04.01
Po několika článcích o projektech pro Doom z českých luhů a hájů nastal konečně čas na změnu a na blog nám zavane svěží vítr z horkých krajů Střední Ameriky a Egypta. Možná vám přijde prapodivné, proč tady zmiňuji zákoutí naší planety, a nikoliv temné končiny Marsu a jeho měsíců. V dnešním textu vám totiž přiblížím mapset Venturous, který se nese v ideovém duchu příběhů všem známého drsného archeologa Indiana Jonese. Ty se bez výjimky odehrávají většinou v exotických lokacích naší matičky Země. Ačkoliv se s mimozemskými entitami setkal, do vesmírných končin se Indy ve fantaziích scénáristů nikdy nepodíval. A nejspíše se ani nepodívá.
Poslední díl filmových dobrodružství Indiana Jones a nástroj osudu totiž komerčně nedopadl podle představ studia Disney, jež vlastní práva na značku. Navíc představitel Indyho, herec Harrison Ford, pomalu odchází do hereckého důchodu. Já jsem si film užil, to ovšem nemění nic na tom, že se nevyrovná první trilogii (Dobyvatelé ztracené archy, Chrám zkázy a Poslední křížová výprava), ani Království křišťálové lebky.
Atraktivní postava i zajímavé universum dalo vzniknout herním titulům pod značkou Indiana Jonese. Nás jako akčně zaměřené hráče nebudou zajímat adventurní tituly, ačkoliv zaznamenaly až kultovní status. Fanoušci Tomb Raidera si budou možná lebedit s oficiálními akčními hrami Indiana Jones and the Emperor´s Tomb a Indiana Jones and the Infernal Machine.
Ale typickou a licencovanou FPS střílečku ze světa Indiana Jonese jsem zatím nezaznamenal. Jistě, najdou se určitě hry z prostředí tropů, s dobrodružným laděním, včetně pátrání po pokladech a cenných historických nálezech někde v jeskyních či starobylých chrámech, ale bombastické akční dobrodružství s neohroženým lovcem artefaktů v hlavní roli mi tak nějak v paměti neuvízlo, i když se mohu mýlit a znalci her mi možná nasypou na hlavu spoustu příkladů. Mně napadá snad jen Powerslave, který patří k mé řadě herních restů.
Vraťme se ale do světa Doomu. Velkou radost mi vloni udělal tvůrce PixelFox se svou totální konverzí Venturous, která vzdává hold právě Indianu Jonesovi a na motivy jeho příběhů přináší svou vlastní verzi neohroženého archeologa, čímž pro mě vyplnil díru na herním trhu a pro mě naservíroval mod loňského roku. Přemýšlím, jak jej co nejjednodušeji charakterizovat, a jako nejvhodnější výrazy mi přišla na mysl slova epický či bombastický.
Přitom jde o typický příklad autorské prvotiny, která zakope do země mnoho zkušených designérů a pro mě přišla jako blesk z čistého nebe. Díky svým kvalitám Venturous zaznamenaly i větší herní servery, a kromě ZDoom fóra, kde má svou mateřskou stránku, pomohly vytvořit mediální masírku. Samozřejmě naše české High-Voltage nesmí chybět.
PixelFoxovi nechybí skromnost. Jak píše v popisku, jde o jeho první kompletní projekt, kromě dvou levelů pro projekt RAMP 2021, které vytvořil poté, co po 27 letech znovu objevil Doom. Designér tedy nejspíš není žádný mladíček a prožitá léta mu určitě pomohla k dozrání tvůrčího talentu. Jelikož kromě zmíněného PowerSlave nenašel žádný herní titul, co by mohl odpovídat stylu Indyho, rozhodl se pro svépomoc a přibližně po roce se mu hrátkami s editory Slade a UDB podařilo dokončit samostatný mapset, který odpovídá jeho vlastním představám.
Hra ideově vychází nejen z filmových příběhů našeho Indyho, ale bere si špetku tu z Tomb Raiderů, tu z Mumie a podobných dobrodružných titulů. Samotná konverze neoplývá dlouhou herní dobou, ale nového obsahu byste našli tolik, že by v klidu vystačila pro několik megawadů. Grafiku z Doomu tu opravdu nehledejte, je jí naprosté minimum a PixelFox přišel s opravdu totální konverzí, jak se sluší a patří. Snad jen na pozadí při kontaktu s novými modely potvůrek uslyšíte jejich původní zvuky, aspoň tak poznáte původní anatomický základ.
