03.13
Po delší době opustíme Brutal Doom a moderní experimenty a vrátíme se k projektu ze staré školy bez moderních “fíčurek” a serepetiček. V dnešním článku vám představíme projekt Legacy of Heroes, jednoho z finalistů Cacowards za rok 2017. Tento level pack byl pro mě jedním z nejpříjemnějších zážitků u Doomu v loňském roce a opravdu se nedivím, že čestné ocenění za jeden z nejlepších WADů pro Doom 2 získal právě on.
O to víc je toto ocenění zasloužené, jelikož Legacy of Heroes nevznikl v tvůrčí dílně ostříleného designéra na Doom enginu, ale je prvotinou nadějného tvůrce. Ten si v komunitě nechává říkat Gaspe a Velký bratr Google až na jednu novější mapu do projektu TNT: Revilution nenašel žádný další jeho projekt.
Příběh nám tentokrát nabízí hrátky s časem. Společně s tradičními experimenty s teleportací se totiž UAC zabývá mimo jiné i výzkumy a pokusy s cestováním v čase. Jedna ze starých základen UAC, která sloužila jako výzkumné centrum, byla pro neúspěšné výsledky vědecké činnosti uzavřena a plánuje se její likvidace. Náhle se však probudí k životu, jelikož tajemné síly z druhé strany dostaly pod svou kontrolu časoprostorovou bránu a nastává masivní invaze. Jako ostřílený mariňák pronikáte do základny až k teleportu, ale bránu nelze uzavřít. Nezbývá nic jiného, než do ní vstoupit a pokusit se ji uzavřít v jiné časové dimenzi.
Jakmile WAD spustíte, ihned vám bude zřejmá inspirace, odkud Gaspe při zhruba 1.5 roční tvorbě čerpal. Legacy of Heroes totiž vzdává hold Eternal Doomu a jeho gotické atmosféře i komplexnímu level designu. Podobně jako komunitní projekt THT: Threnody, jenž vznikl na památku zakládajícího člena studia TeamTNT – Ty Haldermana. Zejména vizuálně je podobnost zcela evidentní. Autor totiž při designu použil textury z Eternal Doomu včetně odlišné barvy impů a doplnil je grafikou z jiných fantasy zaměřených her, jako je Hexen a Heretic. Spolu se soundtrackem z větší části převzatým taktéž z Eternal Doomu se podařilo vytvořit temnou atmosféru, jež plně odpovídá svému vzoru.
Legacy of Heroes nám nabídne celkem 11 levelů, ovšem regulérních je pouze 10. Ten poslední slouží jen jako katarze po ukončení lítých bojů a závěrečný vzkaz přinese další otazníky pro mariňáka – poutníka časem. Gaspe se snažil o vytvoření jednolité kampaně, ve které na sebe levely organicky navazují, což se mu bezesporu podařilo. Průběh hrou tak navazuje na příběhový podkres a tomu odpovídá level design. První dvě úrovně tvoří úvod, kdy se seznamujeme s komplexy základny, v níž se mísí otevřená prostranství s jednotlivými budovami komplexu zakomponovanými do skalisek a přírodních scenérií. Po vstupu do teleportu pak ve zbytku hry bojujeme v plně gotických kulisách temných budov a chrámů.
Level design je základním prvkem, v čem projekt jednoznačně exceluje. Na to, že jde o premiéru autora na poli tvorby úrovní, je přímo vynikající. Také je zde patrný odkaz na mistry z TeamTNT teamu. Jednotlivé mapy oplývají velikostí, jsou plošně rozlehlé a detailní, nechybí rozsáhlé venkovní plochy se skalisky či rostlinnými porosty, a stejně tak jsou pěkně pohromadě a organicky zakomponovány i budovy, mnohdy velice impozantní svou velikostí. Vizuál je i přes mnohdy převládající šedé zbarvení stěn pestrý, střídají se vodní plochy s nutností aktivace mostů, zahrady, rozsáhlé komplexy budov s podzemními pasážemi nebo naopak pnoucí se do výšin, prostě lahůdka. Jak můžete ostatně vidět na přiložených screenshotech, vytvořené scenérie jsou opravdu úchvatné, Gaspe má cit pro estetický zážitek a je velkým příslibem pro doomovskou scénu.
Průchod mapami je díky jejich velikosti a komplexnosti nelineární, cesta k cíli je mnohdy dlouhá a spletitá. Ale na druhou stranu musím říci, že až na zmatek v knihovně jsem příliš nebloudil a ačkoliv je někdy potřeba zapojit mozek, nejsou přítomny záludné puzzly, jako třeba u některých map z Eternal Doomu. Takže se mi Legacy of Heroes hrál velice příjemně a měl jsem pocit dokonalé satisfakce z úspěšného průchodu komplexními mapami a přitom bez zbytečné frustrace. Jediná drobnost, co trošku rušila, jsou umělé neviditelné bariéry na některých místech, kde by se přitom dalo v cestě pokračovat. Je mi jasné, že jsou potřeba, aby nebyla narušena koncepce designu, ale možná by to šlo vyřešit trošku elegantněji.
