2017
05.06

Foursite

Autor:  Ben “Bauul” Mansell (16. 10. 2016)

Po náloži pořádných megawadů Ancient Aliens a Japanese Community Project vám v dnešním článku přinášíme pohled pouze na jedinou solitární mapu pro Doom II jménem Foursite. Jde ovšem o úroveň, která je svou velikostí opravdu megalomanská a rozsahem se směle vyrovná několika menším levelům.

Jejím autorem je Ben Mansell a jedná se o jeho tvůrčí premiéru na scéně level designu pro náš oblíbený Doom. Ačkoliv spatřila světlo světa v loňském roce, kořeny projektu sahají daleko do minulosti. Ben si vysnil prostorový plán svého vysněného levelu během nudných přednášek někdy v roce 2003. Nikdy ale nenašel prostor pro jeho realizaci.

Až někdy v roce 2015 s pomocí editoru GZ Doom Builder začal s projektováním a výstavbou své vysněné mapy, jejíž projekt zůstal v hloubi jeho mozkových závitů ukrytý. Jak uvádí, neměl a nemá ambice stát se designérem, natož pak herním vývojářem, a Foursite si vytvořil pro zábavu a relaxaci. Postupným budováním strávil přibližně 200 – 300 hodin v průběhu celých 13 měsíců.

Výsledku Benova designérského koníčku si povšimly přední herní weby a vyvolaly  menší informační hype netypický pro nové WADy pro Doom. Jak si můžete povšimnout níže v informačních odkazech, Foursite zmínily takové servery, jako PC Gamer, Eurogamer a Rock, Paper, Shotgun. U nás publikoval článek Babišův Bonusweb a také tradiční magazín Score. My samozřejmě nesmíme zůstat stranou a Foursite si jistě zaslouží článek i na našem blogu.

Podobných projektů jako Foursite se na moderské scéně objevilo povícero. Jmenujme například New York zpodobněný ve WADu Planisphere 2, městská akce The Great Urban Battle od Paula Corfiatise, a třeba dva obrovské levely z dílny týmu kolem Tormentora667 – ZDoom Community Project – Take I a Take II, o kterých jsme psali na našich stránkách. Může se autorská prvotina rovnat těmto projektům od ostřílených matadorů level designu?

Musím říci, že na nováčka jde o velice slušnou práci. Ben Mansell zavrhl myšlenky na slaughter fest a dal přednost komplexnímu designu a průzkumu před zběsilou akcí. Nicméně struktura úrovně nedosahuje komplexnosti výše zmiňovaných modifikací. Základní designový koncept zahrnuje jak dálnici rovnou a širokou cestu k východu, na niž se po stranách napojují čtyři vstupy do jednotlivých oblastí Foursite.

Jednotlivé podčásti jsou od sebe odděleny a jakmile se podaří vyčistit jednu z nich, otevře se vstup do druhé. Bohužel do prozkoumaných sektorů se již nedá vrátit. Možná proto, aby hráč nezabloudil. Můžeme občas nahlédnout průhledy z jedné oblasti do druhé, ale i tak jsem neměl dojem organického a jednotného komplexu. Foursite se mi tak jeví v podstatě jako čtyři levely pospojované v jeden celek.

I přes tuto menší výtku k designu je struktura jednotlivých map opravdu složitá a komplikovaná. Důraz je kladen na realitu a výhradně s prostředky, jež nabízí Doom II, se podařilo vytvořit uvěřitelné, pestré a vizuálně atraktivní lokace. Každá oblast má své specifické stylové zaměření, a tak nalézáme tech based lokace, doly se skalisky a kyselinovými jezery nebo až goticky laděné temné labyrinty chodeb. Ben se nebojí rozmáchnout do plochy a některé oblasti jsou vskutku impresivní.

Na konci každé čtvrtiny Foursite nás Ben potrápí závěrečnou arénou, jež prověří váš skill. A zde se objevují dosud neviděné kreativní nápady. Jsou využívány nejen záplavy mutantů ve vlnách včetně pěti kyberdémonů v té úplně závěrečné aréně, ale také kombinace nástrah prostředí. První část tak končí až plošinkově laděnými přeskoky přes zvedající se platformy, to vše provázené palbou ukrytých mancubusů. Tím nejprotivnějším soubojem byly hrátky se spínači ve výtahu, jejichž aktivace vyvolaly opakovanou záplavu ztracených duší a později i pain elementálů.

V prostorách základny se nám postaví na obtížnosti Ultra Violence přes 1200 protivníků. Převažují hlavně základní soupeři, těch tužších protivníků je relativně málo. Zejména arachnotroni mi docela chyběli. Souboje jsou vyvážené a výborně jsem se bavil. A překvapením a zároveň odměnou z úspěšného zvládnutí mapy byl závěrečný souboj. Jakmile se otevřela závěrečná vrata, objevil se Spider Mastermind.

Myslel jsem si naivně, že ho hravě smetu dvěma ranami z BFG, ale skutečnost byla odlišná. Pavouk byl nesmrtelný! Místo souboje se nám nabídlo stealth puzzle, kdy jsem se musel ukrývat před bossovou palbou za pohyblivými panely a musel jsem kličkovat předepsanou trasou, abych se dostal k závěrečnému spínači. Opravdu povedené finále.

Foursite nám nabídne celkem 2-3 hodiny intenzivního pátrání a zkoumání, prokládaného příjemnou dávkou akce. Benovo dílo je na začátečníka velice povedeným výsledkem a potvrzením designérského talentu. Budeme doufat, že nepůjde o poslední projekt z dílny tohoto nadějného autora.

Instalace:

Foursite je vanilla mapou, což znamená, že nepotřebuje specifické efekty a spustíte jej na všech běžných portech. Vyžaduje Doom II WAD ke svému provozu. Spuštění je jednoduché,  soubor Foursite.WAD přetáhnete na spouštěcí soubor vašeho oblíbeného portu. V případě nesnází konzultujte článek Jak spouštět WAD soubory.

Odkazy:

Download

Foursite – ModDB

Foursite – idGames

Foursite – DoomWorld forum

Foursite – ZDoom forum

Foursite – Bonusweb

Foursite – Eurogamer

Foursite – Rock, Paper, Shotgun

Foursite – PC Gamer