2012
12.29

Brütal Doom

Brutal Doom

Autor: Sgt. Mark IV (2010)

Není pochyb o tom, že Brutal Doom je v současné době nejpopulárnější modifikací pro Doom. Jako svou modlu ji uctívají nejen doomeři, ale svými kvalitami zaujala i širší hráčskou veřejnost.  O tom svědčí skutečnost, že poslední verze 0.17, vydaná stylově na Halloween, se stala záhy po vydání nejpopulárnějším modem na stránkách Mod DB, kde má Brutal Doom svůj virtuální domov. A nejen to. Informace o Brutal Doomu můžeme samozřejmě najít na specializovaných stránkách věnovaných Doomu, ale už i dokonce v mainstreamových herních mediích – ať již online či v papírových časopisech. Třeba v posledním čísle našeho nejprodávanějšího herního magazínu SCORE. Jako třešničku na dortu je třeba zmínit i ocenění v každoroční anketě Mod roku, kde Brutal Doom získal jednak ocenění za kreativní přínos, a v hlasování hráčů získal velice pěkné deváté místo! A jako první modifikace byl oceněn trofejí Cacowards za rok 2011. Na 19 let starou hru úctyhodný výkon, nemyslíte?

Porcování kulometem

Porcování kulometem

Brutal Doom přináší komplexní úpravu nejen zbraní, ale i herních mechanismů a nepřátel, které při zachování původních principů Doomu přinášejí nové osvěžující prvky, čímž hru modernizují a činí ji dobře hratelnou i mladším hráčům moderních her. Já osobně jsem doposud býval ke zbraňovým modifikacím značně skeptický a podobně jsem byl i k Brutal Doomu – považoval jsem jej jenom za chvilkový zdroj zábavy bez perspektivy delšího hraní. Respektuji totiž designérská rozhodnutí tvůrců nových úrovní a nepotřebuji v Doomu pobíhat se zbraněmi z Modern Warfare či Counter Striku. Pokud autor chce ve své hře nové bitevní vybavení, nemám s tím problém, ale jestliže chce zachovat původní doomovský arzenál, ke hře mi plně dostačuje. Ovšem Brutal Doom mě přesvědčil nakonec natolik, že jsem mu propadl a momentálně mám přehrané oba kompletní Doomy a stále se skvěle bavím.

Úvodní masakr

Úvodní masakr

O kvalitách modu jasně napovídají získaná ocenění. Autor Brutal Doomu, Sergeant Mark IV, nicméně neusnul na vavřínech a na svém dílku stále aktivně pracuje, snaží se o neustálá vylepšování, a jak napovídá docela nízké číselné označení nejaktuálnější verze, 0.17, určitě není verzí poslední. Již teď jsou k nalezení videa z chystané verze 0.18. Pojďme se tedy podívat, co převratného nám modifikace nabízí a proč je tak všeobecně opěvována. Hru jsem testoval s již neaktuální verzí 0.16, ale pokud mohu posoudit, poslední verze nabízí jen kosmetické změny a základ hratelnosti zůstává stejný.

Finish him !!!

Finish him !!!

To, nač ve hře neustále zaměřujeme pohled, jsou zbraně. Zaznamenáme jednak grafický facelift víceméně všech zbraní a hlavně změny funkční. Stará dobrá pistole zmizela a nahradil ji samopal podobný americké M16. Podobný vzhled má i brokovnice a obě zbraně se mi při prvních hrách docela pletly. Kulomet, dvojhlavňovka a BFG vypadá takřka identicky jako v Doomu, raketomet je ztvárněn úplně nově, stejně tak jako plasmová puška. Podstatné změny prodělaly i módy střelby. Nový samopal střílí rychleji a v dávkách, brokovnice pálí sice stejně, ale obě zbraně mají sekundární zaměřovací mód, což nám usnadní zásah vzdálených cílů. Dvojhlavňová brokovnice v sekundárním módu střelby umožňuje střelbu jednotlivými ranami. Kulomet je vylepšen zvýšenou kadencí střelby a mění se tak ve smrtonosný nástroj. Dvojí možnost střelby dostala i plasmovka, kdy sekundární střelba pálí silnějším jednotlivým výbojem energie. Co je však pro způsob hry a taktiku podstatné, je nutnost přebíjení, které má většina zbraní kromě kulometu, dvojhlavňové brokovnice a BFG. Mění se tak způsob hry, jelikož je třeba počítat s nutností nabití a nelze tak bezhlavě pobíhat kolem nepřátel a kosit je permanentní palbou ze zvolené zbraně. Výhodou oproti originálu je dvojnásobná nosnost munice v Brutal Doomu. V uzavřených prostorách je také třeba počítat s možností sebepoškození střelami nejen z raketometu, ale i z kulových zbraní. K sadě zbraní přibyla i naše okovaná bota, jež je s výhodou použitelná v době přebíjení a blížící se enemák nás tak nemusí poranit.

