04.24
V dnešním článku nám Matthias přináší noční můru. Čiré zlo, jež procvičí vaše reflexy a řádně prověří vaše herní schopnosti v Doomu – originální megawad Going Down. Vstupte do výtahu prokletého mrakodrapu a v jeho 32 patrech prozkoumejte vražednou temnotu, která se za zdmi výškové budovy ukrývá.
Autor: Cyriak „mouldy“ Harris (2014)
Recenze: Enkeli33 (Matthias)
Víte, kdo je Cyriak? To je britský animátor, který na Youtube publikuje totální mindfuck videa a k tomu ještě skládá ujetou hudbu. No… kdo zná, ví. To se nedá ani popsat. To se prostě musí vidět. Každopádně jsou Cyriakova videa něco jako noční můra. A to nemyslím špatně – naopak, je to kompliment. Pokud chcete shlédnout ukázku Cyriakovy tvorby, klikněte na tento odkaz. Třeba toto poněkud znepokojivé video povzbudí vaši zvídavost a podrobněji prozkoumáte jeho YouTube kanál.
Bylo pro mě každopádně trochu překvapením, když jsem zjistil, že tento slavný animátor vytvořil megawad pro Doom II. A tak jsem si ho hned stáhnul a dal se do hraní. Říkal jsem si, že Cyriakova primární tvorba jsou animace, takže vedlejšák v podobě map nebude prostě nic moc. Ovšem opak je pravdou.
Cyriak je lepší level designér, než kdy budu já. Je velice kreativní, se smyslem pro detail. Má spoustu skvělých nápadů a prostě … wow. Respekt… Akorát je tu jedna taková maličká věc… Ale postupně, nepředbíhejme.
První level začíná ve městě (přičemž na pozadí hraje typická Cyriakova šílená hudba), kde je úkolem se dostat na střechu budovy, postřílet vše živé a nakonec vejít do výtahu….
A ve výtahu budeme trávit hodně času, protože jak naznačuje název – Going Down – premisa megawadu je, že stále klesáme ve výtahu. A každá mapa představuje nějaké patro, které musíme celé vystřílet, najít klíč a pak se do výtahu vrátit a klesnout zase o jedno patro níže do další mapy a tak stále dokola.
První mapy jsou uvnitř v budově, takže procházíme kaceláře, knihovny… nicméně postupně se dostaneme do podzemí a pochopitelně i do pekla.
No a teď už ta věc, na kterou musím upozornit. Tento megawad je prostě kurevsky těžkej. Vážně… Už od čtvrté mapy to začne být pořádně tuhý. Hell Revealed s Putoniou jsou pro děti.
Jednotlivé mapy v Going Down jsou spíše malé a nebál bych se je přirovnat k arénám. A díky tomu jsme nuceni zdolávat hordy nepřátel na poměrně malém prostoru. A ve většině map se taky není moc kam skrýt.
Cyriak dovedl ty mapy navrhnout tak, že se nepřátelé vynořují ze všech stran a ihned hlavního hrdinu obklíčí, ani neví jak. Díky tomuto megawadu jsem si uvědomil, že nejhorší Doom enemák je Cacodemon. Cacodemon je jedinej, před kterým se nedá schovat. Cacodemon vás vždycky najde a vletí do vašeho ukrytu třeba oknem.
A dále je tu arch-vile, na kterého je Cyriak evidentně ujetej, takže je prostě všude a úplně nejlepší je, když pracně zdoláváte armádu monster a na závěr se objeví pár arch-vilů, aby to zase všechno oživili, takže čištění začíná na novo.
Později také začnou docela brutální slaughtery, kdy v jedné mapě musím zdolat 600 nepřátel, přičemž Cyriak to nedělá špatně. Rozhodně se jedná spíše o inteligentně nadesignované slaughtery, než jen o tupé masakrování. Jenže je to později už dost přehnané a ke konci kapku stereotypní.
Vrcholem je pak mapa 28, kde na malém prostoru jsem nucen zdolat armádu impů, bojovat asi s dvanácti cyberdemony, tancovat ve vírech mancubusových firebalů, dostat se z obklíčení tisícera revenantů a jako odměnou vám bude krásný červený mrak v dálce, který… oh počkat, to je jen hromada cacodeménů… Shit!
Aspoň že je skoro vždy dostatek střeliva!
Po tomto boji jsem odpadl vyčerpáním, tekl ze mě pot a píchalo mi v zádech… Ale dal jsem to… prostě jsem to dal.
Za zmínku také stojí, že to není vanilla megawad a evidentně využívá různých zdoom prvků. A final boss je tak trochu (milé) překvapení, protože to není klasický Icon of Sin. Za to palec nahorů.
O některých megawadech můžeme říct, že jsou obtížné… O tomto bych spíše řekl, že je to pure evil. Takže… tak se hraje Going Down – velice zajímavý megawad. Doporučuji jen masochistům a highly skilled doomerům.
Instalace:
Ke spuštění potřebujete DOOM2.WAD a některý z Boom kompatibilních portů, jako jsou např. ZDoom, GZ Doom či Zandronum. Soubor GD.WAD si z instalačního balíčku zkopírujete do adresáře s vaším oblíbeným portem a spustíte jeho přetažením na spouštěcí soubor portu. Nic komplikovaného. V případě potíží poradí článek Jak spouštět WAD soubory.
Odkazy:
Going Down – DoomWorld forum thread
Going Down – Doomed WAD Reviews
No Comment.
Add Your Comment