01.10
Uplynul poměrně dlouhý čas od poslední Matthiasovy recenze na našem blogu. Matthias je totiž plně vytížen a píše nejen na svůj blog, ale také na perfektní retro zaměřenou stránku High-Voltage.cz. Kromě psaní se věnuje nejen designu Doom projektů, ale také péči o své milované domácí mazlíčky. Jsem rád, že na články o Doomu nezanevřel, a tak jej vítám zpět na našem serveru. Tentokrát je na pořadu dne recenze zajímavého megawadu Sign of Torment.
Recenze: Enkeli33 (Matthias)
Nedávno mě na Doomworldu zaujal tenhle malý, nenápadný megawad jménem Sign of Torment, který vytvořil mapper s přezdívkou Kain D., a který je celý dělaný v Boom-Compatible formátu, podobně jako třeba Zones of Fear nebo Czechbox. Ovšem on se na rozdíl od nás snažil využít veškeré Boom fíčury na maximum, což ve výsledku vedlo k natolik propracovaným mapám s takovou hromadou efektů, až se mi chvíli nechtělo věřit, že nejsou ve formátu UDMF pro moderní GZ Doom, nýbrž právě v Boomu.
Nacpal tam spoustu nápadů a věcí, o kterých jsem ani nevěděl, že jsou v Boom formátu možné. V mapách se kupříkladu vyskytují skokánky, kdy se podobně jako v Quake III Arena můžete odrazit a vyskočit. Nechybí ani další boomoviny jako pohybující se podlahy a stropy à la pásové dopravníky nebo tzv. tiché teleporty, kdy se něco někam rychle přemístí, aniž byste si toho všimli.
Megawad klasicky přináší 32 nových map, které jsou překvapivě rozdělené do třech epizod po deseti mapách (plus dvě tajné).
Jednotlivé mapy mě každopádně naprosto dostaly. Jsou originální, zajímavé, propracované, obrovské, hravé a vizuálně značně netradiční. Místy mi to připomínalo Serious Sama a tím nemyslím, že tam byly obrovské počty monster (což v posledních pár mapách občas byly), ale hlavně je vidět, že se autor snažil o to, aby každý souboj byl něčím netradiční, odlišný. Někdy třeba dal do místnosti pohybující se podlahu a nechá vás se tam takto bít s monstry, což je prostě zábavné a jiné, než jste u Dooma zvyklí.
To mi připomíná, jedna mapa je skutečně udělaná podle jiné mapy ze Serious Sama. Též se v ní vyskytují různé odkazy na původní dva díly Dooma, Plutonii, Heretica, dokonce je tu jedno místo podle Doom 3 a mapa 18 hodně připomíná jednu mapu z Return to Castle Wolfenstein.
Jinak, možná je to trochu překvapivé, ale Sign of Torment je hororový megawad. Možná si říkáte, o čem to sakra mluvím. Doom obecně je přece horor, protože se tam bojuje s pekelnými démony a zombíky, tečou u toho potoky krve a tak. Takže vlastně nic zvláštního, avšak… tenhle megawad posunuje horror trochu na vyšší level. Místy téměř dosahuje úrovně Silent Hillu.
Nejenom že každé místo se snaží být strašidelné vizuálně (krvavé nápisy na zdech, mrtvoly na hácích, ze kterých cáká krev a tak dále), což se mu daří o pár tříd lépe, než jiným megawadům, ale deptá vás i čistě psychologicky. Jsou tu situace, kdy vás třeba tichý teleport vezme někam úplně jinam, a to tak rychle a nepatrně, až se na chvíli zastavíte a říkáte se si: „Sakra, kde to jsem? Jak jsem se tady ocitnul?“ A nechybí ani občasné divné nepřirozené detaily, kdy odněkud teče vodopád krve, ale opačným směrem, tedy od země nahoru. Takových detailů se ve hře vyskytuje hodně a všechny na vás psychologicky působí, až si říkáte: „sakra, něco není v pořádku! Něco není, jak by mělo být.“ A zkrátka vás to trochu znervózní a zamotá vám hlavu. Well played.
Zajímavostí také je, že megawad vypráví příběh, což není úplně běžné. Doom má hodně omezený způsob, jak hráči něco sdělit, protože kromě textů na konci jednotlivých epizod toho moc udělat nejde. Nicméně autor se rozhodl, že příběh bude vyprávět čistě vizuálně a pomocí různých nápisů přímo uvnitř map, které se nachází obvykle na podlaze nebo na stropě. Ve výsledku mi to přišlo velice zajímavé. Nehledě na to, že na konci celé hry přichází malý plot twist, kdy se ukáže, že všechno je malinko jinak, než se na první pohled zdá.
Kdybych měl něco vyčíst, tak je to možná horší optimalizace. Megawad je natolik experimentální a odvážný, že prakticky nefunguje na sto procent v žádném portu. Nejideálnější je pochopitelně GZ Doom, ale někdy od mapy 15 je doporučeno si zapnout software rendering v nastavení, aby se zobrazovaly všechny efekty správně. I tak se to neobejde bez občasných drobných bugů.
Trochu je taky poznat, že to dělal jeden autor, protože spoustu map si je tak trochu podobných svým stylem. Jeden z mnoha důvodů, proč jsou někdy komunitní projekty lépe stravitelné.
Mně nezbývá než Sign of Torment doporučit. Je to velice zajímavý a netradiční megawad, který mě minulý rok potěšil. Možná právě proto jsem ho dohrál téměř na jeden zátah. Takže tak!
Instalace:
Jedná se o běžný WAD soubor, který můžeme defaultně v operačním systému nastavit, aby se automaticky otvíral v GZ Doom portu. Tenhle port bych také chtěl doporučit pro Sign of Torment. V nastavení rozlišení doporučuji mít aktivovaný Software Renderer. Konkrétně v nastavení Set Video Mode je položka Render Mode, u které je třeba nastavit Doom Software Renderer. Mimochodem, je možné, že nastavení Set Video Mode bude defaultně skryto v nejnovějších verzích GZ Doomu. V takovém případě je nutné nejdříve v menu vybrat položku Full Option Menu.
No Comment.
Add Your Comment