Návod k masakrování

Návod k masakrování

Jak lze předpokládat z posílení zbraní, i nepřátelé nabyli na síle. Jsou daleko agresivnější, rychlejší, uhýbají našim výstřelům, jejich pohyby jsou často jakoby nahodilé a nepředvídatelné, což je vidět zejména u kakodémonů. Střely protivníků mají větší poškození a vojáci s palnými zbraněmi pálí mnohem rychleji. Naštěstí hoši s brokovnicí musí taky přebíjet, ale prostí zombíci střílí téměř kontinuálně. U některých nepřátel, jako například u pekelných baronů, se mění i jejich střely a třeba zmínění baroni na hráče vrhají tří firebally zároveň.  A závěrečný boss, Spider Mastermind, je daleko obtížněji porazitelný, neboť jeho kulometná palba je přímo smrtící. A nejhorší ze všech mi připadají neviditelní démoni, ze kterých jsou v Brutal Doomu vidět jenom jejich očička a objeví se v plné kráse až tehdy, když zaútočí.

Sidekick v akci

Sidekick v akci

Jelikož je Brutal Doom modem současným, nesmějí chybět grafická vylepšení.  Můžeme se kochat dynamickým nasvícením scén, krásné jsou efekty ohňů, zejména tehdy, pokud je scéna potemnělá. Rovněž exploze barelů či firebalů jsou přímo spektakulární. Textury a prostředí úrovní zůstávají ale prakticky stejné. Zdánlivě identicky oproti originálnímu Doomu vypadají i nepřátelé. Ovšem zdání klame. Změnu uvidíme hned, jak po nás imp či revenant vypálí svůj fireball. I ty byly upraveny ku kráse, zřejmě pomocí částicových efektů. Ale to nejpodstatnější, co má mod v názvu, a čeho si všimneme po prvním úspěšném zásahu do protivníka, je neuvěřitelná brutalita. Krev stříká všemi směry, i na mariňákovu přilbu, barví stěny i podlahy, těla nepřátel se mění v kusy masa, končetiny odlétávají do všech světových stran. Z enemáků zbývají často polomrtvá naříkající torza, která lze s úspěchem nakopnout a ukončit tak jejich trápení.

Pavouci mají křehké nožičky

Pavouci mají křehké nožičky

To nejzajímavější, co v propagačních videích zabírá snad největší procento času, jsou fatality. K těmto se dostaneme po sebrání berserku, a pokud se nám zdaří zabití protivníka našimi pěstmi, uvidíme brutální exekuční animaci z 3D pohledu podobně jako v Mortal Combatu. Pro každého nepřítele je jich k dispozici několik a jsou opravdu velice pěkně vyvedené a svým způsobem zábavné. Pro hru jako takovou fatality nejsou důležité, ba naopak ji spíše znepřehledňují, ale jsou velice efektní a oživují již tak zdařilý vizuál Brutal Doomu. Jestliže jsme vybaveni berserkem, lze také házet po protivnících ztracené duše a v aktuální verzi dokonce házet sudy!