Venturous je rozdělen do tří epizod a každá z nich nabízí odlišné herní prostředí. Hlavní hrdina se vrhá nejen do víru akce, ale také průzkumu nejprve v tropických pralesech Střední Ameriky, druhá část se odehrává v Egyptě a v poslední epizodě se podíváme dokonce do samotné Atlantidy. Jednotlivé díly na sebe kontinuálně navazují, a tak je herní zážitek plynulý a příběh perfektně odsýpá. Důležité okolnosti jsou na některých místech osvěženy dokonce cutscénami v podobě krátkých filmečků s titulkovými dialogy, jinak kompozici příběhu ilustrují i obrázky po ukončení jednotlivých levelů.
Vizuál i grafika jsou dokonalé, nevím odkud bral autor své zdroje, ale na vaší pouti nacházíte neustále nové textury a čerstvé a neokoukané prostředí a detaily. Atmosféra je skvělá díky neuvěřitelně reálným lokacím, jež vždycky bez kompromisů odpovídají místu, kde se zrovna Indy nachází. Zkrátka si nemusíte nic domýšlet či představovat a jste prostě ve virtuální realitě na bázi GZ Doom enginu. Maperské dovednosti PixelFoxe jsou vynikající, mapy nenudí a střídají se exteriérové kompozice v kombinaci s jeskyněmi, kobkami a starobylými chrámy. Budovy i různé lokace jsou často monumentální, až opulentní s vynikajícím citem pro estetiku.
Na své cestě se setkáte se všemožnými lokacemi typickými pro úděl archeologa. Proplétáte se pralesem, zkoumáte kobky jeskyní, vylezete na aztéckou pyramidu, později bojujete v kulisách muzea, po svém zajetí v poušti se musíte vyprostit pomocí magického srpu, projdete si vykopávky a podzemní chrámy, to vše na vodním podkladě, dokonce v podzemním světě Atlantidy čelíte jezerům žhavé lávy, nebo dokonce potkáte nacistickou ponorku. Zkrátka se během vašich misí ani na chvilku nebudete nudit.
Venturous využívá moderních enginových vymožeností, i vylepšené efekty dodávají vaším očím vizuální potěšení, včetně atmosférického nasvícení. Také stavba map je inovativní a originální. Kupříkladu uvnitř egyptského chrámu se dostanete na vyvýšené místo nikoliv výtahem či plošinou, ale zasypáním celé místnosti pískem.
Design je propracovaný, místy lineární, jindy zase musíte zapojit své mozkové závity. Využíváte samozřejmě spínače, často skrytě uložené, ale vyloženě jsem nebloudil, i když místy mi chvíli trvalo, než jsem se dopídil správné cesty, zejména díky labyrintu chodeb a prostorovému designu levelů. Bohužel hra disponuje pouhými sedmi mapami, autor sice uvažuje o doplnění herního obsahu, ale zatím k tomu nedošlo. V každém případě by se nějaké DLC či alespoň nový level určitě hodily.
Kromě opulentního level designu je důležitým aspektem i akce. K tomu nám PixelFox nabízí opravdu bohaté zbraňové vybavení. Nedostanete se ke všem kouskům najednou, každá epizoda má ty své specifické kousky a díky věrně vymodelovanému arzenálu jsou boje velice zábavné. Základem není ikonický bič, ale meč. Ten slouží k bojům nablízko, zejména pokud se vám nedostává munice. Ale hlavně – v temných oblastech obvykle najdete pochodně, které můžete jednak vrhat po nepřátelích, ale slouží jako zdroj světla, jelikož mnohé lokace jsou poměrně tmavé a bez osvětlení zkrátka nic neuvidíte. Louč náš hrdina nese v kombinaci se základním revolverem a toto kombo jako základní zbraň je opravdu účinné.
Následuje celá řada pušek, brokovnic, samopalů či kulometů, nechybí bomby, bazooka, vše perfektní nejen po stránce vzhledu, ale také díky skvělému pocitu ze střelby. Zejména brokovnice málem otřásají monitorem. Některé zbraně jsou vhodné nablízko, jiné zase na dálku a v akci tak můžete využívat různých bojových taktik. Samozřejmostí jsou i ultimátní zbraně, jako jsou plazmová ostřelovačka, kopí osudu nebo zlatý srp. Některé součásti vašeho arzenálu mají i sekundární bojový mód, tudíž využitelnost zbraní je ideální. Munice není přehršel, ale nouzí jsem netrpěl a kombinací zbraní se dá docílit efektivní likvidace protivníků bez ztráty kytičky.
