2011
02.06
Titulní obrázek

Titulní obrázek

Autor:   Alien Vendetta team  (2002)

Když si tak prohlížím již publikované stránky na našem blogu, tak mám poslední dobou pocit, že nám tu něco trošku chybí. Máme tady různé totální konverze, které ukazují, co lze s Doom enginem provést, ale nemáme tu prozatím žádný pořádný megawad. Pro nováčky, kteří s Doomem začínají a nemusí doomovskému slangu rozumět, přidám větičku na vysvětlenou. Megawad je, jak již název napovídá, objemný soubor nových úrovní, které kompletně nahrazují původní levely v Doomu a přinášejí nám v podstatě úplně novou hru. Podle mého názoru je konstrukce megawadů tím pravým vrcholem a tím nejobtížnějším v designérském umění. Není zase až takový problém vyplodit kvalitní mapu, ale předložit hráči čtyři nové epizody pro Doom nebo 32 levelovou kampaň pro Doom II tak, aby se po celou dobu hraní hráč bavil a nenudil se, to je někdy přímo nadlidský úkol.

Krásy Egypta

Krásy Egypta

Tak jak plynul čas, aktivní modeři vytvořili nespočet nových megawadů. Někteří se snaží zaujmout novou grafikou, jiní kladou důraz na perfektní architekturu levelů, další zase plní své úrovně hordami nepřátel tak, že po jejich likvidaci pro samou krev nenajdeme ani kousek čisté podlahy. A jelikož se snažíme na náš blog vybírat to nejlepší, dovolím si předložit k vašemu posouzení megawad, který si od každého bere trochu. Pokud použijeme kuchařskou terminologii, tak kvalitní základ v podobě libové pečeně představuje dokonalý level design, který je okořeněn tajnou směsí koření v podobě trochy nové grafiky. Opulentních deset knedlíků k masu a omáčce jsou armádami nepřátel, jež jsou nám servírovány k boji. A pokud dobrou krmi v restauraci recenzent ohodnotí třemi michelinskými hvězdičkami, tak analogií je první místo mezi nejlepšími WADy za rok 2002 na DoomWorldu.

Masakr č. 1

Masakr č. 1

Ano, je nám ctí představit vám megawad Alien Vendetta. Pravda, již není úplně z nejnovějších, ale zaujímá čestné místo mezi těmi nejznámějšími a nejlépe hodnocenými WADy pro Doom II. Byl vydán po dlouhém několikaletém vývoji v roce 2001, aby následně byl v podobě definitivní přepracované verze vydán na Štědrý den v roce 2002. Nejde o dílo jednotlivce, ale jde o kolekci map od řady talentovaných doomerů z komunity. Takové megawady se obvykle vyznačují absencí příběhu a důraz je kladen na hratelnost a zachování feelingu původních Doom her. Alien Vendetta nám přináší kompletních 30 levelů a další dva bonusové navrch. Autoři při tvorbě většinou nekladli důraz na detaily, ale hlavně na propracovanou architekturu levelů a strategické rozmístění nepřátel. Hlavně monstra se v modifikaci vyskytují v počtu více než hojném. Alien Vendetta se totiž řadí mezi ty hardcore WADy, které řádně prověří schopnosti i těch nejlepších doomerů a pro úplné nováčky v hraní Doomu rozhodně není. O kvalitách WADu svědčí nejen nadšené komentáře hráčů na stránce Alien Vendetta na Doom Worldu, ale i jeho umístění v anketě DoomWorldu.

Peklo

Peklo

Nicméně není všechno zlato, co se třpytí. Jedna věc je hodnocení kritikou a všeobecně pozitivní ohlasy. Ale já osobně mám z celé modifikace pocity poněkud rozporuplné. Pomstu vetřelců, jak zní český překlad názvu, jsem střídavě hrál a nehrál více než rok a půl. Takovou dobu ležela na disku, potvůrka. Prošel jsem ji nakonec, pokud nepočítám pár chybějících posledních levelů při prvním zahrání, celkem dvakrát. V dvojnásobném dohrání jistým způsobem zapracovala vyšší moc v podobě ztráty uložené pozice, kdy jsem měl první hru téměř dokončenou. Podruhé jsem začal hrát již pro účely plánované recenze na blogu. Tak tedy nuže, pojďme se tedy podívat celé modifikaci na zoubek.