Kakodémonův konec

Kakodémonův konec

A to ještě není vše. Ve hře si můžeme spustit i peprné komentáře našeho mariňáka, které mi připomínají Lo Wanga ze hry Shadow Warrior. Občas najdeme zajaté spolubojovníky, které můžeme rázným kopem oživit, a mohou nám pomoci v boji. Samozřejmě pokud nejsou zmasakrování střelami nepřátel. Nově přibyly nové modely gestapáků a dokonce se můžeme zmocnit jejich samopalu, který bohužel docela při střelbě kope, takže není příliš použitelný. Pokud sníte o tom, uchopit do rukou zbraně doomovských příšer, tak Brutal Doom vám to umožní. Dostávají se nám totiž do rukou raketomety mancubusů a revenantů. Prostě spousta zdánlivě drobných detailů, které ilustrují, nakolik je mód propracovaný.

BFG v akci

BFG v akci

Příliš možností pohromadě je někdy na škodu vlastní hře, takže se podívejme, jak se Brutal Doom  hraje. Je kompatibilní se všemi Doomy, včetně Final Doomu. Je k dispozici ve verzi pro GZ Doom a pro Zandronum v separátních downloadech. Testoval jsem na GZ Doomu, mod běží velice slušně na běžném stroji, jen na integrované grafice se při mohutných explozích nebo úmrtí bossů hra zacuká. I když jsou zbraně vylepšeny a neseme větší množství munice, nemusíte mít obavu, že bychom nových možností a zásob střeliva nevyužili. Ba naopak. Hra je díky přepracovanému chování enemáků značně obtížnější, takže hraní není žádnou procházkou růžovým sadem. Hlavně noví gestapáci mi dávali zabrat. Je třeba myslet takticky a včas přebíjet, v tomto směru je výhodný kulomet, jenž nabíjení nevyžaduje a je výhodný zejména tehdy, pokud máme dostatek munice. Zaměřování základní brokovnice či samopalu jsem vcelku nevyužíval, trefil jsem téměř vše bez větších obtíží. V Doomu II jsem bohužel natrefil na natolik obtížné úseky, že jsem musel použít cheat. Při vážně míněné hře, kdy chcete bezpečně postupovat v levelech a ne se jen bavit, doporučuji vypnout fatality, které značně znepřehledňují hru, hlavně pokud berserk použijete v uzavřených úsecích. Jsou efektní pouze na otevřených prostranstvích, v úzkých chodbách animace často vypadávají mimo hranice levelu a zdálo se mi, že ve skrumážích nepřátel jsem s berserkem více zranitelný.

Výroba masného separátu

Výroba masného separátu

Jelikož má Brutal Doom posunutý volume zvuku značně doprava, gameplay se při setkání s větším počtem potvor mění ve zběsilá jatka, kdy z obrazovky stříká krev a hlasité zvuky střelby, výbuchů a hlavně nářků poraněných nepřítel přinášejí ten pravý intenzivní zážitek. Postal 2 se může ve zběsilosti a brutalitě jít zahrabat.

Jako bonus můžete na oficiálních stránkách najít hudební balíček – Doom Metal Soundtrack, přinášející místo originální hudby řízný kytarový nářez. Pro ty, kterým postupné změny či efekty v modu nesedí, jsou k dispozici mutátory, které např. vrací do hry pistoli, hlášky zařazené ve starších verzích, odstraňují nutnost nabíjení, nové útoky nepřátel a podobně. Pro majitele slabších strojů je k dispozici patch The Janitor, po chvíli odstraňující přemíru krve, čímž zlepšuje plynulost hry.

Souboj bossů

Souboj bossů

Měl bych na závěr shrnout své dojmy a vyslovit svůj verdikt. Brutal Doom jednoznačně všem příznivcům Doomu doporučuji a myslím, že získaná vyznamenání si nadmíru zaslouží. Přináší spoustu nových možností a oživení hry a hraní již opakovaně prošlých levelů Doomu či Doomu II v nové formě bylo pro mě mnohem intenzivnější a zábavnější. Ovšem pro nové levely budu i tak nadále volit engine, který doporučují autoři map. Za jednoznačný klad Brutal Doomu považuji to, že díky své popularitě přivádí k Doomu řadu nových hráčů, kteří by starý Doom třeba vůbec nespustili.

