2017
09.25

Modifikace Aliens Total Conversion zůstane navždy v paměti fanoušků jako vůbec první totální konverze pro Doom. A též jako vůbec první regulérní článek na našem blogu. Její kvality ocenilo mnoho hráčů i recenzentů, a ačkoliv od jejího vydání uplynula dlouhá léta, domnívám se, že i dnešním hráčům má stále co nabídnout.

Převratné dílo vždy vyvolá odezvu u mnoha epigonů, a tak se v průběhu let vynořily četné další projekty. Ty se snažily jednak poupravit původní konverzi pro moderní porty, nebo ji vylepšit pro dnešní lepší hardware. A mnozí také vyzkoušeli přiživit se na úspěchu Justina Fishera, a tak se objevily mnohé další verze Alien Doomu.

Projektů s atraktivní tématikou Vetřelců se tedy na internetu dá nalézt poměrně dosti, nejen dokončených, ale doposud ve fázi přípravných prací. Rozhodl jsem se proto vytvořit přehled všech konverzí, které s Alieny mají co do činění. Otestovat je alespoň zběžně, protože na jejich podrobné recenzování si opravdu netroufám. Vyzkoušet jejich funkčnost a přinést aktuální downloady nebo odkazy na ně. A to vše v souhrnném článku. Vzhledem k rozsahu tématu a také nutnosti všechen nalezený materiál alespoň zběžně prozkoušet, jsem se rozhodl nakonec článek rozdělit do více částí a připravit tak tématicky laděný seriál, abyste nečekali zbytečně dlouho na kompletní článek.

Jako základní zdroj informací a inspirace pro můj text pro české čtenáře posloužil novinkový článek na serveru ModDB. V něm se aktivní členové komunity – Deimos Anomaly a Kontra Kommando také snaží o shrnutí dosavadní produkce modů se zaměřením na Vetřelce. A oznamují spojení svých tvůrčích sil pod společnou značku Acheron Productions. Pod její hlavičkou budou pokračovat v tvorbě nových her a rozvíjet tak nadále odkaz Justina Fishera.

Kdyby se mi náhodou v textu podařilo stvořit chybičky v terminologii světa Vetřelců, tak se omlouvám, zase takový hardcore znalec této ságy nejsem.

Část 1. – Nesmrtelná klasika

V úvodním článku se zaměříme na originální dílo Justina Fishera a na jeho následná přepracování v modernější podobě.

Aliens Total Conversion

Autor: Justin Fisher (1993)

Novou instalací a spuštěním tohoto průkopnického projektu jsem si hodlal pouze oživit vzpomínky a zavzpomínat na začátky mojí blogerské činnosti. Ale zabral jsem se do hraní natolik, že jsem originál od Justina Fishera znovu pokořil kompletně celý. A musím konstatovat, že na dobu svého vzniku se jedná o opravdu o převratný počin.

Jsa připraven teoreticky zhlédnutím základní vetřelecké tetralogie na DVD (tedy bez mixtury následovníků s Predátory a ani bez nového Covenanta), jsem intenzivně vnímal dokonalou atmosféru a originálu věrný design budující mrazivé napětí. Na poměry 90. let výborně ztvárněné levely, snažící se o iluzi vícepatrových komplexů základny. Grafické zdroje napodobující filmovou produkci a napomáhající vytvoření iluze základny ovládnuté mimozemskými příšerami. Modely zbraní imitující filmový vzor, i když v tomto případě se originálu podobají jen zvuky a grafická shoda není stoprocentní. Několik druhů nepřátel s různými útočnými styly. Zlověstné ozvučení a občasné hlášky mariňáků na pozadí.

Při hraní jsem použil soundtrack přidávaný k později přepracované neoficiální edici a ten dodal atmosféře ještě dokonalejší a hutnější autentičnosti. Aliens TC není žádným slaughterfestem, vetřelců je v levelu maximálně několik desítek, ale i tak nám dokážou řádně zatopit. Zejména v tmavých úzkých zákoutích vetřelci spotřebovaných oblastí je boj adrenalinový, příšery vylézají ze zdí splývajíce s pozadím jako ve filmu, manévrování je omezené ve stísněných prostorách, a tak je ztráta zdraví nebo i smrt nevyhnutelná.