Romantická scenérie

Romantický výhled

Začněme grafikou. Alien Vendetta ponechává původní sadu monster z Doomu, takže nás nebudou lekat nově stvořené (nebo zpotvořené?) příšerky, ale čekají na nás naši staří kamarádi v počtu více než hojném. Nová grafika v podobě textur je sice ve WADu obsažena, ale tyto v podstatě už známe z jiných her, odkud byly převzaty (Heretic, Hexen, Duke Nukem 3D atd.). Autorsky původních je pouze pár nových textur a hlavně titulní obrázek, přehled autorů a nově zpracován je i stavový pruh.

Náš sluch při hraní oblaží pestrá všehochuť hudebních skladeb – některé jsou vybrány z originálních Doomů, jiné jsou převzaty z her, jako jsou Rise of the Triad, Duke Nukem 3D, Heretic a z dalších zdrojů. Pouze jedna skladba je nově stvořena, jak autoři hrdě hlásají v informačním souboru. Původní doomovský soundtrack neruší, což je pochopitelné, a tracky převzaté z jiných her také adekvátně doplňují atmosféru.

Prasátka k zabíjačce

Prasátka k zabíjačce

Pokud bychom se vydali na exkurzi po krásách map, které nám designéři přichystali, tak se na cestě pokocháme všehochutí pestrých prostředí. Prohlédneme si krásu industriálních komplexů a moderních budov vybavených výpočetními centry. Shlédneme krásy přírody a historických památek, vydáme se na prohlídku podzemních jeskynních komplexů. A nejen to, na naší pouti navštívíme i sopečné krátery plné lávy, které jakoby z oka vypadly samotnému peklu. Nějak takhle by asi vypadal propagační leták z cestovní kanceláře, pokud bychom si chtěli vyjet na zájezd do turistického letoviska jménem Alien Vendetta. Prostředí jednotlivých úrovní je opravdu pestré. Je vyvážen poměr mezi levely, odehrávajích se v moderních základnách a komplexech, v kombinaci s gotickou architekturou v historických hradních monumentech. A oblíbené pekelné levely také nesmí chybět, zejména ke konci celé modifikace, jak bývá obvyklým zvykem. Přesně jsem to nepočítal, ale řekl bych, že převažují spíše ty historické levely využívající grafiku z her Heretic a Hexen.

Masakr č. 2

Masakr č. 2

Stavba úrovní je ve velké většině perfektní, mnohé z nich, zejména ty gotické, jsou pořádně velké a členité, a vyžadují hodně času na prozkoumání všech zapadlých koutů. Časté jsou různé pastičky chystající nám nemilá překvapení v podobě přívalu potvor, řádně zkoušející naše reflexy. Mnohé mapy oplývají velkým počtem secretů, bohužel mnohé z nich se mi nepodařilo nalézt. Pokud bych měl vyzvihovat jmenovitě některou z map, tak doporučuji zejména dokonale zpracovaný level č . 11 Nemesis, kde hráč začíná na hladině moře s výhledem na vysoký skalní komplex a musí se podzemím infiltrovat do sídla, kde čeká Spider Mastermind a Cyberdémon. A úplně nejlepší je 20. level Mishri Halek, kde jak již napovídá název, se stáváme archeology v egyptské pyramidě. Jak se nám podaří najít všechna tajemství faraonů, tak si bohužel Alien Vendetta vybere slabou chvilku – jak nás svým horkým podnebím Egypt nažhaví, tak nás čeká studená sprcha v podobě vůbec nejhorší mapy, která vůbec nezapadá do koncepce celé modifikace a vizuálně by patřila spíše někam do doby rozpuku tvorby prvních nových levelů pro Doom. Snad je to pozůstatek dlouhého vývoje. Naštěstí další úrovně si již zachovávají nastavený vysoký kvalitativní standard.