Ocenění zaslouží i autor modu – Sergeant Mark IV, za svou příkladnou péči o své dílo a neustálé inovace a také za výbornou komunikaci s komunitou, zejména na svých oficiálních Facebookových stránkách. Potěšitelné je, že vytvořil nové mapy, resp. remaky původních verzí Doomu – konkrétně mapu After the Holocaust, což je přepracovaná mapa 13 a také Neighbourhood from Hell – remake mapy 16. Obě jdou hrát s původním Doomem II, ale aspoň podle videa na You Tube je doporučováno spouštět s Brutal Doomem, ke kterému podle mě výborně obě mapy sedí. A je třeba zmínit i to, že Sergeant Mark neusnul na vavřínech a v přípravách jsou i brutalizované verze Hexenu – Brutal Hexen, a také Strifu, jehož Brutal alfa verzi doomeři dostali jako vánoční dárek na oficiálních Facebookových stránkách (Download).

Krásné ohnivé střely

Krásné ohnivé střely

Přeji příjemnou zábavu a zvýšenou hladinu adrenalinu při hraní Brutal Doomu v době povánočního klidu 🙂

Instalace:

Brutal Doom instalujte do Vámi zvoleného portu (GZ Doom nebo Zandronum) běžným způsobem, který je popsán zde. V případě zvolení některého z doplňků je musíte spustit současně s WADem Brutal Doomu.

Doporučuji hru instalovat do nové čisté instalace GZ Doomu, neboť může dojít k problémům s ovládáním, pokud instalujete do GZ Doomu již s jinými nainstalovanými WADy.

Odkazy:

Credits

Credits

Brutal Doom – download

Download – balíček pro Doombox

Brutal Doom – Mod DB

Brutal Doom – Oficiální Facebook stránka

Brutal Doom – Zandronum Forum

Brutal Doom – ZDoom Forum

Brutal Doom – Doom Wikia

Brutal Doom – recenze

Brutal Doom – recenze na Bonus Webu

14 comments so far

Add Your Comment
  1. Zdravím, mod mi pod GZdoom funguje, ale: Když nastavím klávesu pro nabíjení, zbraně lze nabít až po vystřílení nábojů, dále nevím jak osvobodit přivázané žoldáky (jestli to jde). A blbnou mi tlačítka-nefunguje sekundární mod střelby i když je nastaven na stisknutí kolečka myši. Díky za pomoc.

  2. 1. Domnívám se, že problém bude v tom, že máš Brutal Doom nainstalovaný s jinými WADy dohromady a nastal konflikt se speciálním menu pro ovládání brutal Doomu.
    Obdobný problém jsem totiž měl s poslední verzí 0.17 při típání obrázků.
    Doporučuji vytvořit si novou čistou instalaci Brutal Doomu a provést nastavení takto:
    Já normálně používám klávesu R. Takže ve standardním menu ponechat PRÁZDNOU kolonku pro Reload a až dole (pod Strife ovládáním) si nastavit speciální Brutal Doom ovládání – reload je standardně po nové instalaci na R nastaven. Mně to takto fungovalo dobře. Myslím, že to ale bude fungovat i při nastavení jiné klávesy pro nabíjení.
    2. V nastavení sekundární střelby vymazat oba přednastavené ovládací prvky BackSpacem (je tam totiž zadaný ještě nějaký LTrigger) a pak si navolit jen to střední tlačítko myši. Mně to fungovalo bez problémů, i když tedy pro sekundární mód používám pravé myší tlačítko.
    3. Přivázaní mariňáci se osvobozují tak, že se prostě nakopnou (standardně klávesa Q). Ovšem stane se, že je nepřátelé zmasakrují a už pak oživit nejdou. Jsou pak trochu zbarvení od krve.

    Dej vědět jestli rady pomohly 🙂

  3. Zde ještě pack klasických Doom zbraní http://forum.zdoom.org/viewtopic.php?f=19&t=33169 Přidám časem na fórum. Graficky to vypadá velmi pěkně, podobně jako ty mody, co jsem měl v Master Levelech. Akorát při větším počtu nepřátel se mi Survive in Hell začal v závěru hodně sekat s Particle Fire Enhanced modem. Jak je na tom v tomto ohledu Brutal Doom, třeba ve třicáté mapě v ZoF? Vlastně by bodl seznam všech kompatibilních WADů s tímto modem. Dám vědět wolf00vi, ať si tvou recenzi přečte.

