04.25
Autor: Christopher Golden (DASI-I – 30.9. 2019)
Tvůrci modifikací se v současnosti díky vymoženostem nových moderních portů přímo vyžívají v tvorbě co nejdetailního prostředí plného detailů, vypiplaných vizuálních efektů a mnohdy také plně 3D prostředí, jež bývá viděno spíše v novějších, již akcelerovaných hrách, a Doom tak posouvají někam ke Quaku či Unrealu.
Relativně čerstvý projekt Doom Zero je ale na doomovské scéně určitým zjevením. Autor DASI-I se totiž vydal neoranou cestou přímo proti proudu času a jeho nový megawad je designován tak, aby byl kompatibilní přímo se starým Doomem II, takže jej teoreticky spustíme pod samotným DOSBoxem, aniž bychom museli využívat port. Samozřejmě jen málokdo z hráčů se vydá touto nepřívětivou cestou, ale je fakt, že jen málo nových projektů tuto možnost podporuje.
Jak většina z vás jistě ví, Doom II oslavil 30. září 2019 25. výročí svého zrodu. DASI-I svým megawadem oslavuje toto významné jubileum a Doom Zero je vytvořen na počest nesmrtelné herní legendy. Jak potvrzují příznivé dojmy hráčů a ostatně i můj herní zážitek, ačkoliv je DASI-I nováčkem na poli Doom designu, jeho designérská premiéra se takřka dokonale povedla. Při tvorbě se snažil respektovat designérské principy původního Doomu, tak jak je praktikovali autoři v id Software.
Atraktivní trailer, který si autor připravil, mě notně navnadil a je potěšitelné, že video opravdu nelže a co je v něm v krátkosti prezentováno, to opravdu projekt nabízí. Doom Zero je kompletní megawad, tedy 32 plnohodnotných levelů, takže se nám na našich PC mazlíčcích naskytne řádná porce doomovské zábavy.
Po stránce grafiky se připravte na poněkud strohé prostředí. Grafické zdroje jsou původní z originální hry, i když uvidíte některé nové textury a změnu vizuálního stylu vodní hladiny. Levely jsou bez detailů a doplňků, v tomto směru bych řekl, že i původní Doom II byl více propracovanější. Ale vůbec mi to nevadilo, jelikož prim hraje zábavný a velice dobře hratelný design. Pro oživení byly zařazeny dvě nové skladby, jinak vám k poslechu hraje původní soundtrack Bobbyho Prince.
Úrovně jsou různě tematicky laděny, od pekelných přes městské či tech based lokace. Stejně tak se střídají levely zaměřené na akci a naopak čistokrevné puzzle mapy. Takže se nenudíte a hra má spád. Design je i přes zmíněnou strohost prostředí pestrý a autor hýří svěžími kreativními nápady.
Důležitým elementem je důraz na přesné přeskoky, samozřejmě bez povoleného skákání jako u originální hry. Nemusíte se obávat, nejde o žádnou plošinovku jako nový Doom Eternal, vše je dobře zvládnutelné a bez frustrace. Nesmí chybět test trpělivosti a rychlé reakce v levelu se záplavou toxických sudů, které vybuchnou při prvním výstřelu. Tato sekvence byla mým největším zásekem a chvíli mi trvalo, než jsem přišel na správné řešení, jak vybruslit ze zapeklité situace. Ani levely s puzzle zaměřením nečinily zásadní problémy, vše je přístupné a relativně snadno uchopitelné.
Nejdůležitější součástí Doom Zero jsou samozřejmě souboje, bez nichž by Doom nebyl tím pravým zážitkem. DASI-I si připravil oživení v paletě dostupných protivníků. Arachnotroni a kulometčíci mají odlišný zvuk svých zbraní a navíc přibyl nový a dost nepříjemný létající mutant – lebka střílející z brokovnice. Když se vyskytne v hojnějším počtu, musíte se kvapem stáhnout do zákrytu, jinak bude vaše fazóna notně pocuchána.