Masakr č. 3

Masakr č. 3

A jak se Alien Vendetta hraje? Dokonalé prostředí není totiž všechno, pro hratelnost je rozhodující správné nadávkování nepřátel. Zde bohužel všechno opravdu dokonalé není. Jak designéři píší v průvodním info souboru, jejich mapy mají řádně prověřit schopnosti doomerů. Budiž. Nebráním se tuhým levelům, není problém hrát na nižší obtížnost. Já osobně zásadní chybu modifikace vidím v ne zcela ideálně rozvržené obtížnosti v průběhu celé hry. Pokud začnete hrát na Ultra Violence, zprvu nic zlého netušíte. První mapy jsou tak akorát. Ale po cca desátém levelu pak obtížnost rapidně naroste a další hraní je pak již masochismem pro běžně zdatného doomera, kam se já osobně řadím. Takže pokud si chce mapy užít začátečník, pak v případě Alien Vendetty raději držte své sebevědomí proklatě nízko, tak jako má kovboj své kolty, a začínejte na první či druhé obtížnosti. Vyhnete se pak frustraci v podobě nehratelných vyšších úrovní, kde je obtížnost opravdu, ale opravdu vysoká. V případě prvních levelů autoři píší o jakémsi zahřívání, podle mého názoru měli volit tuhou obtížnost hned od začátku, tak jako je tomu např. v Plutonia Experimentu, aby hráč hned poznal, s čím má tu čest, a nemusel pak frustrován přepínat skill v průběhu hry, což mi docela vadí. Pokud si nastavíte Ultra Violence a přežijete, poslední třetina celé modifikace je pak díky kvantům nepřátel poměrně monotónní a i relativně nudná. Potvor je opravdu moc… I když na druhou stranu, pokud hraje někdo jiný, je zábavné sledovat na YouTube, jak si výborný doomer s takovými záplavami příšer poradí.

Městská panorámata

Městská panorámata

Co tedy říci na závěr ? Alien Vendetta je s určitým přimhouřením oka excelentní soubor map, který řádně potrápí vaše reflexy, vyznačuje se dlouhou herní dobou, a to jednak pro často rozsáhlé a komplexní mapy a druhak pro velké zástupy potvor. Při správném nastavení obtížnosti je hratelnost excelentní, pokud to přeženete, dostaví se určitá frustrace a nuda. Nejlepší ale bude, když si to zkusíte vy sami na vlastní kůži.

 

Odkazy:

Masakr č. 4

Masakr č. 4

Download

Download Alien Vendetta old version

Download – Black Label add on

Alien Vendetta – DoomBox balíček

Alien Vendetta – oficiální stránky

Alien Vendetta na DoomWorldu

Alien Vendetta – videowalkthrough

Alien Vendetta – review ( pokud není dostupné, tak archiv zde )

The Top 100 WADs Of All Time: 2002

Alien Vendetta na Doom Wiki

Credits

Credits

Instalace:

Instalační balíček je k dispozici ke stažení na našich stránkách o kousek výše nebo na oficiálních stránkách či na Doomworldu. K hraní bohatě postačí základní AV.WAD. Spustíme jej klasickým způsobem, jak je popsáno zde. Funguje bez problémů pod ZDoomem i GZDoomem. Pokud chcete mít ve hře přesné názvy úrovní a map a také story texty,  je připojen soubor AV.DEH. Nakopírujte základní WAD spolu s tímto souborem do adresáře s GZDoomem či ZDoomem a spusťte jej pomocí příkazové řádky (příklad je pro GZDoom):  GZDOOM -file AV.WAD -deh AV.DEH. Nebo použijte metody drag a drop – tak jak je také popsána v našem článku o spouštění WAD souborů. Soubor AV.EXE spouští Alien Vendetta pod klasickým Doomem II a pod moderními porty jej není třeba. Stejně tak AVMOVFIX.WAD je nutný k opravě chyby při práci s nahráváním dem a také jej nevyužijete pro běžné hraní. Přeji příjemné doomení 🙂

UPDATE (15.4. 2011): Jako bonus přidáváme ke stažení původní verzi Alien Vendetta. V nové, tzv. Compet-N verzi, byla opravena řada drobností, ale hlavní rozdíl je, že byla zaměněna mapa č. 25 – Valley of Echoes. Jedná se o pozoruhodnou a velice  rozsáhlou mapu, která opravdu stojí za zahrání (na obtížnost UV čeká více než 1000 monster!). Takže pokud chcete mít kompletně zmapovanou historii modu Alien Vendetta, stahujte. Tato starší verze se hledala docela dosti dlouho :-).

UPDATE 2 (2.9. 2014): Díky Jirkovi Fuskovi, který připravil rovněž aktuální balíček pro DoomBox,  se mi dostala do rukou informace o novém updatu. Na zbrusu nových aktualizovaných stránkách modifikace je k dispozici download nového add-onu Black Label v podobě dvou nových levelů. Jedním z nich je vypuštěná mapa Valley od Echoes z první verze Alien Vendetta. Ke spuštění potřebujete jak WAD s novými levely, tak i původní Alien Vendetta WAD.