Kampaň zahrnuje jednu přepracovanou epizodu prvního Doomu a respektuje události filmu Vetřelci. První level je seznamovací bez přítomnosti nepřátel a také počátek druhé úrovně se nese v klidném duchu. Získáme výzbroj, munici a brnění. Ta pravá mela začne až po spuštění výtahu do nižších pater, kde se vetřelci zabydleli.

Cílem kampaně není pokaždé likvidace všech vetřelců. V dalších úrovních například před nimi zavíráme bariéry v laboratoři, čímž samozřejmě zamezíme dosažení 100% procent killů, ale na druhou stranu si zachováme drahocenné zdraví i munici. Prolézáme labyrintem větracích šachet, až nakonec pronikneme do hnízda vetřelců a zlikvidujeme královnu. Takže fanoušek druhého dílu filmové série si může zopakovat děj podaný v kompaktním podání.

Celá konverze je k dispozici v různých postupně updatovaných verzích. Prvním v současné době slušně použitelným balíčkem je verze 2.0, kterou najdete pod názvem Aliens.zip. Ke správné funkčnosti potřebujete všechny soubory v archivu, samozřejmě kromě textového info souboru. Spouštějte spolu s Ultimate Doom WADem (DOOM.WAD), nová hra se nachází na místě původní druhé epizody. Třetí epizoda vám nabídne ještě jednu bonusovou mapu od Richarda Lovea.

Finální revizí projektu je komunitou upravený soubor Atcud21.zip, který obsahuje všechny soubory z předchozí verze shrnuté v jeden WAD soubor AlienTC.WAD. Takže pro pohodlné a komfortní zprovoznění doporučuji použít právě tento WAD – zůstává věrný originálu a snadno si jej zahraje i začátečník.

Existuje také neoficiální verze pro Doom II, dokonce s přidanými dalšími monstry. Přidávám ji pro úplnost, ovšem konverze není upravena pro moderní porty a s dodanými WADy bez instalace nefunguje korektně. Hra navíc s touto verzí zcela neodpovídá originálu a pod druhým Doomem je práce s konverzí poněkud nepohodlná. Vyžaduje totiž použití cheatu (IDCLEV11), kterým se musíte přesunout do levelu 11, kde začíná vlastní kampaň. Pokud zahájíte hru pomocí New Game, ocitnete se v bonusové mapě. Tato verze pro Doom II je v současné době zcela zbytečná a její instalaci nedoporučuji. Raději můžete vyzkoušet následující modernější projekty.

Download:

Aliens.zip – klasická updatovaná verze 2.0

Atcud21.zip – verze pro moderní porty 2.1

Doom2alien.zip – verze pro Doom II

 

Aliens Doom TC: Special Edition

Autor: Virtue (2011)

Speciální edice totální konverze Aliens Total Conversion vznikla ve snaze vylepšit již tak dokonalý originál a přizpůsobit jej modernějšímu hardwaru. Jejím autorem je britský doomer Virtue. První verze vyšla roku 2011 a nejspíše posledním vydáním je čtvrtá revize někdy z roku 2012.

Struktura Fisherových map zůstala z úcty k originálu zachována a autor se soustředil zejména na vylepšení grafiky, textur a efektů s využitím moderních portů. Mod tak vyhlíží mnohem více vyhlazeně oproti původní verzi. Virtue připravil nové modely vetřelců, přičemž přibyly čtyři nové entity. Zbraně byly kompletně nahrazeny novými a věrnějšími, převzatými ze hry Alien Trilogy.  Přidán byl i separátní WAD se soundtrackem, ve kterém hrají nervy drásající melodie převzaté z filmů a dá se použít i v klasické verzi konverze, tak jak jsem to učinil i já. Patrně pro zachování časové souslednosti byla bonusová E3M1 mapa zařazena namísto tajného E2M9 levelu. K dispozici jsou i světlice dostupné z inventáře a svítilna, která mi ovšem ve hře nefungovala. A dají se nalézt i funkční obranné střelecké věže.

