obě zbraně střílí dávkami a po přejítí přes raketomet házíš granáty. Bohužel po spuštění balíčku mi to padá – pod XP, pod Windows 7, v GZ Doomu i Z Doomu. Takže se to takhle hrát nedá, ale zařadil jsem to jenom pro úplnost.
Vyzkoušel jsem ty upgrady, ale musím říct, že bez nich to je hezčí (zvláště pistole) a pokud by se ten kulomet nesekal, tak by to bylo MNOHEM lehčí než samotný .WAD. Asi nejpovedenější jsou modely vojáků stejných jako hráč, ale se zbytkem je to blbý. Padat mi to nepadalo (označil jsem si ty DEHy a WAD a přetáhl je na ikonu ZDooM, jinak to u mě nejde), ale kulomet se holt krpal.