  4. Zkoušel jsem jenom klasické Doomy, takže o funkčnosti dalších modů bohužel nevím.
    Já bych osobně s Brutal Doomem nekombinoval ten particle Fire Enhanced mod, protože oheň a světla vypadají v Brutal Doomu velice hezky i tak a kdoví, jestli prvky tohoto modu nejsou v Brutal Doomu obsaženy.
    Jinak další zbraně obsahuje ještě Weapons Pack, o kterém se píše na Facebooku Brutal Doomu.

  5. bezerk ma 2 mody: bud to rip&tear nebo bash mode,pokud se vam podari chytil lost soul tak vam sviti na cestu,pripadne pokud ji hodite na slabsi priserku[typicky imp nebo zombie.pripadne demon tak je sance ze je zapalite] taky muzete si vzit tezce zranene monstra jako zivy stit …. minigun skvele dela z nepratel pulky,motorovka to umi taky nebo rozrizne podelne od hlavy az patam… u nekterych nepratel skvele funguje puska staci par ran hlavu pres miridla

  6. Ano, ty headshoty jsem opomněl zdůraznit, ale v té řežbě jsem je ani příliš nevnímal 🙂

  7. Ok, tak mod už funguje jak má i s ovládáním

  8. Díky za rady 🙂

  9. Rádo se stalo 🙂

  10. Opět zdravím, doom 1 a doom 2 dohrán, TNT evilution to rozběhá taky, rozběhá to ale i další komunitní wady?

  11. Nezkoušel jsem, ale mělo by to podle mě fungovat na všech běžných komunitních WADech, ovšem pokud nemají novou grafiku monster. Na oficiálních stránkách je FAQ, kde autor doporučuje WADy jako Kamasutra, Alien Vendetta, Eternal Doom či Whispers of Satan.

  12. Můj názor na Brutal Doom zde http://dbher.cz/hp186189

    Zahrál jsem si to hlavně proto, abych to mohl nějak hodnotit/kritizovat. Ačkoli se mi do toho dlouho nechtělo, ale 20 výročí Doom II mi posloužilo jako dobrá záminka 🙂

    Mod jsem si užil, byla to mně na míru upravená verze, v níž nebylo ani potřeba používat mířidla. Po pravdě, v nastavení GZDoomu je akorát zoom weapon, ale ve hře mi přiblížení zaměřovače nefungovalo.

    K Enhanced Edition často vychází updaty, takže určitě budu zkoušet, nebudou-li tam nějaké závažné bugy. Aktuálně používám stále verzi BDEEv.19c. Zatímco základní Dooom II kampaň byla lehounká, a to i na obtížnost I Am Super Bad, tak ve Final Doomu je to už místy dost hardcore. I tak ale v poho bez savu sejmuto několikrát pár desítek nepřátel. Výhodou této verze Brutal Doomu jsou nové zbraně, obouruční fireball – zřejmě od Mancubusů, dále plamenomet. Tudíž fakt hodně alternativ ze silných zbraní. Normálně si totiž každý vystačí s osvědčenou kombinací dvouhlavňovky/raketometu/BFG.

    Nelíbí se mi akorát to propadnutí mimo texturu a mimo mapu, nastane-li game over. A pak box při zuřivosti, vedoucí k těm fatalitám.

  13. To jsem rád, že sis hru užil 🙂
    Ten fireball je u tohoto modu k dispozici pořád, nebo jenom dočasně ? V klasickém BD se totiž získá jen od mancubuse, a máš k dispozici jenom pár nábojů.

  14. Víceméně pořád, je teda nutné to asi někde sebrat, ale kapacitu má 240. V Doomu II jsem se bez této zbraně, obešel, stejně tak plamenomet. TNT: Evilution už mě nicméně nutí obě zbraně používat, protože respawny, zaklínači a nedostatek nábojů do klasických zbraní o sobě dává častokrát vědět. Ten fireball je ale poměrně neohrabanej, v 18 mapě TNT: Evilution (mimochodem, fakt best of práce) mi dělalo problémy s ním sejmout pár menších pavouků, to byla fuška.