Hlavní změnou oproti původní verzi je úprava hratelnosti, přičemž obtížnost byla znatelně navýšena. Nejen chováním vetřelců, kteří jsou rychlejší, agresivnější a prudce hráče napadají rychlými skoky. Autor se pokusil i vybalancovat množství dostupných zbraní. Zatímco Justin Fisher nám do rukou na počátku vydal brokovnici i pulsní pušku, Virtue nás postavil do žhavé reality pouze s pistolí a brokovnicí. Také munice se mi zdá méně. Což mi ve spleti příšerami ovládaného podzemí činilo značné problémy. V původně klidných úsecích se nyní objevují z mrtvých lidí vylézající facehuggeři. Jako hlavní kontroverzní prvek se mi nicméně jeví reloading zbraní, který není pod naší kontrolou, a podle Murphyho zákonů se zásobník vyprázdní zrovna v té nejnevhodnější chvíli.

Nové přepracování Aliens TC se hodí pro svou obtížnost zejména fanouškům adrenalinové a tuhé akce. Pro ty doomery, kteří dávají přednost snazšímu průchodu levely, je tak vhodnější původní verze. Nebo snížení obtížnosti, což jsem při hraní rád využil. Na Ultra Violence jsem totiž hru opravdu nedával.

V downloadu (AliensSE.zip) je k dispozici zabalený WAD soubor Aliens.RAR a samostatný balíček s hudbou – Alienmus.RAR. Oba tyto archivy si rozbalíte do adresáře s vaším oblíbeným portem a společně je spustíte. Jako bonus je přichystána i reinterpretace bonusového levelu Aliens Host Ship Level E2M9 od Dr. Doctora, který se nachází na pozici E3M1. K jeho spuštění kromě dvou souborů v balíčku potřebujete i současně použít i Aliens.WAD.

Download: Aliens Doom TC: SE

Aliens (TC) 2017

Autor: Kontra Kommando (2017)

Nejnovějším přepracováním originální konverze je poměrně čerstvý projekt Aliens (TC) 2017. Autorem projektu je výše zmíněný specialista na modifikace Kontra Kommando, který zkombinoval svou modifikaci ALIENS: The Ultimate Doom s původními levely od Justina Fishera.

A výsledkem je asi nejlépe hratelná kombinace originálních Fisherových vetřelců s moderními technologickými vylepšení GZ Doomu. Originální textury byly opět zachovány, výjimkou je grafika nebeského pozadí, stejně tak původní je i stavba úrovní. Kontra Kommando přepracoval chování i grafický vzhled aliena bojovníka (Warrior Xenomorph), jehož pohyby jsou uvěřitelnější a více se blíží filmové předloze. Stejně tak přibyly nové porůznu rozházené dekorativní předměty, GZ Doom přinesl lepší grafické zpracování, lepší nasvícení, oheň, oblaky kouře i rozprskávající se kyselinu poškozující zdraví hráče, nové zvukové efekty i soundtrack, takže atmosféra je přímo drásající.

Také arzenál odpovídá filmům a modely zbraní jsou zbrusu nové a realistické. Máme tak vše, co používali filmoví mariňáci, navíc mnohé zbraně používají i sekundární módy střelby. Každá zbraň se přitom hodí ke specifickým účelům. Brokovnice je ideální ve ventilačních šachtách, naproti tomu v širších prostranstvích se uplatní pulsní puška s granátometem či smart gun nejlépe s automatickým módem střelby. Jako cenná pomůcka se uplatní i baterka, jelikož mnohé úseky, zejména ventilační šachty, jsou znatelně temnější, než byl originál. Můžeme použít i světlice nebo také dokonale funkční sentry gun bezchybně ničící nabíhající xenomorfy. Nové přepracování konverze se tak hraje mnohem lépe a nové zbraně i gadgety pomohou k mnohem lepšímu akčnímu zážitku.