Setkáte se též s novým bossem. Je k nalezení hned dvakrát, v první mapě, kterou poctil svou přítomností, se dá v pohodě odpravit. Ale finální boss fight vyžaduje nejen reflexy, ale i zapojení mozku, protože je spojen s hádankou, v níž musíte přijít na správnou sekvenci spínačů. Pěkná tečka na závěr.
Umístění nepřátel by v první polovině megawadu možná zasloužilo trošku vylepšit, jelikož se vám postaví skupinky stále stejných typů enemáků. Ale v druhé polovině už složení nepřátelského odporu nabývá na pestrosti. Pochvalu naopak zaslouží některé zajímavě pojaté souboje. Zmíním třeba kombinaci akce a logického problému s nutností vyvolání konfliktu mutantů – v jedné z úrovní se zaklínači a arachnotrony se bez jejich vzájemného střetnutí nedá ze skrumáže jen tak snadno vybruslit.
Počet enemáků je tak akorát. Ačkoliv je přítomno docela dost Archvillů i jiných těžších příšer včetně cyberdémonů, souboje nejsou příliš náročné. Nemusíte mít high skill level, jak je avizováno v traileru, a průměrný doomer by neměl mít zásadní obtíže. I když samozřejmě nejde o žádnou selanku a umírat můžete často, Doom Zero není žádným slaughter festem a akce je férová.
Ačkoliv byl DASI-I na tvorbu úplně sám, podařilo se vše zvládnout i technicky a nenašel jsem zásadní bugy. Jedině v jedné mapě, tuším ve 27. levelu v podzemní jeskyni, pokud napoprvé nevstoupíte do výtahu a vrátíte se, tak se zdviž podruhé už nespustí, což nevyřešíte bohužel jinak než použitím NO-CLIP cheatu.
Doom Zero mi přinesl skvělý zážitek a připomněl mi atmosféru devadesátých let a tehdejších klasických add-onů. Respektuje ducha klasického Doomu a ačkoliv je vizuál strohý a bez inovací, retro doomovská atmosféra a hlavně perfektní level design vás přiková ke klávesnici.
Pokud budete Doom Zero provozovat s pomocí portu, potřebujete soubory DOOMZERO.WAD a DOOMZERO.DEH, které si nakopírujete do adresáře s vaším oblíbeným programem a spustíte je společným přetažením na spouštěcí soubor. Na něm opravdu nezáleží, měl by fungovat se všemi dostupnými programy, i těmi klasickými a již nepoužívanými. Teoreticky lze využít i DOSBox a spouštět Doom Zero i s ním, ale tento postup není příliš komfortní, nicméně hardcore retro fanouškům možná přijde k chuti. Pro tento účel jsou v ZIP balíčku zahrnuty potřebné instalační soubory. Při problémech můžete konzultovat náš článek o spouštění WAD souborů. Autor vzhledem ke grafickým změnám a novým nepřítelům nedoporučuje Doom Zero spouštět s dalšími modifikacemi.
Žhavou novinkou je nový hudební balíček ve vysoké kvalitě, který najdete níže v odkazu na ModDB. Podle údajů autora byl nový soundtrack testován se ZDoomem a GZ Doomem.
Odkazy:
Keďže patrím k tým pár hráčom, ktorí nemajú problém hrať Doom v origo podobe, tak som to narýchlo vyskúšal v Dosboxe a šlo to bez problémov. Dám tomu špeciálny test – skúsim to prejsť na jednom z mojich retro PC. Dám potom vedieť, ako to dopadlo.
Jasně, dej vědět, ale řekl bych že to má autor ošéfované a půjde to bez problémů :-).
Já mám tyhle old school wady nejradši. Mix akčních a puzzle levelů taky. Na nový monstra jsem zvědav. Takže díky za tip.
Je to velice povedený kousek, určitě budeš spokojen 🙂