2009
11.10
Autor: Justin Fisher (1994)

Všichni víme, že Doom nebyl první 3D akcí. A stejně tak víme, že modařská komunita se začala rozvíjet již v dobách Wolfensteina. Ale Doom byl první hrou, kde tvůrci nových levelů začali svou aktivitu rozvíjet takřka v masivním měřítku.

Úvodní obrazovka

Úvodní obrazovka

Všichni pamatujeme četná CD tu s tisícovkou, tu s třemi tisíci nových úrovní k Doomu, mnohdy i komerčně prodávanými. Tyto levely přinášely zpravidla jen nově navržené mapy, pouze výjimky byly obohacené novými zvuky a grafikou. S přibývajícími léty modifikace nabývaly na kvalitě a objevily se i komerční pokusy pod hlavičkou WizardWorks (Hell 2 Pay a Perdition´s Gate), což byly totální konverze s novou grafikou i monstry. Ale úplně první totální konverzí, která přinesla do hratelnosti Dooma novou kvalitu, byla vetřelčí modifikace Aliens Total Conversion.

Vetřelčí "jídelna"

Vetřelčí "jídelna"

Šlo o devítilevelou epizodu, která se inspirovala filmem Aliens. Později přibyly ještě dvě bonusové úrovně. Hra nabídla novou grafiku, monstra byla přepracována do podoby různých variant vetřelců a film posloužil i jako zdroj nových zvuků. Konverze měla velký úspěch a odstartovala další vlnu nových úprav. Hráči, kteří dohráli původní hru, tak měli spoustu možností, jak si starého dobrého Dooma obohatit něčím novým. Atmosféra filmu přeneseného do hry je jedinečná, hlavně díky přeneseným zvukům. Grafika pěkně zapadá do původního Doomu, jen design levelů již dnes neobstojí. Některé úseky úrovní jsou slepé a mrtvé a nezapadají do celkového konceptu levelu. Zřejmě tato skutečnost zapadá do Fisherova designového konceptu, ale procházení prázdnými koridory někdy trochu nudí. I textury nesedí mnohde zcela ideálně. Ale v době vzniku modifikace byl takový design obvyklý.

Přímo v akci

Přímo v akci

Proti hráči se postaví tito obyvatelé vesmírné kolonie – klasičtí vetřelci, z vajec líhnoucí se face huggeři, vetřelci vrhající kyselinu a explodující vetřelci. Jako třešnička na dortu se proti vesmírnému mariňákovi postaví samotná královna. Původní výzbroj z Doomu také byla upravena pro potřeby světa alienů. Kromě obligátní pistole hráč postupně dostane do rukou brokovnici, pulzní pušku, vrhač granátů a smart gun. Místo motorové pily se hráč oblékne do „power loaderu“ – jenž ve filmu Ripleyové posloužil k boji s královnou. V průběhu času se objevovaly další konverze navazující na fenomén vetřelců. Ale původní Aliens TC od Justina Fishera je základním kamenem a dodnes slouží jako zdroj zvuků i grafiky. I nejnovější modifikace Aliens: Colonial Marines, ať je po stránce designu úplně jinde, se neobejde bez zdrojů převzatých z původního modu.

UPDATE (2/2012): V roce 2011 byla vydána neoficiální fanouškovská úprava celé konverze, přizpůsobená modernějším trendům a portům, obohacena novou grafikou, monstry, zvuky apod. – Aliens Doom TC: Special Edition.

UPDATE (7/2013): K downloadům přidána upravená verze (Special Edition) ze ZDoom fóra. Zahrnuje vizuálně vylepšenou verzi konverze (ALIENS.RAR), novou hudbu (ALIENSMUS.RAR) a upravený bonusový level.

Královna

Královna

Download:

Aliens TC – klasické verze

Aliens TC – verze pro moderní Doom porty

Aliens TC – Special Edition

Instalace:

Ke stažení doporučujeme tu druhou v pořadí, tedy tu, která je upravena pro moderní porty – postačí zkopírovat stažený WAD soubor do adresáře s vámi preferovaným portem a spustit příslušný program. Ke spuštění je vyžadován doom.wad soubor ze hry Ultimate Doom –  k dispozici ke koupi třeba na STEAMu nebo jako součást Doom 3: BFG Edition.

Pokud preferujete práci s „klasikou“, je nutno stažené soubory nainstalovat pod DOSem (nebo lépe DOSBoxem) do Doomu, čímž dojde k vytvoření WAD souborů, a následně je spustit pomocí příkazové řádky (příkazem doom.exe -file XXX , kde XXX je název WADu a nebo WADů). Podrobnosti zde neuvádíme, jsou uvedeny v dokumentaci u příslušných stažených souborů.

Face to face

Face to face

Podrobnější informace:

The Doom Wiki

Justin Fisher – rozhovor

Přeji příjemnou zábavu :-).