Na počátku hry si můžeme dokonce zvolit typ postavy. Volitelnými charaktery jsou commando,  flame-operator, smartgunner a combat-droid. Ačkoliv každá třída má své úvodní vybavení, postupem času sesbíráme i ostatní zbraně, takže ve finále se specifika jednotlivých postav stírají. Nicméně nejméně mi sedělo zbraňové vybavení bojového droida a nejraději jsem hrál za klasického mariňáka, jako ostřílenému doomerovi mi prostě nejlépe sedí tento charakter.

Vylepšená konverze se zkrátka hraje excelentně, na rozdíl od předchozí edice z roku 2012 je obtížnost dokonale vyladěná i přes agresivnější alieny. Pokud se rozpoutá bojová vřava, tak záplavy střel, explozí, kouře i kyseliny je radost sledovat a fanouškovi akčních titulů se dostane komplexní a dokonalé satisfakce. Takže pokud si chcete vyzkoušet v podstatě první totální konverzi pro Doom v modernějším kabátku, Aliens TC 2017 je jasnou volbou.

Zamrzí jen zřejmě technologií dané občasné problémy se svítilnou při změně pohybu, kdy jsem chvíli občas musel pátrat myší, aby se světelný kužel objevil v požadovaném místě. A hlavně – poslední úroveň s královnou, kde zasednete do nakladače, je provázena defektním zobrazením stroje. Královnu jsem tak musel likvidovat konvenčními zbraněmi. Vznesl jsem dotaz do DoomWorld fóra, tak uvidíme, zdali autor odpoví. Pokud se mi podaří problém vyřešit, určitě přidám update.

Tak jako původní konverze od Justina Fishera, hra je designována pro Ultimate Doom. Stažený instalační balíček si rozbalíte do adresáře s GZ Doomem. Pro spuštění použijete všechny zahrnuté WAD soubory. Hra je určena pro druhou a třetí epizodu Ultimate Doomu. První obsahuje kompletní Alien příběh a třetí bonus level. Autor doporučuje ve vyšších verzích GZ Doomu zapnout bloom efekty pro docílení kvalitnějšího nasvícení, což oceníte zejména při použití svítilny.

Download: Aliens (TC) 2017.zip – v. 1.2

 

4 comments so far

Add Your Comment
  1. Ve svých deseti letech jsem byl v kině na Aliens (1986). Heč! 🙂
    .
    .
    .
    .
    Že se ještě teď v noci pochcávám, s tím ale nemá nic společnýho.

  2. Ještě že jsi nebyl na jedničce, ta byla podle mě daleko strašidelnější než dvojka.
    .
    .
    Nepotřebuješ pomoc urologa ? Mohu posloužit 😀

  3. Tento mod jsem znal, ale nikdy jsem ho nehrál. Jako musim říct fakt kvalita, na to že vznikl tak dávno. Takovou stavbu map jsem už dlouho neviděl, žádnej koridor, otevřená mapa. Naposled jsem to viděl u wadu Mordeth, který je taky hodně starej. Holt tohle umění se nějak vytratilo.
    Hra měla dobrou atmosféru, už jenom ta první mapa, ve který ještě nebyl ani jeden vetřelec. Hrál jsem to na novém portu, takže jsem veděl, že počet potvor na mapě je 0 -> ale kdybych to nevěděl, tak bych určitě očekával za každym rohem potvoru a byl bych s prominutim přip**ranej 🙂 (v těch dalších mapách tomu tak bylo, jak ty potvory vyskakovali z poza zdí)
    Boss byl docela težkej, když chybí munice a musí se sundat “motorovkou”.
    PS: koukal jsem pak na to video z verze 2017 a ta vypadá ještě 10x hororovějš.

  4. Přesně tak, ti Fisherovi Alieni jsou prostě nadčasoví na tu dlouhou dobu od vzniku. Máš pravdu s tím designem, dnešní levely jsou spíéše lineárnější – snad úlitba novým hráčům…
    Těším se až budu testovat Aliens Colonial Marines, to bude ještě daleko strašidelnější (a asi i těžší), jaksi jsem se k tomu ještě nedostal.