11 comments so far

Add Your Comment
  1. Pěkná recenze. Alien Vendetta jsem loni jen letmo zkoušel a vzpomínám si, že už v prvních úrovních pro mě byly některé pasáže sotva zvládnutelné, obtížnost byla samozřejmě Ultra Violence 🙂 Ale na jinou jsem Doomy zatím nehrál, takže se docela divím, že je pozdější části modifikace ještě tužší. Na druhou stranu mě to ale i motivuje, na zmíněnou obtížnost vyzkoušet a přesvědčit se o tom.

    Jinak čtyři měsíce jsem mody do Dooma vůbec nehrál, a až v lednu přešel Invasion 2, Knee-Deep in Zdomm + pár dalších. Nyní mám rozehrán Hell Revealed 1.

  2. Pokud si chceš hraní opravdu užít, hraj na nižší obtížnost. Poslední úrovně jsou opravdu masakr, ostatně jak ilustruje přiložené video. Ono se to asi projít dá, ale musí se ukládat každou chvilku a není to plynulé hraní. Opravdu pro masochisty…

  3. No zatím velmi slušný, nepřátel sice dost, ale je-li je čím likvidovat, nevadí mi to. Jinak save/load používám furt, tak jako tak. Ale zkusil jsem si začátek dvanácté mapy dát bez sejvu, alespoň po zneškodnění zhruba třiceti nepřátel a v poho. Nicméně to závisí samozřejmě na momentálním stavu životů a tužších protivnících, a tento začátek tedy nebyl nijak těžký. Co jsem pokračoval mapou dále, byla to slušná mela, měnil jsem neustále pozici, střílel brokárnou, nebo používal motorovku. Dobré je, že se ti šmejdi občas řežou mezi sebou, takže mám míň práce. A secrets area? Super, ačkoli všechny jsem nenašel. Z dosavadních, prošlých dvanácti map si ale cením, že jsem našel v té mapě s devíti tajnými úkryty, rovných sedm z nich. Ve dvanácté mapě jsem jich původně našel jen čtveřici, s tím se nedalo smířit a já tedy hledal dále od začátku mapy, a našel další čtyři. Předkládám z nich screenshoty.

    Secret č. 1 http://images.megaupload.cz/1fi60o.jpg

    Secret č. 2 http://images.megaupload.cz/2dkpmA.jpg

    Secret č. 3 http://images.megaupload.cz/3YYufc.jpg

    Secret č. 4 http://images.megaupload.cz/4rpYfL.jpg

    Secret č. 5 http://images.megaupload.cz/5ueAIQ.jpg

    Secret č. 6 http://images.megaupload.cz/6wlkqo.jpg

    Secret č. 7 http://images.megaupload.cz/7vfUZ5.jpg

    Secret č. 8 http://images.megaupload.cz/8cQf4P.jpg

  4. Jako bonus jsem přidal ke stažení starší původní verzi modu Alien Vendetta, která obsahuje zdařilou a velice rozsáhlou mapu Valley of Echoes (mapa č. 25). Zkuste 🙂

  5. Když vyměním WAD modu, půjde načíst starý save? Verzi AV mám z 25. 12. 2002, což je asi ta novější. Ale pokud tebou zmíněná mapa v té novější verzi není, rád bych si ji zahrál, ovšem nerad bych kvůli tomu rozehrával mod opět od začátku. Mám stále save na začátku mapy 13.

  6. Jsem spíše skeptický, protože když se podíváš do infa k tomu novému WADu, tak je tam docela obsáhlý seznam různých drobných změn. Zazálohuj si svůj ZDoom a zkus to. Jen pozor, ta stará verze má trošku přeházené úvodní menu. Jinak není problém použít cheat IDCLEV25 po spuštění nové hry.

  7. Hráno na 4 obtížnost v rámci kampaně, bez použití cheatů. Celý megawad jsem si nevídaně užíval. V podstatě předchůdce Zones of Fear 🙂 Level design fakt parádní, zábava taktéž, díky precizní práci mapperů. Jedinkrát použit skok a rocket jump, a to kvůli dopadnutí mimo sektor. Secretů zpřístupněno cca 60-70, herní doba 21 hodin a půl.