V Doomu je hlavní samozřejmě akce a i té nám Legacy of Heroes poskytne přehršel. Čekal jsem komornější souboje v rámci gotické atmosféry, ale mýlil jsem se. Potvor je poměrně dost hned od počátku a v hojnosti zaplňují prostory map. Akce je intenzivní, výborné je strategické umístění mutantů, aby nám co nejvíce uškodili, boj pěkně odsýpá zejména v otevřených prostranstvích, takže mnohde se pěkně zapotíme. Ale ne tak, že by byly záplavy potvůrek neudolatelné, i zde je boj vyvážen výtečně. Takže ve spojení se skvělým designem je akční zážitek také dokonalý.
Nechybí i bossové, jednak standardní cyberdémoni a pavouci mastermindové. Na závěr nám Gaspe připravil souboj se dvěma Minotaury v kyselinové aréně, kde jsem se docela zapotil, ne ani intenzitou boje, ale neustálým úbytkem zdraví při neopatrném manévrování po bezpečných skalnatých ostrůvcích. Ale nakonec se dílo podařilo a Legacy of Heroes se stala dalším pokořeným WADem pro Doom 2.
Jde tedy o skvělou hru zejména pro ty doomery, kteří mají rádi komplexní a rozsáhlé úrovně a šmejdění, pátrání a luštění té správné cesty. Navíc v kombinaci s vyváženou akcí a perfektním zpracováním map plných detailů okořeněných secrety. Rozsah hry je adekvátní, 10 levelů plně stačí a i když nejde o plnohodnotný megawad, poskytne více než dostatečnou herní dobu. Své Cacowards ocenění si projekt plně zaslouží a vřele jej všem čtenářům a hráčům doporučuji.
Instalace:
Instalace je jednoduchá, stažený instalační balíček rozbalíte do adresáře s vaším oblíbeným portem. Pomocí souborového manažeru nebo Průzkumníku přetáhnete soubor LEGHER.WAD na spouštěcí soubor portu. Hra je určena pro Doom II. Autor dle informačního souboru testoval s portem PrBoom. Ale jelikož jde o Boom kompatibilní WAD, neměl by být problém s žádným běžným portem. Použil jsem GZ Doom verze 3.0.0, zde se mi občas projevilo zaseknutí programu, pokud jsem vstoupil do nějaké komůrky se secretem. Jde zřejmě o vlastnost nové verze, protože pod jinými verzemi GZ Doomu jsem doposud podobný problém nepozoroval, možná i v kombinaci se zastaralým strojem, na kterém jsem hrál. Pokud byste si nevěděli rady, pomoc najdete v článku Jak spouštět WAD soubory.
Legacy of Heroes – DoomWorld forum
Ok, to si zahraju
i když jsem ethernal moc rád neměl 😀
Ale LOH by se Ti mohlo líbit, má to tu fantasy atmosféru, třeba se inspiruješ do toho Tvého Heretic projektu 🙂
Tak jsem to prošel. mapy byli opravdu nádherné a potvory + obtížnost tak akorát. Třeba ta nejdelší mapa, to bylo fakt pěkně vymodelované město, to se zas tak často nevidí.
Pouze mě nakonci trochu otrávila ta knihovna, a to hlavně z toho důvodu: Na mapě bylo dost napevno zamčených dveří, a chyba byla, že nešli otevřít ani zevnitř. Přijde mi úplně v pořádku , že člověk musel prolézt např. nějaký sklep (kde se např. vstup do něj hledá hůře), aby se dostal do další místnosti. Ale proč proboha potom prostě nemuže otevřít ty dveře mezi, aby tou cestou nemusel chodit pořád dokola?
Pořád však za mě palec nahoru.
Souhlasím, tento level byl v zásadě jediný, kde jsem se zasekl a bloudil jsem, ale jinak byl Legacy of Heroes dokonalý. Holt podobné postupy někdy patří k takovým komplexním mapám.
Jó, to bude něco pro mě, takový leveldyzajn můžu.
V zimě se mi podařilo náhodou i rapidně zvednout framerate: vytažení grafárny a nějakou dobu běh na integrovanou gr., pak opět vrácení karty a tudíž úplný refresh ovladačů. Dál, přifrknutí RAM 4>10GB, včetně nuceného resetu BIOSu, neb čínské noname čipy nezvládají deklarovanou frekvenci. Dál, manuální zvýšení priority CPU pro gzdoom.exe. Ve výsledku skok FPS ze 30-50 na 200-350. Tak snad doklepu ještě rok a pak Ryzen 3 🙂
Gratuluji k vyladění Tvého compu 🙂 Tak to Ti určitě poběží i WolfenDoom jako po másle (doufám) 😉
Téda, fakt za to dostal kakoša? Moc bych se nedivil. Jen to určitě není prvotina, ty předchozí díla jen nepublikoval:) Podobně je to s muzikou – prvních 5-7 hitů radši nikomu nepouštět.
PC zřejmě až tak moc vyladěný zas nemám, viz framerate na velkomapě před knihovnou 🙂
Vzhledem k tomu jak u wolfendoomu vypadaly textury, to zkusím až s Ryzenem. Až tedy dohraji všechny AAA tituly, haha.
Jasně, ale tvorba do šuplíku se nepočítá 🙂
Ono Ti asi ani ten Ryzen nepomůže, protože GZ Doom pracuje jenom s jedním jádrem, proto ty problémy s frameratem ve Wolfendoomu.
To není jen o počtu jader. Teď mám 3 GHz a Ryzen na 7nm bude mít 5GHz. Dál několikrát rychlejší paměti, což bude taky hodně znát. Plus winsvinčík, co běží na pozadí, si ukousne z více jader.