Čím Ventours naprosto exceluje, je kolekce nepřátel. Podobně jako u zbraní protivníky nepotkáte najednou, ale řada z nich je typická pro příslušnou epizodu. Pokud je autor modeloval sám, což je možné, protože nevypadají jako typičtí obyvatelé kolekce monster na Realms 667, tak zaslouží opravdu hlubokou poklonu. Nepočítal jsem je, ale jejich defilé po dohrání modifikace je opravdu dlouhé. Autor jejich počet deklaruje 30–40, ale je pravdou, že někteří z nich se chovají identicky a liší se pouze oblečením nebo vzhledem. Jako stafáž na pozadí poslouží fašističtí vojáci, s různou výzbrojí od pistolů. pušek až přes tužší chlapíky s plamenomety nebo bazookami. A pak potkáte domácí obyvatele. Od indiánských bojovníků přes démony, kamenné golemy, zombíky v různých variantách, zkrátka je nebudu vyjmenovávat všechny a budete je muset v boji otestovat sami. Však obrázky vám napoví.
Popsané ingredience projektu dokonale splynou ve skvělou herní krmi. Kombinace epického level designu, zábavné explorace a k tomu všemu dynamické akce nabízejí skvělý akční zážitek. A nepotřebujete ani monstra z Doomu. Při střelbě se objevují číslice indikující poškození, ale praktický význam to nemá, tento prvek byl nejspíš zařazen pro efekt a dá se nejspíše v nastaveních vypnout. Akce je bohatá, neočekávejte slaughter fest, ale i relativně menší počet nepřátel vám dokáže zatopit. Velice často se za vámi zavřou dveře nebo bariéra a musíte se s potvůrkami vypořádat na omezeném prostoru. Navíc se nenudíte, po vyprázdnění prostorů map od nepřátel se často znovu objeví fašističtí vojáci. Nechybí samozřejmě i hektičtější střetnutí, ale vše je na standardní obtížnost výborně zvládnutelné. Dohrál jsem i na nejtěžší obtížnost, zde je akce tuhá a umíral jsem často, ale ostřílení akční specialisté boje určitě zvládnou lépe nežli já.
Na konci každé epizody vás čeká boss fight, a postavy bossů jsou opravdu co do velikosti velkolepé. Souboje nečinily zásadnější potíže, impresivní figury strážců jednotlivých epizod se likvidovaly radostně a jejich skon mi dodal pocit dokonalé akční satisfakce bez nudné frustrace.
Pokud hledáme nějaké zápory, tak těch je naprosté minimum. Některé scenérie jsou opravdu tmavé i s použitím pochodně, ale to je možná designový záměr. Jedinou výhradu mám ke krátké herní době, tolik zpracovaného herního materiálu by si zasloužilo daleko větší porci levelů. Ale na druhou stranu, krátký herní čas vybízí k opětovnému zahrání, což jsem konec konců provedl a hru si tak užil dokonale, i když jsem tedy všechna tajná zákoutí a secrety nenašel. Třeba se nám splní přání a PixelFox nám v budoucnu připraví další porci archeologicky laděné akce.
Venturous stanul na vrcholu mého herního piedestalu za rok 2023. Určitě jej vyzkoušejte, za hřích opravdu tento dokonalý mapset stojí. Ačkoliv nezískal hlavní cenu Cacowards, umístil se mezi dalšími zmiňovanými zajímavými projekty.
Instalace:
Ke hře potřebujete vlastnit nejlépe originální Doom2.WAD. Rozbalíte si instalační balíček, který si můžete stáhnout z autorova DropBoxu. Není specifikován potřebný port, ale předpokládám, že Venturous pracuje pod GZ Doomem. Používal jsem aktuální verzi a zcela bez obtíží. Instalační soubor Venturous 1.3.pk3 si přetáhnete na spouštěcí soubor portu a budete si moci užívat skvělé hry. Autor doporučuje následující nastavení: Dynamic Lights ON, zaměřovač je doporučen a také je vhodné použít Alternate HUD, aby byly viditelné pouze dostupné zbraně. Při potížích můžete konzultovat náš článek o spouštění WAD souborů.
Parádní záležitost. Velice příjemná hratelnost i na čtvrtou obtížnost. Potěšil mě velice variabilní vizuál, spousta zbraní a nepřátel kterých jsem napočítal 45. Velice příjemě mě překvapilo, jak jsou nepřátelé skvěle zpracovaní. škoda, že map bylo tuším že 13 a co mě také trochu vadilo, že každou chvíli hráč začínal bez výzbroje. Munice tu je opravdu přehršel, ale než jsem si některých zbraní stačil užít, přišel jsem o ně.
No jo, je to krátké, třeba ještě autor něco přidá.
Ty zbraně jsou podle mě takhle řešené schválně, aby si je hráč mohl vyzkoušet, je pravda jak říkáš, že pro některé z nich není moc prostoru. Jinak v málokteré hře je velice dobře využitelná úplně první základní zbraň jako ve Venturous.