    Do 14 levelu bez problému hratelné i na čtvrtou obtížnost UV, která je tu pojmenována jinak. Mnoho pasáží lze v této první polovině wadu dávat i bez ukládání při 100 až 200 zabitých nepřátel. Osobně vyzkoušeno, má to pouze survivor atmosphere prvek navíc. Opakování úseků naprosto minimální. Takto šla projít i část od začátku v mapě 16, až před žlutý klíč se zaklínačem, kde už save přišel ke slovu.

    Slušně zvládnutelná bez uložení se ukázala být i rozlehlá lokalita v mapě 18 Lake Poison, kam vede výtah a jsou tam v kyselině Mastermindi. Stačilo přeběhnout do těch postranních uliček a začít to systematicky čistit od opravdu velkého množství nepřátel. Save použit pouze při přeběhnutí a cestě k výtahu dole v kyselině. Podobné srandy v poho aplikovatelné i v mapě 25 🙂

    Munice je dobře vybalancována, i když v mapě 15 vyčerpám téměř všechnu do BFG, lze si ji bez potíží doplnit v prvním secret levelu. Ten, mimochodem, považuji za velmi zdařilý a originální. Už vstup do něj a návrat zpět ze secretu, kde byl, nepostrádal majestátnost a mou naprostou fascinaci. Bravo !!!

    Secret level 32 totální hardcore řežničina se spoustou munice do BFG, i po kompletním vyhlazení jí tam zůstala spousta 🙂 Ukládal jsem tak akorát, dobrý bylo, že se řezali i mezi sebou. Jednoho Cyberdemóna se mi podařilo zničit teleportnutím k němu.

    Level 20 je naprostý unikát tohoto megawadu! Propracovaný, originální, rozsáhlý, zapeklitý, dobře vyvážený. Dostatek protivníků k likvidaci, skvěle umístěný secret a časté vracení zpět, pamatování si cesty, to vše z něj dělá veledílo. Líbilo se mi, jak jsem jednou propadl dolů, při aktivaci křesla se zpřístupnila komora s náboji, vybafli na mě další nepřátelé, apod. Potěšila i super možnost po sebrání žlutého klíče, při seskákání skal a vyhnutí se značnému množství nepřátel.

    Map 25 dává slovu grandiózní úplně jiný význam. Dosti impozantně vystavěná, s mnoha secrety poschovávanými na těch nejskrytějších místech, která si jen dokážete představit. Jíž dále doplňuje mystická atmosféra za doprovodu nespočtu planoucích loučí, kouzelně dotvářejících zmar hráče, co se musí nějak prokosit více než tisícovkou nepřátel na UV obtížnost. K tomu v podstatě neomezeně munice a času, jež jistě zabere nalezení všech tří klíčů. Vstříc originálnímu závěru, kde už jen stačí zužitkovat nabité zkušenosti z absolvování tohoto nezapomenutelného putování. Taková je Demonic Hordes.

    Úrovně 26-29 už pak překypují typickou adrenalinovou řeží, kde se musí hlavně rychle pohybovat, likvidovat protivníky po tuctech, hledat důmyslně skryté klíče a nějak se dostat do exitu, i kdyby měly hráči dojít náboje. Např. ZoF 28 a jedna mapa z Hell Revealed je podobná zdejší 26. Náladu pak zpříjemní i relativně snadné nalézání secretů v misi 27, ze 13 jich mnou objeveno rovných 10 🙂 V té následující oplývaly některé skrýše zase velkou nápaditostí, z osmi objevena čtveřice. Poslední třicítka je, asi schválně, naopak absurdně snadná 🙂

  8. Pěkné shrnutí, je vidět, že sis hru pěkně užil.
    Zkus ještě spustit archivní verzi s jinou 25. mapou – taky stojí za to.

  9. Dnes jsem vytvořil balíček pro Doombox, který obsahuje i nové rozšíření Black Label 2016 http://doom.fuskovi.cz/index.php?str=doom2 http://doom2.net/av/get.html

  10. Díky za info, odkaz přidám do textu včetně updatu. Vůbec jsem o tomto add-onu nevěděl 🙂

  11. Já vždy na začátku měsíce připravuji balíček DWmegawad Clubu a snažím se daný projekt přinést nejkompletněji, takže jsem na to včera narazil.