2019
01.23

Autor: Enkeli33 (Matthias) – 21. 10. 2018

Český doomer Matthias, jehož v komunitě kolem Doomu rozpoznáte spíše pod nickem Enkeli33, je na poli tvorby map v poslední době bezesporu nejaktivnějším a nejplodnějším českým doomerem. Jeho nejnovější počin se jmenuje It´s Real and It Kills. Předchozí megawad Fucking HeXen, jak název napovídá, byl určený pro hru HeXen: Beyond Heretic, a také aktuální projekt se nese ve fantasy vodách. Ale tentokrát ke spuštění potřebujete hru Heretic – mladšího fantasy bratříčka Doomu. Je to znamenité rozhodnutí, protože Heretic je v tvorbě modifikací poněkud opomíjen a každý dokončený projekt musíme přivítat s otevřenou náručí.

Podtitul a původní název nese jméno Everything Sucks. Což v překladu znamená víceméně, že je všechno špatně. Matthias tento název nakonec upozadil jako pouhý sekundární název, jelikož hrozilo určité riziko, že bude evokovat nevážně míněný projekt. Ale It´s Real And It Kills není v žádném případě joke WADem. Naopak má určitý psychologický přesah a poselství, jelikož je věnován pacientům trpícím Hraniční poruchou osobnosti. Tato velice obtěžující psychická diagnóza je dokonce vtělena do alternativních názvů jednotlivých levelů, jež připomínají strasti, co tito nemocní zažívají. I název megawadu není jenom tak samoúčelný, jelikož 1 z 10 pacientů končí svůj život sebevraždou. Dalo by se tedy říci, že se ve hře potýkáme s pestrými symptomy onemocnění, abychom v závěrečném finále s poruchou alespoň částečně zatočili.

Hra naštěstí nepřináší žádné tvůrčí experimenty, k čemuž by možná mohlo svádět psychologické pozadí. Máme k dispozici celou první epizodu pro Heretic, tedy celkem 9 úrovní, jako obvykle je jedna z nich tajná. Matthias nám připravil levely klasického střihu, spustitelné na všech běžných portech, na těch méně obvyklejších s jistými úskalími či potížemi. Ale během hraní na GZ Doomu mi konverze šlapala jako hodinky.

Pokud se zaměříme na design úrovní, je vidět, že s přibývajícími léty zkušeností se u Matthiase stále vylepšují designérské dovednosti a It´s Real And It Kills považuji momentálně za to nejlepší, co Mathias v oblasti level designu vytvořil. Zkrátka nám náš oblíbený tvůrce zraje jako dobré víno. Úrovně nesou jeho typický rukopis. Design se vyznačuje úrovněmi oplývajícími prostorem, které by možná jiní tvůrci smrskli klidně na polovinu, ale zde máme přehršel místa k pohybu. Navíc došlo ke znatelnému zlepšení v architektuře, mnohé lokace jsou vizuálně impresivní a esteticky velice příjemné na pohled. Kromě povedeného designu jsou patrny i pozitivní změny v závěrečném šperkování levelů různými doplňky a detaily. Podařilo se docílit ideálního stavu, kdy lokace nejsou přeplácané, ale naopak střízlivě vyzdobené architektonickými a ornamentálními doplňky.

Navíc Matthias zařadil i originální novou grafiku, v čele s pěkným obrázkem mývala, Matthiasovým oblíbeným zvířátkem.  Samozřejmostí je i nový soundtrack příjemně doplňující akční hratelnost. Jediný level, co mi příliš nesedí, i když po designové stránce je vystavěn pečlivě, je šestá mapa situovaná na kosmickou loď. Zde se mi prázdné tmavé prostory všude kolem, simulující vesmírné vzduchoprázdno, příliš nelíbily. Hrál se samozřejmě dobře, ale jen vizuál mi zkrátka nepasoval.

Již po zveřejnění pracovního názvu projektu – Everything Sucks, mi bylo jasné, že nás chce Matthias trošku potrápit a že hra nebude žádnou procházkou. Levely od Matthiase nebyly nikdy příliš obtížné a hrály se vždy příjemně. Zde je také obtížnost nastavena férově, i když počet nepřátel je poměrně vysoký. Navíc se podařilo důmyslně rozmístit potvůrky tak, aby se hráč nenudil a byl donucen být stále ve střehu.

Tentokrát je přece jen úroveň náročnosti vyšší. I když v Hereticovi nejsou monstra oproti nepřátelům třeba z Doomu II tolik smrtící, přece jen najdete úseky, jež hráče trochu potrápí, zejména když jsou zkombinovány s nástrahami prostředí levelů. Občas jsou zařazeni i bossové, což taky přidá na obtížnosti. A závěrečný souboj je vskutku vychytaný, když při boji s finálním arcidémonem manévrujete po plošinkách v kyselině. Naštěstí bossa nemusíte porazit a dá se mu utéci do výtahu. Při hře se kromě akce samozřejmě zabavíte též hledáním četných tajných oblastí, které je radost objevovat.

S Matthiasovým mapsetem jsem byl velice spokojen. A hra mě neomrzela, ani když jsem megawad absolvoval v rámci betatestu několikrát. Podařilo se dokonce vychytat pár posledních chybiček a jsem rád, že jsem pomohl v závěrečném ladění a že It´s Real And It Kills funguje zcela spolehlivě.

Jak už jsem zmínil, hotové dílko je tím nejlepším, co doposud Matthias vytvořil. Povedená směs bohaté akce v kombinaci se zdařilým level designem představuje skvělou volbu pro hráče, kterým nevadí Heretic a chtějí si zahrát něco z české produkce. Takže hru určitě doporučuji k vyzkoušení. Nebudete litovat.

Instalace:

Ke spuštění potřebujete instalační balíček pod jménem IRAIK.ZIP. Rozbalíte si jej do adresáře s vaším oblíbeným portem, po rozbalení se vám objeví textový soubor a stejnojmenný WAD soubor. Ten přetáhnete na spouštěcí soubor portu a začnete si užívat lítou akci. Hra potřebuje samozřejmě HERETIC.WAD. Z dostupných portů by měl megawad podporovat všechny běžné programy, Matthias doporučuje Zdoom, Gzdoom, Qzdoom a Zandronum. Problémy byly zaznamenány ve starších vanilla portech (Vanilla, Chocolate, Crispy) a taky v Doomsday enginu.

Odkazy:

Download

It’s Real And It Kills – id Games

It’s Real And It Kills – Liquid Doom

It’s Real And It Kills – ZDoom Forum

It’s Real And It Kills – Doomworld

It’s Real And It Kills – ModDB

 

 

 

No Comment.

Add Your Comment